Gå til innhold

Droppet av venner fordi jeg er for «tynn»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg absolutt ikke er tynn. Jeg har en bmi på rett under 28, og trives med min vekt.

Vi er en gjeng på femjenter, og vi har kjent hverandre siden ungdomsskolen. Vi nærmer oss 40 år nå. Vi har hengt sammen i tykt og tynt lenge. Dessverre er vi alle overvektige og har slitt med en bmi på godt over 35 alle sammen. Det ble liksom en standard, og jeg følte de andre jentene snakket mye negativt om andre som trener, passer vekta eller bare er normalvektige. Innerst inne visste jeg at jeg selv måtte gjøre noe med vekta selvom jeg var minst av oss. Etter en alvorsprat med legen bestemte jeg meg for nesten 2 år siden og ta bevisste og gode valg for min egen helse. Jeg sa ingenting til noen, for jeg turte ikke. Fallhøyden var stor for meg, og disse jentene ville garantert ikke stoppet meg.
 

jeg er ingen fanatiker. Jeg går et par turer i løpet av uka, sykler kanskje frem og tilbake til jobb en eller to ganger. Jeg har sluttet med sukkerholdig drikke og snop. Jeg har byttet til lettprodukter og prøver å redusere fettinntaket. Jeg snakker ikke om det, men det synes så klart. Jeg har gått ned 40 kilo på nesten to år. Vennene mine fryser meg ut. Snakker dritt om meg, mobber meg, rett og slett. Når vi spiser sammen og jeg drikker cola light ser de hånlig på meg og slenger kommentarer som «det der hadde jeg aldri orket!, herregud, tenkt å leve sånn å si nei til alt som er godt». En gang spiste vi grillmat og jeg forsynte meg ikke med pommes frites, da fikk jeg beskjed om at jeg var hysterisk. «Herregud, er du allergisk mor kalorier?» og så lo de. Jeg tok dressing på burgeren min, og sa sa hun ene «ja, da nå du vel ut å løpe av deg de kaloriene, du da!». Og sånn fortsetter kommentarene. Jeg har aldri sagt noe om min nye livsstil til andre enn legen min, aldri diskutert det med mine venninner, men jeg føler de er så slemme mot meg. Jeg forsynte meg med et lite stykke kake (i motsetning til tre store stykker som jeg ville tatt før, og som de andre tok), og da sa to av de at jeg var i ferd med å bli anorektiker. De lo sa «stakkars deg som er så syk i hodet at du ikke tør å spise et kakestykke engang. Jeg hadde aldri orket å leve sånn som det! Jeg er så glad jeg har sunn fornuft som spiser det jeg har lyst på, herregud, vi lever bare en gang! Hva så med noen ekstra kilo, liksom?»

Nå har de sluttet å invitere meg på ting. Når jeg en gang spurte hvorfor jeg ikke ble invitert til en sammenkomst sa hun ene «du er bare ute på toppturer uansett». Jeg har aldri gått en eneste topptur i hele mitt liv, og ikke snapper jeg eller forteller fra turene jeg går noen kvelder i uka heller. Jeg tror ikke engang de vet at jeg går tur...

jeg blir så lei meg. Jeg føler meg mobbet, men disse jentene er jeg egentlig så veldig glad i. Jeg har kjent de så lenge og de har vært med leg gjennom store deler av livet. Hvordan kan jeg takle dette bedre? 

Anonymkode: d556b...724

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der høres jo ikke ut som mye til venner....

 

Anonymkode: 59145...28f

  • Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en gjeng hespetre. Hyggelige veninner, virkelig. Bli litt sint TS. Si ifra. "Hvorfor er dere slik mot meg? Jeg har stått på og tatt ansvar for min helse. Hvorfor er det et problem?"

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde akkurat det samme da jeg gikk ned i vekt. Det ble mye drittslenging og baksnakking om meg og min vekt. Det var utrolig sårende. Jeg har aldri kommentert min vekt eller snakket om at jeg slanker meg, synest det er ufint å kommentere andre sin kropp. Jeg har valt å ikke ha kontakt med noen venninner pga dette, jeg vil ikke ha slike venner!

Anonymkode: 7443c...793

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er misunnelige og de vet sikkert at de selv burde gjort det samme som deg, og da er forsvarsmekanismen de bruker er å håne deg fordi, i et lite minutt, føler de seg bedre. 

Jeg hadde tatt en ordentlig snakk med venninne dine og spurt hva grunnen er til at de oppfører seg slik. Kanskje det blir en øyeåpner for dem også? 

Og ts, du er kjempe flink som har stått på slik du har gjort og gått ned så mye. Du har all grunn til å være skikkelig stolt av deg selv! 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Timeplan

Uff, det høres skikkelig vondt ut å bli behandlet sånn av hvem som helst, men ikke minst når det er noen som heller burde heiet deg frem ❤️  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er eksperter på å henge med feil venninner.

Det verste er at de omtaler disse menneskene som gode venner, eller i verstefall bestevenn. Uansett hvor dårlig de blir behandlet, tragisk.

Anonymkode: f549e...06e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig? Med tittel så tenkte jeg at kanskje vennene dine hadde et poeng, så for meg en anorektiker. Men at du blir mobbet, hånet og fryst ut fordi du ikke har alvorlig fedme, men "bare" er overvektig?!? Få deg nye venner. Den gjengen kan bare fortsette å leve i fornektelse. 

Anonymkode: add39...d6f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De e sjalu på deg, virker overfladiske og jeg synes at de oppfører seg utrolig umodent. En god venn ville gledet seg på dine vegne, du fortjener bedre! 

Anonymkode: 16b78...d57

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en slik venn selv, hun taklet ikke at jeg begynte å gjøre mine egne ting og få egne interesser og andre venner. Inviterte henne med men hun var negativ og ville ikke engasjere seg eller høre om noe jeg likte. Jeg ble tynn når jeg ble vegetarianer mens hun ble større. Og hun kom alltid med kommentarer om kroppen min, hva jeg spiste og hvor tynn jeg var. Skulle jeg gjøre en ny aktivitet var det alltid negative kommentarer. Ble drittlei av å høre på det og kuttet henne ut. Og sannheten er at jeg ikke savner negativiteten i det hele tatt.

Anonymkode: 16b78...d57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Pippi1979

Så flink du har vært - vær stolt og glad for at du har tatt ansvar for egen helse og velvære🌸 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvordan kan jeg takle dette bedre? 

Det er heller disse venninnene som trenger å takle dette bedre. Oppførselen deres framstår som angrep på den ene som klarer noe de selv ikke gidder å prøve engang, det er en form for misunnelse. ikke søren om du skal få lov til å skille deg ut, altså!

Sånne folk hadde jeg bare ikke orket. Venner skal støtte hverandre, men disse prøver jo bare å bryte deg ned og ødelegge for deg. Stygt gjort!

Anonymkode: e6d74...6b2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer dessverre at når en person endrer seg, så kan det også være at man ikke passer sammen med den gamle gjengen lengre.

Du skriver at de alltid har vært negativ til folk som trener, passer på hva de spiser osv. Du var nok sånn selv også. Nå har du endret både personlighet (sikkert på flere områder, enn at du ikke lengre snakker negativt om folk som trener og spiser sunt) og utseende, og det kan være vanskelig for mange å akseptere.

Når det er sagt, så hurra for deg! Bedre helse og muligens bedre holdninger mot mennesker som tenker annerledes enn deg selv. Og finn deg andre venner, nå passer uansett ikke vennegjengen som er negativ til alt det du nå driver med, for deg lengre.

Anonymkode: 9901a...8e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De har en egen gruppe hvor de får bekreftet at det er viktigere å kose seg enn å tenke på helsen. Ingen av de har viljen til å sette helsen først, og innad i gruppen får de bekreftelsen de trenger for å kunne fortsette å være usunn uten å få dårlig samvittighet. De er sikkert flinke til å oppfordre til ekstra kos også. 

Så begynte du å tenke på helsen, og da er du en evig påminnelse om at de selv ikke har viljen til å legge vekk godiset. Det liker de ikke, så da mobber de deg i håp om at du skal gi etter og spise like store kakestykker som de så de slipper å føle seg kjipe. 

Ts, dette er ikke venner. Dette er en kult. Du bryter reglene for kulten, og de må enten få deg i linje eller kaste deg ut.

Jeg foreslår at du kvitter deg med disse "vennene" og får deg nye venner som faktisk blir glad på dine vegner når du når målene du har satt deg selv.

Anonymkode: 83051...913

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misunnelse. Du har tatt kampen og de står på stedet hvil. 
Vær stolt av deg selv og ikke la deg bli tråkket på

Anonymkode: 3c407...f9f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere. Jeg tror ikke egentlig de er sjalu, jeg tror de oppriktig synes synd på meg som forsaker alt de mener er godt her i livet. De tror bok jeg gjør dette pga utseendet og ikke for egen helse og egne barn. De har alltid hatt et fokus på å «leve godt med noen ekstra kilo». Jeg satt alltid innerst inne med et ønske om å klare å gå ned i vekt mens de snakket ned om andre som trente eller passet på kosten. 
 

jeg er så lei meg, for jeg føler jeg har mistet gode venninner som har vært en del av livets opp og nedturer i nesten 20 år. Jeg har hatt det så gøy og koselig med de, flere av de er faddere for mine barn, og jeg for deres. Vi var forlovere hverandre (de av oss som er gift). Nå for noen timer siden snappet jeg et bilde av at jeg spiste litt kakerester fra i går, og hun ene svarte meg «du spiser vel bare bærene på toppen du, så sunn som du har blitt!🤣». Jeg svarte ikke, jeg ble vare lei meg...

jeg tror ikke det er sjalusi, jeg tror de oppriktig synes jeg er gal.

 

TS

Anonymkode: d556b...724

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Tusen takk for svar dere. Jeg tror ikke egentlig de er sjalu, jeg tror de oppriktig synes synd på meg som forsaker alt de mener er godt her i livet. De tror bok jeg gjør dette pga utseendet og ikke for egen helse og egne barn. De har alltid hatt et fokus på å «leve godt med noen ekstra kilo». Jeg satt alltid innerst inne med et ønske om å klare å gå ned i vekt mens de snakket ned om andre som trente eller passet på kosten. 
 

jeg er så lei meg, for jeg føler jeg har mistet gode venninner som har vært en del av livets opp og nedturer i nesten 20 år. Jeg har hatt det så gøy og koselig med de, flere av de er faddere for mine barn, og jeg for deres. Vi var forlovere hverandre (de av oss som er gift). Nå for noen timer siden snappet jeg et bilde av at jeg spiste litt kakerester fra i går, og hun ene svarte meg «du spiser vel bare bærene på toppen du, så sunn som du har blitt!🤣». Jeg svarte ikke, jeg ble vare lei meg...

jeg tror ikke det er sjalusi, jeg tror de oppriktig synes jeg er gal.

 

TS

Anonymkode: d556b...724

Så naiv du er TS. Jo det er misunnelse. 

Anonymkode: e61ac...f04

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...