Bollemor12 Skrevet 9. august 2021 Forfatter #241 Del Skrevet 9. august 2021 Hei! Ts her. Fremdeles samme gangen. Fristen kom og gikk, storebror svarte aldri og har heller ikke tatt opp temaet igjen. Vet svigerfar (dagens eier) har snakket med begge sine barn uten å komme noe lenger. Eldstemann vil ikke svare og vi har holdt avstand. Ellers går det i det vanlige, min mann jobber 100% pluss at han kjører på jordene/høster og slår/presser. Ser noen etterspør storebrors samboer. Hun har ikke hatt et arbeidsforhold mens vi har kjent henne, tror hun har et tiltak gjennom Nav eller lignende. Hva som er kjernen her har jeg aldri diskutert med de. Så jo..vi har ikke kommet noe lenger og svigerfar er enda mer fra seg enn noen gang. Nå sover han nesten ikke om natta heller fordi han er så fortvilet over hele situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #242 Del Skrevet 9. august 2021 Bollemor12 skrev (4 timer siden): Hei! Ts her. Fremdeles samme gangen. Fristen kom og gikk, storebror svarte aldri og har heller ikke tatt opp temaet igjen. Vet svigerfar (dagens eier) har snakket med begge sine barn uten å komme noe lenger. Eldstemann vil ikke svare og vi har holdt avstand. Ellers går det i det vanlige, min mann jobber 100% pluss at han kjører på jordene/høster og slår/presser. Ser noen etterspør storebrors samboer. Hun har ikke hatt et arbeidsforhold mens vi har kjent henne, tror hun har et tiltak gjennom Nav eller lignende. Hva som er kjernen her har jeg aldri diskutert med de. Så jo..vi har ikke kommet noe lenger og svigerfar er enda mer fra seg enn noen gang. Nå sover han nesten ikke om natta heller fordi han er så fortvilet over hele situasjonen. Hvis han ikke har gitt et svar innen fristen så har han jo på en måte gitt et svar. Han vil ikke ta over. Fristen burde inneholdt "svarer du ikke så blir odelen gitt videre til nestemann". Eller "manglende svar blir tolket som at du ikke vil overta". Her er svigerfar fryktelig konfliktsky og passiv. Manglende svar er også et svar hvis det legges inn i fristen. Anonymkode: fa7d7...4fc 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 9. august 2021 #243 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis han ikke har gitt et svar innen fristen så har han jo på en måte gitt et svar. Han vil ikke ta over. Fristen burde inneholdt "svarer du ikke så blir odelen gitt videre til nestemann". Eller "manglende svar blir tolket som at du ikke vil overta". Her er svigerfar fryktelig konfliktsky og passiv. Manglende svar er også et svar hvis det legges inn i fristen. Anonymkode: fa7d7...4fc Hvis tilbudet er utarbeidet av en med erfaring i slike saker bør det inneholde sånne setninger. Jeg krysser fingrene! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #244 Del Skrevet 10. august 2021 Bollemor12 skrev (12 timer siden): Hei! Ts her. Fremdeles samme gangen. Fristen kom og gikk, storebror svarte aldri og har heller ikke tatt opp temaet igjen. Vet svigerfar (dagens eier) har snakket med begge sine barn uten å komme noe lenger. Eldstemann vil ikke svare og vi har holdt avstand. Ellers går det i det vanlige, min mann jobber 100% pluss at han kjører på jordene/høster og slår/presser. Ser noen etterspør storebrors samboer. Hun har ikke hatt et arbeidsforhold mens vi har kjent henne, tror hun har et tiltak gjennom Nav eller lignende. Hva som er kjernen her har jeg aldri diskutert med de. Så jo..vi har ikke kommet noe lenger og svigerfar er enda mer fra seg enn noen gang. Nå sover han nesten ikke om natta heller fordi han er så fortvilet over hele situasjonen. Kanskje svigerfar må søke noen form for hjelp til å løse dette? Høres ut som er en vanskelig situasjon. Anonymkode: 85bad...435 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollemor12 Skrevet 10. august 2021 Forfatter #245 Del Skrevet 10. august 2021 Det er nok mye konflikskyhet ute og går i saken, så der tar dere ikke feil. Og jeg er enig at de burde hatt leid inn hjelp i saken.. Men jeg kan mene og syntes mye men det er ikke opp til meg. Jeg står bare og ser på. Videre i forhold til fristen var det vel ikke sagt noe om hva som skjedde om han ikke svarte innen fristen da det var antatt at han skulle uttrykke sin plan innen den tid. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #246 Del Skrevet 10. august 2021 Bollemor12 skrev (3 minutter siden): Det er nok mye konflikskyhet ute og går i saken, så der tar dere ikke feil. Og jeg er enig at de burde hatt leid inn hjelp i saken.. Men jeg kan mene og syntes mye men det er ikke opp til meg. Jeg står bare og ser på. Videre i forhold til fristen var det vel ikke sagt noe om hva som skjedde om han ikke svarte innen fristen da det var antatt at han skulle uttrykke sin plan innen den tid. Da må det lages en ny frist hvor man får inn hva som skjer om han IKKE svarer innen fristen. Det burde vært der i den første, men man regner jo med at voksne tar ansvar. lykke til! Anonymkode: 738c7...f87 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #247 Del Skrevet 10. august 2021 Det er jo litt merkelig at alle bare lar det skure og gå på dette viset, det er jo snakk om store ting og avgjørelser. Jeg skjønner ikke storebror som lar far slite sånn, og jeg skjønner ikke far som er så konfliktsky at han ødelegger helsen sin istedet for å få frem en løsning. Om jeg hadde vært lillebror hadde jeg trukket meg mer ut, det ville tvinge dem til å faktisk lande på en avgjørelse. Og er det slik at far og storebror jobber sammen hver dag, men ikke snakker sammen og ser hverandre? Anonymkode: a1ade...4a0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 10. august 2021 #248 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Hvis han ikke har gitt et svar innen fristen så har han jo på en måte gitt et svar. Han vil ikke ta over. Fristen burde inneholdt "svarer du ikke så blir odelen gitt videre til nestemann". Eller "manglende svar blir tolket som at du ikke vil overta". Her er svigerfar fryktelig konfliktsky og passiv. Manglende svar er også et svar hvis det legges inn i fristen. Anonymkode: fa7d7...4fc Helt enig! Svigerfar fremstår som ei stor pingle. Nå må han sette foten ned og kreve et svar! 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollemor12 Skrevet 10. august 2021 Forfatter #249 Del Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo litt merkelig at alle bare lar det skure og gå på dette viset, det er jo snakk om store ting og avgjørelser. Jeg skjønner ikke storebror som lar far slite sånn, og jeg skjønner ikke far som er så konfliktsky at han ødelegger helsen sin istedet for å få frem en løsning. Om jeg hadde vært lillebror hadde jeg trukket meg mer ut, det ville tvinge dem til å faktisk lande på en avgjørelse. Og er det slik at far og storebror jobber sammen hver dag, men ikke snakker sammen og ser hverandre? Anonymkode: a1ade...4a0 Jeg er helt enig med deg at hele situasjonen er merkelig og sær. At de bare lår det gå og skure. Det er jo svigerfar som må ta tak i situasjonen og snakke med sin eldste sønn. Problemet er at han har gjort dette flere ganger i følge han selv, og storebror nekter fremdeles å svare Nå har vi valgt å bare trekke oss helt bort, men mannen min velger fremdeles å hjelpe far grunnet dårlig samvittighet. Selv om det er far og eldste som sitter på fasiten. Da får de bare drive på slik de gjør i dag. Jo, de jobber sammen hver dag. De snakker nok sammen også, men når far nevner saken blir storebror enten taus eller drar. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 10. august 2021 #250 Del Skrevet 10. august 2021 Hadde jeg vært lillebror i denne sammenhengen hadde jeg sagt at ettersom fristen kom og gikk og det ikke ble gitt noen svar/noen handling har forekommet, er jeg ikke lengre interessert i å ta over. Jeg ville også sett etter noe annet sted å bo for å skape litt avstand. Om gården hadde blitt solgt ut av familien hadde jeg ikke brydd meg om. Man kan ikke sette hele livet på vet fordi svigers er konfliktsky og storebror ikke klarer å si JA eller NEI ila 20år. Jeg hadde også trukket meg ut når det kom til å hjelpe til. Jeg tror dette er eneste muligheten for å få svigers til å se det selv og få frem en handling på saken 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Juniper Skrevet 10. august 2021 #251 Del Skrevet 10. august 2021 Morten1 skrev (2 timer siden): Hadde jeg vært lillebror i denne sammenhengen hadde jeg sagt at ettersom fristen kom og gikk og det ikke ble gitt noen svar/noen handling har forekommet, er jeg ikke lengre interessert i å ta over. Jeg ville også sett etter noe annet sted å bo for å skape litt avstand. Om gården hadde blitt solgt ut av familien hadde jeg ikke brydd meg om. Man kan ikke sette hele livet på vet fordi svigers er konfliktsky og storebror ikke klarer å si JA eller NEI ila 20år. Jeg hadde også trukket meg ut når det kom til å hjelpe til. Jeg tror dette er eneste muligheten for å få svigers til å se det selv og få frem en handling på saken Jeg er veldig enig her. Så lenge mannen til TS tilrettelegger for at det kan skure og gå, så er vel ikke motivasjonen den store. Mannen bør si at nå har han fått nok. Enten må bror overta, og TS sin mann er ute av bildet, bror mister retten på grunn av manglende vilje/evne til å overta eller gården legges ned. Det er uholdbart å bruke all fritid på å hjelpe familie som ikke evner å fatte en besluttning. Far kan gi beskjed om at nå vil han få en løsning. Sønn 1 får en frist på å overta. Involver advokat for å få rette formuleringene. Om sønn 1 ikke har overtatt eller i hvertfall sagt ja til å overta innen fristen går tilbudet til neste i køen. Det er veldig klare regler på hvordan man kan håndtere dette. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #252 Del Skrevet 10. august 2021 Svigerfar bør få takst og legge det ut på markedet - her høres det uansett helt kjørt ut. Hvordan skal brødrene bli enige og venner igjen noen gang? Far selger og gutta arver pengerynår han dør, om det er igjen noen. Anonymkode: 3de4a...951 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollemor12 Skrevet 11. august 2021 Forfatter #253 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Svigerfar bør få takst og legge det ut på markedet - her høres det uansett helt kjørt ut. Hvordan skal brødrene bli enige og venner igjen noen gang? Far selger og gutta arver pengerynår han dør, om det er igjen noen. Anonymkode: 3de4a...951 Jeg forstår veldig godt hva du tenker, men gården har vært i mange generasjoner og det er helt uaktuelt å selge gården til utenforstående slik det er i dag. Brødrene er ikke uvenner i dag og kan samhandle/være hyggelige mot hverandre og har et godt forhold. Problemet er at tema om gården blir et betent tema som går og skurrer. Og skulle far selge gården kan jo guttene ta igjen gården på odel i ettertid selv om gården selges på åpent marked. Det er få som ønsker å kjøpe en gård på åpent marked hvor det er familiemedlemmer som ikke har skrevet fra seg odel og kan ta igjen gården innen noen år. Jeg håper virkelig at min svigerfar kan ta seg sammen og legge vekk sin konflikskyhet og snakke ordentlig med guttene slik at det kan bli en ålreit løsning. Jeg og min mann vil heller ikke være sure eller holde nag til storebror om han tar over. Vi ønsker han alt godt om han tar over, problemet er at ingen gjør noe med situasjonen og alt forsetter som før. Svigerfar hadde vel nevnt til sine barn at hva gjør de hvis han en dag ikke er her lenger. Det vil jo gjøre situasjonen enda verre. Uansett takk for innspill. Nå får vi bare vente og håpe på at noen tar tak i situasjonen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bollemor12 Skrevet 11. august 2021 Forfatter #254 Del Skrevet 11. august 2021 Min mann har også snakket med sin far om dette og gitt uttrykk for at vi gir opp og trekker oss unna om de ikke blir enige men det eneste som far selv sier er: det er ikke så lett og vil nok aller helst at gode løsninger til alle på hånden før han gjør noe mer med situasjonen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 11. august 2021 #255 Del Skrevet 11. august 2021 10 hours ago, Bollemor12 said: Min mann har også snakket med sin far om dette og gitt uttrykk for at vi gir opp og trekker oss unna om de ikke blir enige men det eneste som far selv sier er: det er ikke så lett og vil nok aller helst at gode løsninger til alle på hånden før han gjør noe mer med situasjonen. Faren gir dere nesten ett svar i seg selv her. Han sier det ikke er så lett, men det er jo egentlig det? Han vil please alle, men jeg tror faktisk ikke det er mulig. Din ekte mann ønsker å ta over så lenge eldste mann er villig til å gi fra seg odel, storebror klarer ikke å gi ett ordentlig svar ila 20år. I min verden er dette ett tegn på storebror må presses til å si JA eller NEI og dette presset må komme fra svigerfar selv, men han vil ikke. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #256 Del Skrevet 11. august 2021 On 6/11/2021 at 11:25 PM, AnonymBruker said: Storebror er kanskje muggen fordi dere presser på et tema som ikke er deres sak? Det er svigerforeldrene dine som må ha styringa her. De må si til eldste sønn f.eks at nå vil de pensjonere seg fra 1.jan 2022 og la yngre krefter ta over. Vil han ha gården, han som har odelen? Ja = begynner papirarbeid og takst. Nei = han skriver fra seg odelen, slik at de kan by gården til neste med odel. Eldste sønn har jo hatt mange år på å bestemme seg for dette. Normalt sett vet man når man er 15-20, senest 25. Så det er ikke urimelig å få avklart situasjonen. Anonymkode: c1dfa...aa2 Jeg har mange venner i 30-årene som fortsatt ikke vet om de skal ta odel. Så tror 25 er tidlig Anonymkode: 7c317...fcd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #257 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har mange venner i 30-årene som fortsatt ikke vet om de skal ta odel. Så tror 25 er tidlig Anonymkode: 7c317...fcd Tror storebroren i denne saken er langt eldre enn 25? Dessuten er det jo tungtveiende grunner til at han må ta et valgt: faren har ikke helse til å drive lenger. Anonymkode: 85bad...435 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #258 Del Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har mange venner i 30-årene som fortsatt ikke vet om de skal ta odel. Så tror 25 er tidlig Anonymkode: 7c317...fcd Men nå er denne mannen over 40 om jeg ikke husker feil. Anonymkode: a1ade...4a0 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. august 2021 #259 Del Skrevet 11. august 2021 Har kostnadene ved å ta over gården blitt lagt på bordet? Det er jo ikke slik at en med odel får gården gratis. Storebror gruer seg nok til kostnadene. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #260 Del Skrevet 11. august 2021 Storebror har ikkje gitt svar innan fristen. Det er jo det same som å seia nei....... Anonymkode: 9ea69...b93 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå