Gå til innhold

Hvorfor angriper hunder små barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt 3 Golden retrivere og de har aldri vist noe aggresivitet, men jeg har heller aldri stolt 100 % på de. Med små barn i hus har jeg aldri gått fra hund og barn sammen uansett hvor rolig hundene mine har vært, og det er fordi en hund er et rovdyr uansett rase. 

Anonymkode: e9f95...6f6

Ja, som sagt så har jeg hatt labrador og de er relativt like så vidt meg bekjent, derfor var jeg overrasket. Det er poengløst å spekulere i hva som faktisk skjedde, men er som sagt overrasket over å høre at en GR var involvert. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Zooey said:

Ja, som sagt så har jeg hatt labrador og de er relativt like så vidt meg bekjent, derfor var jeg overrasket. Det er poengløst å spekulere i hva som faktisk skjedde, men er som sagt overrasket over å høre at en GR var involvert. 

Jeg er også overrasket at det er en Golden retriver innvolvert, men det viser bare at alle raser kan være aggresive i gitte situasjoner. Uansett hva som har skjedd er dette en tragedie, og jeg håper alle innvolverte får den hjelpen de trenger.

• Liker 8
Skrevet

Alle hunder er rovdyr! 

Mange av de små rasene holdt tradisjonelt fjøs og gård fri smågnagere  ved å drepe de. Noen spiser de også.

Mange snille familiehunder har når jaktlysten trigges, bitt og revet ihjel sau.

Hvordan kan noen da tro at de er ufarlige for barn?

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Er det vanlig prosedyre at man sikter hundeeier når slike ting skjer? Ser jo at hundeeier er siktet, lurer på om det er slik man "alltid" gjør, eller om det er fordi det har kommet fra noe kritikkverdig ut fra hundehold, forklaring etc?

Anonymkode: df388...8a0

Tja. Mange vil vel si at det er uaksomt drap. På samme måte som et lite barn som drukner i badekaret. Eller et barn som dør av overoppheting i bil. Man handler jo uaksomt. Men burde man straffes for det, er det store spørsmålet. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er også overrasket at det er en Golden retriver innvolvert, men det viser bare at alle raser kan være aggresive i gitte situasjoner. Uansett hva som har skjedd er dette en tragedie, og jeg håper alle innvolverte får den hjelpen de trenger.

Er selv overrasket, men det viser som du sier at alle raser kan være aggressivite i gitte situasjoner. 

Noen i min familie har en Golden hann som har drept en katt og skadet en annen, og lett ville drept min hann Staff om han fikk mulighet. Min hund er livredd den hunden. 

Det er to store stekte raser, som jeg har stor respekt for.  

Anonymkode: 13537...f1d

AnonymBruker
Skrevet

Det var golden retriever og rottweier.

Anonymkode: 2d3a4...f36

AnonymBruker
Skrevet

Bestefaren min hadde verdens snilleste Golden Retriever. From som dagen er lang.. Men en gang vi gikk tur så kom vi over en liten flokk frittgående sauer, og jeg klarte ikke å holde henne fast når jaktinnstinket hennes slo inn. Var tenåring da. Jeg stod og holdt rundt sauen (som hunden holdt på å jage til sjøs), mens hunden sprang rundt sauen og prøvde å bite den. Den lystra ikke meg i det hele tatt. Men det som enda skjedde var at naboen hadde en Schæfer som var løs, og ho kom også løpende og heiv seg med i galskapen. Heldigvis hørte bestefaren min hylinga og bjeffinga, og han kom og berga hele situasjonen før det gikk galt. Det gikk bra med sauen, og hundene. Men skal si jeg var bra sjokkert, for jeg hadde aldri forestilt meg at den gode, snille hunden der kunne finne på å gjøre noe sånt. Så ja, man vet aldri. Best og alltid være på den sikre siden. Hun levde forresten til hun ble gammel og syk, og det skjedde aldri noe lignende etter det. 

Anonymkode: 76b5a...c29

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (51 minutter siden):

Er det ikke slik at statistisk sett er GR i toppen når det gjelder bitt av mennesker i Norge? Det kan selvfølgelig hende det er pga popularitet hos barnefamilier, men allikevel. Her er det uansett voksne som har sviktet, både barnet og hundene. 

