Gå til innhold

Veninne inviterte seg selv på ferietur?!


Smilii

Anbefalte innlegg

Jeg har en veninne (A) som har invitert seg selv på en tur med meg og veninna S.

 

Det starter med at S er en veninne som er veldig spontan. Hun er flink til å gjøre meg spontan og bli med på ting på sparket. Det kan være fra at hun kommer på døra for å sitte på stranda til hun sender melding om fjellturer eller annet. Når ting er veldig planlagt er vi alle tre ofte sammen, men A står av og til over siden hun har utmattelsessykdom. 

I fjor reiste vi på en spontantur der vi tok med oss et telt i bilen, noe klesskift og siden det var sommer, badetøy. Vi kjørte avgårde, handlet engangsgrill og mat på veien og hadde lang roadtrip til vi kom frem til en ledig campingplass. Vi ble der 2 netter med bading og andre aktiviteter i området før vi reiste hjem for å komme oss tilbake på jobb. Dette var gøy og vi avtalte at vi måtte gjøre dette hvert år.

A har sagt at det går fint at vi tar spontanturer og turer som kan være krevende i forhold til sykdommen hennes, men nylig kom hun med en uttalelse om at hun var fornærmet på at vi ikke hadde invitert henne på den siste turen. Hun ville gjerne vært med på telttur. Men vi gikk på en krevende fjelltur og campet oppi heia. Hun forstod etter hvert hvorfor men sa at vi kunne ha invitert henne slik at hun føler seg inkludert. Og det er forståelig.

Men så kommer utsagnet om at campingturen vi hadde i fjor skulle A være med på i år. Bestemt og klar i talen.

Hun har invitert seg selv på en tur som var planlagt for 1 år siden, vi vil ikke såre henne, og er hun sliten en dag så kan vi ikke stikke av med bilen og dra på aktiviteter og la henne være alene på en campinvplass.

Hva skal S og jeg gjøre? Vi vil ikke såre A, men vet at hun ofte ikke har energi til tempet vi har.

Har dere noen gode tips? Hvordan snakke med A? Vi har prøvd, men ikke kommet noen vei. Når vi prøvde å snakke om den siste spontanfjellturen ville hun nesten ikke svare oss på et par uker, en veninne som sender minst meldinger 2 ganger til dagen.

Hjelp!

Endret av Smilii
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig med ab over. Bare si at hun gjerne må bli med, men dere har planlagt lange turer til fjells så dersom hun ikke orker å bli med på de må hun finne på noe alene på campingplassen. Og følg det opp dersom hun faktisk blir med. Begynner hun å klage på tur er det bare å si at dette var hun klar over når hun ble med. 

Så kan dere tre heller dra på en storbyhelg eller noe, et sted hvor det er lettere å sette seg ned på cafe og ikke minst ordentlig seng på et hotell så hun får hvilt ordentlig om natta. 

Anonymkode: 337b5...549

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ho må gjerne bli med, og ho bør ta med seg bøker å lese eller strikketøy til å underholde seg sjøl på campingen medan de to andre er på turar ho ikkje orkar? 

Eg ser at det er vanskeleg å seie nei når ho så veldig gjerne vil vere med. Men ver i alle fall tydelig på kva ho kan vente seg. Så er det opp til henne! Og dersom det er tydelig kommunisert, er det ingen grunn til å sitte på campingen med dårlig stemning:)

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (30 minutter siden):

og er hun sliten en dag så kan vi ikke stikke av med bilen og dra på aktiviteter og la henne være alene på en campinvplass.

Det kan dere vel! Er bare å la henne bli igjen i teltet hvor hun kan slappe av med en god bok, og så kan hun sikkert gå seg en liten tur ved campingplassen e.l. Tenker at så lenge dere kommer tilbake sånn at dere kan spise middag sammen, gjør det ingenting at dere tilbringer dagen hver for dere. 

Anonymkode: 71e1a...9c3

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i vår sa hun at vi kunne bare stikke på fjellturer men gi beskjed når vi heller tok en bytur, og det har vi gjort. 

Vi har invitert til hyttetur, sagt det er litt å gå til hytta, men ikke tung vei, og kan kjøre et stykke opp på fjellet før man går siste biten, og prøver så godt vi kan å få det til å matche feriene til hverandre og tilrettelegge. Her kan hun enkelt slappe av på sofaen mens vi arbeider på hytta.

Men den ferieturen, det virker jo veldig kjedelig for henne å sitte på campingplassen helt alene så er vi redd for at hun skal føle seg utenfor..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Smilii skrev (32 minutter siden):

Tidligere i vår sa hun at vi kunne bare stikke på fjellturer men gi beskjed når vi heller tok en bytur, og det har vi gjort. 

Vi har invitert til hyttetur, sagt det er litt å gå til hytta, men ikke tung vei, og kan kjøre et stykke opp på fjellet før man går siste biten, og prøver så godt vi kan å få det til å matche feriene til hverandre og tilrettelegge. Her kan hun enkelt slappe av på sofaen mens vi arbeider på hytta.

Men den ferieturen, det virker jo veldig kjedelig for henne å sitte på campingplassen helt alene så er vi redd for at hun skal føle seg utenfor..


Men snakk nå heller med henne, enn å anta hva hun mener og føler?

Dere er jo flinke til å tilrettelegge hører jeg, fine venner :) men glemmer dere ikke litt å bare spørre henne om hva hun synes og kunne tenke seg som løsning på en dårlig dag?

Har sykdom med varierende form selv, og jeg ville kost meg på campingplass på en dårlig dag. Hatt det helt fint med at andre dro på aktiviteter.

Er noe med å bare være med, selv om min tur blir begrenset i forhold til andres. Å komme til en campingplass er slett ikke hverdagskost for meg, ville vært nærmest eksotisk bare det ;) 

 

Anonymkode: ee8cf...0cb

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en venninne?? Som skal bestemme over dere, bestemme at dere skal invitere henne.

Herregud for et opplegg, kvinner kan være helt håpløse med sosial kontroll.

Du drar på tur som DU vil, INGEN bestemmer hvem og når DU skal på tur!! :) 

Du trenger IKKE inkludere noen som helst.

Ferdig snakka.

Anonymkode: 29d70...f49

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (8 timer siden):

Men den ferieturen, det virker jo veldig kjedelig for henne å sitte på campingplassen helt alene så er vi redd for at hun skal føle seg utenfor..

Du må slutte, dere skal ikke synes synd på henne. Hun er vel ikke et barn?

Dere må virkelig skjerpe dere.

Anonymkode: 29d70...f49

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke invitere seg selv med på tur så lenge den som skal på tur ikke lar det skje. Her må du bare si at dette er en tur du og venninne S har planlagt og det passer ikke at hun er med. Foreslå at dere planlegger en bytur eller lignende i sommer alle tre isteden. 

Anonymkode: 7b16f...d8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at dere drar på en annen tur med henne som kan foregå i hennes «tempo» og så kjører du og S på med den planlagte turen uten A. Bare si det som det er at det blir såpass mye utflukter og aktivitet. Det kan jo ikke være sånn at dere fra nå av må gjøre alt i As tempo. 

Anonymkode: ce344...0bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt den turen bare dere to som planlagt, og heller planlagt en annen tur som A kan være med på. Det er fryktelig slitsomt med venner som trenger tilpasning pga sykdom og ikke selv ser hvordan dette påvirker andre, eller har innsikt nok selv til å skjønne hva de klarer og ikke. Hun har ingen grunn til å være sur, og det er ingen grunn til at dere skal danse etter hennes pipe. 

Anonymkode: ff954...c7f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ønsker å føle seg inkludert. Det kan dere gjøre ved å si ja, du kan bli med, men ta med deg nok underholdning dersom du muligens ikke orker de lange fjellturene vi skal på. La Helle føle at hun får valget - kanskje velger hun da å bli hjemme. Si at det kan hende dere er ute på fjellet fra morgen til kveld, og spør henne om ikke det vil bli kjedelig for henne. Hvis hun forventer at dere skal ta korte turer i stedet, for å komme tilbake til campingen for å være med henne, så sier du at det da er bedre at dere tre reiser på en annen tur sammen. Denne spesifikke turen er for å ha mulighet til lange fjellturer. 

Anonymkode: ad8da...6ab

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hun ønsker å føle seg inkludert. Det kan dere gjøre ved å si ja, du kan bli med, men ta med deg nok underholdning dersom du muligens ikke orker de lange fjellturene vi skal på. La Helle føle at hun får valget - kanskje velger hun da å bli hjemme. Si at det kan hende dere er ute på fjellet fra morgen til kveld, og spør henne om ikke det vil bli kjedelig for henne. Hvis hun forventer at dere skal ta korte turer i stedet, for å komme tilbake til campingen for å være med henne, så sier du at det da er bedre at dere tre reiser på en annen tur sammen. Denne spesifikke turen er for å ha mulighet til lange fjellturer. 

Anonymkode: ad8da...6ab

Enig med denne. Jeg har også en utmattelses sykdom og setter også pris på å føle meg inkludert. Meg og mine venninner er åpne mot hverandre og jeg har ofte slappet av på hytta og gjerne stelt i stand mat til mine venninner mens de er på toppturer som jeg ikke klarer. 

Hvis venninnen forventer å bli underholdt eller være med på aktiviteter så må dere si ifra at denne turen ikke er egnet for henne.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (15 timer siden):

 

Hva skal S og jeg gjøre? Vi vil ikke såre A, men vet at hun ofte ikke har energi til tempet vi har.

 

 

Gi en beskjed om at hun ikke kan være med pga dere har allerede planlagt til aktiviteter i tempo hun ikke klarer å henge med på. Foreslå deretter en annen tur hvor dere legger lista etter formen hennes en annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv en person som har ekstrem utmattelse, og det jeg kan si er at det er hyggelig å i alle fall bli spurt. Jeg forstår at dere ikke tenkte på det siden dere skal ha et høyt tempo, men jeg kunne tenkt meg å være med jeg og - at når dere drar på fjelltur, så passer jeg teltet eller bilen, og hviler imens :) De hadde faktisk vært fantastisk for meg, å bare se noen andre vegger enn hjemme.

Ikke anta at hun kommer til å mislike turen selv om hun eventuelt må være i teltet, men spør henne. Ha en forventningsavklaring. Forklar at det blir lange turer, og at hun er velkommen, men at hun må passe på formen sin. At hun er velkommen til å være i teltet mens dere er av sted. Det hadde i alle fall jeg blitt veldig, veldig glad for å høre. Har selv håp om å få til en hyttetur med venner i høst, og da blir jeg på hytta mens de er ute og går. Koselig for alle, og alle gjør noe i eget tempo. 

Anonymkode: 79fed...a26

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest laPistola

Fortell at dere har planlagt de og de aktivitetene. Hun kan være med på det hun orker, ellers kan hun sole seg, gå små turer, lese bok, strikke, høre på pod cast, surfe på nett, bade.. hva det nå er hun liker og gjøre. Hun skal ikke bestemme over deres ferie, men trenger hun og ekskluderes helt? Hvis dere er voksne og gode venner, bør vel ikke dette være et problem ? 
 

jeg klarer feks ikke og gå på ski grunnet sykdom. Allikevel er jeg med venninner på skiferie. Når de går på ski, sitter jeg i solveggen, går småturer, leser osv. jeg deltar på afterski, middager, og festing. Hadde blitt utrolig lei meg om de bestemte at jeg ikke fikk være med lenger fordi jeg var syk. Jeg hadde ikke invitert meg selv, bare blitt veldig såret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne er omtrent som en brukt truse.

Noen kryper langt opp i rævva di, gnager, og er veldig irriterende. Noen få er dine favoritter, myke, behagelige, og til å stile 100 prosent på. Noen er vakre å se på, men er billige og ekle. Men noen er akkurat som deg, og dekker faktisk rævva di når dere har behov for hjelp.    

Anonymkode: b60a1...07a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bare si det som det er : "det blir lange turer i fjellet, er du klar for å sitte alene på camping plassen når det foregår?"

Det at hun ikke svarer er hersketeknikker som dere ikke kan la dere styre av,hun dominerer dere jo med sin passive aggressivitet,utmattelse og problemer.

Foreslå å dra på en annen tur en annen gang hvor alle tre kan ha det hyggelig.

Anonymkode: 81b1e...116

dette! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...