Gå til innhold

Veninne inviterte seg selv på ferietur?!


Smilii

Anbefalte innlegg

Men kan hun ikke bli med da? Det hørtes jo ikke ut som en spesielt slitsom tur, og om det er venninnen deres er det vel bare hyggelig å ha henne med. Ønsker dere å gjøre noen aktiviteter hun ikke orker så må hun jo bare bli igjen på campingen, det er sikkert ok om du forklarer det på forhånd at dere har tenkt å gjøre litt aktiviteter osv når dere er der. 

Anonymkode: de45f...e0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men kan hun ikke bli med da? Det hørtes jo ikke ut som en spesielt slitsom tur, og om det er venninnen deres er det vel bare hyggelig å ha henne med. Ønsker dere å gjøre noen aktiviteter hun ikke orker så må hun jo bare bli igjen på campingen, det er sikkert ok om du forklarer det på forhånd at dere har tenkt å gjøre litt aktiviteter osv når dere er der. 

Anonymkode: de45f...e0f

For den som har utmattelsessykdom så er den nok spesielt slitsom. 

Jeg skjønner godt at dere ønsker å dra bare dere, uten hun som blir sliten. Dere kommer til å føle på at dere ikke kan gjøre akkurat det dere vil for å ta hensyn.

Jeg er enig med de som sier her at dere holder dere til planen, du og S drar på denne aktivitetsferien og så tar dere heller en roligere tur alle tre i tillegg.... hvis det er mulig. 

Uansett så ville jeg nok forsiktig beklaget til A om at det allerede er planlagt en aktivitetsferie som hun dessverre ikke vil orke å være med på.

Når det er sagt så skjønner jeg at A føler seg utenfor og føler sikkert enda mer på sykdommen som hindrer henne. 

Anonymkode: 8c309...193

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv
Smilii skrev (21 timer siden):

Jeg har en veninne (A) som har invitert seg selv på en tur med meg og veninna S.

 

Det starter med at S er en veninne som er veldig spontan. Hun er flink til å gjøre meg spontan og bli med på ting på sparket. Det kan være fra at hun kommer på døra for å sitte på stranda til hun sender melding om fjellturer eller annet. Når ting er veldig planlagt er vi alle tre ofte sammen, men A står av og til over siden hun har utmattelsessykdom. 

I fjor reiste vi på en spontantur der vi tok med oss et telt i bilen, noe klesskift og siden det var sommer, badetøy. Vi kjørte avgårde, handlet engangsgrill og mat på veien og hadde lang roadtrip til vi kom frem til en ledig campingplass. Vi ble der 2 netter med bading og andre aktiviteter i området før vi reiste hjem for å komme oss tilbake på jobb. Dette var gøy og vi avtalte at vi måtte gjøre dette hvert år.

A har sagt at det går fint at vi tar spontanturer og turer som kan være krevende i forhold til sykdommen hennes, men nylig kom hun med en uttalelse om at hun var fornærmet på at vi ikke hadde invitert henne på den siste turen. Hun ville gjerne vært med på telttur. Men vi gikk på en krevende fjelltur og campet oppi heia. Hun forstod etter hvert hvorfor men sa at vi kunne ha invitert henne slik at hun føler seg inkludert. Og det er forståelig.

Men så kommer utsagnet om at campingturen vi hadde i fjor skulle A være med på i år. Bestemt og klar i talen.

Hun har invitert seg selv på en tur som var planlagt for 1 år siden, vi vil ikke såre henne, og er hun sliten en dag så kan vi ikke stikke av med bilen og dra på aktiviteter og la henne være alene på en campinvplass.

Hva skal S og jeg gjøre? Vi vil ikke såre A, men vet at hun ofte ikke har energi til tempet vi har.

Har dere noen gode tips? Hvordan snakke med A? Vi har prøvd, men ikke kommet noen vei. Når vi prøvde å snakke om den siste spontanfjellturen ville hun nesten ikke svare oss på et par uker, en veninne som sender minst meldinger 2 ganger til dagen.

Hjelp!

Jeg tenker dere er samvittighetsfulle damer ,du og S. Men ser begrensningene. A gjør ikke det på samme måte. Hun bare later som ,i alt strevet for å holde seg på overflata ,- på en måte.  Hun vil innfri,være en del av,men har få garantier for prestasjon. Det skaper en elimineringsfølelse i seg selv. Det kan være vanskelig  å ikke mestre  enkle aktiviteter.  Da psyken er hennes verste venn,,,tenker jeg.  Det blir nok litt last og brast ifht livets realiteter  begge veier 😅❤ La henne bli med denne gangen.  Kjør oppsatt løp.  Gi rom for at det er greit om hun blir igjen på campingen.  Men ikke gå på tå hev.  Hun er tjent med erfaringen av  å innse egen begrensning.  Best blir den om hun faktisk blir med på topptur.  Da blir neste tur enklere for alle parter. ( enig i at selvinvitasjonen var en smule merkelig...men hun er ikke DER enda ,- tydeligvis ❤- å akseptere kronisk sykdom for seg selv og omverdenen kan nok ta flere år ,- tror jeg 🙂) Da noen dager er bra,og andre dager er ræva! Derfor hun trenger å bryne seg.  Føle seg inkludert. ,- ganske desperat å invitere seg sjøl...😪, samt gå oppoverbakkene !!  Det kan legge sunne føringer for henne privat og vennskapet  til 3- kløveret fremover i tid ,- ifht turer,- som her er saken 🙂 

Denne turen blir en parentes ifht utfoldelse.  Men kanskje  grobunn for alle i fremtiden.? Hvor hun selv foreslår seperate turer ifht aktivitetsnivå.  Du kjenner henne best . Om hun er manipulativ i seg selv ,så er det en helt annen greie....

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogsalv skrev (1 time siden):

Jeg tenker dere er samvittighetsfulle damer ,du og S. Men ser begrensningene. A gjør ikke det på samme måte. Hun bare later som ,i alt strevet for å holde seg på overflata ,- på en måte.  Hun vil innfri,være en del av,men har få garantier for prestasjon. Det skaper en elimineringsfølelse i seg selv. Det kan være vanskelig  å ikke mestre  enkle aktiviteter.  Da psyken er hennes verste venn,,,tenker jeg.  Det blir nok litt last og brast ifht livets realiteter  begge veier 😅❤ La henne bli med denne gangen.  Kjør oppsatt løp.  Gi rom for at det er greit om hun blir igjen på campingen.  Men ikke gå på tå hev.  Hun er tjent med erfaringen av  å innse egen begrensning.  Best blir den om hun faktisk blir med på topptur.  Da blir neste tur enklere for alle parter. ( enig i at selvinvitasjonen var en smule merkelig...men hun er ikke DER enda ,- tydeligvis ❤- å akseptere kronisk sykdom for seg selv og omverdenen kan nok ta flere år ,- tror jeg 🙂) Da noen dager er bra,og andre dager er ræva! Derfor hun trenger å bryne seg.  Føle seg inkludert. ,- ganske desperat å invitere seg sjøl...😪, samt gå oppoverbakkene !!  Det kan legge sunne føringer for henne privat og vennskapet  til 3- kløveret fremover i tid ,- ifht turer,- som her er saken 🙂 

Denne turen blir en parentes ifht utfoldelse.  Men kanskje  grobunn for alle i fremtiden.? Hvor hun selv foreslår seperate turer ifht aktivitetsnivå.  Du kjenner henne best . Om hun er manipulativ i seg selv ,så er det en helt annen greie....

Jeg må bare svare på akkurat den, for det er slett ikke sikkert hun innser egen begrensning. Har nemlig en i min vennegjeng som er kronisk syk med en sykdom som bl.a innebærer tretthet og utmattelse, og hun har aldri noengang lært å innse egen begrensning. Det har ødelagt både turer og opplevelser for oss at hun plutselig ikke klarer mer, må ha hjelp til ditt og datt, må kjøres hjem, må hentes, vi andre må avslutte noe for å få henne av sted, at vi ikke kan gjøre som planlagt uten at det blir sure mine for "det klarer ikke jeg, jeg er jo syk" osv. Det har aldri, ila de 7 årene sykdommen har vart, vært innsikt i egen begrensning. Og det ER slitsomt for oss rundt, selv om det er tabu å si. Nå er det godt så langt at hun rett og slett ikke blir invitert eller får høre om det vi andre gjør, fordi denne mangelen på innsikt ødelegger. Så gjør vi heller andre ting der hun kan være med innimellom. Sånn er det nok for mange tror jeg.

Anonymkode: ff954...c7f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Skogsalv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg må bare svare på akkurat den, for det er slett ikke sikkert hun innser egen begrensning. Har nemlig en i min vennegjeng som er kronisk syk med en sykdom som bl.a innebærer tretthet og utmattelse, og hun har aldri noengang lært å innse egen begrensning. Det har ødelagt både turer og opplevelser for oss at hun plutselig ikke klarer mer, må ha hjelp til ditt og datt, må kjøres hjem, må hentes, vi andre må avslutte noe for å få henne av sted, at vi ikke kan gjøre som planlagt uten at det blir sure mine for "det klarer ikke jeg, jeg er jo syk" osv. Det har aldri, ila de 7 årene sykdommen har vart, vært innsikt i egen begrensning. Og det ER slitsomt for oss rundt, selv om det er tabu å si. Nå er det godt så langt at hun rett og slett ikke blir invitert eller får høre om det vi andre gjør, fordi denne mangelen på innsikt ødelegger. Så gjør vi heller andre ting der hun kan være med innimellom. Sånn er det nok for mange tror jeg.

Anonymkode: ff954...c7f

Nettopp det jeg sier ! 😅 Hun har ennå ikke forstått egen begrensning !! Skrev det helt tydelig.  " Hun er tjent med erfaringen av å innse egen begrensning " 

Endret av Skogsalv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og utmattelsessyndrom og har kjent mye på det å «være utenfor». Jeg fortalte det til mine venner at jeg og ønsket å bli inkludert også kunne jeg ta en avgjørelse om jeg klarte eller ikke. Det har funket veldig bra for oss. Det har skjedd flere ganger der vi er på tur, dette gjelder sammen med tidligere samboer, venner og familie, der vi har vært på ferie/tur og vi skal en aktivitet. Hvis jeg kjenner det blir for mye, så står jeg over. Da bruker jeg tiden på å slappe av eller nyte en tur på en rolig kafé aleine. Jeg blir ikke lei meg for de andre er på en aktivitet. Venninnen din må bære klar over at hun kan være igjen på camp aleine da dere vil gjøre en aktivitet, og det er ikke noe gale. 
 

jeg blir heller ikke lei meg for å ikke ha blitt invitert med på noe. Jeg har en venninnegjeng som ofte drar på jenteturer på en camping. De drikker mye og er oppe til langt på morgenkvisten. Så de har vel skjønt at det blir for mye for meg, så da spør ikke de meg. Og det er helt i orden, jeg vet jo de er like mye glad i meg selvom😊