Anonymkode: ee08a...285

• Liker 8
Skrevet (endret)

I denne spesifikke saken vet vi ikke hva som har hendt og det er ikke vits å spekulere i det heller. 
Men om en hund blir terget eller ikke, det vet man faktisk ikke hvis man ikke følger med HELE tiden. Et barn kan stikke fingrene sine i øynene på hunden på de to sekundene du har ryggen til, f.eks. Eller andre vonde ting som fører til at hunden går i selvforsvar. 
Jeg har blitt bitt av en chihuahuablanding helt uprovosert og den er ikke til å stole på. Eier vet det og tar hensyn til det i dag. Krevde den ikke avlivet av den grunn.

Jeg har blitt bitt av egen hund en gang også, aldri skjedd igjen og er ikke redd for at den skal gjøre det igjen heller, da jeg vet hva som skjedde.

Endret av miztyia
Skrevet

Jeg satt en gang på en benk med hunden min i bånd da det kom en gutt på rundt 3 år og sparket hunden min så hardt han kunne i siden. Hunden min hylte. Gutten lo mens han fortsatte å angripe hunden min. Jo mer reaksjon han fikk, jo gøyere var det. Han bla. dro han i hale og ører, samt satte seg på ryggen hans og holdt han for øynene.

TS spør hva som kan få en hund til å bite et barn? Jo f.eks sånne ting. En hun skal ikke måtte finne seg i alt. Hunder kan få vondt, bli redd, irritert, føle seg truet, være trøtte, det er mange ting som kan få dem til å reagere. De er individer og har alle sin egen måte å reagere på. Størrelse spiller en rolle i den grad at en stor hund kan gjøre mer skade enn en liten, men det betyr ikke at store hunder har en høyere sannsynlighet for å bite.

Jeg er like nyskjerrig som resten av tråden og håper vi får en forklaring på hva som skjedde, men inntil da er det ingen vits i å spekulere og i hvertfall ikke spre rasehat. Vi får nok vite mer med tiden :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nutz skrev (1 minutt siden):

Jeg satt en gang på en benk med hunden min i bånd da det kom en gutt på rundt 3 år og sparket hunden min så hardt han kunne i siden. Hunden min hylte. Gutten lo mens han fortsatte å angripe hunden min. Jo mer reaksjon han fikk, jo gøyere var det. Han bla. dro han i hale og ører, samt satte seg på ryggen hans og holdt han for øynene

Og du tok ikke hunden din vekk fordi? Du lot barnet fortsette å plage hunden din fordi? 

Anonymkode: b532b...fc9

• Liker 27
  • Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og du tok ikke hunden din vekk fordi? Du lot barnet fortsette å plage hunden din fordi? 

Anonymkode: b532b...fc9

Selvfølgelig tror kvinneguiden at jeg bare satt og så på! Gratulerer med fullstendig skivebom!

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Er det ikke slik at statistisk sett er GR i toppen når det gjelder bitt av mennesker i Norge? Det kan selvfølgelig hende det er pga popularitet hos barnefamilier, men allikevel. Her er det uansett voksne som har sviktet, både barnet og hundene. 

Anonymkode: ee08a...285

Nei,det finnes ingen slik statistikk i Norge. Kan man ikke slå ihjel denne gjentakende,men udokumenterte påstanden en gang for alle,totalt uavhengig av rase??

• Liker 4
Skrevet (endret)
Julie skrev (5 minutter siden):

Nei,det finnes ingen slik statistikk i Norge. Kan man ikke slå ihjel denne gjentakende,men udokumenterte påstanden en gang for alle,totalt uavhengig av rase??

Det må være en utrolig gammel myte. Jeg har hørt det der hele livet (er over 50).

Endret av Helgeline
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De stammer fra ulver. Gjennom millioner av år har de måttet jakte og nedlegge byttet sitt selv. De har instingt til å «øve» på dette. Gjennom «lek» så trener de seg opp til å kunne jakte dersom det trengs. Særig når flere hunder er sammen, kan de ase hverandre opp og drepe. De synes det er gøy og spennende, for i naturen ville det vært livsviktig kunnskap å lære seg.

