Gå til innhold

Droppet av venner fordi jeg er for «tynn»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så naiv du er TS. Jo det er misunnelse. 

Anonymkode: e61ac...f04

Ja, og ingen som veier 30 + kg for mye lever godt med det.  Tror ikke et sekund på det,  alt i hverdagen blir mye tyngre når man har mer fett på kroppen enn den skal ha.   Det er er grunn til at de fleste overvektige får kne, hofte og ankelproblemer.  Skjelettet vårt er ikke bygd for å tåle det i lengden!   Blir så provosert!   Selvfølgelig er de sjalu og misunnelige, det lyser lang vei!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er arven etter "body-positivismen". Jeg hater folk som kommer med slikt piss. Det er en sunn og slank kropp som er best, og du skal IKKE være stolt av kroppen din dersom du er overvektig. Det provoserer meg noe kraftig. Hva slags forbilde er det for barn, for eksempel? Skikkelig skummel trend.

Anonymkode: aa550...689

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (1 time siden):

Ja, og ingen som veier 30 + kg for mye lever godt med det.  Tror ikke et sekund på det,  alt i hverdagen blir mye tyngre når man har mer fett på kroppen enn den skal ha.   Det er er grunn til at de fleste overvektige får kne, hofte og ankelproblemer.  Skjelettet vårt er ikke bygd for å tåle det i lengden!   Blir så provosert!   Selvfølgelig er de sjalu og misunnelige, det lyser lang vei!

Vi kjenner ikke vennene til ts, så det blir feil å si at det handler om sjalusi og misunnelse. Dette vet ts mye bedre enn oss. Er jo merkelig at de alle plutselig skal bli sjalu på ts, og skyve henne bort. Vil tro at vennene opp igjennom årene har opparbeidet seg suksess på ulike områder i livet, enten det er mann, barn, jobb, penger, hus, interiør osv., så om de er en gjeng sjalu damer ville de neppe holdt sammen så lenge. 
 

Hvorfor de skyver ts bort, kan handle om mange grunner! Det viktigste er at ts lærer å leve med dette, de vil muligens aldri bli like gode venner igjen. Faktisk kan det tenkes at det er likså greit for ts at hun finner seg andre venner, med andre holdninger rundt kosthold og trening enn disse damene har. Noen som er mer lik ts, som kan bli med henne på tur og trening. Folk vokser fra hverandre, spesielt når noen får andre interesser enn de andre. Skjønner godt at ts syns dette er vondt nå, de har jo tydeligvis vært veldig nær hverandre. Så selv hvor vanskelig det høres ut nå, så lær å lev med det og finn andre venner. 
 

Selv har jeg funnet en av mine aller bedre venner i voksen alder. En kollega, med felles interesse for god helse og gåturer i skog og fjell. 

Anonymkode: 9901a...8e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tukler med selvbedraget deres. Dette er klassisk forsvarsmekanisme de benytter for å beskytte seg selv

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (6 timer siden):

Dette har jeg alltid mislikt at folk tyr til å svare i tråder, men svaret mitt må bli: misunnelse.

De andre jentene (damene er vel mer riktig å kalle dem når dere er rundt 40) er regelrett misunnelige på hva du har klart, og de synes sikkert du ser uforskammet godt ut i forhold til dem selv. Så de angriper deg og latterliggjør deg, fordi de er misunnelige og ikke selv klarer å slutte og stappe i seg kalorier.

Jeg skjønner at det er trist å miste venner, men her hadde jeg rett og slett trukket meg unna. Skal det så lite til før de dropper en venn, er de ikke særlig gode venner å ha som ikke unner deg en bedre helse en gang!

Dette er ikke bare misunnelse, det er ekstrem sjalusi. Finnes knapt noe giftigere enn sjalu damer.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er som sagt sjalusi fra venninnene dine du nå blir offer for. Finnes knapt noe vanskeligere å håndtere enn misunnelige/sjalu damer. 

Jeg ville konfrontert dem med oppførselen deres og det fakta at de har begynt å stenge deg ute fra fellesskapet. Ville passet på å si det på en fin/vennlig måte i første omgang. Så kan heller reaksjonene deres avgjøre hvordan du skal ta det videre.

Si gjerne rett ut at du opplever deg eksludert og nærmest mobbet fordi du har valgt å leve sunt og syns det er vondt.

(Bare aldri finn på å bruke begrepet misunnelse/sjalusi om dem her, for det vil bare kunne provosere dem enda mer).

Viser de forståelse for situasjonen din, unnskylder seg og tar deg inn i varmen igjen, så er det nok videre viktig å forsøke vise 100 % toleranse for deres livsstil, så lenge de har valgt selv å ikke endre denne. Mange kvinner har lett for å kommenterer andre damers usunne spisevaner på en nedverdigende måte imens de selv slanker seg. Kanskje du kan ha kommentert noe ved deres livsstil og matvaner imens du selv jobbet med vekten på den hardeste? Dette vil nok såfall ha kunne såret eller provosert dem.

Toleranse er uansett alfa omega. Er vennskapet deres sterkt i bunn, vil dere etterhvert lære dere å leve med hverandres vaner og uvaner og dere vil ikke minst finne kompromiss dere kan møte hverandre i.

Muligens noen vil tenke jeg er litt for ‘snill’ mot venninnene dine ved å prate om toleranse overfor dem. Når de selv i aller høyeste grad ikke klarer å vise deg det for det du har mestret. 

Men det blir likevel for enkelt å bare si; ‘finn deg nye venner’. Det er lettere sagt enn gjort når man er voksen. Så har dette vært den gode vennekjernen din over lengre tid, så syns jeg du skal gi det/dem en sjanse å unnskylde seg og forbedre seg i det minste.

Klarer de ikke det derimot, så klarer du deg bedre uten dem. Med hevet hodet. Du vet med deg selv at det er DU som har klart det. Og som vil ha det best med deg selv fremover❤️


 

 


 

 

Endret av Jullen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jullen skrev (18 timer siden):

Dette er som sagt sjalusi fra venninnene dine du nå blir offer for. Finnes knapt noe vanskeligere å håndtere enn misunnelige/sjalu damer. 

Jeg ville konfrontert dem med oppførselen deres og det fakta at de har begynt å stenge deg ute fra fellesskapet. Ville passet på å si det på en fin/vennlig måte i første omgang. Så kan heller reaksjonene deres avgjøre hvordan du skal ta det videre.

Si gjerne rett ut at du opplever deg eksludert og nærmest mobbet fordi du har valgt å leve sunt og syns det er vondt.

(Bare aldri finn på å bruke begrepet misunnelse/sjalusi om dem her, for det vil bare kunne provosere dem enda mer).

Viser de forståelse for situasjonen din, unnskylder seg og tar deg inn i varmen igjen, så er det nok videre viktig å vise 100 % toleranse for deres livsstil. Kanskje du kan ha kommentert noe ved deres livsstil og matvaner imens du selv jobbet med vekten på den hardeste? Dette vil nok såfall kunne fått følehornene deres ekstra såre. Vet det er vanlig at kvinner ofte har lett for å kommenterer andre damers usunne spisevaner på en nedverdigende måte imens de selv slanker seg. En slags form for misunnelse det også. Men sier ikke dette gjelder deg.

Toleranse er uansett alfa omega. Er vennskapet deres sterkt i bunn, vil dere etterhvert lære dere å leve med hverandres vaner og uvaner og dere vil ikke minst finne kompromiss dere kan møte hverandre i🌸
 

 

Uansett, så husk at det er venninnene dine som kommer dårligst ut av dette. Det er de som blir mobbet og diskriminert av samfunnet. At dere var (de fortsatt er) overvektige sammen, skapte et eget fellesskap i seg selv. Et  ‘oss overvektige mot resten av verden’ felleskap.  En livsløgn om å være fornøyd med seg selv som overvektig, og videre et opprør mot all slankekost, trening osv.

Denne livsløgnen har du nå viklet deg ut av. Og det er grunnen til at de ikke vet hvordan de skal håndtere deg/det.

For selv om de stråler et godt selvbilde utad, så vet nok de nok selv innerst inne at de lever usunt og helsefarlig. De kjenner nok på dårlig selvdisiplin og mestringsfølelse, og de føler kanskje de ikke ville klart det du har klart.

Og her er det misunnelsen kommer inn. Det er måten de håndterer situasjonen og væremåten mot deg som viser at det har utviklet seg til stygg sjalusi i tillegg. Ingenting unnskylder derimot måten de oppfører seg mot deg. Og håper virkelig de innser dette selv også og beklager seg.

Har tro på at dette vil ordne seg til slutt,

og ønsker deg masse lykke til med fremtiden og vennskapet🌸

 

Endret av Jullen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS - vet at gruppementaliteten kan være sterk, og at de 4 framstår som en unison flokk, men er det ikke enkelte av dem du har et nærere forhold til? Som du kan snakke med på tomannshånd? De har tydeligvis laget seg en kult av fettaktivisme, men jeg er sikker på at det ikke er unisont, og at enkelte av venninnene dine har sine egne usikkerhetsmomenter med fedmen, og ikke er så bastant som det hun framstår som i gjengen.

Trist å droppe hele vennegjengen, prøv å nå ut til de du er nærest. 

Anonymkode: add39...d6f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor orker du de fettbergenes kommentarer? De hater deg for at du tok deg sammen og de kommer aldri til å greie å gjøre noe med selv, derfor har den holdningen. Kutt de ut og sett deg selv i respekt. Ekte venner støtter en ikke bryter en ned.

Anonymkode: 543be...be4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem at det handler om vekt, dere ser dere blinde på dette og tenker det er misunnelse og sjalusi. Det kunne like gjerne vært noe annet.

For eksempel en gjeng som var motsatt. Alle opptatt av supersunn mat, trening osv ut i det littegrann uvanlig fanatiske. Dersom en i flokken plutselig slutta å trene og begynte å spise godteri til hverdags, pizza til middag hele tida og drikke cola som vann, tror jeg nok også flokken ville reagert. 

Eller gjenger som liker å se reality-tv, lese Se og Hør, kose seg med Paradise Hotel og Hver gang vi møtes - og så begynner den ene å snakke om at hun leser Dostojevskij og foretrekker teater med Ibsen og Pinter på programmet. 

Det er maaange tråder her inne om sånt. F eks en gjeng som liker å slenge med leppa og fleipe om folk (som de kaller det), der en av dem finner ut at hun ikke lenger vil baksnakke andre (som hun kaller det). Konflikt! Eller les Vigdis Hjorths bok «Hjulskift» om akademikerdamen som blir sammen med en bilmekaniker, og hvordan hennes «rare» valg av partner blir et sosialt problem.

Et annet eksempel som det nylig var en tråd om her inne, var et vennskap mellom to som begge var i dårlige forhold. De trøstet og betrodde seg til hverandre. Da den ene skilte seg og traff en ny mann hun har det fint med, ble vennskapet dårlig. Venninna var kanskje misunnelig, dvs ønsket seg det samme, men det akutte problemet var at vennskapet kom i ubalanse. Hun som var igjen i et dårlig forhold kunne ikke lenger betro seg på samme måten, uten å føle seg liten og mislykket. 

Venneflokker har noe felles, de har noe sammen. En «kontrakt» snakker de vel om i psykologien. Man kjenner hverandre og stoler på hverandre. Når en av vennene forandrer på noe grunnleggende, så merkes det. Særlig ting som går på holdninger. 
Tenk en gjeng med innvandringsfiendtlige der den ene plutselig endrer syn. Eller om man er en voksen ansvarlig gjeng som følger normer og regler, og så går venninna plutselig på smittefest med charter-Svein.

Det er veldig mange eksempler som IKKE handler om vekt.... Man kan gå fra noe «dårlig» til noe «bra» som ts har, men også fra noe felles «bra» til «dårlig». Det handler ikke alltid om misunnelse eller sjalusi, og jeg tror ikke reaksjonene alltid er «onde», men det er ganske menneskelig. 

Mitt råd ville være å snakke rolig, voksent og saklig om situasjonen som er oppstått. Ta utgangspunkt i at det er en form for fleip og spøk, og forklar at det blir litt slitsomt og du blir faktisk litt lei deg. 

Anonymkode: 58ebe...8d5

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tusen takk for svar dere. Jeg tror ikke egentlig de er sjalu, jeg tror de oppriktig synes synd på meg som forsaker alt de mener er godt her i livet. De tror bok jeg gjør dette pga utseendet og ikke for egen helse og egne barn. De har alltid hatt et fokus på å «leve godt med noen ekstra kilo». Jeg satt alltid innerst inne med et ønske om å klare å gå ned i vekt mens de snakket ned om andre som trente eller passet på kosten. 
 

jeg er så lei meg, for jeg føler jeg har mistet gode venninner som har vært en del av livets opp og nedturer i nesten 20 år. Jeg har hatt det så gøy og koselig med de, flere av de er faddere for mine barn, og jeg for deres. Vi var forlovere hverandre (de av oss som er gift). Nå for noen timer siden snappet jeg et bilde av at jeg spiste litt kakerester fra i går, og hun ene svarte meg «du spiser vel bare bærene på toppen du, så sunn som du har blitt!🤣». Jeg svarte ikke, jeg ble vare lei meg...

jeg tror ikke det er sjalusi, jeg tror de oppriktig synes jeg er gal.

 

TS

Anonymkode: d556b...724

Som flere andre her nevner, er det på tide å ta en prat med dem. Ville bedt alle om en ordentlig samtale en for en og fortalt det du skriver her. Forklar at du er glad i dem, og vil beholde dem som venner. Ikke vær sint eller kjeft, for det fører ingen steder! Ville videre forklart at du har tatt en avgjørelse om å gjøre noe med vekten din og er fornøyd med jobben du har gjort. Derfor fortsetter du å ha fokus på helsen din. Her må man selvsagt være forsiktig, for det er lett å tråkke på tær.

Det er klart av hver og en av disse damene sitter med et ønske om å ha en lettere kropp. Det er best for alle, sånn er det jo bare. Men som du vet er det "umulig" å gjøre den jobben og i stedet for å ta tak, er de "enige om" at du tar feil og de tar rett. Så, det bunner ned til at de er misunnelige på at du har greid noe de ikke orker å gjøre. Det er en helt normal følelse å ha! Den må man behandle varsomt, men samtidig skal de ikke være kjipe mot deg av den grunn! Det skal du ikke finne deg i! 

Men i alle selskap du er i, blir det nok litt vanskelig for dem å kose seg med "god mat", nettopp fordi de får litt dårlig samvittighet for de dårlige valgene de gjør. Lettere når ingen er der og "minner dem" på det. 

Du trenger ikke å miste vennene dine! Jeg tenker at det kommer an på hvordan de reagerer når du setter deg ned med dem og forklarer hvordan du føler det, og ber dem heller om å støtte deg. De av dem som blir sinte eller ikke tar deg på alvor, de er nok ikke noe å bruke tid og krefter på. Men jeg ville snakket med en og en, så de ikke har hverandre å lene seg på i samtalen. Sikker på at de innerst inne er enige med deg, og fint kan la være å kommentere stygt. De må bare bli minnet på det! Lykke til! :)

Anonymkode: ec569...62a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 hours ago, AnonymBruker said:

Enten må du nok ta en ekte alvorsprat med dem, der du gnir inn i klartekst at du ønsker å leve et lengre liv enn dem. Eller så burde du finne deg nye (bedre) venner... 

Anonymkode: 0d8c8...99c

Ser hva du mener, men å si noe sånt mener jeg er like ille som det "vennene" sier, og TS burde ikke synke ned på deres nivå.

Anonymkode: 0a658...d4d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg hadde begynt å snappe bilder av meg selv i kjoler og sånn. Og mens jeg ler når jeg spiser salat.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det nok handler om at fellesskapet og den interne tonen er kommet i ubalanse nå som du er blitt slankere. Det er vanskelig å gjøre noe med. Det beste er vel å ta tyren ved hornene og snakke åpent om det.

Si at du er veldig glad i dem og ønsker å fortsette vennskapet, men at du personlig måtte ta noen grep med vekten pga helsen din: smerter, høyt blodtrykk, fare for diabetes eller lignende. Si at du savner å kunne spise alt mulig og at det kjennes trist å forsake så mye, men at du måtte ta grep fordi legen ba deg om det.

Anonymkode: 7b7c3...4cf

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan også si at du ikke orket å fortelle dem det, fordi du var så redd for å feile og fordi du var redd for hvordan det ville påvirke dem at du fikk en sånn beskjed.

Anonymkode: 7b7c3...4cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til comeback: "jeg prioriterer heller å leve lenge nok til å se barnebarna mi vokse opp, enn å spise et ekstra kakestykke, slik som dere."

Anonymkode: aa550...689

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller.. Vær utspekulert. EN eller to av dem MÅ vel være med på å ville ta litt grep? eller er hele gjengen lat? 

Kanskje en av dem egentlig har lyst å ta vare på helsa si. Dra med den personen ut på tur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er dårlig gjort av de. Det handler nok om at du indirekte gjør de mer oppmerksom på egne valg når de ser det spise litt sunnere. Du kan ikke gjøre noe annerledes her tenker jeg.

Jeg ville snakket med en av de (kanskje den som kommer med færrest kommentarer). Si at du blir oppriktig lei deg for kommentarene, og spørre hun om råd. Da vil hun bli mer oppmerksom på hva som foregår, og det vil bli «vanskelig» for hun å faktisk slenge ut kommentarer når du har snakket med hun. Kanskje hun til og med er tøff nok til å gi beskjed til de andre når de kommer med en kommentar? Om det ikke hjelper ville jeg tatt det opp når dere møtes. Si at du er redd for å miste de, og at du blir lei deg av kommentarene. 

Anonymkode: 69e5f...fd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...