AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #41 Skrevet 17. mai 2021 Lambino skrev (2 timer siden): Det er et viktig skille i forhold til rus. Det er ikke kunstig i det hele tatt. Les hva som står i diagnosemanualen om avhengighetssyndromet så ser du. En viktig forskjell er den maniske tvangen en avhengig har, en misbruker har lyst. Sistnevnte er mye enklere å temme for den det gjelder. Finnes det ikke to diagnoser for det i Norge? En for avhengighet, og en for «bare» skadelig bruk? Anonymkode: e3927...2b9
Menemen Skrevet 17. mai 2021 #42 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Finnes det ikke to diagnoser for det i Norge? En for avhengighet, og en for «bare» skadelig bruk? Anonymkode: e3927...2b9 Ja. https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/rop/2-definisjoner-metode/2.3-rusdiagnoser-icd-og-dsm 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #43 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er uklart her hvor lenge misbruket har pågått her, hvor omfattende det er og om TS kjæreste har gjort et helhjertet forsøk på å gjøre noe med dette selv. Jeg synes derfor det er drøyt å foreslå omfattende rusbehandling som første tiltak. Rusbehandling kan være det som redder ham fra en tidlig død. Å gå til psykolog er ikke farlig. Anonymkode: e5f8c...00f
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #44 Skrevet 17. mai 2021 Menemen skrev (2 minutter siden): Ja. https://www.helsebiblioteket.no/retningslinjer/rop/2-definisjoner-metode/2.3-rusdiagnoser-icd-og-dsm Hva er den konkrete forskjellen mellom skadelig bruk og misbruk? 🤔 Anonymkode: e3927...2b9
Menemen Skrevet 17. mai 2021 #45 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva er den konkrete forskjellen mellom skadelig bruk og misbruk? 🤔 Anonymkode: e3927...2b9 Står greit forklart her: https://www.rustelefonen.no/veiledning-til-skoleoppgave/definisjon-misbruk-avhengighet/ 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #46 Skrevet 17. mai 2021 Skal si det er forskjell på hva slags svar en person får her inne, hvis det dreier seg om alkoholmisbruk, eller om f.eks typen røyker en Joint. I sistnevnte scenario, så er svarene gjerne: "Anmeld han, dump, han, ring politiet, meld ifra til barnevernet", men når det kommer til alkohol er plutselig alle så forståelsesfulle. Anonymkode: 5cd76...bfa 4
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #47 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skal si det er forskjell på hva slags svar en person får her inne, hvis det dreier seg om alkoholmisbruk, eller om f.eks typen røyker en Joint. I sistnevnte scenario, så er svarene gjerne: "Anmeld han, dump, han, ring politiet, meld ifra til barnevernet", men når det kommer til alkohol er plutselig alle så forståelsesfulle. Anonymkode: 5cd76...bfa Kan ha noe å gjøre med at narkotika er ulovlig? Begge er trist å være avhengig av, begge trenger hjelp, men å bo med en som ruser seg ulovlig i tillegg er forståelig at flere anbefaler å gå fra. Tungt er det, uansett hva de er avhengig av. Vanskelig å gå fra noen man elsker, men like vanskelig kan det bli å bli om de ikke slutter. Anonymkode: d8ef0...d4f 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #48 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan ha noe å gjøre med at narkotika er ulovlig? Begge er trist å være avhengig av, begge trenger hjelp, men å bo med en som ruser seg ulovlig i tillegg er forståelig at flere anbefaler å gå fra. Tungt er det, uansett hva de er avhengig av. Vanskelig å gå fra noen man elsker, men like vanskelig kan det bli å bli om de ikke slutter. Anonymkode: d8ef0...d4f Jeg ble i to år med min ex, etter at han startet å drikke igjen... to år i et helvete... dette er nå to år siden og jeg elsker den mannen så så dypt. Jeg gråter enda hver dag, alt jeg kan gjøre er å sitte å se på at han går under, for det gjør han, han blir ikke gammel. Og tro meg, jeg har prøvd å hjelpe. Jeg har ringt leger, psykologer, jeg har truet,jeg har tømt ut alkohol, jeg har gjemt alkohol, jeg har dratt, jeg kom tilbake, jeg la alt til rette, jeg har kjeftet, jeg har bedt på mine knær... ikke noe hjalp, ikke en gang hans store kjærlighet til meg og barnet vårt. Håper du får noen å snakke med Ts. Anonymkode: d8ef0...d4f 1
