AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #81 Skrevet 17. mai 2021 Lambino skrev (5 timer siden): Jeg vet det. Jeg har sett et type deilirium, det var grusomt. Den gangen hjelp politiet den syke personen pga utagering. Jeg har drukket en del, mest i helgene i noen år, men da store mengder. Kan jeg få delirium tremens om jeg stopper? Burde jeg trappe ned litt etter litt over god tid? Kvinne 27 Anonymkode: 26fa1...0cd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #82 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har drukket en del, mest i helgene i noen år, men da store mengder. Kan jeg få delirium tremens om jeg stopper? Burde jeg trappe ned litt etter litt over god tid? Kvinne 27 Anonymkode: 26fa1...0cd Mest sannsynlig vil du ikke det, men dette er noe du må snakke med kvalifisert helsepersonell om, ikke fremmede på nett. Anonymkode: 53893...c63
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #83 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mest sannsynlig vil du ikke det, men dette er noe du må snakke med kvalifisert helsepersonell om, ikke fremmede på nett. Anonymkode: 53893...c63 Nei men jeg bare lurer ut i fra enkeltes erfaringer ut i fra dette. Vet ikke hvor mye det skal til før det går galt og man trenger hjelp. Vil gjerne slutte men er redd for livstruende symptomer.. Anonymkode: 26fa1...0cd
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #84 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei men jeg bare lurer ut i fra enkeltes erfaringer ut i fra dette. Vet ikke hvor mye det skal til før det går galt og man trenger hjelp. Vil gjerne slutte men er redd for livstruende symptomer.. Anonymkode: 26fa1...0cd Da kan du snakke med legen eller ringe rustelefonen: RUStelefonen - snakk med oss om rusmidler Du kan også chatte anonymt på nettsiden. Når det er sagt får du neppe DT, det skal mye til og rammer kun de aller tyngste alkoholikerne. Jeg har aldri fått det og jeg har kuttet flere ganger etter daglig misbruk over lengre tid. Men du utsetter kroppen din for mye skade når du drikker så mye. Er det verdt det? Anonymkode: 53893...c63 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #85 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Som alkoholiker selv ville jeg satt pris på din omtanke, men that's it. Vi er drankere, men vi er ikke dumme. Vi vet vi har et alvorlig problem. Det er kun oss selv som kan få oss til å slutte, men selvsagt, det kan hjelpe oss å vite at noen bryr seg. Men ikke mas eller press oss, det gjør vondt verre! Anonymkode: 3d699...e24 Helt korrekt! Vi er ikke dumme! Jeg vet veldig godt at jeg har et problem, men jeg drikker allikevel. Motivasjonen må komme innenfra, men jeg er altfor ødelagt til å ta tak i situasjonen min nå. Du har med andre ord helt rett! Anonymkode: ba855...428 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #86 Skrevet 18. mai 2021 Syns det er interessant at det er en del ulike og sprikende svar her. Det sier vel at alle soM misbruker alkohol er forskjellige Og deres grunner til å gjøre det er forskjellige og dermed ingen fasit på hvordan veien ut av det er? tenker spesielt med dette på å ville ut av det, og når hvordan skjønner man at noen faktisk vil ut av det, og hvorfor ee det så ulike måter som fungerer? Og hvor går grensa mellom avhengig og misbruker? hvis noen feks begynner å drikke pga depresjon eller lignende og så eskalerer det, er det det samme som en som starter med å drikke for mye åå fest og «kjededrikker» om kveldene til det eskalerer og man vlir avhengig? Anonymkode: fb276...389
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #87 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): hvis noen feks begynner å drikke pga depresjon eller lignende og så eskalerer det, er det det samme som en som starter med å drikke for mye åå fest og «kjededrikker» om kveldene til det eskalerer og man vlir avhengig? Det spiller liten rolle hvordan man blir alkoholiker, når man først har et problem må man gjøre noe med det. Men dette med konfrontasjon av den som ruser seg er avhengig av at den som ruser seg selv ønsker å slutte. Og det er vel ingen som drikker mye som ikke egentlig vet hva de driver med og trenger å opplyses om det. Anonymkode: 53893...c63 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #88 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Og hvor går grensa mellom avhengig og misbruker? Begge deler defineres som ruslidelser, så å henge seg veldig opp i den overgangen hjelper lite for den som ruser seg på en usunn måte. Man har et problem som må løses uansett. Anonymkode: 53893...c63 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #89 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Begge deler defineres som ruslidelser, så å henge seg veldig opp i den overgangen hjelper lite for den som ruser seg på en usunn måte. Man har et problem som må løses uansett. Anonymkode: 53893...c63 Jo, men tenkte om det kanskje gjør at man kan/bør ha ulik tilnærming til problemet, for de utenfra, pårørende og behandling og vei ut av det Anonymkode: fb276...389
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #90 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jo, men tenkte om det kanskje gjør at man kan/bør ha ulik tilnærming til problemet, for de utenfra, pårørende og behandling og vei ut av det Anonymkode: fb276...389 Har kjent altfor mange rusmisbrukere som i mange år var veldig opptatt av at de ikke var avhengige, de hadde bare et usunt forbruk. De endte med avhengighet til slutt uansett. Anonymkode: 53893...c63
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #91 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har kjent altfor mange rusmisbrukere som i mange år var veldig opptatt av at de ikke var avhengige, de hadde bare et usunt forbruk. De endte med avhengighet til slutt uansett. Anonymkode: 53893...c63 Jo men jeg sliter med å skjønne mår man er «avhengig» per def. Ser poenget ditt, og når man ikke klarer å styre det eller bare fortsetter med det, så er man jo åpenbart avhengig, har et problem. Men det er her grensen mellom misbruk og avhengighet kanskje er.og forskjell på psykisk og fysisk avhengighet? jeg tenker ift feks grunnen til at man havner der da, om den er relevant for tilnærming og evt ønske om å slutte? Anonymkode: fb276...389
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #92 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo men jeg sliter med å skjønne mår man er «avhengig» per def. Ser poenget ditt, og når man ikke klarer å styre det eller bare fortsetter med det, så er man jo åpenbart avhengig, har et problem. Men det er her grensen mellom misbruk og avhengighet kanskje er.og forskjell på psykisk og fysisk avhengighet? jeg tenker ift feks grunnen til at man havner der da, om den er relevant for tilnærming og evt ønske om å slutte? Anonymkode: fb276...389 Står greit forklart her: Hva er misbruk - avhengighet -bruk-narkotika (rustelefonen.no) Anonymkode: 53893...c63
Gjest Lambino Skrevet 18. mai 2021 #93 Skrevet 18. mai 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har drukket en del, mest i helgene i noen år, men da store mengder. Kan jeg få delirium tremens om jeg stopper? Burde jeg trappe ned litt etter litt over god tid? Kvinne 27 Anonymkode: 26fa1...0cd Jeg drakk ca to dager i strekk annenhver uke hele året, har ikke hatt behov for hjelp til å slutte pga fysisk abstinens, det har nok ikke du heller. Dette gjelder i de fleste tilfeller folk som lunker nedpå stort sett hver kveld.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2021 #94 Skrevet 18. mai 2021 Det skal mye til å få fysiske abstinenser av alkohol, men de psykiske er da vel så kjipe. Anonymkode: 44f87...3bc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå