Gå til innhold

Skal det være hvor man bor i landet som avgjør om man får vaksine først.


Gjest Ludmilla

Anbefalte innlegg

Gjest Ludmilla

Hvordan kan noen byer, bydeler allerede våre i gang med å vaksinere den friske voksne befolkningen helt ned i 40 års alderen når andre byer ikke er ferdig med høyrisikopasienter?

Hvordan kan dette være mulig? Burde ikke risikopasienter over hele landet prioriteres først? 

Jeg forstår smittetrykk, men det er jo smitte i byer som uke etter uke blir nedprioritert også. 

Dette er for meg helt uforståelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ludmilla skrev (3 minutter siden):

Hvordan kan noen byer, bydeler allerede våre i gang med å vaksinere den friske voksne befolkningen helt ned i 40 års alderen når andre byer ikke er ferdig med høyrisikopasienter?

Hvordan kan dette være mulig? Burde ikke risikopasienter over hele landet prioriteres først? 

Jeg forstår smittetrykk, men det er jo smitte i byer som uke etter uke blir nedprioritert også. 

Dette er for meg helt uforståelig. 

Det er ikke noe poeng å vaksinere en i risikogruppene dersom vedkommende bor et sted uten smitte. Hovedpoenget er å forhindre at folk blir smittet og syke. Da vaksinerer man de som bor der det er størst risiko for å bli smittet.

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette fordi smittetrykket varierer fra sted til sted, så ikke veldig rart. En er ikke like eksponert/utsatt for smitte i grisgrendte strøk som i byene/tettstedene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Brunello skrev (4 minutter siden):

Det er ikke noe poeng å vaksinere en i risikogruppene dersom vedkommende bor et sted uten smitte. Hovedpoenget er å forhindre at folk blir smittet og syke. Da vaksinerer man de som bor der det er størst risiko for å bli smittet.



Men det er jo ikke riktig. Her hvor jeg bor har det vært smittetrykk hele tiden, og den variere, noen ganger den høy på grunn av lokale utbrudd. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Fjugur skrev (6 minutter siden):

Ja, dette fordi smittetrykket varierer fra sted til sted, så ikke veldig rart. En er ikke like eksponert/utsatt for smitte i grisgrendte strøk som i byene/tettstedene. 

Smittetrykket variere også fra uke til uke uten at det blir tatt hensyn til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at man da også ønsker de samme tiltakene som Østlandet også?

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pasienter med høy alder er jo vaksinerte  for lenge siden.  Det er høy alder i seg selv som er den høyeste risiko for død. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (51 minutter siden):

Hvordan kan noen byer, bydeler allerede våre i gang med å vaksinere den friske voksne befolkningen helt ned i 40 års alderen når andre byer ikke er ferdig med høyrisikopasienter?

Hvordan kan dette være mulig? Burde ikke risikopasienter over hele landet prioriteres først? 

Jeg forstår smittetrykk, men det er jo smitte i byer som uke etter uke blir nedprioritert også. 

Dette er for meg helt uforståelig. 

Kan du være mer konkret? Nøyaktig hvor mener du at man vaksinerer friske 40-åringer? Jeg har ikke hørt om et slikt sted, og jeg bor i Oslo.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men høyt smittetrykk på bygda kan være at det går fra typ 2 til 4 smittede over natta. Det er jo da liksom 100% økning, men i realiteten egentlig en ganske liten risiko for de andre som bor der?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (14 timer siden):

Smittetrykket variere også fra uke til uke uten at det blir tatt hensyn til.

Man snakker da selvsagt om et vedvarende høyt smittetrykk, ikke om større utbrudd som oppstår på småsteder fra tid til annen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atheena

Til sammenligning så må man være klar over at barn/unge helt ned til 13 års alder i Oslo har vært så lite på skolen dette året at de egentlig burde gå året på nytt. De fleste østlandskommuner rett utenfor Oslo har hatt treningssenter, fritidsaktiviteter  og butikker samt sjenking stengt i korte perioder. Men i Oslo har dette vært stengt sammenhengende over lang tid. Så resten av landet har vært spart for så strenge tiltak i en like lang periode. Msn får mye raskere kontroll og kan åpne opp igjen. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
Atheena skrev (38 minutter siden):

Til sammenligning så må man være klar over at barn/unge helt ned til 13 års alder i Oslo har vært så lite på skolen dette året at de egentlig burde gå året på nytt. De fleste østlandskommuner rett utenfor Oslo har hatt treningssenter, fritidsaktiviteter  og butikker samt sjenking stengt i korte perioder. Men i Oslo har dette vært stengt sammenhengende over lang tid. Så resten av landet har vært spart for så strenge tiltak i en like lang periode. Msn får mye raskere kontroll og kan åpne opp igjen. 
 

 

Nå høres det ut på dere som har svart at jeg bor i en liten by eller bygd hvor smitten har vært fraværende eller ikke eksisterende. Men jeg bor temmelig tett på Oslo i en av de nærmeste byene. Selv om vi ikke har hatt samme smittetrykk som Oslo er vi utsatt og har stadig pågående smitte. Likevel blir vi bortprioritert og ligger langt etter mange andre byer i vaksinering. 
Og vi er ikke enestående, hører om andre byer som også ligger langt etter for eksempel nabokommuner som har kommer mye lenger. Litt bingo lotto om du bor innenfor den kommunen eller ikke. 

En ting til. Min by har hatt nedstenging flere ganger over lengre perioder, så det henger ikke helt på grep nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tamsi
Brunello skrev (17 timer siden):

Det er ikke noe poeng å vaksinere en i risikogruppene dersom vedkommende bor et sted uten smitte. Hovedpoenget er å forhindre at folk blir smittet og syke. Da vaksinerer man de som bor der det er størst risiko for å bli smittet.

Tja. Jeg skulle gjerne sett foreldrene mine igjen etter hvert. De er begge i risikogruppe, bor i en relativt smittefri kommune og venter fortsatt på vaksine. Mens alle barna bor i hver vår by med smitte, så vi tør ikke besøke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Atheena
Ludmilla skrev (54 minutter siden):

Nå høres det ut på dere som har svart at jeg bor i en liten by eller bygd hvor smitten har vært fraværende eller ikke eksisterende. Men jeg bor temmelig tett på Oslo i en av de nærmeste byene. Selv om vi ikke har hatt samme smittetrykk som Oslo er vi utsatt og har stadig pågående smitte. Likevel blir vi bortprioritert og ligger langt etter mange andre byer i vaksinering. 
Og vi er ikke enestående, hører om andre byer som også ligger langt etter for eksempel nabokommuner som har kommer mye lenger. Litt bingo lotto om du bor innenfor den kommunen eller ikke. 

En ting til. Min by har hatt nedstenging flere ganger over lengre perioder, så det henger ikke helt på grep nei.

Men dere har vell åpnet opp en del nå? Jeg vet mange steder har stengt i perioder, men at de lettere kan åpne opp igjen. Jeg tror ikke folk utenfor Oslo skjønner hvor stor byrden er for unge i byen. Vi har åpnet butikker, men barna får enda ikke trene inne. Det betyr at bare et fåtall får lov å gå på sine faste aktiviteter. 
 

Hvis du hadde ant konsekvensen av dette for belastede steder i Oslo øst så hadde du skjønt at det må gjøres noe. Hva tror du skjer med alle ungdommene som havner utenfor nå? Det blir økt krim, gjenger osv. Det er masse knivstikking ned i 12-13 år alder. 
 

Jeg har kollegaer i Asker og Nordre Follo, de syns også tiltakene har vært strenge hos seg, men når vi begynner å se nærmere har de ikke hatt det så strengt til sammenligning med Oslo allikevel. De  stengte ned mye senere og har fått åpnet opp igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atheena skrev (1 time siden):

Til sammenligning så må man være klar over at barn/unge helt ned til 13 års alder i Oslo har vært så lite på skolen dette året at de egentlig burde gå året på nytt. De fleste østlandskommuner rett utenfor Oslo har hatt treningssenter, fritidsaktiviteter  og butikker samt sjenking stengt i korte perioder. Men i Oslo har dette vært stengt sammenhengende over lang tid. Så resten av landet har vært spart for så strenge tiltak i en like lang periode. Msn får mye raskere kontroll og kan åpne opp igjen. 
 

 

For ikke å snakke om at det vel egentlig kun er butikker som har fått åpne i det store og hele. Det meste av andre tilbud er fortsatt stengt i byer som Oslo. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (19 timer siden):

Hvordan kan noen byer, bydeler allerede våre i gang med å vaksinere den friske voksne befolkningen helt ned i 40 års alderen når andre byer ikke er ferdig med høyrisikopasienter?

Hvordan kan dette være mulig? Burde ikke risikopasienter over hele landet prioriteres først? 

Jeg forstår smittetrykk, men det er jo smitte i byer som uke etter uke blir nedprioritert også. 

Dette er for meg helt uforståelig. 

Men det er jo ikke sånn at Oslo har fått veldig mange flere vaksiner. Her snakker vi om en svært beskjeden skjevfordeling i en befolking på 700000 som har levd nedstengt i et halvt års tid. Veldig mange  kommuner i Norge har vaksinert mye høyere andel av befolkningen enn Oslo. At Oslo selv velger og skjevfordele de vaksiner de har tilgjengelig er et resultatet av den belastningen disse bydelene har hatt og hvor mange fra disse bydelene som blir innlagt, men også for og kunne klare å åpne opp litt. ( Oslo har fremdeles mange innlagte) Bydelene som har kommet lengst vaksinerer 45-54 år nå. Men ca 50 % vaksinert med en vaksine så er alder rundt 50 åringer som vaksineres nå.  Noen yngre hvis de er heldig og få avbestilte timer osv. De kan ha meldt seg for og stille på kort varsel. Andre bydeler i Oslo  ligger på nivå med andre kommuner i Norge , ca 60 åringer nå, og kommet kun halvveis i denne gruppen nå. Synd det florerer en misoppfatning av Oslo vaksinerer på folk på 40 år. 18-44 år er prosenten vaksinerte svært lav også i Oslo og kun folk i risikogruppe, slik det er i landet forøvrig.

Endret av J.E
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludmilla
Atheena skrev (3 timer siden):

Men dere har vell åpnet opp en del nå? Jeg vet mange steder har stengt i perioder, men at de lettere kan åpne opp igjen. Jeg tror ikke folk utenfor Oslo skjønner hvor stor byrden er for unge i byen. Vi har åpnet butikker, men barna får enda ikke trene inne. Det betyr at bare et fåtall får lov å gå på sine faste aktiviteter. 
 

Hvis du hadde ant konsekvensen av dette for belastede steder i Oslo øst så hadde du skjønt at det må gjøres noe. Hva tror du skjer med alle ungdommene som havner utenfor nå? Det blir økt krim, gjenger osv. Det er masse knivstikking ned i 12-13 år alder. 
 

Jeg har kollegaer i Asker og Nordre Follo, de syns også tiltakene har vært strenge hos seg, men når vi begynner å se nærmere har de ikke hatt det så strengt til sammenligning med Oslo allikevel. De  stengte ned mye senere og har fått åpnet opp igjen. 

Denne pandemien er en stor belastning for alle. Jeg har selv unger som lider under dette. Vi savner familie. Alt av aktiviteter for unge er stengt osv.

Fokuset må likevel være å få vaksinert flest mulig. Jeg synes ikke noe om at enkelte kommuner skal få fordeles, iallfall ikke den friske befolkningen. Først bør og må vi vaksinere de i i risikogruppene så får det helles fordeles litt skjevt etter det.

Vi som har nær familie I oslo sitter fast i våre kommuner.  Mine voksne barn risikerer å bli vaksinert før meg fordi de bor i utsatte bydeler i Oslo. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludmilla
J.E skrev (3 timer siden):

Men det er jo ikke sånn at Oslo har fått veldig mange flere vaksiner. Her snakker vi om en svært beskjeden skjevfordeling i en befolking på 700000 som har levd nedstengt i et halvt års tid. Veldig mange  kommuner i Norge har vaksinert mye høyere andel av befolkningen enn Oslo. At Oslo selv velger og skjevfordele de vaksiner de har tilgjengelig er et resultatet av den belastningen disse bydelene har hatt og hvor mange fra disse bydelene som blir innlagt, men også for og kunne klare å åpne opp litt. ( Oslo har fremdeles mange innlagte) Bydelene som har kommet lengst vaksinerer 45-54 år nå. Men ca 50 % vaksinert med en vaksine så er alder rundt 50 åringer som vaksineres nå.  Noen yngre hvis de er heldig og få avbestilte timer osv. De kan ha meldt seg for og stille på kort varsel. Andre bydeler i Oslo  ligger på nivå med andre kommuner i Norge , ca 60 åringer nå, og kommet kun halvveis i denne gruppen nå. Synd det florerer en misoppfatning av Oslo vaksinerer på folk på 40 år. 18-44 år er prosenten vaksinerte svært lav også i Oslo og kun folk i risikogruppe, slik det er i landet forøvrig.

At Oslo skjevfordeler i egen by er heller ikke greit så lenge risikogruppene ikke er vaksinerte.  At de vaksinerer 45-55 nå av den friske befolkningen og venter med risikogrupper i andre bydeler er feil. 
Det er ikke som om vi alle sitter på hver vår haug. Hvis det er tanken får de stenge ned hele byer og bydeler . Mennesker farter mellom bydeler i egen by, mange i min by har jobb i Oslo osv. 

Her hvor jeg bor går det ikke så sette seg opp på noen ringeliste med mindre det er i den gruppen du tilhører. 


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (51 minutter siden):

At Oslo skjevfordeler i egen by er heller ikke greit så lenge risikogruppene ikke er vaksinerte.  At de vaksinerer 45-55 nå av den friske befolkningen og venter med risikogrupper i andre bydeler er feil. 
Det er ikke som om vi alle sitter på hver vår haug. Hvis det er tanken får de stenge ned hele byer og bydeler . Mennesker farter mellom bydeler i egen by, mange i min by har jobb i Oslo osv. 

Her hvor jeg bor går det ikke så sette seg opp på noen ringeliste med mindre det er i den gruppen du tilhører. 


 

Men hele landet er vel ca på gruppe 8 nå og det vil si at risikogrupper i alle aldre vaksinert og at man holder på med ca 60 år. Oslo er ca likt ( unntatt bydeler i øst ) som resten av landet. Riskogrupper blir vel oftest vaksinert av fastlegene sine. Hvis man er glemt bort av fastlegen ved et uhell er det nok lurt og ta kontakt. Resten kalles inn etter alder av vaksinesentrene. Hvor bor du hvor du mener de er kommet kortere enn gruppe 8 ? Alle kommuner skal følge prioriteringslisten til FHI. 

Endret av J.E
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludmilla skrev (1 time siden):

At Oslo skjevfordeler i egen by er heller ikke greit så lenge risikogruppene ikke er vaksinerte.  At de vaksinerer 45-55 nå av den friske befolkningen og venter med risikogrupper i andre bydeler er feil. 
Det er ikke som om vi alle sitter på hver vår haug. Hvis det er tanken får de stenge ned hele byer og bydeler . Mennesker farter mellom bydeler i egen by, mange i min by har jobb i Oslo osv. 

Her hvor jeg bor går det ikke så sette seg opp på noen ringeliste med mindre det er i den gruppen du tilhører. 


 

Hvorfor er det ikke greit å skjevfordele innen samme by/kommune? Det er jo kommunen/byen som best vet hvor skoen trykker, og man prioriterer derfor etter det. Da er det mest logisk å prioritere bydeler med mest smitte. Når det gjelder dette med å stenge ned hele byer, så sparker du inn åpne dører her. Oslo har allerede vært nedstengt i et halvt år, og først nylig åpnet butikkene. Det meste annet er ennå stengt. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...