Gå til innhold

Konfrontere alkoholiker

Fremhevede innlegg

Gjest Lambino
Skrevet
FFF skrev (Akkurat nå):

Nettopp derfor er det så synd når noen poster innlegg som det over her, hvor de skriver at de drakk så og så mye, men ikke trengte medisinsk tilsyn da de bråsluttet med alkohol.

Alle som kutter brått med alkohol etter langvarig og høyt daglig inntak burde være klar over hva som kan skje.  Dette er svært individuelt og man kan ikke vite på forhånd at man kommer til å unngå epileptiske anfall, forvirring o.l. 

Det jeg ville frem til er at svært mange vegrer seg fra å ta i mot hjelp, jeg beskriver litt av hva som faktisk skjer. Jeg ville inn på hvordan man kunne få til at alle de som ligger alene «til tørk   også hadde benyttet seg av denne hjelpen.

Det var ikke ment som noe annet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Lambino skrev (2 minutter siden):

Det jeg ville frem til er at svært mange vegrer seg fra å ta i mot hjelp, jeg beskriver litt av hva som faktisk skjer. Jeg ville inn på hvordan man kunne få til at alle de som ligger alene «til tørk   også hadde benyttet seg av denne hjelpen.

Det var ikke ment som noe annet. 

Ok, mulig jeg misforstod. Beklager.

Jeg skulle virkelig ønske at mange flere benyttet seg av de hjelpetilbudene som eksisterer. Man må ikke oppleve hallusinasjoner og epileptiske anfall for å trenge avrusing under medisinsk tilsyn.

Bare det å være et skjermet sted, med tilgang på sunn mat og medisiner som letter abstinensene, kan være alfa og omega for å klare de første dagene.

Endret av FFF
Gjest Lambino
Skrevet
FFF skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle virkelig ønske at mange flere benyttet seg av de hjelpetilbudene som eksisterer. Man må ikke oppleve hallusinasjoner og epileptiske anfall for å trenge avrusing.

Bare det å være et skjermet sted, med tilgang på medisiner som letter abstinensene, kan være alfa og omega for å klare de første dagene.

Ja. Men det er jo så mange mødre med jobb og førerkort der ute. «Husmorfylla er veldig utbredt og sett fra den vinkelen blir det litt umulig å si at de må igjennom lege og sykehus for å bli edru. Da tror jeg ikke de blir edrue.. 

Skrevet
Lambino skrev (Akkurat nå):

Ja. Men det er jo så mange mødre med jobb og førerkort der ute. «Husmorfylla er veldig utbredt og sett fra den vinkelen blir det litt umulig å si at de må igjennom lege og sykehus for å bli edru. Da tror jeg ikke de blir edrue.. 

Det er en utbredt misoppfatning at man automatisk fratas førerkortet om man søker hjelp. Dessverre.

Gjest Lambino
Skrevet
FFF skrev (Akkurat nå):

Det er en utbredt misoppfatning at man automatisk fratas førerkortet om man søker hjelp. Dessverre.

Ja veldig.. Det skjedde ikke med meg. Men jeg har ikke vært redd for å si høyt at jeg er avhengig av alkohol hverken til legen eller naboen 😊

Skrevet
Lambino skrev (Akkurat nå):

Ja veldig.. Det skjedde ikke med meg. Men jeg har ikke vært redd for å si høyt at jeg er avhengig av alkohol hverken til legen eller naboen 😊

Ikke jeg heller :)

AnonymBruker
Skrevet
FFF skrev (40 minutter siden):

Hva vil du si at et fornuftig bruk av alkohol er? 

Under 7 enheter i uka på meg og under 10 på mannen. 

Anonymkode: 44f87...3bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Under 7 enheter i uka på meg og under 10 på mannen. 

Hvor lenge har dere klart å holde dere til dette? Spør av ren nysgjerrighet, er jo veldig bra om dere klarte å snu misbruket før det gikk altfor langt.

AnonymBruker
Skrevet
FFF skrev (38 minutter siden):

Jeg skulle virkelig ønske at mange flere benyttet seg av de hjelpetilbudene som eksisterer. Man må ikke oppleve hallusinasjoner og epileptiske anfall for å trenge avrusing under medisinsk tilsyn.

Bare det å være et skjermet sted, med tilgang på sunn mat og medisiner som letter abstinensene, kan være alfa og omega for å klare de første dagene.

Det er jo å skyte seg selv i foten. Du risikerer å miste lappen, barna, jobben. 10 ville hester hadde aldri fått meg til å benytte et «offentlig hjelpetilbud»

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
FFF skrev (Akkurat nå):

Hvor lenge har dere klart å holde dere til dette? Spør av ren nysgjerrighet, er jo veldig bra om dere klarte å snu misbruket før det gikk altfor langt.

19,5 mnd. Så langt😁🙏🏻 Vi snudde ikke før det hadde gått «alt for langt». Jeg drakk 2, 5 flasker vin absolutt hver eneste kveld. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo å skyte seg selv i foten. Du risikerer å miste lappen, barna, jobben. 10 ville hester hadde aldri fått meg til å benytte et «offentlig hjelpetilbud»

Jeg mistet ikke lappen da jeg søkte hjelp, men jeg vet at dette er noe mange tror og argumenterer ivrig med. Ingen automatikk i det i det hele tatt. Jobben? Du får sykemelding om du vil avruses i noen uker, du mister ikke jobben fordi du blir sykmeldt et par uker. Barna? Nei, man mister ikke barna fordi man søker hjelp.

Bare tull alt det du skriver. Synd at du sprer slik feilinformasjon.

Endret av FFF
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

19,5 mnd. Så langt😁🙏🏻 Vi snudde ikke før det hadde gått «alt for langt». Jeg drakk 2, 5 flasker vin absolutt hver eneste kveld. 

