Gå til innhold

Veninne inviterte seg selv på ferietur?!


Smilii

Anbefalte innlegg

TheCatLady skrev (6 timer siden):

Litt frekt å ikke fortelle om turene og gjøre ting bak ryggen hennes. Kan man i det hele tatt kalle seg for en god venn om man oppfører seg sånn? Det synes ikke jeg. 

 

 

Du opplyser alle venner hver gang du har en avtale med en felles venninne hvor det kun skal være dere to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Les litt nøyere du. 

Anonymkode: 675e3...831

Har lest og mener fortsatt at det er bedre å være ærlig enn å gå bak ryggen til folk. Det å bevisst la være å fortelle ting er ikke spesielt bra. 

O.G. skrev (43 minutter siden):

Du opplyser alle venner hver gang du har en avtale med en felles venninne hvor det kun skal være dere to?

Nei, men her er det jo tydelig at de tilbringer en del tid sammen og er nære, og det å fortelle at man var på en tur sammen er vel helt naturlig å snakke om. 

Greit nok at man ikke nevner absolutt alt man driver med, men å bevisst ikke nevne ting viser egentlig bare at man er en dårlig venn. Det er jo tydelig at hun ønsker å bli involvert og derfor reagerer på det så da burde man kanskje gjøre noe med det om man ønsker å fortsette å være venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (På 5.6.2021 den 22.03):

I år har vi invitert til 17 mai grillings, eurovision kveld, spillekveld og mer avslappende aktiviteter som hun har avlyst i siste liten pga formen. Vi har ikke dratt på escaperoom enda, for vi ønsker at alle tre skal kose oss sammen, men også her blir det "pålagt" at vi ikke kan gjøre dette uten henne.

Mener du at du og S heller ikke gjorde de første aktivitetene du nevner. Fordi A avlyste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (3 timer siden):

Har lest og mener fortsatt at det er bedre å være ærlig enn å gå bak ryggen til folk. Det å bevisst la være å fortelle ting er ikke spesielt bra. 

Nei, men her er det jo tydelig at de tilbringer en del tid sammen og er nære, og det å fortelle at man var på en tur sammen er vel helt naturlig å snakke om. 

Greit nok at man ikke nevner absolutt alt man driver med, men å bevisst ikke nevne ting viser egentlig bare at man er en dårlig venn. Det er jo tydelig at hun ønsker å bli involvert og derfor reagerer på det så da burde man kanskje gjøre noe med det om man ønsker å fortsette å være venner. 

Man må faktisk ikke fortelle alt. 

Spesielt ikke ovenfor en "venninne" som oppfører seg til dårlig, gir ts og venninen dårlig samvitighet når de har lyst til å gjøre noe alene.

Det er ikke alltid man blir inkludert alt.

 

Og igjen LES, ts og venninnen er flinke til å inkludere henne og la henne være involert, og hva gjør "venninnen"?

Er det noe taknemlighet? Nei. Hun spiller på følesene til ts og venninnen for å være med. Spiller offer.

 

Nå har ikke den "venninnen" mange venner, men det er likevel ikke ts og hennes venninnes  ansvar.

 

 

Det er faktisk lov å ville OG kunne dra på tur alene! Og hvis "venninnen" ikke akspektere eller resektere det, så er det beste for unngå drama og holde det for seg selv, uten at det betyr at "venninen" aldri blir inkludert eller kuttet ut,

 

Jeg personslig anbefaler ts og vennnine og ta litt avstand fra denne "venninnen", da ikke høres ut som sunn venskap.

Noen ganger må man tenke på selv også, Og her høres "venninnen" toxic ut.

Anonymkode: 675e3...831

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man må faktisk ikke fortelle alt. 

Spesielt ikke ovenfor en "venninne" som oppfører seg til dårlig, gir ts og venninen dårlig samvitighet når de har lyst til å gjøre noe alene.

Det er ikke alltid man blir inkludert alt.

 

Og igjen LES, ts og venninnen er flinke til å inkludere henne og la henne være involert, og hva gjør "venninnen"?