Purple_Pixiedust Skrevet 17. mai 2021 #49 Skrevet 17. mai 2021 (endret) Menemen skrev (3 timer siden): Det er et kunstig skille. Men du må gjerne innbille deg at det stemmer. Hva definerer du som et kunstig skille? Jeg var ikke avhengig fra den dagen jeg begynte å misbruke alkohol og etter hvert andre rusmidler. Den første tiden var det misbruk, og det var et skadelig misbruk, men jeg hadde ikke utviklet psykisk og fysisk avhengighet ennå. Det skjedde mer gradvis, og i takt med det raknet livet i form av at jeg ikke lenger klarte å fungere i hverdagen. Hos meg startet det pga alvorlig psykisk sykdom og løsningen min var både selvskading og først alkohol, så andre rusmidler. Jeg var avhengig idet rusen hadde fullstendig makt over meg. Så stor makt at jeg klarte ikke å avruse meg for å kunne besøke mine barn en gang. Også er det slik at er man først blitt avhengig så vil man alltid forbli det. Jeg er ikke på noen måte fysisk avhengig igjen, men jeg er psykisk avhengig. Jeg kommer alltid til å ha en dragning til rusen når jeg har vanskelige perioder, men jeg er blitt rask til å innse at det er på tur til å skli ut igjen og også mye flinkere til å overstyre suget. AnonymBruker skrev (1 time siden): Finnes det ikke to diagnoser for det i Norge? En for avhengighet, og en for «bare» skadelig bruk? Anonymkode: e3927...2b9 Ja, det gjør det. Jeg fikk først diagnosen skadelig bruk av multiple stoffer. En stund senere, da jeg ble tvangsinnlagt for avrusning ble den endret til avhengighet av multiple stoffer. Nå står det rusavhengighet, men kun periodisk bruk. Og det er ikke mange perioder lenger, men periodene kommer fortsatt. Statistisk sett har jeg liten sjanse for å klare å komme meg helt vekk fra det, men jeg tror jeg har mer enn 10% sjanse siden dette kun har vært et problem i fire år, hvor jeg tross alt kun har hatt ett år med daglig bruk, og deretter inn og ut av det, hvor det nå går lenger tid mellom hver gang jeg misbruker det. Jeg var heldig å ha familie, naboer, politi og helsevesen som grep inn med bekymringsmeldinger, støtte osv. Men det hadde nok med hvor alvorlig mitt misbruk var og hvor hinsidig raskt det eskalerte. At jeg ennå lever er nesten et mirakel da jeg har holdt på å dø av rusen flere ganger. Det framkommer ikke for meg at det er såpass alvorlig i TS sin kjæreste sitt tilfelle, så han har jo forhåpentligvis større mulighet for å bli bedre, men han må jo ville det selv. Hva som kan bli hans motivasjon er jo derimot umulig å si. I starten var ikke barna en gang motivasjon nok for meg. Det at jeg ikke klarte å ha de gjorde faktisk at jeg ruset meg ennå mer. Men etter hvert ble jeg så nedbrutt, savnet ungene og var inn og ut av psykose at jeg klarte å oppsøke hjelp igjen. Da første runde i behandling ikke var tilstrekkelig. Og selv nå, 1,5 år etter ett år i rusbehandling, så har jeg korte perioder med tilbakefall. Men de er så kort at det har ikke gått ut over mer enn kanskje ett eller to samvær med ungene (altså at jeg har avlyst samvær), og jeg gjør det jeg kan for å unngå at det skjer i det hele tatt. Endret 17. mai 2021 av Purple_Pixiedust 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #50 Skrevet 17. mai 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Er ingen automatikk i at man trenger opphold på rusinstitusjon fordi man har et problematisk forhold til rus. Er motivasjonen sterk nok greier mange dette selv. Jeg sluttet "på dagen" etter å ha hatt et skyhøyt forbruk av alkohol i mer enn 8 år. Jeg har egentlig misbrukt rus hele livet, den siste perioden har det utelukkende vært alkohol. Jeg kunne vært TS sin kjæreste. Jeg drakk 1-2 flasker hver kveld på hverdagene, en flaske sprit hver kveld i helgene. Av og til greide jeg å gi meg selv en "rehab" hvor jeg "bare" drakk en sekser med øl i korte perioder hvor jeg var sliten. Gjemte sprit på kontoret i perioder hvor jeg har vært i forhold og spedde på med den alkoholen jeg drakk med kjæresten. Vendepunktet for min del kom ved at jeg så selv hvilken vei det gikk. Byttet ut alkoholen med sånn god natt-te du får kjøpt på apoteket og så meg aldri tilbake. Opplevde aldri noen form for abstinenser, utover litt problemer med å få sove de første dagene. Nå etter en stund kan jeg drikke alkohol av og til, men har satt klare begrensninger for meg selv i forhold til mengde og frekvens. Nøkkelen er at man må ville det selv. I tillegg hjelper det å ha noe å bytte alkoholen med. For min del ble det trening og en givende hobby. Vil man ikke selv tror jeg det er begrenset hvor mye et opphold på rusinstitusjon vil hjelpe også. Anonymkode: e6a44...58a Så vidt jeg vet kan alkoholabstinenser være livsfarlige og at de anbefaler avrusning(akutt) hvis man har et stort forbruk pga fare for alvorlige helseproblemer når man stopper å innta alkohol. Anonymkode: c75fb...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #51 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så vidt jeg vet kan alkoholabstinenser være livsfarlige og at de anbefaler avrusning(akutt) hvis man har et stort forbruk pga fare for alvorlige helseproblemer når man stopper å innta alkohol. Anonymkode: c75fb...7e9 Svært mange alkoholikere er eksperter på fornektelse. Et forbruk som vedkommende du svarer oppgir krever helt klart avrusing under kontrollertr forhold, da alkoholabstinens og graden av den avhengwr av alder, kjønn, forbruk og genetikk. Man kan ikke si at "det gikk bra for meg, så avrusing er ikke nødvendig". Kjenner personlig mange alkoholikere som har fått svært alvorlige abstinenser med et slikt forbruk som utgangspunkt. 3-5 prosent av de som slutter å drikke vil oppleve delirium tremens, som er de mest alvorlige abstinensene. Men tro meg, det er ingen dans på roser om bare man har milde til moderate abstinenser. Dessverre er terskelen skyhøy for mange når man snakker om avrusing på sykehus. Men det er trygg og mye mer behagelig måte å kutte ut drikking på enn å gjøre det på egen hånd. Jeg har prøvd begge deler. Anonymkode: e5f8c...00f 1
Gjest Lambino Skrevet 17. mai 2021 #52 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Svært mange alkoholikere er eksperter på fornektelse. Et forbruk som vedkommende du svarer oppgir krever helt klart avrusing under kontrollertr forhold, da alkoholabstinens og graden av den avhengwr av alder, kjønn, forbruk og genetikk. Man kan ikke si at "det gikk bra for meg, så avrusing er ikke nødvendig". Kjenner personlig mange alkoholikere som har fått svært alvorlige abstinenser med et slikt forbruk som utgangspunkt. 3-5 prosent av de som slutter å drikke vil oppleve delirium tremens, som er de mest alvorlige abstinensene. Men tro meg, det er ingen dans på roser om bare man har milde til moderate abstinenser. Dessverre er terskelen skyhøy for mange når man snakker om avrusing på sykehus. Men det er trygg og mye mer behagelig måte å kutte ut drikking på enn å gjøre det på egen hånd. Jeg har prøvd begge deler. Anonymkode: e5f8c...00f Det her blir jo så umulig.. Hvor mange alkoholikere tropper opp på et sykehus for å slutte..? De står jo stort sett å gjemmer seg bak gardina hjemme og den siste de snakker med om dette er legen. Veldig mange ligger i senga hjemme å holder seg fast i en ukes tid før det verste slipper. Etter dette kan det være snakk om fem år med abstinenser som kommer i bølger. Etter to år skal man kunne vite om det har gitt varige skader.
Fufu Skrevet 17. mai 2021 #53 Skrevet 17. mai 2021 Lambino skrev (2 minutter siden): Hvor mange alkoholikere tropper opp på et sykehus for å slutte..? Det er egen rusakuttavdeling på Aker sykehus, for eksempel. Man kan enten innlegges akutt eller bli henvist til avrusing der, ofte som første ledd i rusbehandling. Mange innlegges der, så jeg forstår ikke helt poenget ditt?
Fufu Skrevet 17. mai 2021 #54 Skrevet 17. mai 2021 Lambino skrev (3 minutter siden): Veldig mange ligger i senga hjemme å holder seg fast i en ukes tid før det verste slipper. Og noen må på legevakt fordi de har delirium tremens eller mildere abstinenssymptomer. Noen dør faktisk av å ligge hjemme og avruse seg på egen hånd.
Gjest Lambino Skrevet 17. mai 2021 #55 Skrevet 17. mai 2021 FFF skrev (Akkurat nå): Det er egen rusakuttavdeling på Aker sykehus, for eksempel. Man kan enten innlegges akutt eller bli henvist til avrusing der, ofte som første ledd i rusbehandling. Mange innlegges der, så jeg forstår ikke helt poenget ditt? Trasopp har også dette, det er jo kjempefint! Men svært få vil benytte seg av det, er det jeg sier noe om. Det er vanskelig fordi en alkoholiker som oftest/sjelden/for sjelden vil benytte seg av dette.
Fufu Skrevet 17. mai 2021 #56 Skrevet 17. mai 2021 Lambino skrev (Akkurat nå): Trasopp har også dette, det er jo kjempefint! Men svært få vil benytte seg av det, er det jeg sier noe om. Det er vanskelig fordi en alkoholiker som oftest/sjelden/for sjelden vil benytte seg av dette. Jeg var en uke på Aker før jeg dro til Trasopp, så det vet jeg godt.
Gjest Lambino Skrevet 17. mai 2021 #57 Skrevet 17. mai 2021 FFF skrev (1 minutt siden): Og noen må på legevakt fordi de har delirium tremens eller mildere abstinenssymptomer. Noen dør faktisk av å ligge hjemme og avruse seg på egen hånd. Jeg vet det. Jeg har sett et type deilirium, det var grusomt. Den gangen hjelp politiet den syke personen pga utagering.
Fufu Skrevet 17. mai 2021 #58 Skrevet 17. mai 2021 Lambino skrev (Akkurat nå): Jeg vet det. Jeg har sett et type deilirium, det var grusomt. Den gangen hjelp politiet den syke personen pga utagering. Nettopp derfor er det så synd når noen poster innlegg som det over her, hvor de skriver at de drakk så og så mye, men ikke trengte medisinsk tilsyn da de bråsluttet med alkohol. Alle som kutter brått med alkohol etter langvarig og høyt daglig inntak burde være klar over hva som kan skje. Dette er svært individuelt og man kan ikke vite på forhånd at man kommer til å unngå epileptiske anfall, forvirring o.l.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2021 #59 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 14.19): Jeg har vært fungerende alkoholiker i en årrekke. Håp er det selvsagt, men det er veldig vanskelig å ta dette opp med en alkoholiker. Man må som regel komme frem til konklusjonen selv. Og han trenger nok omfattende rusbehandling, kanskje avrusing og påfølgende opphold på institusjon. Anonymkode: e5f8c...00f Alle har sin historie, men både jeg og mannen var fungerende alkoholikere og greide selv å snu det til et fornuftig forbruk uten noen hjelp utenfra. Det er ikke alle som trenger omfattende behandling. Anonymkode: 44f87...3bc 3
Fufu Skrevet 17. mai 2021 #60 Skrevet 17. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Alle har sin historie, men både jeg og mannen var fungerende alkoholikere og greide selv å snu det til et fornuftig forbruk uten noen hjelp utenfra. Det er ikke alle som trenger omfattende behandling. Anonymkode: 44f87...3bc Hva vil du si at et fornuftig bruk av alkohol er?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå