Gå til innhold

Dere over 40 og solkrem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruker dere solkrem i ansiktet i ansiktet nå på sommeren, eller hudkrem med UV beskyttelse?

Nå over 40 så har jeg blitt så skeptisk til å sole meg da jeg er så redd for mye rynker, så tar gjerne i mot gode tips.

Anonymkode: f7f7e...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er yngre enn 40, men prøver å bruke solkrem hver dag hele året. Dagkrem med solfaktor fungerer også, men husk å bruke nok. Prøver å unngå soling, dersom jeg er mye ute i sola forsøker jeg å smøre meg ofte. Jeg bruker også ofte hatt/ caps. 

Nå på sommeren bruker denne solkremen: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/resist-skin-restoring-moisturizer-spf50-60-ml?market=NOR&gclid=EAIaIQobChMI65SV6IiO8QIVqgZ7Ch3hxwsiEAQYBCABEgL7ovD_BwE

den er litt dyr, men det er en av de få solkremene som passer til min hud. Har tidligere brukt Cerave sin dagkrem med solfaktor. Syntes den er helt ok. 

Syntes for øvrig det ikke gjør så mye med litt rynker. Det er viktigere å se glad, sunn og frisk ut. Gjør ting som gjør deg lykkelig, spis sunt og beveg deg litt. 🌻

Anonymkode: e65a9...5f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 og har solet meg i alle år, har lite linjer og rynker  men noen pigmentflekker.  Soler meg med spf 20 i ansiktet, og 50 på kinn , hals og bryst.  Gidder  ikke bruke 50 over alt, liker å bli brun. 

Anonymkode: 44bb8...1d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina

Soler meg omtrent aldri, men de få gangene det skjer tar jeg faktor 30-50 i ansikt og 25 resten. Om jeg skulle være mye i sola flere dager hadde jeg brukt høyere faktor.

Til daglig bruker jeg primer med faktor 50 fra Make The Make, har også et par solkremer fra Skincity som fører veldig godt utvalg. 

Dagkremen fra Cerave med faktor ble jeg brent av 🤷‍♀️Virket ca 0%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soler meg sjelden, men er mye utendørs om sommeren, så jeg bruker faktor 50 på ansikt, hals og bryst, og faktor 20-30 på resten av kroppen. Bruker selvbruning ved behov. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (1 minutt siden):

Soler meg sjelden, men er mye utendørs om sommeren, så jeg bruker faktor 50 på ansikt, hals og bryst, og faktor 20-30 på resten av kroppen. Bruker selvbruning ved behov. 

Hei!  :)  Alltid lurt på om høy solfaktor hindrer deg i å bli brun? Sikkert fryktelig dumt spørsmål :P Eller er det myte?

Anonymkode: 0b248...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei!  :)  Alltid lurt på om høy solfaktor hindrer deg i å bli brun? Sikkert fryktelig dumt spørsmål :P Eller er det myte?

Anonymkode: 0b248...b72

Nei, høy solfaktor hindrer deg ikke i å bli brun, ettersom selv bredspektret SPF50 ikke blokkerer UV-stråling 100%. Men du blir mindre/langsommere brun med høy solfaktor enn med lavere/ingen solfaktor. Brunfargen i seg selv er forøvrig et tegn på at huden allerede er skadet av UV-stråling, dvs. den typen skade som på sikt gir (for tidlig) hudaldring og øker faren for hudkreft. 

Det som imidlertid er en myte, er at man er beskyttet dersom man allerede har fått farge. En "grunnfarge" tilsvarer omtrent SPF 4, til sammenlikning tilsvarer en hvit t-skjorte omtrent SPF 7. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (3 minutter siden):

Nei, høy solfaktor hindrer deg ikke i å bli brun, ettersom selv bredspektret SPF50 ikke blokkerer UV-stråling 100%. Men du blir mindre/langsommere brun med høy solfaktor enn med lavere/ingen solfaktor. Brunfargen i seg selv er forøvrig et tegn på at huden allerede er skadet av UV-stråling, dvs. den typen skade som på sikt gir (for tidlig) hudaldring og øker faren for hudkreft. 

Det som imidlertid er en myte, er at man er beskyttet dersom man allerede har fått farge. En "grunnfarge" tilsvarer omtrent SPF 4, til sammenlikning tilsvarer en hvit t-skjorte omtrent SPF 7. 

 

Oi 😮 Takk! Dette var nytt for meg ☺️ Jeg trodde brunfarge hadde en slags faktor jeg haha 😄 Så jeg slutter med krem etter hvert på sommeren. 

Anonymkode: 0b248...b72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 hvis jeg bare skal være ute en del i og det er sol. 50 hvis jeg skal være på stranda eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi 😮 Takk! Dette var nytt for meg ☺️ Jeg trodde brunfarge hadde en slags faktor jeg haha 😄 Så jeg slutter med krem etter hvert på sommeren. 

Anonymkode: 0b248...b72

Det pleide jeg også å gjøre før da jeg var yngre. Det synes på huden min nå som jeg er blitt 50, for å si det slik :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker solkrem, minimum 20 i ansiktet, gjerne høyere. Hudkrem med faktor har jeg ikke så mye tro på. Er ikke redd for rynker, det er hudkreft som er største grunnen til at jeg bruker solkrem. Kjenner flere som har hatt hudkreft. 

Anonymkode: d7424...c95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker Cerave dagkrem med spf 25. Men jeg er bare ute i korte perioder, så det holder. Er jeg ute på lengre turer bruker jeg 30 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er 40år.

Jeg bruker spf 35+ hver dag, når det er sol.

Bruker en egen til ansiktet,fra elizabeth arden great 8.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soler meg aldri, men løper/går lange turer uansett vær, og spiser gjerne lunsj/middag i sola. 

Smører meg i ansiktet, samt bryst, med hudkrem med faktor 25 eller 50 når det er sol. Resten av kroppen smører jeg ikke i Norge. 

Vær nøye på hvilket produkt du velger. De fleste solkremer inneholder stoffer som gjør mer skade enn sola. 

Anonymkode: 2a141...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker den fra apoteket som heter Cliniderm. Er den bra?

Anonymkode: 7e4cb...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker dagkrem med solfaktor. Bruker kun solkrem om jeg skal sole meg, være ved sjøen eller på fjellet. Bruker mye hatt.

Foreldrene mine brukte jordnøttolje. De har svært lite rynker så jeg håper jeg har arvet huden deres.

Jeg liker å være brun og tenker ikke så mye over hvordan jeg blir seende ut når jeg blir gammel. Er 40 nå (sikkert gammel i mange sine øyne) og ser ungdommelig og frisk ut.

 

Anonymkode: 0b471...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt faktor 50 i ansiktet og på bryst hver dag siden jeg fylte 27. Jeg ser veldig stor forskjell på min søster og meg med tanke på rynker, nå som vi er nærmere førti. Jeg har langt strammere hud enn henne. 

Det sies at man bør aldri bruke noe mindre enn faktor 30, selv ikke her i Norge. 

Jeg er også nøye på hvilke produkter jeg bruker, og holder meg spesifikt unna alt som inneholder Benzene, da dette er bevist til å være kreftfremkallende (hovedsaklig blodkreft og leukemi). Kilder: http://www.livescience.com/amp/sunscreen-carcinogen-benzene.html

Det ble funnet i 78 solkremmerker, så jeg anbefaler alle å gå gjennom listen og bli kjent med hvilke som er trygge :)

Anonymkode: 2cdb3...3b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har brukt faktor 50 i ansiktet og på bryst hver dag siden jeg fylte 27. Jeg ser veldig stor forskjell på min søster og meg med tanke på rynker, nå som vi er nærmere førti. Jeg har langt strammere hud enn henne. 

Det sies at man bør aldri bruke noe mindre enn faktor 30, selv ikke her i Norge. 

Jeg er også nøye på hvilke produkter jeg bruker, og holder meg spesifikt unna alt som inneholder Benzene, da dette er bevist til å være kreftfremkallende (hovedsaklig blodkreft og leukemi). Kilder: http://www.livescience.com/amp/sunscreen-carcinogen-benzene.html

Det ble funnet i 78 solkremmerker, så jeg anbefaler alle å gå gjennom listen og bli kjent med hvilke som er trygge :)

Anonymkode: 2cdb3...3b2

Er denne trygg??

Anonymkode: 7e4cb...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Er denne trygg??

Anonymkode: 7e4cb...668

Denne hva? 

Anonymkode: 2cdb3...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...