Er det noe taknemlighet? Nei. Hun spiller på følesene til ts og venninnen for å være med. Spiller offer.

 

Nå har ikke den "venninnen" mange venner, men det er likevel ikke ts og hennes venninnes  ansvar.

 

 

Det er faktisk lov å ville OG kunne dra på tur alene! Og hvis "venninnen" ikke akspektere eller resektere det, så er det beste for unngå drama og holde det for seg selv, uten at det betyr at "venninen" aldri blir inkludert eller kuttet ut,

 

Jeg personslig anbefaler ts og vennnine og ta litt avstand fra denne "venninnen", da ikke høres ut som sunn venskap.

Noen ganger må man tenke på selv også, Og her høres "venninnen" toxic ut.

Anonymkode: 675e3...831

Dette må jo ts bestemme selv, men hvorfor ikke bare være ærlig om det da. Typisk kvinner å skulle holde på sånn når det gjelder vennskap. 

Tåler hun ikke det så burde man kanskje ikke være venner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (1 minutt siden):

Dette må jo ts bestemme selv, men hvorfor ikke bare være ærlig om det da. Typisk kvinner å skulle holde på sånn når det gjelder vennskap. 

Tåler hun ikke det så burde man kanskje ikke være venner. 

Ja, jeg er helt enig.

Kanskje de ikke burde å være venner med henne.

Man forlanger ikke eller krever og pålegger venner om å være sammen, syk eller ei.

Det er ikke bra vennskap, det er dårlig oppførsel. Noe som ingen burde å godta.

Anonymkode: 675e3...831

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smilii skrev (På 5.6.2021 den 22.03):

I fjor hadde S ferie og jeg hadde eb avspaseringsdag til gode. Hun spurte 2 dager før om vi skulle ut på tur og klarte å få fri en dag fra jobben slik at det ble en kort ferietur sammen før vi kjørte hjem og jeg stakk rett på jobb igjen. I fjor kjente ikke A så godt S for jeg introduserte dem og inviterte dem begge på ulike kosekvelder og middager og slikt og vi ble til slutt en trekløver. Gjennom sosiale medier har hun da sett turen som S og jeg var på i fjor. En tur veninna sa at vi burde gjøre som en fast greie, en billig, fin og kort ferietur som kan skvises inn en helg eller når begge har ferie. 

S og jeg synes det er litt dumt at hun nærmest har pålagt oss at vi ikke kan reise dit uten henne når vi vet hvordan formen hennes er. 

I år har vi invitert til 17 mai grillings, eurovision kveld, spillekveld og mer avslappende aktiviteter som hun har avlyst i siste liten pga formen. Vi har ikke dratt på escaperoom enda, for vi ønsker at alle tre skal kose oss sammen, men også her blir det "pålagt" at vi ikke kan gjøre dette uten henne.

Enig i det mange sier, at hun kanskje ikke ser sin begrensning, men hadde ønsket hun ikke spilte slikt på samvittigheten våres.

Forløpig har vi utsatt planleggingen av denne turen for alt har bare blitt dumt.

Når A sa at hun ble fornermet på at vi ikke hadde invitert henne på siste fjellturen sa vi at det var en fjelltur som var for krevende for hennes tilstand, noe som hun i ettertid forstod.

Hvordan vi skal ordlegge oss i forhold til neste turen er vel det S og jeg stusser mest på akkurat nå.

Det du skriver her tolker jeg som at du og S dro på denne turen før A ble en skikkelig del av "gjengen". Da er i allefall min mening at A er frekk som nå pålegger dere at hun må være med. Dette er noe du og S har ønske om å lagen en tradisjon av, da skal ikke A legge seg opp i det, spesielt hvis det er en interesse som du og S har til felles som ikke A kan være en like stor del av. 

Jeg hadde vært ærlig med A og sagt som det er, hun skal ikke være med, dermed basta. Forklar hvorfor og at det er mange andre ting dere kan gjøre utenom akkurat denne turen. Hvis A lager drama pga det så hadde jeg rett og slett droppet den personen som venn fordi dette høres ikke helt sunn ut..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn er jo så jævla kontrollerende, skal bestemme over andre. Tvinge seg med på tur, flaut!! Tror det er inkludering!

Man inkluderer jo den man føler for å omgås!!

Folk må skjerpe seg. Tvang funker ikke!!

Anonymkode: 29d70...f49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nordmenn er jo så jævla kontrollerende, skal bestemme over andre. Tvinge seg med på tur, flaut!! Tror det er inkludering!

Man inkluderer jo den man føler for å omgås!!

Folk må skjerpe seg. Tvang funker ikke!!

Anonymkode: 29d70...f49

Hehe, enig. Sosial kontroll overalt. Forkledd bak fancy ord. 

Anonymkode: 1037a...3b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (På 3.6.2021 den 23.33):

Jeg har en veninne (A) som har invitert seg selv på en tur med meg og veninna S.

 

Det starter med at S er en veninne som er veldig spontan. Hun er flink til å gjøre meg spontan og bli med på ting på sparket. Det kan være fra at hun kommer på døra for å sitte på stranda til hun sender melding om fjellturer eller annet. Når ting er veldig planlagt er vi alle tre ofte sammen, men A står av og til over siden hun har utmattelsessykdom. 

I fjor reiste vi på en spontantur der vi tok med oss et telt i bilen, noe klesskift og siden det var sommer, badetøy. Vi kjørte avgårde, handlet engangsgrill og mat på veien og hadde lang roadtrip til vi kom frem til en ledig campingplass. Vi ble der 2 netter med bading og andre aktiviteter i området før vi reiste hjem for å komme oss tilbake på jobb. Dette var gøy og vi avtalte at vi måtte gjøre dette hvert år.

A har sagt at det går fint at vi tar spontanturer og turer som kan være krevende i forhold til sykdommen hennes, men nylig kom hun med en uttalelse om at hun var fornærmet på at vi ikke hadde invitert henne på den siste turen. Hun ville gjerne vært med på telttur. Men vi gikk på en krevende fjelltur og campet oppi heia. Hun forstod etter hvert hvorfor men sa at vi kunne ha invitert henne slik at hun føler seg inkludert. Og det er forståelig.

Men så kommer utsagnet om at campingturen vi hadde i fjor skulle A være med på i år. Bestemt og klar i talen.

Hun har invitert seg selv på en tur som var planlagt for 1 år siden, vi vil ikke såre henne, og er hun sliten en dag så kan vi ikke stikke av med bilen og dra på aktiviteter og la henne være alene på en campinvplass.

Hva skal S og jeg gjøre? Vi vil ikke såre A, men vet at hun ofte ikke har energi til tempet vi har.

Har dere noen gode tips? Hvordan snakke med A? Vi har prøvd, men ikke kommet noen vei. Når vi prøvde å snakke om den siste spontanfjellturen ville hun nesten ikke svare oss på et par uker, en veninne som sender minst meldinger 2 ganger til dagen.

Hjelp!

La henne bli med. Kanskje hun er fornøyd med å sitte på campingplassen. Kul venninne som spør rett ut. Ta vare på henne 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere to er jo veldig omtenksomme, men jeg føler litt at venninnen deres med utmattelsessyndromet utnytter dette litt. Dere som er istand til å gå disse turene og gjøre aktivitetene syntes jeg bare dere skal gjøre. Så får dere heller si til denne venninnen at hun fint kan bli med, men at hun får ta med seg nok underholdning for å sitte alene. 

Som noen andre her sier så virker det som at hun bruker hersketeknikker mot dere, hun er passiv aggressiv - og dermed utnytter samvittigheten deres. Fra og med nå så får hun heller sitte igjen alene, med sin egen underholdning når dere andre vil aktiviseres og hun ikke orker. Det skal ikke gå utover ferieplanene deres at hun er syk, en hver oppegående venninne (og person) hadde ikke "nektet" de andre å gjøre aktivitetene selv om hen er dårlig. Så ja, det er hersketeknikker. 

Hvis det er sånn at dere to faktisk ikke vil ha hun med i det hele tatt på denne turen, så får dere også si det rett ut til hun. At dette er en tur dere to har avtalt dere imellom - og at dere får ta en tur alle tre en annen gang. Hvis hun blir snurt og ikke prater med dere over lengre tid av den grunn, så er det et problem som ligger hos hun og ikke hos dere. Det viser igjen at hun er passiv aggressiv og bruker hersketeknikker, for som sagt - en hver oppegående person skjønner disse tingene. Og det er heller ingen som inviterer seg selv med på tur, det er skikkelig-skikkelig frekt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bunny_94 skrev (23 minutter siden):

Det du skriver her tolker jeg som at du og S dro på denne turen før A ble en skikkelig del av "gjengen". Da er i allefall min mening at A er frekk som nå pålegger dere at hun må være med. Dette er noe du og S har ønske om å lagen en tradisjon av, da skal ikke A legge seg opp i det, spesielt hvis det er en interesse som du og S har til felles som ikke A kan være en like stor del av. 

Jeg hadde vært ærlig med A og sagt som det er, hun skal ikke være med, dermed basta. Forklar hvorfor og at det er mange andre ting dere kan gjøre utenom akkurat denne turen. Hvis A lager drama pga det så hadde jeg rett og slett droppet den personen som venn fordi dette høres ikke helt sunn ut..

Også enig i dette. Venninnen avlyser planer dem alle tre  har når det er "rolige" aktiviteter, men de aktivitetene som krever mye fysisk "arbeid" nærmest tvinger hun seg selv med på, og inviterer seg selv? Syntes denne venninnen høres veldig usunn ut, og destruktiv. Virker jo nesten ut som at hun gjør det med vilje for å være slem.

Endret av Rosatoast
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hehe, enig. Sosial kontroll overalt. Forkledd bak fancy ord. 

Anonymkode: 1037a...3b5

Ja, er jo slik norske lever. Kun etter 2 ting: Sosial kontroll og konformitet. Et gjetet folkeslag som kun følger ordre eller flokken.

Forferdelig å se på!

Anonymkode: 29d70...f49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TheCatLady skrev (2 timer siden):

Dette må jo ts bestemme selv, men hvorfor ikke bare være ærlig om det da. Typisk kvinner å skulle holde på sånn når det gjelder vennskap. 

Tåler hun ikke det så burde man kanskje ikke være venner. 

Å ikke ha meldeplikt er ikke det samme som å være uærlig. Selv om vi er en gjeng på 4 stykker så informerer vi ikke hverandre om 2 eller 3 av oss har en avtale. Oftest avtaler og inviterer vi alle, men noen ganger har vi egentid med hverandre også og det er helt greit. Hvis man alltid skal ha dårlig samvittighet for å ikke invitere med venninna som ikke gidder å gå tur på gåturer, eller invitere de som ikke liker sushi på sushi (restaurant) så får man mye bekymringer (flere av oss har helsebegrensninger også så jeg forstår at det er sårt, men det er ikke noe man alltid kan ta hensyn til). Et eksempel er når mine 3 venninner har slasher maraton. Jeg hater sånne filmer og derfor så blir jeg ikke invitert, men jeg har også selvinnsikt nok til å ikke ønske meg en invitasjon til det. De informerer meg heller ikke på forhånd, men det hender jeg får en snap på kvelden eller hører om det en annen dag vi er sammen. Det er helt greit. Et annet eksempel er at hun ene ikke blir invitert på våre lange gåturer fordi hun blir sliten etter 30 minutter og vi har tenkt å gå i 3-5 timer. Å dra henne med hadde vært kjipt både for oss og henne. 

Venninner som krever meldeplikt og innpass til alt er slitsomme å ha med å gjøre, spesielt hvis de leker offer i tillegg slik som venninna til ts. Det hadde stilt seg annerledes om de aldri inviterte denne venninna, men hun er jo invitert på alt mulig annet så da kan de få ha denne turen i fred uten at det skal være et problem eller noe de må opplyse om. 

Anonymkode: 7b16f...d8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å ikke ha meldeplikt er ikke det samme som å være uærlig. Selv om vi er en gjeng på 4 stykker så informerer vi ikke hverandre om 2 eller 3 av oss har en avtale. Oftest avtaler og inviterer vi alle, men noen ganger har vi egentid med hverandre også og det er helt greit. Hvis man alltid skal ha dårlig samvittighet for å ikke invitere med venninna som ikke gidder å gå tur på gåturer, eller invitere de som ikke liker sushi på sushi (restaurant) så får man mye bekymringer (flere av oss har helsebegrensninger også så jeg forstår at det er sårt, men det er ikke noe man alltid kan ta hensyn til). Et eksempel er når mine 3 venninner har slasher maraton. Jeg hater sånne filmer og derfor så blir jeg ikke invitert, men jeg har også selvinnsikt nok til å ikke ønske meg en invitasjon til det. De informerer meg heller ikke på forhånd, men det hender jeg får en snap på kvelden eller hører om det en annen dag vi er sammen. Det er helt greit. Et annet eksempel er at hun ene ikke blir invitert på våre lange gåturer fordi hun blir sliten etter 30 minutter og vi har tenkt å gå i 3-5 timer. Å dra henne med hadde vært kjipt både for oss og henne. 

Venninner som krever meldeplikt og innpass til alt er slitsomme å ha med å gjøre, spesielt hvis de leker offer i tillegg slik som venninna til ts. Det hadde stilt seg annerledes om de aldri inviterte denne venninna, men hun er jo invitert på alt mulig annet så da kan de få ha denne turen i fred uten at det skal være et problem eller noe de må opplyse om. 

Anonymkode: 7b16f...d8c

Bra innlegg 👍

Anonymkode: 29d70...f49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

TheCatLady skrev (4 timer siden):

Dette må jo ts bestemme selv, men hvorfor ikke bare være ærlig om det da. Typisk kvinner å skulle holde på sånn når det gjelder vennskap. 

Tåler hun ikke det så burde man kanskje ikke være venner. 

Vennskap som sier at man må fortelle alt hva man holder på med og med hvem er virkelig ikke noe noen burde gidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest TheCatLady
O.G. skrev (55 minutter siden):

 

 

Vennskap som sier at man må fortelle alt hva man holder på med og med hvem er virkelig ikke noe noen burde gidde.

Det må man jo ikke, men det var mer det å bli oppfordret til å la være å si noe jeg reagerte på. Blir litt spesielt om hun spør eller får det med seg på andre måter. Kanskje gjennom sosiale medier eller noe. Da synes jeg det ville vært frekt å lyve om det. 

Selvfølgelig sitter man ikke og opplyser om hva man har drevet med i det siste. Man er tross alt ikke innkalt på rektors kontor, men er det ei nær venninne så finner hun sikkert ut av det. Om man ikke skal liste seg rundt og holde ting skjult da. Det er derfor jeg tenker at det er bedre å være ærlig med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (14 minutter siden):

Det må man jo ikke, men det var mer det å bli oppfordret til å la være å si noe jeg reagerte på. Blir litt spesielt om hun spør eller får det med seg på andre måter. Kanskje gjennom sosiale medier eller noe. Da synes jeg det ville vært frekt å lyve om det. 

Selvfølgelig sitter man ikke og opplyser om hva man har drevet med i det siste. Man er tross alt ikke innkalt på rektors kontor, men er det ei nær venninne så finner hun sikkert ut av det. Om man ikke skal liste seg rundt og holde ting skjult da. Det er derfor jeg tenker at det er bedre å være ærlig med henne. 

Nei, så hva er så frekt du og jeg gikk kino forrige uke uten å nevne til henne eller din mor feks?

Anonymkode: 675e3...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (På 5.6.2021 den 22.03):

I fjor hadde S ferie og jeg hadde eb avspaseringsdag til gode. Hun spurte 2 dager før om vi skulle ut på tur og klarte å få fri en dag fra jobben slik at det ble en kort ferietur sammen før vi kjørte hjem og jeg stakk rett på jobb igjen. I fjor kjente ikke A så godt S for jeg introduserte dem og inviterte dem begge på ulike kosekvelder og middager og slikt og vi ble til slutt en trekløver. Gjennom sosiale medier har hun da sett turen som S og jeg var på i fjor. En tur veninna sa at vi burde gjøre som en fast greie, en billig, fin og kort ferietur som kan skvises inn en helg eller når begge har ferie. 

S og jeg synes det er litt dumt at hun nærmest har pålagt oss at vi ikke kan reise dit uten henne når vi vet hvordan formen hennes er. 

I år har vi invitert til 17 mai grillings, eurovision kveld, spillekveld og mer avslappende aktiviteter som hun har avlyst i siste liten pga formen. Vi har ikke dratt på escaperoom enda, for vi ønsker at alle tre skal kose oss sammen, men også her blir det "pålagt" at vi ikke kan gjøre dette uten henne.

Enig i det mange sier, at hun kanskje ikke ser sin begrensning, men hadde ønsket hun ikke spilte slikt på samvittigheten våres.

Forløpig har vi utsatt planleggingen av denne turen for alt har bare blitt dumt.

Når A sa at hun ble fornermet på at vi ikke hadde invitert henne på siste fjellturen sa vi at det var en fjelltur som var for krevende for hennes tilstand, noe som hun i ettertid forstod.

Hvordan vi skal ordlegge oss i forhold til neste turen er vel det S og jeg stusser mest på akkurat nå.

Vanskelig for oss å se hele bildet. Men tror jeg forstår venninnen din også. For det er noe med å dra på tur uten henne, og så ikke si noe om hvorfor dere tenkte å dra alene uten henne. Kanskje hun hadde forstått det bedre om dere var åpne fra start om at dere trodde turen kunne bli for krevende for henne. 

Dere kan si at dere veldig gjerne vil ha henne med, men at dere hadde tenkt å gå en del (hvis det er det dere ville), og så høre om det er greit for henne. Og at hvis det ikke er det, så kunne dere prøvd å få til to turer, slik at en kan være litt roligere med alle sammen og den andre turen ha litt høyere tempo.

Kanskje at dersom hun også liker godt å være ute i naturen, altså ikke bare i byen, så kan dere prøve å få til noen slike turer som kan passe henne også i fremtiden. Uten at dere trenger å gi opp de turene med høyere tempo. Det viktigste tenker jeg å være åpen, slik at det ikke virker som om dere har noen skjulte planer uten henne, så hun slipper å være redd for at det er fordi dere ikke vil ha henne med.

Anonymkode: 2e270...0e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, så hva er så frekt du og jeg gikk kino forrige uke uten å nevne til henne eller din mor feks?

Anonymkode: 675e3...831

Les hva jeg skriver. Hele innlegget. 

Det ville vært frekt om noen spør og så lyve om det. Man finner ofte ut sånne ting. I hvert fall når det gjelder turer osv. Det høres ut som en oppskrift på drama. Venninner pleier å spørre om hvilke planer man har for ferien. Hva skal man si da? "Nei, jeg har ingen planer", og så la være å legge det ut i sosiale medier siden det kan hende at ei venninne som man løy til ser det? Og for å presisere så er det ikke alltid at man har planer og ting blir tatt på sparket. Da gjelder selvfølgelig ikke dette. 

Skjønner ikke hva dette er å diskutere engang. Enten så får man kutte ut vennskapet eller være ærlig om det. Å være konfliktsky lønner seg sjeldent. 

Jeg reagerte på at man blir oppfordret til å lyve om fremtidige turer og det synes jeg blir feil siden det kan komme tilbake og bite en i ræva. Jeg driver selvfølgelig ikke å rapporterer alt jeg gjør til venninner, men nå var ikke det det som var ment i denne tråden heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...