Gå til innhold

Dere over 40 og solkrem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når dere bruker vanlig solkrem året rundt, har dere det da under foundation & annen sminke når dere skal på jobb? De aller fleste jobber er jo innendørs, er det vits i å ha på solkrem kun for tiden man reiser til/fra + evt sen ettermiddag (for de som jobber dagtid altså)? 
Da tenker jeg ikke på akkurat nå i corona-året hvor mange uansett jobber hjemme, men ellers..De aller fleste solkremer særlig med høy faktor, har jeg erfaring med er ganske fete for huden, kan bare ane hvordan det tetter til i tillegg til annen sminke hver eneste dag 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dagkrem med spf 30 hver dag året rundt.

Skal jeg være lenge ute i solen for eksempel ved hagearbeid / ut å leke med barna / fjellturer bytter jeg ut dagkremen med solkrem med spf 50 i tillegg til at jeg bruker caps/solskjerm. Og har alltid på solbriller.

Anonymkode: 3ca87...ba3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fomle* skrev (4 timer siden):

Når dere bruker vanlig solkrem året rundt, har dere det da under foundation & annen sminke når dere skal på jobb? De aller fleste jobber er jo innendørs, er det vits i å ha på solkrem kun for tiden man reiser til/fra + evt sen ettermiddag (for de som jobber dagtid altså)? 
Da tenker jeg ikke på akkurat nå i corona-året hvor mange uansett jobber hjemme, men ellers..De aller fleste solkremer særlig med høy faktor, har jeg erfaring med er ganske fete for huden, kan bare ane hvordan det tetter til i tillegg til annen sminke hver eneste dag 😬

Det er en av grunnene til at jeg bare bruker solkrem om jeg skal være ute. 

Men den viktigste grunnen er kjemikaliene i solkrem, og at man ved å bruke denne mister andre gunstige stoffer som huden min trenger mer enn en vanlig krem om vinteren. Således virker solkemen mot sin hensikt om det er rynker, porer og ujevn hud man vil unngå. 

Anonymkode: 2a141...4c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er en av grunnene til at jeg bare bruker solkrem om jeg skal være ute. 

Men den viktigste grunnen er kjemikaliene i solkrem, og at man ved å bruke denne mister andre gunstige stoffer som huden min trenger mer enn en vanlig krem om vinteren. Således virker solkemen mot sin hensikt om det er rynker, porer og ujevn hud man vil unngå. 

Anonymkode: 2a141...4c4

Hvilke gunstige stoffer er det du mister ved å bruke solkrem? Er bare nysgjerrig, for dette har jeg ikke hørt om. I følge denne artikkelen fra NHI (norsk helseinformatikk) er det tilstrekkelig med 15 minutters soling av ansikt og armer 3 ganger i uka for  at kroppen skal produsere D-vitamin. Det er faktisk et større problem at folk overdriver solingen og blir solbrent (noe som øker risikoen for hudkreft) enn at de får D-vitaminmangel fordi de bruker for mye solkrem. Men nå er det ikke sikkert det var det du tenkte på, da :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (38 minutter siden):

Hvilke gunstige stoffer er det du mister ved å bruke solkrem? Er bare nysgjerrig, for dette har jeg ikke hørt om. I følge denne artikkelen fra NHI (norsk helseinformatikk) er det tilstrekkelig med 15 minutters soling av ansikt og armer 3 ganger i uka for  at kroppen skal produsere D-vitamin. Det er faktisk et større problem at folk overdriver solingen og blir solbrent (noe som øker risikoen for hudkreft) enn at de får D-vitaminmangel fordi de bruker for mye solkrem. Men nå er det ikke sikkert det var det du tenkte på, da :) 

Jeg tenkte da på serum og kremer med aktive ingredienser. For min hud, som trenger mye pleie, blir det for mye med serum+krem+solkrem+foundation. Så serum+krem ryker gjerne om jeg bruker skikkelig solkrem. 

Anonymkode: 2a141...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tenkte da på serum og kremer med aktive ingredienser. For min hud, som trenger mye pleie, blir det for mye med serum+krem+solkrem+foundation. Så serum+krem ryker gjerne om jeg bruker skikkelig solkrem. 

Anonymkode: 2a141...4c4

Aha, da skjønner jeg :) Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker solkrem. Trenger jo så mye krem for at det skal ha effekt og jeg kan ikke gå igjennom mange krukker med hudkrem i måneden. Det har jeg ikke råd til. 

Anonymkode: 45785...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå bare 30, men bruker faktor 50 i ansiktet hver dag sommerhalvåret og soldager på vinter. Bruker også 50 på hals, bryst, skuldre og armer på sommer når klærne ikke dekker disse områdene. 

Jeg har aldri likt å sole meg, foretrekker å sitte i skyggen når det er varmt. Har også jobbet sommerjobb inne fra 09-15 stort sett hele 20-årene, og nå prøver jeg å ikke legge uteaktivitetene i den tiden om jeg ikke må. Går egentlig ganske naturlig. Men så bryr jeg meg ikke en skit om å bli brun heller da. 😅

Anonymkode: ef5a6...486

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (21 minutter siden):

Aha, da skjønner jeg :) Takk for oppklaringen.

Du kan jo mye om hudpleie. Jeg har over tid vært skeptisk til ingrediensene i solkrem, også de som er "friskemeldt" i tester. Da de inneholder kjemikalier og stoffer som sikrer solbeskyttelsen, men som ikke er nødvendig/bra for huden. Jeg møter derfor ofte motstand i denne typen tråder. 

Ikke misforstå meg. Jeg mener man skal bruke solbeskyttelse utendørs, når det er sol. For da er nytten større enn kosten. 

Men at man skal smøre seg på mørke høstdager, og når man er inne på kontoret en hel dag, den ser jeg rett og slett ikke. Da jeg mener huden min enten har godt av en pause fra produkter, eller at det finnes produkter som er mye mer gunstig for huden enn en solkrem. 

Anonymkode: 2a141...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok så da bruker dere faktisk vanlig solkrem året rundt under sminke, selv om man kanskje bare såvidt ser dagslys til/fra jobb og er inne resten. Interessant 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fomle* skrev (2 timer siden):

Ok så da bruker dere faktisk vanlig solkrem året rundt under sminke, selv om man kanskje bare såvidt ser dagslys til/fra jobb og er inne resten. Interessant 

Sitter ikke i mørke kjellere hele dagen. Uva strålene påvirkes lite av årstid, vind, vær og vinduer. Det er de sterkeste strålene som gjør størst forandringer på hudens dypere lag. Og er en større årsak til aldringstegn enn uvb. Kan også føre til kreft. 

Uvb er de strålene man får mest av fra høy sol på godværsdager og som gir D-vitamin, og gjør oss brun, og/eller brent. Og som er hovedgrunnen til hudkreft. 

Anonymkode: 45785...a66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge deler! Har dagkrem med spf 15, og foundation med spf 20. Men tar på solkrem  faktor50 om jeg skal være ute og det ikke er overskyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at dager da jeg kun beveger meg til/fra kontoret og ellers ikke er ute (Eller når jeg har hjemmekontor og er ute 10-15minutter i løpet av en dag) så bruker jeg ikke solkrem eller krem med solfaktor. 
Er nøye på solkrem når jeg oppholder meg utendørs på dager med mye sol eller vekslende skydekke. Eller hvis jeg går/sykler til jobben. (Ikke kjører eller reiser kollektivt.) 

Jeg tenker at det er en balansegang mellom det å bruke for mye kremer og greier på huden, og det å utsette seg for skadelig stråling. Alt med måte, og det er viktig å være forsiktig med sola. 
Nå er ikke jeg den første til å "hive av meg klærne" og slenge meg ut i sola heller. 
Har lært at det kan være lurt å ha noe klær på, og oppholde seg mye i skyggen. Også når det brukes solkrem. 

Har egentlig hud som blir ganske lett brun, men er sjelden av de bruneste, spesielt fordi jeg ikke oppholder meg så mye i sola. 
Genetisk sett bør jeg klare meg ganske godt i forhold til rynker. Men jeg ser jo at de har begynt å komme nå når jeg har passert 40. 

Anonymkode: 58779...f3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Fomle* skrev (19 minutter siden):

Ok så man får UVA stråler på seg innendørs..? 

Ja. Hvis du er i nærheten av vinduer. 

Anonymkode: 45785...a66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.6.2021 den 23.47):

Bruker dere solkrem i ansiktet i ansiktet nå på sommeren, eller hudkrem med UV beskyttelse?

Nå over 40 så har jeg blitt så skeptisk til å sole meg da jeg er så redd for mye rynker, så tar gjerne i mot gode tips.

Anonymkode: f7f7e...ded

Du burde lese om Anthony William medical medium på nettet. Rynker kommer av en sliten lever, eller sluggy liver, som det heter på engelsk. Ved å rense leveren og endre på kostholdet vil man få finere hud og rynkene forsvinner. 

Sitronvann, sellerijuice osv gjør underverker for en sliten hud og sliten lever. Jeg har selv gått på dette og det fungerer. Jeg har fått hvitere tenner og veldig fin hud, og jeg har uansett alltid vært forsiktig med sola. Solkrem bruker jeg ikke med mindre jeg skal oppholde meg lenge i sola på en strand. 

Anonymkode: 27bf8...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes rynker er pent. Bruker solkrem når jeg kommer på det/skal være lenge i solen, da tar jeg det jeg har for hånden - barnas solkrem, som oftest faktor 30-50. Dagkrem har jeg aldri brukt. 

Anonymkode: 71669...67f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du burde lese om Anthony William medical medium på nettet. Rynker kommer av en sliten lever, eller sluggy liver, som det heter på engelsk. Ved å rense leveren og endre på kostholdet vil man få finere hud og rynkene forsvinner. 

Sitronvann, sellerijuice osv gjør underverker for en sliten hud og sliten lever. Jeg har selv gått på dette og det fungerer. Jeg har fått hvitere tenner og veldig fin hud, og jeg har uansett alltid vært forsiktig med sola. Solkrem bruker jeg ikke med mindre jeg skal oppholde meg lenge i sola på en strand. 

Anonymkode: 27bf8...a9c

Du må også informere om at han ikke har noen medisinsk utdannelse. Han er en forretningsmann som tar medisinske råd fra en ånd han har på høyre skulder som han videreformidler videre, og som gir ham kraften til å scanne folk mentalt for å diagnosere sykdommer i kroppen. 

Anonymkode: 45785...a66

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...