Gå til innhold

PAI-tråden


Marimba

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg synes det virker som om det må være noe feil et sted. Jeg har syncet pai mot Fitbiten min siden forrige mandag. Jeg skrev litt tidligere i tråden her, at jeg hadde fått en fitness-alder på 24 år til tross for at jeg er 40, og at jeg syntes dette var litt pussig.

Etter å ha registrert i en uke, er min fitness-alder nå blitt 23 år, og jeg har en pai på 253. Jeg vil si jeg er helt normalt aktiv. Jeg løper rundt 8 km 2-3 ganger pr uke, går turer de dagene jeg ikke løper (og går eller sykler stort sett overalt hvor jeg skal sånn ellers), men har en stillesittende jobb hele dagen. Jeg kan ikke skjønne at dette stemmer? (Men HVIS det stemmer, skjønner jeg jo hvorfor folkehelsen i Norge er i alvorlig trøbbel, for hvis de fleste ikke engang oppnår et snitt på 100 pai pr dag, ja da er det jo faktisk ganske krise 😱)

Anonymkode: c5aa0...173

Jeg har ikke noe problem med å tro på at veldig, veldig mange ikke får opp pulsen sin tilstrekkelig på en uke til å nå 100 PAI. Hvis du ikke skjønner at du er over snittet aktiv med 8 km løping flere ganger i uken, er det på tide med en liten realitetsorientering.

Anonymkode: f6d9c...09c

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har ikke noe problem med å tro på at veldig, veldig mange ikke får opp pulsen sin tilstrekkelig på en uke til å nå 100 PAI. Hvis du ikke skjønner at du er over snittet aktiv med 8 km løping flere ganger i uken, er det på tide med en liten realitetsorientering.

Anonymkode: f6d9c...09c

Jo, jeg skjønner at jeg sikkert er over snittet, men at jeg er så LANGT over snittet, det synes jeg faktisk er veldig rart.

Anonymkode: c5aa0...173

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ikke da jeg var i god form jogget jeg 8 km flere ganger i uka... Denne uka sliter jeg faktisk med å oppnå 50. (Noen dager i bil trakk ned snittet veldig...) Men jeg skjønner for så vidt forvirringen litt for når man er i god form skal vel PAIen justere seg slik at det blir vanskeligere å oppnå poeng. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ganske riktig ut. Jeg lå godt under 100 pai i vinter/høst. Gikk kanskje en 5-6000skritt om dagen på jobb, men ikke med høy intensitet. Ikke middels en gang.bEllers ble det sosing med husarbeid og slappe av på sofaen. Tror nok en slik livsstil er vanligere enn å løpe 8 km flere ganger i uken. 

Også har du kanskje en temmelig presis og ivrig pulsmåler? 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta dagen i dag for eksempel. Jeg har gått til og fra jobb, og gått litt på jobb (lærer). Ellers har jeg lagd middag, vært i Hagen og passet unger. 9380  skritt . Og pulsmåleren min får ikke med seg raske stigninger i puls som går raskt ned igjen. 

5 pai.  Og dette er på ingen måte en unormal dag for mange. 
 

8 km løpetur derimot, hakket mer intensivt. Da er man vel gjerne i den høyeste intensitetssona og får kanskje en 50-75 pai per tur? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (2 timer siden):

Ta dagen i dag for eksempel. Jeg har gått til og fra jobb, og gått litt på jobb (lærer). Ellers har jeg lagd middag, vært i Hagen og passet unger. 9380  skritt . Og pulsmåleren min får ikke med seg raske stigninger i puls som går raskt ned igjen. 

5 pai.  Og dette er på ingen måte en unormal dag for mange. 
 

8 km løpetur derimot, hakket mer intensivt. Da er man vel gjerne i den høyeste intensitetssona og får kanskje en 50-75 pai per tur? 

Ja, jeg vet ikke akkurat hvor mye pai jeg fikk for dagens løpetur, men jeg endte på totalt 64 pai i dag. Løpeturen var på 8,7 km, for å være eksakt.

Jeg går vanligvis mellom 12 og 20.000 skritt pr dag- men bortsett fra løpingen er det sjelden høyintensiv aktivitet jeg driver med. Men jeg forstår jo nå at jeg da tydeligvis er langt over snittet aktiv uansett, sta (siden jeg får så høy pai). 

Dette med pai er jo noe som helsemyndighetene virkelig burde jobbe for å gjøre mer kjent- jeg tror det kunne være nyttig for å bevisstgjøre «mannen i gata» mer på hvor mye aktivitet som er «nødvendig» for en sunn livsstil.

Anonymkode: c5aa0...173

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg trener med en Jillian Michaels-video om dagen og pleier å få 10 til 12 PAI for den. I går kjente jeg at jeg var ekstremt daff under hele økten og det ble reflektert i PAI-scoren, som endte på 8. I dag, derimot, følte jeg meg helt på topp, og jammen endte jeg opp med 21 PAI for den samme treningen. Energinivå og innsats er virkelig alt!

Anonymkode: f6d9c...09c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg trener med en Jillian Michaels-video om dagen og pleier å få 10 til 12 PAI for den. I går kjente jeg at jeg var ekstremt daff under hele økten og det ble reflektert i PAI-scoren, som endte på 8. I dag, derimot, følte jeg meg helt på topp, og jammen endte jeg opp med 21 PAI for den samme treningen. Energinivå og innsats er virkelig alt!

Anonymkode: f6d9c...09c

Ja, man får virkelig sett hva man får ut av treningen når man bruker pai og sammenligner.  Gøy😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk 72 PAI på dagens heftige økt. Skulle se hvor langt jeg klarte å jogge over min personlige beste på 3,1 km forrige måned, og stoppet på 6 km, for da kjente jeg at jeg gikk på sparebluss. I tillegg var hele turen på 12 km, så det ble jo mange km med gåing også. Ikke en dagligdags hendelse, men kan nok bli en én gang i uka hendelse. Gøy å se hvor mange PAI man får når man ligger i high zone kontra de andre sonene. Men fitnessalderen min går ikke fortere ned av den grunn... 57 år pr. dd. mot mine 35,5 i passet :P 

Anonymkode: 500cc...bef

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tjente 17 Pai igår. 5 av de for å dytte barnevogn med to unger og søskenbrett til barnehagen, og 12 for 60 min styrketrening. Og det var en skikkelig tøff økt, funkygine Challenge" med 1250 repetisjoner, men jeg kom meg aldri opp i høy intensitet. 

Men men, forrige gang jeg tok den økta, brukte jeg 1t og 20 min, så ingen tvil om at formen har blitt bedre trass i lite pai. Dessuten hadde jeg over 200 pai før økta starta, så da gikk det sakte oppover..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke synkronisert appen min min Garmin-klokke? Betyr det at jeg ikke har nytte av appen? Det var jo synd. Hadde lyst å prøve dette ut. 

Anonymkode: 448fb...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Får ikke synkronisert appen min min Garmin-klokke? Betyr det at jeg ikke har nytte av appen? Det var jo synd. Hadde lyst å prøve dette ut. 

Anonymkode: 448fb...470

Har du prøvd å lese her?https://support.paihealth.com/hc/en-us/articles/360049327833-How-can-I-use-PAI-with-my-Garmin-device-

Anonymkode: 23383...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg gjør det på denne måten, funker greit. Men ble ganske opprørt da de fjernet støtten 😅

Anonymkode: f85ff...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Og hvordan går det her?

Jeg har nå klart å holde meg over 100 PAI i litt over en måned. Etter en daff periode landet jeg på nøyaktig 100 en dag med en liten tur i butikken (for å kjøpe godteri ...) som gav 3 PAI. Det var bare tilfeldig at jeg nådde opp, og jeg trodde at jeg havnet på 99, men så klarte jeg heldigvis å bevare streaken min likevel. Spillifisering er ganske gøy. 

Snittet mitt for juni så langt er 164, den siste uken ligger på 134, og totalsnittet mitt siden jeg begynte i mai er 124.

Anonymkode: f6d9c...09c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Og hvordan går det her?

Jeg har nå klart å holde meg over 100 PAI i litt over en måned. Etter en daff periode landet jeg på nøyaktig 100 en dag med en liten tur i butikken (for å kjøpe godteri ...) som gav 3 PAI. Det var bare tilfeldig at jeg nådde opp, og jeg trodde at jeg havnet på 99, men så klarte jeg heldigvis å bevare streaken min likevel. Spillifisering er ganske gøy. 

Snittet mitt for juni så langt er 164, den siste uken ligger på 134, og totalsnittet mitt siden jeg begynte i mai er 124.

Anonymkode: f6d9c...09c

Har faktisk ikke vært så nøye med å sjekke snitt! Vet at jeg faller under 100 nå og da, men har snitt på 182 PAI i 2021, 128 i 2020 (startet i mai). Tror jeg har fått noe gratis da, jeg har veldig høy makspuls så Garminen har trodd jeg er i sone 5 hele tiden. 

Anonymkode: f85ff...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

05D721B6-6CD0-450F-A5F2-B6283E073A21.thumb.jpeg.fa8c02af976b42f3519bfe2d01ac7f85.jpeg

Hatt over 100 siden slutten av januar. Nå blir det spennende for nå er det avspasering og ferie de neste ukene. Vet ikke om jeg klarer å holde piffen oppe da, men må jo prøve. Bare det at jeg har klart det så lenge er veldig motiverende i seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg begynte for en måneds tid siden, inspirert av denne tråden, og jeg synes fortsatt det er litt merkelig at dette kan stemme. Jeg begynte med en fitness-alder på 24 (er 40), og er nå nede på 20 😳

Fitness-alderen min har gått jevnt nedover gjennom hele den siste måneden (noe jeg også synes er litt merkelig, jeg har ikke vært noe mer aktiv denne måneden enn hva jeg pleier), og jeg har aldri vært under 200 pai i snitt. Jeg er virkelig ikke SÅ voldsomt aktiv, så jeg synes dette er litt pussig. Jeg skjønner at ikke alle løper 8-9 km annenhver dag, men det er ikke SÅ tungt (jeg løper jo i rolig tempo), og andre folk gjør jo andre ting som brenner kalorier…!

 

 

AFE9A102-45F3-47D7-8DC1-A3E8A0FB6C8D.jpeg

FE812551-E66B-4A0B-BD8F-5BB5A63856D6.jpeg

Anonymkode: c5aa0...173

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg begynte for en måneds tid siden, inspirert av denne tråden, og jeg synes fortsatt det er litt merkelig at dette kan stemme. Jeg begynte med en fitness-alder på 24 (er 40), og er nå nede på 20 😳

Fitness-alderen min har gått jevnt nedover gjennom hele den siste måneden (noe jeg også synes er litt merkelig, jeg har ikke vært noe mer aktiv denne måneden enn hva jeg pleier), og jeg har aldri vært under 200 pai i snitt. Jeg er virkelig ikke SÅ voldsomt aktiv, så jeg synes dette er litt pussig. Jeg skjønner at ikke alle løper 8-9 km annenhver dag, men det er ikke SÅ tungt (jeg løper jo i rolig tempo), og andre folk gjør jo andre ting som brenner kalorier…!

 

 

 

 

Anonymkode: c5aa0...173

Vi blir sammenlignet med gjennomsnittlige 20-åringer, så jeg kan på en måte tro på det. Bare tenk på hvor mange som er overvektige nå og hvordan det går utover hjertehelsen og den generelle helsen. Jeg er selv langt sprekere nå som 40-åring enn da jeg var 20, og jeg begynte å trene kun for et halvt år siden.

Jeg jogger en liten tur annenhver dag og trener med Jillian Michaels-videoer omtrent hver dag. Med andre ord er jeg sånn ganske passe aktiv, og det gir et snitt på sånn cirka 150. Noen ganger over, andre ganger under.

Husk også på at dette ikke handler om å brenne kalorier, som du nevner på slutten av innlegget ditt, men om å få opp pulsen skikkelig. Mange går lange turer og forbrenner mye på det uten å forbedre oksygenopptaket sitt nevneverdig. Jeg ble litt "skuffet" her om dagen da en lang tur i kupert terreng bare gav 16 PAI, men egentlig er det en gladnyhet, for det betyr at hjertet mitt jobber bra.

Anonymkode: f6d9c...09c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi blir sammenlignet med gjennomsnittlige 20-åringer, så jeg kan på en måte tro på det. Bare tenk på hvor mange som er overvektige nå og hvordan det går utover hjertehelsen og den generelle helsen. Jeg er selv langt sprekere nå som 40-åring enn da jeg var 20, og jeg begynte å trene kun for et halvt år siden.

Jeg jogger en liten tur annenhver dag og trener med Jillian Michaels-videoer omtrent hver dag. Med andre ord er jeg sånn ganske passe aktiv, og det gir et snitt på sånn cirka 150. Noen ganger over, andre ganger under.

Husk også på at dette ikke handler om å brenne kalorier, som du nevner på slutten av innlegget ditt, men om å få opp pulsen skikkelig. Mange går lange turer og forbrenner mye på det uten å forbedre oksygenopptaket sitt nevneverdig. Jeg ble litt "skuffet" her om dagen da en lang tur i kupert terreng bare gav 16 PAI, men egentlig er det en gladnyhet, for det betyr at hjertet mitt jobber bra.

Anonymkode: f6d9c...09c

Ja, det er sant, jeg merker stor forskjell på hvor mye pai jeg får på en løpetur kontra en lang gåtur i skogen i kupert terreng. Det var et godt poeng, og noe jeg ikke tenkte på. Mange er nok aktive, men ikke aktive nok/aktive på riktig måte- og da blir det ikke så mye pai, nei 👍

Anonymkode: c5aa0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte at dette kunne være artig og motiverende til å få opp pulsen i hverdagen, men det er ikke noe for folk med angst 😅 jeg får så mye i pai av angsten 😂

Anonymkode: 8bb11...7b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...