Gå til innhold

PAI-tråden


Marimba

Anbefalte innlegg

Flere som trener etter pai her?

Hvor lenge har du holdt på? Hvor mange pai har du som mål i uka? Hvordan tjener du poengene? Hvordan ligger fitnessalderen an?

Ellers andre ting angående pai, rett og slett en tråd for oss som liker PAI. 

 

Slenger også inn en link i tilfelle noen ikke skjønner hvordan pai det er snakk om :) 

https://forskning.no/aldring-ntnu-partner/100-pai-et-enkelt-tall-forteller-om-du-trener-nok/1626269 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bruker PAI aktivt, og skal alltid ligge på over 100. 

Anonymkode: 328d5...726

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner selv. Har vært litt på og av med pai siden januar 2020, men kom skikkelig igang i januar nå i år etter lengre tids pause. 

Hadde da en fitnessalder på 45 . Den er nå nede på 31. Jeg er 33. 

Synes pai er ekstremt motiverende, ettersom jeg hovedsakelig prøver å bevege meg for å holde meg frisk. Har litt trøblete svangerskap bak meg som gjør meg temmelig utsatt for hjertesykdom senere, men vil gjerne holde meg frisk og rask for barna. 

Tjener hovedsakelig pai på høy intensitet. Synes ikke styrketrening er like gøy ettersom jeg får så lite pai for det, men der prøver jeg å endre tankegangen til at det tross alt også er veldig bra for meg.  

Ligger igjennomsnitt mellom 150-200 pai i uka de siste månedene, målet er å aldri komme under 100 (og det har jeg klart). Og så er neste mål enn fitnessalder på under 30. Det klarer jeg 11. juni i følge appen. Så blir under 25 neste mål. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke PAI, men i følge den kalkulatoren har jeg en fitnessalder (!) på under 20. Er 36. 

Anonymkode: 93757...b61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte for en uke siden. Målet mitt er 75 ifølge appen, men tror jeg vil satse på 100. 

Min fitnessalder er faktisk akkurat alderen jeg er foreløpig. 

I dag tjente jeg hele 46 pai på en sykkeltur og en tur i lysløypa - jeg er ikke i så veldig god form, så pulsen går veldig opp på sykkel :) 

Anonymkode: 6aa08...64c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte PAI i fjor sommer/sensommer, og var lett å holde 150+ PAI i uka når man ikke jobber og hovedsakelig driver med jogging som treningsform, og hadde en aktiv Norgesferie med toppturer. Jeg er 27 år og kom fort til at jeg har alder <20, og kommer ikke noe lavere enn det. Dabbet fort av da, og synes det ble alt for avhengighetsskapende å følge det videre, så sluttet.

Har det dog fortsatt installert, og er innom innimellom, men selv om jeg er aktiv fra 07-14:30 hver ukedag + noen ettermiddager, så er det ikke lett å komme over 100 PAI. Grunnen er at pulsen ikke har vært høy nok (går ikke så fort opp når man er trent), men tror aldri jeg har vært så fit som nå for å si det sånn (mye bruk av muskler og beveger meg hele tiden), så synes dette er veldig misvisende. Alderen min er dog fortsatt <20, så skjønner ikke helt helsegevinsten ved å ligge over 100... Prøver å trene kondisjon 1-2 ganger i uka, men har rett og slett for mye å gjøre (fysisk), så føler det er mye større helsegevinst av å faktisk slappe av og restituere kroppen når jeg kan. Å følge PAI slavisk vil jeg derfor ikke betegne som sunt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spell skrev (6 minutter siden):

Jeg brukte PAI i fjor sommer/sensommer, og var lett å holde 150+ PAI i uka når man ikke jobber og hovedsakelig driver med jogging som treningsform, og hadde en aktiv Norgesferie med toppturer. Jeg er 27 år og kom fort til at jeg har alder <20, og kommer ikke noe lavere enn det. Dabbet fort av da, og synes det ble alt for avhengighetsskapende å følge det videre, så sluttet.

Har det dog fortsatt installert, og er innom innimellom, men selv om jeg er aktiv fra 07-14:30 hver ukedag + noen ettermiddager, så er det ikke lett å komme over 100 PAI. Grunnen er at pulsen ikke har vært høy nok (går ikke så fort opp når man er trent), men tror aldri jeg har vært så fit som nå for å si det sånn (mye bruk av muskler og beveger meg hele tiden), så synes dette er veldig misvisende. Alderen min er dog fortsatt <20, så skjønner ikke helt helsegevinsten ved å ligge over 100... Prøver å trene kondisjon 1-2 ganger i uka, men har rett og slett for mye å gjøre (fysisk), så føler det er mye større helsegevinst av å faktisk slappe av og restituere kroppen når jeg kan. Å følge PAI slavisk vil jeg derfor ikke betegne som sunt! 

Mulig det er bedre til å komme seg i form enn til å holde seg i form? Men jeg trodde jo samtidig at halve poenget nettopp er å hele tiden ha noe og strekke seg etter? Ikke vet jeg, men jeg stoler på forskningen fra NTNU samtidig som det nok er lurt å ta to tanker i hodet samtidig. Avhengighet er jo ikke nødvendigvis bra selvom det er noe sunt man er"avhengig" av. 

Kan jeg spørre hvor mye pai du får av en løpetur nå kontra i sommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (6 minutter siden):

Mulig det er bedre til å komme seg i form enn til å holde seg i form? Men jeg trodde jo samtidig at halve poenget nettopp er å hele tiden ha noe og strekke seg etter? Ikke vet jeg, men jeg stoler på forskningen fra NTNU samtidig som det nok er lurt å ta to tanker i hodet samtidig. Avhengighet er jo ikke nødvendigvis bra selvom det er noe sunt man er"avhengig" av. 

Kan jeg spørre hvor mye pai du får av en løpetur nå kontra i sommer?

For min del så har jeg lite å strekke meg etter med bruk av appen i alle fall. Jeg vil nok få til mer kondisjonstrening utover sommeren når jeg er ferdig med flytting og diverse prosjekter, men det er mer fordi jeg liker dette, ikke fordi det samles mer PAI.

Jeg har egentlig ikke sett så mye på hvor mange PAI man får på en løpetur (tror jeg fikk rundt 35 PAI for 35-40 min, men kan godt være jeg husker feil. Vet ikke hvor jeg får sett enkeltdager i appen fra så langt tilbake i tid), det kommer selvfølgelig an på lengden og intensitet. Faktisk er det lenge siden jeg har fått en ren løpetur nå, det har jeg ikke hatt siden mars før jeg flytta (turorientering/spinning er det jeg har fått tid til), men jeg vil tro at jeg får akkurat like mye PAI nå, som jeg ville fått på samme løpetur i fjor sommer. Kondisjonen er kanskje ikke helt på topp nå, men jeg er mye sterkere og har mer muskler!  

Var i starten positiv til PAI, men jeg vil nok si at det kanskje er mest for "eldre" og personer som trenger å komme i form. Om jeg som 27-åring nå ikke holder 100 PAI, så mister jeg flere år av livet mitt liksom?? De som lever lengst nå er jo personer som ikke har trent intensivt, men hatt en aktiv livsstil uten stillesitting. 

En annen ting er at jeg ikke vet om pulsklokka måler helt riktig hele tiden også. Den er helt elendig på å måle puls på spinningsykkel! Så på disse øktene har jeg ikke fått mye PAI for i appen akkurat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er ganske enkelt å holde seg over 100 PAI med 2-3 løpeturer i uken. Jeg har veldig høy puls da 😅 31 år, fitness alder > 20

Anonymkode: f85ff...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger på rundt 150-180 PAI. Følger ikke med så ofte i appen nå lenger, da jeg ligger på rundt det samme uansett (får bare PAI når jeg aktivt har på treningsmodus på klokka og trener relativt likt fra uke til uke). I tillegg ble fitness alderen min under 20 år for en god stund siden (er 35), og mista litt interressen da det stopper der! 
 

Anonymkode: bcbca...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lastet ned dette i går, fordi jeg ble nysgjerrig etter å ha lest denne tråden. Appen kunne synkronisere mot min fitbit, noe som jo var veldig praktisk. Dette ser kjempespennende ut, og noe som helt sikkert kan bidra til å motivere meg til aktivitet. Men jeg må si jeg stusser litt på beregningen av fitness-alder, altså...! Jeg fikk beregnet en fitness-alder på 24 år (er 40). Vel er jeg rimelig godt trent og sprek (løper 2-3 mil pr uke)- men SÅ mye lavere fitnessalder enn reell alder?? Virket litt rart på meg..!

Anonymkode: c5aa0...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har holdt på i litt over en uke. Målet mitt var i utgangspunktet å klare å legge meg rett over 100, men jeg ser nå at jeg kanskje kan ha et mål på cirka 150 etter hvert. Min beste totalscore så langt er 151, og dagsbeste er 36. Så langt har jeg tjent PAI på hjemmetrening (med Jillian Michaels), jogging og et par gåturer til butikken. Pulsen min skyter visst opp ganske fort ...

Jeg er 40 år med en beregnet fitnessalder på 25. Jeg tror appen "belønner" meg for lav vekt og lav hvilepuls, for jeg er foreløpig ikke så innmari effektiv når jeg bruker kroppen. Men det kommer. 

PAI er morsomt og motiverende!

Anonymkode: f6d9c...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

 Vel er jeg rimelig godt trent og sprek (løper 2-3 mil pr uke)- men SÅ mye lavere fitnessalder enn reell alder?? Virket litt rart på meg..!

Det ligger ute en del forskning de har basert dette på, så det er nok mulig å sette seg inn i beregningene. Jeg stusset også først litt, men jeg tror det er viktig å tenke på at vi blir sammenlignet med gjennomsnittlige 24-åringer, ikke ideal-24-åringer. Hvis man tar et helt tilfeldig utvalg 24-åringer på landsbasis, kan det nok stemme.

Anonymkode: f6d9c...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har holdt på i litt over en uke. Målet mitt var i utgangspunktet å klare å legge meg rett over 100, men jeg ser nå at jeg kanskje kan ha et mål på cirka 150 etter hvert. Min beste totalscore så langt er 151, og dagsbeste er 36. Så langt har jeg tjent PAI på hjemmetrening (med Jillian Michaels), jogging og et par gåturer til butikken. Pulsen min skyter visst opp ganske fort ...

Jeg er 40 år med en beregnet fitnessalder på 25 24. Jeg tror appen "belønner" meg for lav vekt og lav hvilepuls, for jeg er foreløpig ikke så innmari effektiv når jeg bruker kroppen. Men det kommer. 

PAI er morsomt og motiverende!

Anonymkode: f6d9c...09c

Måtte bare rette opp feilen min.

Anonymkode: f6d9c...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags pulsklokker er det dere bruker? Med belte eller bare måling på håndleddet? Hilsen en som har lyst til å begynne 😊

Anonymkode: 155e4...b2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn

Synes PAI er et kjempeverktøy! Når man i tillegg vet at den er kunnskapsbasert, basert på bla. HUNT-studien som er veldig anerkjent, vet jeg at man kan stole på den. Langt mer nøyaktig enn å måle antall skritt osv. 

Jeg ligger på 150 PAI i snitt i år. I fjor lå jeg på ca. 175 i snitt. Tror det er fordi sommeren trekker meg veldig opp, så havner sikkert på ca. det samme i år også. Jeg løper, går tur/topptur, sykler og går på ski. Ikke sånn voldsomt mye, på ingen måte en maratonløper e.l, men det går sjeldent en dag uten at jeg er aktiv. Trener mer eller mindre aldri styrke, men jeg burde selvfølgelig gjort det. 

Noen i tråden påpeker at en del gode treningsformer ikke gir PAI. Ja, det er riktig, og det betyr ikke at det ikke er lurt å trene styrke, f.eks., men at styrketrening ikke beskytter (like godt) mot hjerte- og karsykdom og tidlig død, som aktiviteter som gir høy PAI-score. Mange andre gode grunner til å trene styrke da, kanskje spesielt for de som er litt voksne siden det gir beskyttelse for skjelettet (forebygger beinbrudd, mindre farlig å falle). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags pulsklokker er det dere bruker? Med belte eller bare måling på håndleddet? Hilsen en som har lyst til å begynne 😊

Anonymkode: 155e4...b2f

Jeg bruker Fitbit rundt håndleddet. Jeg vet at den kanskje ikke er helt nøyaktig når pulsen øker og man er i aktivitet, men jeg tror den fungerer godt nok som rettesnor og motivator.

Anonymkode: f6d9c...09c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spell skrev (13 timer siden):

Var i starten positiv til PAI, men jeg vil nok si at det kanskje er mest for "eldre" og personer som trenger å komme i form.

Det er meg i et nøtteskall. Lastet ned PAI for halvannen uke siden og ligger foreløpig på mål 50, men det er mest fordi jeg er på utvidet pinseferie som innebærer mye bilkjøring. Skal skru opp når jeg er hjemme igjen og har anledning til å røre meg. Ser at med mitt nivå så er 100 ganske lett oppnåelig. Kommer nok til å legge meg med 75 som mål de første ukene og så øke til 100. Synes konseptet høres troverdig ut. Leste meg litt opp for noen år siden da jeg trente jevnlig men brukte det ikke siden jeg syntes logg på Fitbit og Endomondo fikk klare seg. Nå som Endomondo er lagt ned så lot jeg en venninne overtale meg til å laste ned PAI. Tror nok den kan virke motiverende for meg en stund i allfall. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timeplan

Jeg bruker det ikke så veldig aktivt, men har appen installert og aktivert, så er jeg inne og sjekker med jevne mellomrom for moro skyld. Det er helt greit motiverende, men jeg synes kanskje det er i overkant lett å oppnå PAI. Nå henger nok dette sammen med at jeg ikke nødvendigvis er i spesielt god form, men jeg har også en aktiv jobb der jeg ofte får opp pulsen. Snittet mitt de siste to årene er rundt 120 PAI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Løpegærn
Spell skrev (13 timer siden):

Var i starten positiv til PAI, men jeg vil nok si at det kanskje er mest for "eldre" og personer som trenger å komme i form. Om jeg som 27-åring nå ikke holder 100 PAI, så mister jeg flere år av livet mitt liksom?? De som lever lengst nå er jo personer som ikke har trent intensivt, men hatt en aktiv livsstil uten stillesitting. 

Jeg vil ikke si det, egentlig. Den gir en god pekepinn på et "minimumsnivå" som man bør være på eller over, og er jo tilpasset den formen man har (siden det er lettere å oppnå høy puls når man er i dårlig form osv.). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...