Aldri la barn og hunder være sammen uten tilsyn. Det burde jo være allmennkunnskap. 

Anonymkode: 4b466...6b9

• Liker 3
Skrevet
Helgeline skrev (5 minutter siden):

Det må være en utrolig gammel myte. Jeg har hørt det der hele livet (er over 50).

Riktig. Men likefullt feilaktig og seiglivet til det kjedsommelige.

• Liker 3
Skrevet
Julie skrev (3 minutter siden):

Riktig. Men likefullt feilaktig og seiglivet til det kjedsommelige.

Tydeligvis. 

Skrevet
Helgeline skrev (På 5.6.2021 den 21.07):

Hjelpes. Her må det være spesielle omstendigheter. Rase på hundene? I tidligere saker der barn har blitt drept har også typisk flere hunder vært involvert. 
Du setter uansett ikke et lite barn alene sammen med en hund. (Sier ikke at det er det som har skjedd her altså). 
Leser at barnet var på besøk, mulig at det kan ha noe å si ift at hundene har oppfattet barnet som et fremmedelement. Små barn blir ellers helst sett på som et flokkmedlem av familuehunden, og hunden viser ofte beskytteratferd overfor det. Men dette var et ukjent barn, kan det virke som...

Forferdelig 😢

Det er ikke sikkert de hadde sett hverandre så ofte nei med tanke på at barnet var 1 år, og vi har hatt pandemi dette året men er man så ung så tenker ikke barnet på hva som kan irritere hundene. Derfor så burte sannsynligvis noen ha fulgt bedre med. Ting som kan virke helt uskyldig kan irritere en hund. Som å klappe den når den bare vil ha ro, vifte med armene foran den mens man går mot etc. 

Her har ikke jeg lest den første saken som kom ut, men jeg vil hevde at det burte vært mer fokus på oppsyn her. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 23.03):

Selv om din hund reagerer med å gå sin vei er det virkelig ikke alle hunder som reagerer sånn. Det er naturlig for en hund, selv om den IKKE er aggressiv å knurre når den føler seg usikker. Det er slik hunder snakker sammen, det er slik hundens språk er. Jeg har hatt hund i mange år, og har satt meg grundig inn i hunders språk. Loggring betyr ikke alltid at en hund er glad, det kan bety usikkerhet, aggresivitet osv. det handler om å lese hele hunden. Fantastisk at hunden din ikke viser aggresivitet, og så fint at den går bort. Det betyr likevell ikke at hunder som knurrer mot barn når de føler seg usikkre er aggresive. 

Anonymkode: 7130f...4bd

Man ser ganske tydelig hvis hunden logrer usikkert og om hunden logrer fordi den er glad. Det er ganske tydelig på hele hunden. 

Anonymkode: 1f989...db8

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har ikke lest hele tråden så beklager om jeg sparker opp vidåpne dører her. 

Det er mange grunner til at en hund kan angripe er barn. Barn er veldig uforutsigbare og hunder sliter med å lese barns kroppsspråk. I tillegg kan barn være brå i bevegelsene og hardhendte. Om hunden ikke er vant til barn så kan den føle at den må beskytte seg. 
I tillegg skjønner ikke barn hundens signaler.

Vi voksne skjønner når en hund vil vekk fra situasjonen. Hunder velger stort sett å bite som siste løsning, etter å ha sagt ifra på mange måter på forhånd at den føler seg usikker i situasjonen. Dette skjønner ikke barn, og kan til og med tolke knurring som «prat» og flekking med tenner som smil. 

Husker jeg leste en vond artikkel for mange år siden (jeg finner ikke link, men den var reell) om en hund som ble tatt med til veterinær for avliving fordi den hadde begynt å snerre og glefse mot familiens barn. Etter hunden var avlivet fant veterinæren massevis av nåler på innsiden av hunden. Så her har ungen brukt hunden som nålepute i lang tid, og da hunden prøvde si ifra så ble den avlivet. 

Uansett, hunder og små barn skal IKKE være alene! Jeg vet ikke hva som har skjedd i denne situasjonen og jeg skal ikke spekulere. Men her har hundeeier ansvar om det var sånn at barnet var alene med hundene. 

Endret av fotballjenta
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...