Anonymkode: f0861...4ed

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg må bare svare på akkurat den, for det er slett ikke sikkert hun innser egen begrensning. Har nemlig en i min vennegjeng som er kronisk syk med en sykdom som bl.a innebærer tretthet og utmattelse, og hun har aldri noengang lært å innse egen begrensning. Det har ødelagt både turer og opplevelser for oss at hun plutselig ikke klarer mer, må ha hjelp til ditt og datt, må kjøres hjem, må hentes, vi andre må avslutte noe for å få henne av sted, at vi ikke kan gjøre som planlagt uten at det blir sure mine for "det klarer ikke jeg, jeg er jo syk" osv. Det har aldri, ila de 7 årene sykdommen har vart, vært innsikt i egen begrensning. Og det ER slitsomt for oss rundt, selv om det er tabu å si. Nå er det godt så langt at hun rett og slett ikke blir invitert eller får høre om det vi andre gjør, fordi denne mangelen på innsikt ødelegger. Så gjør vi heller andre ting der hun kan være med innimellom. Sånn er det nok for mange tror jeg.

Anonymkode: ff954...c7f

Dere har lagt opp til det selv med denne tilretteleggingen også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver din veninne ikke planlegger og er spontane. Hva med å planlegge da? sammen med a og s ?

Så kan dere planlegge en tur der dere setter opp ønsker. FEKS bading. hvem vil det. jo alle. hvem vil på fjelltur, jo du og S men det vil ikke A. Da kan hun sole seg og slappe av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (På 4.6.2021 den 15.41):

Men TS, hvordan fikk denne venninnen presentert denne turen dere hadde planlagt i fjor? 

I fjor hadde S ferie og jeg hadde eb avspaseringsdag til gode. Hun spurte 2 dager før om vi skulle ut på tur og klarte å få fri en dag fra jobben slik at det ble en kort ferietur sammen før vi kjørte hjem og jeg stakk rett på jobb igjen. I fjor kjente ikke A så godt S for jeg introduserte dem og inviterte dem begge på ulike kosekvelder og middager og slikt og vi ble til slutt en trekløver. Gjennom sosiale medier har hun da sett turen som S og jeg var på i fjor. En tur veninna sa at vi burde gjøre som en fast greie, en billig, fin og kort ferietur som kan skvises inn en helg eller når begge har ferie. 

S og jeg synes det er litt dumt at hun nærmest har pålagt oss at vi ikke kan reise dit uten henne når vi vet hvordan formen hennes er. 

I år har vi invitert til 17 mai grillings, eurovision kveld, spillekveld og mer avslappende aktiviteter som hun har avlyst i siste liten pga formen. Vi har ikke dratt på escaperoom enda, for vi ønsker at alle tre skal kose oss sammen, men også her blir det "pålagt" at vi ikke kan gjøre dette uten henne.

Enig i det mange sier, at hun kanskje ikke ser sin begrensning, men hadde ønsket hun ikke spilte slikt på samvittigheten våres.

Forløpig har vi utsatt planleggingen av denne turen for alt har bare blitt dumt.

Når A sa at hun ble fornermet på at vi ikke hadde invitert henne på siste fjellturen sa vi at det var en fjelltur som var for krevende for hennes tilstand, noe som hun i ettertid forstod.

Hvordan vi skal ordlegge oss i forhold til neste turen er vel det S og jeg stusser mest på akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O.G. skrev (9 timer siden):

Dere har lagt opp til det selv med denne tilretteleggingen også da.

Vi har ikke tilrettelagt noe enda. S og jeg ble bare enige i fjor at vi skulle på samme turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fortell henne om turene lengre. 

Dra på denne ene turen alene. Jeg lover deg hun kommer garantert til å lage bråk når dere drar på tur. 

 

Så planlegger dere en tur dere ønsker henne med. 

 

Framover drar dere på det dere ønsker uten å måtte inkludere henne, om hun ikke orker. 

 

Helt ærlig virker hun ikke som veldig allright person. Spiller offer og på deres samvittighet. 

 

Hvor gamle er dere? 

 

Anonymkode: 675e3...831

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke fortell henne om turene lengre. 

Dra på denne ene turen alene. Jeg lover deg hun kommer garantert til å lage bråk når dere drar på turer på turen uten henne. 

 

Så planlegger dere en tur dere ønsker henne med. 

 

Framover drar dere på det dere ønsker uten å måtte inkludere henne, om hun ikke orker. 

 

Helt ærlig virker hun ikke som veldig allright person. Spiller offer og på deres samvittighet. 

 

Hvor gamle er dere? 

 

Anonymkode: 675e3...831

 

Anonymkode: 675e3...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (1 time siden):

I fjor hadde S ferie og jeg hadde eb avspaseringsdag til gode. Hun spurte 2 dager før om vi skulle ut på tur og klarte å få fri en dag fra jobben slik at det ble en kort ferietur sammen før vi kjørte hjem og jeg stakk rett på jobb igjen. I fjor kjente ikke A så godt S for jeg introduserte dem og inviterte dem begge på ulike kosekvelder og middager og slikt og vi ble til slutt en trekløver. Gjennom sosiale medier har hun da sett turen som S og jeg var på i fjor. En tur veninna sa at vi burde gjøre som en fast greie, en billig, fin og kort ferietur som kan skvises inn en helg eller når begge har ferie. 

S og jeg synes det er litt dumt at hun nærmest har pålagt oss at vi ikke kan reise dit uten henne når vi vet hvordan formen hennes er. 

I år har vi invitert til 17 mai grillings, eurovision kveld, spillekveld og mer avslappende aktiviteter som hun har avlyst i siste liten pga formen. Vi har ikke dratt på escaperoom enda, for vi ønsker at alle tre skal kose oss sammen, men også her blir det "pålagt" at vi ikke kan gjøre dette uten henne.

Enig i det mange sier, at hun kanskje ikke ser sin begrensning, men hadde ønsket hun ikke spilte slikt på samvittigheten våres.

Forløpig har vi utsatt planleggingen av denne turen for alt har bare blitt dumt.

Når A sa at hun ble fornermet på at vi ikke hadde invitert henne på siste fjellturen sa vi at det var en fjelltur som var for krevende for hennes tilstand, noe som hun i ettertid forstod.

Hvordan vi skal ordlegge oss i forhold til neste turen er vel det S og jeg stusser mest på akkurat nå.

Her tror jeg A må forstå at venner kan av og til finne på ting uten at andre venner er med. Dere har arrangert masse sammen alle tre så du og S kan bare dra på denne turen alene med god samvittighet.

Ingen kan kreve å være med på noe, og hvis hun allerede spiller offer kommer hun nok til å holde seg i denne rollen også på tur og da blir det bare dårlig stemning. Dere får si som det er at dette er noe du og S gjør sammen, og det må være lov uten at det skal bety at dere ikke er glad i A også. Dere kan da også dra på escape room sammen om dere ønsker det. 

Det virker som om A har satt seg i en skikkelig offerrolle og trenger bekreftelse på at dere er likeverdige venninner. I en sånn situasjon er det best å si det som det er, og ikke tilrettelegge om hun ikke er ønsket på turen. 

Anonymkode: 7b16f...d8c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ikke fortell henne om turene lengre. 

Dra på denne ene turen alene. Jeg lover deg hun kommer garantert til å lage bråk når dere drar på tur. 

 

Så planlegger dere en tur dere ønsker henne med. 

 

Framover drar dere på det dere ønsker uten å måtte inkludere henne, om hun ikke orker. 

 

Helt ærlig virker hun ikke som veldig allright person. Spiller offer og på deres samvittighet. 

 

Hvor gamle er dere? 

 

Anonymkode: 675e3...831

Vi er alle i midten av 20 årene, gjennomsnitt 25 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smilii skrev (Akkurat nå):

Vi er alle i midten av 20 årene, gjennomsnitt 25 år.

Da kan hende hun vokser fra seg dette siden dere er så unge.

 

Men fra og med nå, ikke fortell henne alt dere skal. Hun blir sjalu. 

Har hun andre venner?

Anonymkode: 675e3...831

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da kan hende hun vokser fra seg dette siden dere er så unge.

 

Men fra og med nå, ikke fortell henne alt dere skal. Hun blir sjalu. 

Har hun andre venner?

Anonymkode: 675e3...831

Hun har et par andre venner. De er derimot i en annen livsfase enn S og jeg, der de har stiftet familie og ikke lengre har like mye tid til A. 

Men S og jeg har besluttet at med denne turen sier vi det som det er at aktivitetsnivået til turen er høyt og dermed ikke egnes i forhold til helsa hennes, men inviterer henne på en roligere tur på hytta. Etter dette får vi reise uten å gi beskjed.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner ts veldig godt. Men om dere er 3 venninner og hun sliter med helsa er det sikkert veldig sårt for henne å se at dere er friske og raske og hygger dere, hun hadde nok ønsket å være en del av dere. Kan dere ikke ta en litt roligere tur som hun kan bli med på en annen gang? 
vet ikke så mye om utmattelse men kan tenke meg det er ensomt og slitsomt. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady

Jeg ser ikke helt problemet med at hun er med, men snakk med henne om det og fortell hva dere har planlagt og snakk om at hun bør ha noe å drive med hvis hun ikke kan være med dere. Ser egentlig heller ikke problemet med at dere ikke gjør absolutt alt sammen, men enkelte burde det gå an å gjøre sammen. Dere kan jo ha noen litt mer avslappende aktiviteter hun også kan være med på og i tillegg gjøre de andre tingene dere hadde planlagt. 

Jeg tenker egentlig at man lager litt for mye problemer uten at det trenger å være det. Det er ikke rart at hun ønsker å bli inkludert og hun vet vel at hun ikke alltid klarer alt og da burde det være greit at hun ikke klarer å være med på alt. 

Dere kan jo fortsatt dra på denne turen selv om den ikke blir akkurat som i fjor. Hvis hun virkelig vil være med så kan hun ikke kreve at dere skal være med henne hele tiden, men litt greit å snakke åpent sammen slik at alle vet hva dere går til. 

Hadde dette vært meg så hadde jeg godtatt at hun skulle være med og tilrettelagt litt utfra at hun ikke klarer alt, men samtidig også lagt opp til å gjøre aktiviteter selv om hun kanskje ikke kan være med på det. Men ja, det burde ikke koste så mye å inkludere ei venninne som føler seg litt utenfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TheCatLady
AnonymBruker skrev (På 5.6.2021 den 22.44):

Ikke fortell henne om turene lengre. 

Dra på denne ene turen alene. Jeg lover deg hun kommer garantert til å lage bråk når dere drar på tur. 

 

Så planlegger dere en tur dere ønsker henne med. 

 

Framover drar dere på det dere ønsker uten å måtte inkludere henne, om hun ikke orker. 

 

Helt ærlig virker hun ikke som veldig allright person. Spiller offer og på deres samvittighet. 

 

Hvor gamle er dere? 

 

Anonymkode: 675e3...831

Litt frekt å ikke fortelle om turene og gjøre ting bak ryggen hennes. Kan man i det hele tatt kalle seg for en god venn om man oppfører seg sånn? Det synes ikke jeg. 

Jeg tenker at man heller burde være ærlig om man ikke ønsker å ha henne med, men samtidig også anerkjenne at hun føler seg utenfor og planlegge noe sammen med henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TheCatLady skrev (Akkurat nå):

Litt frekt å ikke fortelle om turene og gjøre ting bak ryggen hennes. Kan man i det hele tatt kalle seg for en god venn om man oppfører seg sånn? Det synes ikke jeg. 

Jeg tenker at man heller burde være ærlig om man ikke ønsker å ha henne med, men samtidig også anerkjenne at hun føler seg utenfor og planlegge noe sammen med henne. 

Les litt nøyere du. 

Anonymkode: 675e3...831

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...