Gå til innhold

Skal det være hvor man bor i landet som avgjør om man får vaksine først.


Gjest Ludmilla

Anbefalte innlegg

Ludmilla skrev (2 timer siden):

Slik jeg forstår det er de flere steder i gang med å vaksinere gruppe 8 som er 45-55 år uten underliggende sykdommer. Andre byer er på gruppe 4 og 5 fremdeles, og det er risikogrupper.

Jeg vet ikke så mye om Snåsa, men jeg har hele tiden snakket om byer og steder som har et vedvarende smittetrykk, om enn ikke like høyt som i for eksempel Oslo.

Det er litt spesielt at det skiller så mye fra by til by i samme fylke når det kommer til hvor langt de er i vaksineringen.

Du påstår det. Men du skriver ikke hvilke kommuner det er. Kan du ikke bare skrive hvilke kommuner det er ? Som jeg har skrevet flere ganger her nå, så kommer ikke Oslo spesielt godt ut når man ser i SYSVAK registeret. De er veldig mange kommuner som har kommet lenger enn Oslo. Det er ingen store forskjeller i prosent andel vaksinerte i hver kommune. Det er ingen som kommer veldig dårlig ut. Virkelig ikke.  Hvorfor unner du ikke Oslo og selv og fordele vaksinene sine der det trengs mest? Vi snakker om antall innlagte på intensiv fra de samme bydelene ! A hus og Ullevål måtte til og med låne intensiv sykepleiere fra Bergen og andre steder på grunn av den høye belastningen. Bydeler med høyere smittepress i lang tid enn resten av landet under hele pandemien, og flest døde. Etter et halvt års nedstengning er det ikke rart at Oslo ville og bruke vaksiner der de trengs mest. 

Endret av J.E
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ludmilla skrev (2 timer siden):

Slik jeg forstår det er de flere steder i gang med å vaksinere gruppe 8 som er 45-55 år uten underliggende sykdommer. Andre byer er på gruppe 4 og 5 fremdeles, og det er risikogrupper.

Jeg vet ikke så mye om Snåsa, men jeg har hele tiden snakket om byer og steder som har et vedvarende smittetrykk, om enn ikke like høyt som i for eksempel Oslo.

Det er litt spesielt at det skiller så mye fra by til by i samme fylke når det kommer til hvor langt de er i vaksineringen.

Det er ikke spesielt overraskende med tanke på at befolkningen gjerne er yngre i store byer, og særlig Oslo. Derfor kom de dårlig ut da fordelingsnøkkelen fordeling ut i fra hvor mange man var over 65. Da dette ble endret til over 18, fikk Oslo flere vaksiner. Antall mennesker mellom 18-45 er i Oslo en større andel av befolkningen enn mange andre steder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bydel er en av de bydelene i Groruddalen som får ekstra doser, og har ligget på smittetoppen under hele pandemien. Vi har hatt en lang lockdown. Butikkene har åpnet igjen, men det meste er fortsatt stengt.

Bydelen har ca. 55 000 innbyggere (tror jeg). Denne uka fikk vi 200 førstedoser.

Vi har riktignok begynt å få en grei vaksinasjonsgrad. Men det er ikke sånn at det flyter over av vaksiner her heller...

Jeg synes at det er helt riktig at man prioriterer andre kommuner med vedvarende høy smitte, også nabokommuner som Lørenskog og Lillestrøm. 

Endret av Miss-Grey
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (16 timer siden):

Du påstår det. Men du skriver ikke hvilke kommuner det er. Kan du ikke bare skrive hvilke kommuner det er ? Som jeg har skrevet flere ganger her nå, så kommer ikke Oslo spesielt godt ut når man ser i SYSVAK registeret. De er veldig mange kommuner som har kommet lenger enn Oslo. Det er ingen store forskjeller i prosent andel vaksinerte i hver kommune. Det er ingen som kommer veldig dårlig ut. Virkelig ikke.  Hvorfor unner du ikke Oslo og selv og fordele vaksinene sine der det trengs mest? Vi snakker om antall innlagte på intensiv fra de samme bydelene ! A hus og Ullevål måtte til og med låne intensiv sykepleiere fra Bergen og andre steder på grunn av den høye belastningen. Bydeler med høyere smittepress i lang tid enn resten av landet under hele pandemien, og flest døde. Etter et halvt års nedstengning er det ikke rart at Oslo ville og bruke vaksiner der de trengs mest. 

På grunn av corona-sertifikatene som diskuteres. Det er provoserende at folk skal få snike i vaksinekø for så å reise på besøk til slekta i Pakistan, Syria og Somalia eller dra til sekundær-boligen sin i Spania eller Portugal og kose seg i solen, eller mens andre skal fortsette å sitte i husarrest i flere måneder ekstra.

At de får vaksine først for å unngå overfylte intensivavdelinger er derimot helt ok, men da må man vente med å gi fordeler til de vaksinerte til alle har fått tilbudet. 

Folk kommer til å prøve å oppsøke smitte på grunn av dette. Ingen grunn til å være forsiktig lenger i hvert fall, de gamle har hoppet av dugnaden uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 16.5.2021 den 18.09):

Så trist at dere er så redde smitte at dere tar sjansen på at foreldrene deres blir påkjørt eller syke og dør, uten å ha sett noen av barna sine siste året. Jeg forstår ikke sånne prioriteringer. Her har alle besteforeldre hele veien syntes at å klemme barnebarna er så viktig at det er verdt risikoen.

Bor i Oslo og har knapt sett min syke mor siden i fjor høst. Med tenåring i huset her har risikoen rett og slett vært for stor. Nå er moren min endelig og vi kan treffes igjen. Slik er situasjonen i Oslos bydeler. Risikoen for at barnebarna tar med smitte til eldre i familien har vært langt mindre andre steder i landet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miss-Grey skrev (2 timer siden):

Min bydel er en av de bydelene i Groruddalen som får ekstra doser, og har ligget på smittetoppen under hele pandemien. Vi har hatt en lang lockdown. Butikkene har åpnet igjen, men det meste er fortsatt stengt.

Bydelen har ca. 55 000 innbyggere (tror jeg). Denne uka fikk vi 200 førstedoser.

Vi har riktignok begynt å få en grei vaksinasjonsgrad. Men det er ikke sånn at det flyter over av vaksiner her heller...

Jeg synes at det er helt riktig at man prioriterer andre kommuner med vedvarende høy smitte, også nabokommuner som Lørenskog og Lillestrøm. 

Min bydel driver fortsatt med gruppe 4. Og får i denne uka 732 doser til sine 46.000 innbyggere, som stort sett skal brukes som andredoser. Så er ikke akkurat som de er i nærheten av «friske, unge voksne» her heller. Tenker vi sier oktober/november før de kommer til oss...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Othilia skrev (6 timer siden):

Bor i Oslo og har knapt sett min syke mor siden i fjor høst. Med tenåring i huset her har risikoen rett og slett vært for stor. Nå er moren min endelig og vi kan treffes igjen. Slik er situasjonen i Oslos bydeler. Risikoen for at barnebarna tar med smitte til eldre i familien har vært langt mindre andre steder i landet. 

Jeg er enig med deg. Den vurderingen kommer selvsagt an på smittetrykket.

Dere har sikkert savnet hverandre veldig, men dette er nok det mest hensynsfulle dere kunne ha gjort overfor moren din. Så flott at hun nå er vaksinert, og at dere får mulighet til å tilbringe tid sammen! ❤️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingebjørg skrev (5 timer siden):

Min bydel driver fortsatt med gruppe 4. Og får i denne uka 732 doser til sine 46.000 innbyggere, som stort sett skal brukes som andredoser. Så er ikke akkurat som de er i nærheten av «friske, unge voksne» her heller. Tenker vi sier oktober/november før de kommer til oss...

Nei, det spekuleres mye på nett om hvor «priviligerte» vi er i Oslo. Kjenner meg ikke helt igjen i det, gitt... 🙄

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Miss-Grey skrev (29 minutter siden):

Nei, det spekuleres mye på nett om hvor «priviligerte» vi er i Oslo. Kjenner meg ikke helt igjen i det, gitt... 🙄

Det spriker veldig av informasjon spesielt her inne på hvor langt hver enkelt kommune har kommet. Det virker som om mange liker å hevde at de nå har kommet til massevaksinering. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena
velociraptor skrev (8 timer siden):

På grunn av corona-sertifikatene som diskuteres. Det er provoserende at folk skal få snike i vaksinekø for så å reise på besøk til slekta i Pakistan, Syria og Somalia eller dra til sekundær-boligen sin i Spania eller Portugal og kose seg i solen, eller mens andre skal fortsette å sitte i husarrest i flere måneder ekstra.

At de får vaksine først for å unngå overfylte intensivavdelinger er derimot helt ok, men da må man vente med å gi fordeler til de vaksinerte til alle har fått tilbudet. 

Folk kommer til å prøve å oppsøke smitte på grunn av dette. Ingen grunn til å være forsiktig lenger i hvert fall, de gamle har hoppet av dugnaden uansett.

Nå er det heldigvis slik at alle reiser utenfor EØS fører til karantenehotell, mulig dette vil hjelpe fremover for å dempe smitten i Oslo, dessverre har den bitt seg fast og vaksinering er eneste utvei. Resten av befolkningen har måtte ta konsekvensen og Oslo har vært stengt i 7 mnd nå. 
 

Det er for vanskelig å åpne Oslo ut i fra bydeler når det kommer til diskriminering og dermed betaler vi alle i byen en svært høy pris. Men det er klart at en del storfamilier har møtt hverandre og flere har også reist til hjemlandet så at smitten er så høy i visse miljøer er ikke så rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J.E skrev (På 16.5.2021 den 16.02):

Men hele landet er vel ca på gruppe 8 nå og det vil si at risikogrupper i alle aldre vaksinert og at man holder på med ca 60 år. Oslo er ca likt ( unntatt bydeler i øst ) som resten av landet. Riskogrupper blir vel oftest vaksinert av fastlegene sine. Hvis man er glemt bort av fastlegen ved et uhell er det nok lurt og ta kontakt. Resten kalles inn etter alder av vaksinesentrene. Hvor bor du hvor du mener de er kommet kortere enn gruppe 8 ? Alle kommuner skal følge prioriteringslisten til FHI. 

Nei, mange kommuner holder fremdeles på med risikogrupper, eventuelt har de såvidt begynt med de i starten av 60-årene. Og de neste to ukene kommer det kun andredoser. 
Det kan variere fra kommune til kommune hvor langt de har kommet, siden antallet i risikogrupper varierer, alderssammensetning varierer, og andelen som takker ja til vaksine varierer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/16/2021 at 4:02 PM, J.E said:

Men hele landet er vel ca på gruppe 8 nå og det vil si at risikogrupper i alle aldre vaksinert og at man holder på med ca 60 år. Oslo er ca likt ( unntatt bydeler i øst ) som resten av landet. Riskogrupper blir vel oftest vaksinert av fastlegene sine. Hvis man er glemt bort av fastlegen ved et uhell er det nok lurt og ta kontakt. Resten kalles inn etter alder av vaksinesentrene. Hvor bor du hvor du mener de er kommet kortere enn gruppe 8 ? Alle kommuner skal følge prioriteringslisten til FHI. 

Jeg bor i viken, sist jeg sjekket var vi på gruppe 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (58 minutter siden):

Nei, mange kommuner holder fremdeles på med risikogrupper, eventuelt har de såvidt begynt med de i starten av 60-årene. Og de neste to ukene kommer det kun andredoser. 
Det kan variere fra kommune til kommune hvor langt de har kommet, siden antallet i risikogrupper varierer, alderssammensetning varierer, og andelen som takker ja til vaksine varierer. 

Uansett SYSVAK viser at andelen vaksinerte i hver kommune er nokså lik og Oslo leder på langt nær vaksineringen som mange later til og tro. Oslo kommer faktisk ganske dårlig ut da de har vaksinert ca 30 % og mange kommuner er mye lenger. Men alt i alt nokså likt. Som  du sier kommer det jo an på antall som takker ja og også hvor mange eldre det er i kommune da det var slik de fordelte i starten. I Oslo er det jo kun østlige bydeler som har kommet langt og det er også av den grunn at mange i hver aldersgruppe takker nei. Mange i hvert fall i forhold til andre steder. Ja som du skriver også er jo det av betydning hvor fort det går. Men alt i alt Oslo er ikke i særstilling med andel vaksinerte. SYSVAK / koronakartet lyver ikke. 

Endret av J.E
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/16/2021 at 8:34 PM, velociraptor said:

Tenker du da det samme om barn og barnebarn og barnebarn som kommer i skade for å smitte noen med norovirus, forkjølelse eller influensa til vanlig, og den gamle dør av det?  

Men du har rett i at innlegget mitt var litt dømmende. Jeg synes oppriktig det er en trist tankegang, men det kom for skarpt ut.

Jeg tenker det ja. Jeg valgte å ikke besøke min bestefar da han var på dødsleiet så lenge jeg var forskjølet. Heldigvis for meg levde han lenge nok til at jeg rakk å si hadet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (11 minutter siden):

Jeg bor i viken, sist jeg sjekket var vi på gruppe 7.

Viken har nå vaksinert 43 % av 55-64 år og de er jo i gruppe 8. (kilde : SYSVAK. ) 

Endret av J.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, J.E said:

Viken har nå vaksinert 43 % av 55-64 år og de er jo i gruppe 8. (kilde : SYSVAK. ) 

Mulig det stemmer for hele Viken, men for kommunen min stemmer det ikke. 

Tallene er nok ganske like i morgen, for det er dose 2 som skal gies denne uken 

Screenshot_20210518-214213_Chrome.jpg

Endret av Rosa Sitron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosa Sitron skrev (5 minutter siden):

Mulig det stemmer for hele Viken, men for kommunen min stemmer det ikke. 

Tallene er nok ganske like i morgen, for det er dose 2 som skal gies denne uken 

Screenshot_20210518-214213_Chrome.jpg

Det er andre kommuner som trekker snittet opp da. Noen av kommunene i Viken fikk vel noe av skjevfordelingen tidligere i våres. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, J.E said:

Det er andre kommuner som trekker snittet opp da. Noen av kommunene i Viken fikk vel noe av skjevfordelingen tidligere i våres. 

Ja, er nok noen som drar opp. Ser Sarpsborg har begynt på gruppe 8, men ikke Fredrikstad. Husker ikke hvem andre som ble prioritert.

Men står det at Viken  har begynt på gruppe 8, eller står det at det er vaksinerte i gruppe 8? Fant ikke noen god oversikt på det.  Vet jo om en del i gruppe 8 som ha fått pga jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Sitron skrev (17 minutter siden):

Ja, er nok noen som drar opp. Ser Sarpsborg har begynt på gruppe 8, men ikke Fredrikstad. Husker ikke hvem andre som ble prioritert.

Men står det at Viken  har begynt på gruppe 8, eller står det at det er vaksinerte i gruppe 8? Fant ikke noen god oversikt på det.  Vet jo om en del i gruppe 8 som ha fått pga jobb. 

43 % har fått første dose alder 55-64 år i Viken. I SYSVAK oppdaterer FHI daglig og det kan man finne i koronakartet. no. Det er litt vanskelig og finne frem på siden da smittede også registres der. Men man må velge kommune, deretter status -minst en dose. Der kan man se hver aldersgruppe hvor mange som er vaksinert. Man ser også alle kommuner i Norge. Og til alle dere her ( ikke ment til deg 😊) som tror Oslo er i en særstilling , det stemmer ikke i det hele tatt. Kommuner som virkelig er kommet langt er Hvaler og Utsira. Og veldig mange er mye lenger enn Oslo. Viken og Oslo som helhet er like langt 30 % Oslo og Viken 30,2 %. Moss har f. Eks vaksinert 35 % og Sarpsborg 38 %. 

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, J.E said:

43 % har fått første dose alder 55-64 år i Viken. I SYSVAK oppdaterer FHI daglig og det kan man finne i koronakartet. no. Det er litt vanskelig og finne frem på siden da smittede også registres der. Men man må velge kommune, deretter status -minst en dose. Man ser også alle kommuner i Norge. Og til alle dere her ( ikke ment til deg 😊) som tror Oslo er i en særstilling , det stemmer ikke i det hele tatt. Kommuner som virkelig er kommet langt er Hvaler og Utsira. Og veldig mange er mye lenger enn Oslo. Viken og Oslo som helhet er like langt 30 % Oslo og Viken 30,2 %. Moss har f. Eks vaksinert 35 % og Sarpsborg 38 %. 

Takk, ser den kun skiller på alder og ikke om det er noe underliggende. Så vi må fortsatt bare gjette hvor mange som er friske og hvor mange som er i risiko-sonen. Men nyttig var den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...