Kjempebra! 

AnonymBruker
Skrevet
FFF skrev (Akkurat nå):

Jeg mistet ikke lappen da jeg søkte hjelp, men jeg vet at dette er noe mange tror og argumenterer ivrig med. Ingen automatikk i det i det hele tatt. Jobben? Du får sykemelding om du vil avruses i noen uker, du mister ikke jobben fordi du blir sykmeldt et par uker. Barna? Nei, man mister ikke barna fordi man søker hjelp.

Bre tull alt det du skriver.

Jeg sa ikke at man automatisk mister alt dette, men at man risikerer det. Alt det jeg nevnte er alt for viktig for  meg til å risikere noe som helst. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg sa ikke at man automatisk mister alt dette, men at man risikerer det. Alt det jeg nevnte er alt for viktig for  meg til å risikere noe som helst. 

Men å drikke deg til en tidlig død er du villig til?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
FFF skrev (1 minutt siden):

Men å drikke deg til en tidlig død er du villig til?

Nå har jeg greid å snu det uten hjelp uten fra da, så da slipper jeg jo det😁

• Liker 1
Skrevet

Nå har jeg greid å snu det uten hjelp uten fra da, så da slipper jeg jo det😁

Ooops, så ikke at det var samme AB-kode :)

Nå er det altså ikke slik at man blir fratatt barn, førerkort og jobb når man søker hjelp. Det er veldig leit at så mange tror dette.

AnonymBruker
Skrevet
FFF skrev (2 minutter siden):

Ooops, så ikke at det var samme AB-kode :)

Nå er det altså ikke slik at man blir fratatt barn, førerkort og jobb når man søker hjelp. Det er veldig leit at så mange tror dette.

Ingen har sagt at det ER sånn, jeg sier kun at det er en risiko. Sett deg i vår situasjon da, vi var begge to alkoholikere, vi har to små barn, mannen er avhengig av bil i jobben, jeg jobber i helsevesenet. Det er klart at vi kunne risikert at noe av dette ble pirket borti om vi bad om hjelp fra det offentlige. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg ble i to år med min ex, etter at han startet å drikke igjen... to år i et helvete... dette er nå to år siden og jeg elsker den mannen så så dypt. Jeg gråter enda hver dag, alt jeg kan gjøre er å sitte å se på at han går under, for det gjør han, han blir ikke gammel. Og tro meg, jeg har prøvd å hjelpe. Jeg har ringt leger, psykologer, jeg har truet,jeg har tømt ut alkohol, jeg har gjemt alkohol, jeg har dratt, jeg kom tilbake, jeg la alt til rette,  jeg har kjeftet, jeg har bedt på mine knær... ikke noe hjalp, ikke en gang hans store kjærlighet til meg og barnet vårt. Håper du får noen å snakke med Ts. 

Anonymkode: d8ef0...d4f

❣️❣️❣️

Anonymkode: bc47f...a1f

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Svært mange alkoholikere er eksperter på fornektelse.

Et forbruk som vedkommende du svarer oppgir krever helt klart avrusing under kontrollertr forhold, da alkoholabstinens og graden av den avhengwr av alder, kjønn, forbruk og genetikk.

Man kan ikke si at "det gikk bra for meg, så avrusing er ikke nødvendig".

Kjenner personlig mange alkoholikere som har fått svært alvorlige abstinenser med et slikt forbruk som utgangspunkt. 3-5 prosent av de som slutter å drikke vil oppleve delirium tremens, som er de mest alvorlige abstinensene. Men tro meg, det er ingen dans på roser om bare man har milde til moderate abstinenser.

Dessverre er terskelen skyhøy for mange når man snakker om avrusing på sykehus. Men det er trygg og mye mer behagelig måte å kutte ut drikking på enn å gjøre det på egen hånd. Jeg har prøvd begge deler.

Anonymkode: e5f8c...00f

Enig i at det er en skummel holdning. Folk er ulikt skrudd sammen og best å ikke ta noen sjanser. Alkoholen er en gift som kroppen har blitt vant til og er vel nærmest et under om man ikke får noen "bivirkninger" av å kutte brått.

Lett å si kanskje, men for min del hadde jeg valgt sykehus og medisiner fremfor å ligge hjemme å være livredd og syk,

En ting er det fysiske, men de psykiske skadene man må forholde seg til på sikt er neppe noen dans på roser heller.

Jeg kuttet ut snus og synes det var hardt den første uka og var i en bølgedal pga det og antar at det er hakket lettere enn å avgifte seg selv fra alkohol.

Anonymkode: c75fb...7e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle svar her. Vi er ikke fra Tønsberg til deg som spurte om det :)   Dette med å miste bilsertifikatet dersom man går til legen har jeg faktisk ikke tenkt på. Kjæresten har sagt fra starten av at han har sluttet å kjøre bil fordi han plutselig utviklet angst for det. Jeg skjønner jo nå at han mest sannsynlig har mistet det. Jeg har fått vite gjennom en som kjenner han at han har slitt med alkohol noen år før han møtte meg også, hvor han fikk legehjelp og var avholds i ett år. Litt før han traff meg begynte han tydeligvis å drikke igjen. 

Dere som har vært avhengig.. merket dere dette på utseende? Kjæresten har blitt så tynn i armene, men har fått større mage. Han har poser under øynene og ser veldig sliten ut. Han ser ikke ut som mannen jeg traff for noen år siden.

Jeg skal ringe rustelefonen og prate med en profesjonell der til uken. Fordi jeg er bortreist med jobb, må jeg vente med å konfrontere han til neste uke. 

TS

Anonymkode: 13eeb...013

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...