Gå til innhold

lavkarbo, litt karbo, null karbo - så forvirret


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du nevner linser, linsepasta, quinoa og bønner som erstatning til ris og potet. Så jo- du har virkelig ikke skjønt begrepet lavkarbo, evt. Karbo redusert, slik du ser ut til å ville leve. Dessverre er ikke disse erstatningene forenelig med noen felt innen lavkarbo, med mindre du har gått ned den vekten du ønsker, og skal bare skal opprettholde vekten din. Du skriver selv at du skal ned i vekt, da er det nærliggende å tro at du hittil ikke har gått ned i vekt og tilhører dermed ikke den kategorien. 
 

Så hvorfor være så bastant, hvorfor ikke heller høre på hva folk som faktisk har erfaring med lavkarbo og vektnedgang har å si!?

Og hvis du er så overbevist om at du er genetisk anlagt for fedme, hvorfor gidde å gjøre noe med det? Du kan vel ikke endre genene dine...?

Anonymkode: c7c14...db9

siden Fedon Lindberg bruker mye røde linser i sine oppskrifter, som jeg husker fra den gangen jeg fulgte det, så antok jeg at røde linser er innafor. Er jeg helt idiot for å tenke at det er innafor med matvarer Lindberg anbefaler?

Anonymkode: a2b96...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du nevner linser, linsepasta, quinoa og bønner som erstatning til ris og potet. Så jo- du har virkelig ikke skjønt begrepet lavkarbo, evt. Karbo redusert, slik du ser ut til å ville leve. Dessverre er ikke disse erstatningene forenelig med noen felt innen lavkarbo, med mindre du har gått ned den vekten du ønsker, og skal bare skal opprettholde vekten din. Du skriver selv at du skal ned i vekt, da er det nærliggende å tro at du hittil ikke har gått ned i vekt og tilhører dermed ikke den kategorien. 
 

Så hvorfor være så bastant, hvorfor ikke heller høre på hva folk som faktisk har erfaring med lavkarbo og vektnedgang har å si!?

Og hvis du er så overbevist om at du er genetisk anlagt for fedme, hvorfor gidde å gjøre noe med det? Du kan vel ikke endre genene dine...?

Anonymkode: c7c14...db9

forøvrig har jeg regnet ut at jeg kan spise en kanelbolle hver bidige dag og likevel holde meg under 50 gram karbohydrater til dagen, så dette går veien.

Anonymkode: a2b96...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

forøvrig har jeg regnet ut at jeg kan spise en kanelbolle hver bidige dag og likevel holde meg under 50 gram karbohydrater til dagen, så dette går veien.

Anonymkode: a2b96...a3e

Dream on... 

Anonymkode: 03c5c...0ba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dream on... 

Anonymkode: 03c5c...0ba

48 gram er under 50.

Anonymkode: a2b96...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (10 timer siden):

Fedon er ikke lavkarbo, men smartkarbo . Det er et fint kosthold det. Keto er vanskelig som livsstil for mange, men kan være en måte og kick starte, spesielt om en skal ned i vekt. Det har også effektive helseeffekter om du skulle ha noen plager. Så kan man legge en livsstilsendring , enten en form av lavkarbo eller moderat , eller Fedons smartkarbo . Det er mye og ta tak i , men mye god informasjon på nett også om en ikke vil kjøpe masse bøker . 

Fedon er lavkarbo, men snill lavkarbo. Det er først siste årene at de har endret navn på dette til grovkaro. De kalte det middelhavskost også. 

Her er fra internett: Ved å følge Fedon Lindergs lavkarbokosthold, som er et sunt middelhavskosthold med 100-125 gram karbohydrater pr. dag, har man normal forbrenning.13. apr. 2013

Dette er absolutt levelig over tid, men resultatene vil nok ikke komme så raskt som keto. Keto er jo knall om man klarer det. Har selv lagt under 20 i perioder og det var deilig for kroppen. Det gikk dessverre ikke for meg over tid. 

Jeg tenker at både jeg og ts kan ha godt av å bytte ut våre typiske karbohydrater til kilder med lavere glykemisk indeks. Der er quinoa absolutt å anbefale. 

Anonymkode: 7b55b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv kopp ferdigkokt quinoa inneholder 111 kalorier, 20 gram karbohydrater og 2,5 gram fiber.

Om man følger lavkarbo som ikke er keto skal man ha rom for dette i kosten.

 

Anonymkode: 7b55b...bb8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fedon er lavkarbo, men snill lavkarbo. Det er først siste årene at de har endret navn på dette til grovkaro. De kalte det middelhavskost også. 

Her er fra internett: Ved å følge Fedon Lindergs lavkarbokosthold, som er et sunt middelhavskosthold med 100-125 gram karbohydrater pr. dag, har man normal forbrenning.13. apr. 2013

Dette er absolutt levelig over tid, men resultatene vil nok ikke komme så raskt som keto. Keto er jo knall om man klarer det. Har selv lagt under 20 i perioder og det var deilig for kroppen. Det gikk dessverre ikke for meg over tid. 

Jeg tenker at både jeg og ts kan ha godt av å bytte ut våre typiske karbohydrater til kilder med lavere glykemisk indeks. Der er quinoa absolutt å anbefale. 

Anonymkode: 7b55b...bb8

jeg tenker at keto ikke er mulig for meg, og jeg kommer ikke til å sette meg mål som jeg vet er helt urealistiske for meg. Da er det bedre for meg å begynne forsiktig, og så heller stramme til etterhvert.

Anonymkode: a2b96...a3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En halv kopp ferdigkokt quinoa inneholder 111 kalorier, 20 gram karbohydrater og 2,5 gram fiber.

Om man følger lavkarbo som ikke er keto skal man ha rom for dette i kosten.

 

Anonymkode: 7b55b...bb8

jeg har begynt på en oversikt over de matvarene jeg tenker å bruke, og der står quinoa med 69 g per 100 g. Er det megden eller kokingen som gjør ditt tall så mye lavere? det er uklart for meg hvor mange gram det er i en halv kopp

Anonymkode: a2b96...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

jeg har begynt på en oversikt over de matvarene jeg tenker å bruke, og der står quinoa med 69 g per 100 g. Er det megden eller kokingen som gjør ditt tall så mye lavere? det er uklart for meg hvor mange gram det er i en halv kopp

Anonymkode: a2b96...a3e

Jeg bare googlet og dette var helt øverst. Men mine tall er ferdigkokt (og dermed full av vann), mens dine tall er tørr og derfor mer næringstett. Jeg har målebeger som har kopp som måleenhet og det er praktisk. 

Quinoa har også kostfiber (bønner og linser har også mye av dette) og det er karbohydrater som "ikke teller". Mener det var 30 prosent man egentlig kan se bort fra, for det påvirker ikke kroppen som vanlig karbohydrater men er viktig for bæsjen :)

Ut fra hva du skriver tenker jeg at du har en god plan. Men ikke juks så mye og vær tålmodig. 

Anonymkode: 7b55b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg ikke lyger: Ulike studier har funnet at det er 10–16 gram fiber per hver 100 gram quinoa. Dette er veldig høyt – mer enn dobbelt så høyt som de fleste korn.30. apr. 2020

Anonymkode: 7b55b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg bare googlet og dette var helt øverst. Men mine tall er ferdigkokt (og dermed full av vann), mens dine tall er tørr og derfor mer næringstett. Jeg har målebeger som har kopp som måleenhet og det er praktisk. 

Quinoa har også kostfiber (bønner og linser har også mye av dette) og det er karbohydrater som "ikke teller". Mener det var 30 prosent man egentlig kan se bort fra, for det påvirker ikke kroppen som vanlig karbohydrater men er viktig for bæsjen :)

Ut fra hva du skriver tenker jeg at du har en god plan. Men ikke juks så mye og vær tålmodig. 

Anonymkode: 7b55b...bb8

ja, det er selvfølgellig stor forskjell på tørr og kokt. Det mye bra i quinoa, og jeg har vennet meg til veldig små porsjoner med ris, så jeg har ikke tenkt å lesse på med quinoa heller.

Anonymkode: a2b96...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Bare så jeg ikke lyger: Ulike studier har funnet at det er 10–16 gram fiber per hver 100 gram quinoa. Dette er veldig høyt – mer enn dobbelt så høyt som de fleste korn.30. apr. 2020

Anonymkode: 7b55b...bb8

og fiber er jo veldig viktig. Det er noe med å ikke fortape seg helt i karbohydratene, men se totalbildet.

Anonymkode: a2b96...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du begynt omleggingen til dette kostholdet, eller holder du fortsatt på planlegging stadiet?

Jeg har ikke begynt ennå, men har gått til innkjøp og lest meg litt ekstra opp. Planlegger å begynne forsiktig etter 17 mai. Fokuset blir naturlig, lav GI og posjonsstørrelser. Jeg skal tillate frukt i moderasjon og bær, og styre unna kunstig søtning og godteri. Samt unngå vanlig brød, pasta, ris mm. Jeg kommer nok til å tillate noe rotgrønnsaker, men det er ikke en stor del av kostholdet ellers så det går bra. Linser og bønner blir sikkert ikke inkludert i stor grad, for da blir det tull med magen.

 

Anonymkode: 7b55b...bb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fedon er lavkarbo, men snill lavkarbo. Det er først siste årene at de har endret navn på dette til grovkaro. De kalte det middelhavskost også. 

Her er fra internett: Ved å følge Fedon Lindergs lavkarbokosthold, som er et sunt middelhavskosthold med 100-125 gram karbohydrater pr. dag, har man normal forbrenning.13. apr. 2013

Dette er absolutt levelig over tid, men resultatene vil nok ikke komme så raskt som keto. Keto er jo knall om man klarer det. Har selv lagt under 20 i perioder og det var deilig for kroppen. Det gikk dessverre ikke for meg over tid. 

Jeg tenker at både jeg og ts kan ha godt av å bytte ut våre typiske karbohydrater til kilder med lavere glykemisk indeks. Der er quinoa absolutt å anbefale. 

Anonymkode: 7b55b...bb8

Smartkarbo er fedon, men du kan godt kalle det mild lavkarbo / middelhavskost. Det er hans « merkenavn «, det kostholdet han introduserte for drøye 20 år siden. 
jeg tenker at det for de fleste er vanskelig og være i ketose « for alltid «, jeg gjør det innimellom for helsen om jeg har smerter, dårlig søvn , lite energi osv .  Tenker også det er fin kick start for vektnedgang, og så følge opp med lav / moderat / smart.. alt etter  hva som passer best. De fleste har godt av et karboredusert kosthold, hvilken retning en velger bør vekt, helse og livsstil legges til grunn. 

EF0CF660-6F84-4A5C-977B-D58A2BF398D3.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du begynt omleggingen til dette kostholdet, eller holder du fortsatt på planlegging stadiet?

Jeg har ikke begynt ennå, men har gått til innkjøp og lest meg litt ekstra opp. Planlegger å begynne forsiktig etter 17 mai. Fokuset blir naturlig, lav GI og posjonsstørrelser. Jeg skal tillate frukt i moderasjon og bær, og styre unna kunstig søtning og godteri. Samt unngå vanlig brød, pasta, ris mm. Jeg kommer nok til å tillate noe rotgrønnsaker, men det er ikke en stor del av kostholdet ellers så det går bra. Linser og bønner blir sikkert ikke inkludert i stor grad, for da blir det tull med magen.

 

Anonymkode: 7b55b...bb8

jeg begynner med å gjøre de enkle endringene med en gang, f.eks at jeg byttet ut havregrøten med cottage cheese til frokost idag.

Og så holder jeg på å lage en plan, som også inkluderer fysisk aktivitet og søvn.

Men jeg kommer ikke til å gjøre noen store grep ift 17. maikaker og det at det er lørdag i en barnefamilie idag. Trenger litt mer tid til å områ meg og planlegge de vanskelige tingene, som snacks, kakesituasjoner og lørdagspizza. Jeg kommer til å droppe pepsi max, men tror nok det blir kaker med sukrin av og til.

Anonymkode: a2b96...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du nevner linser, linsepasta, quinoa og bønner som erstatning til ris og potet. Så jo- du har virkelig ikke skjønt begrepet lavkarbo, evt. Karbo redusert, slik du ser ut til å ville leve. Dessverre er ikke disse erstatningene forenelig med noen felt innen lavkarbo, med mindre du har gått ned den vekten du ønsker, og skal bare skal opprettholde vekten din. Du skriver selv at du skal ned i vekt, da er det nærliggende å tro at du hittil ikke har gått ned i vekt og tilhører dermed ikke den kategorien. 
 

Så hvorfor være så bastant, hvorfor ikke heller høre på hva folk som faktisk har erfaring med lavkarbo og vektnedgang har å si!?

Og hvis du er så overbevist om at du er genetisk anlagt for fedme, hvorfor gidde å gjøre noe med det? Du kan vel ikke endre genene dine...?

Anonymkode: c7c14...db9

Hvorfor diskuterer du så bastant med TS? Å finne et kosthold hun kan leve med over tid er mye smartere enn å leve strengt på Lavkarbo. Jeg og mange andre har gått fint ned i vekt med å fokusere på sunnere karbohydrater. Jeg har gått ned 20 kg siden jul ved å kutte ut mat med tilsatt sukker og mel. Har spist både havregryn og quinoa. 

Anonymkode: 73402...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvorfor diskuterer du så bastant med TS? Å finne et kosthold hun kan leve med over tid er mye smartere enn å leve strengt på Lavkarbo. Jeg og mange andre har gått fint ned i vekt med å fokusere på sunnere karbohydrater. Jeg har gått ned 20 kg siden jul ved å kutte ut mat med tilsatt sukker og mel. Har spist både havregryn og quinoa. 

Anonymkode: 73402...84d

Takk! Det er veldig interessant å høre at det kan funke med en mellomting. Har du fokusert noe på kalorier, eller kun sukker og mel?

Anonymkode: a2b96...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Takk! Det er veldig interessant å høre at det kan funke med en mellomting. Har du fokusert noe på kalorier, eller kun sukker og mel?

Anonymkode: a2b96...a3e

Har fokusert på å kun spise til måltider, for meg har tre måltider om dagen funket, i tillegg til å kutte ut sukker og mel. Er gjerne nærmere Fedon type kosthold. Har ikke telt kalorier men passet på å sette sammen måltider med protein, fett, grønnsaker og bær. Spiser litt hele korn eller frø, f.eks. Havregryn eller quinoa til et av måltidene. 

Men største endringen var da å helt kutte ut tilsatt sukker og mel. Fått mye mer energi og sover bedre (overraskende at det skjedde). Var litt uvant å ikke spise brød, men har laget proteinrundstykke (lignende oppskrift som noen nevnte lengre oppe tror jeg) som jeg har spist til helgefrokostene.


Er bare å prøve seg frem og se hvordan kroppen reagerer. Tror enhver må finne det som passer seg og sin livsstil og noe en kan leve med over tid. Synest det høres ut som du har fint fokus og hva som passer deg. 

Anonymkode: 73402...84d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonyminist skrev (22 timer siden):

Enten er du i ketose , eller så et du det ikke. Måler du medium og mild i urin eller blodprøve ? Mellom 5-20 er vanlig . 

Ja, du måler grad av ketose med ketosestrips gjennom urinprøve.

Hva som er vanlig er veldig forskjellig. Det finnes fortsatt flere nivåer ketose.

Anonymkode: cba87...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest laPistola
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du måler grad av ketose med ketosestrips gjennom urinprøve.

Hva som er vanlig er veldig forskjellig. Det finnes fortsatt flere nivåer ketose.

Anonymkode: cba87...260


tja, de sterkeste slår stort sett ut ved væskemangel i tillegg , så det er ikke en fordel. Hvis du ligger på mellom 5- 20 g ( litt ulikt fra person til person og hvor en er i syklus . Ved feks feber kan den slå ut høyere litt høyere) vil en stort sett være i ketose .  optimalt ketose er ikke de sterkeste , men de på midten , ved inntak av under 10 g vil de fleste være i ketose uten væskemangel . ( keto Stix fra apoteket er ikke alltid pålitelige , det beste er og måle i blod .) enten bruker kroppen karbohydrater som bensin, eller den bruker kroppsfett . Enten er du i ketose, eller ikke. Du kan ikke spise masse karbohydrater og tenke at kroppen er « litt» tømt for karbohydrater , så du er « litt « i ketose . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...