Gå til innhold

Dere som IKKE gir BLW♥️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tre sider med krangling om babymat,hva gir du meg. 
 

Bare prøv deg litt frem, ts. Lykke til :)

Anonymkode: 3d08a...860

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas
8 hours ago, Sizz- said:

Skjønner ikke hvorfor det at babyen spiser selv må ha et sånt fancy navn....»BLW»? Er det ikke bare å si at babyen spiser selv da? Eller ikke spiser selv, slik som de fleste andre gjør. Ingenting som er bedre enn det andre. 
 

BLW står for Baby Led Weaning, og er et motstykke til at babyen blir matet 100%, der den som mater bestemmer hva som gies. Kanskje sært for folk i dag, men man skal ikke så langt tilbake i tid før det var normen at babyer skulle sitte pent i en stol og gape, og hvis den ikke gapet prøvde man ulike triks for å få babyen til å gape. Vi har vel alle sett film/serier der en voksen prøver å "fly" maten inn i babyens munn, eller lure og lirke. Noen babyer gaper bare på automatikk, og styrer egentlig ikke selv. Derfor oppstod behovet for dette begrepet. 

Hadde mennesket alltid spist naturlig hadde jo ikke dette begrepet vært nødvendig, men etter flere tiår med skjemating av grøt, flaskemating etter klokka og alt som er det motsatte av selvregulering så har ikke alle mennesker et forhold til naturlig spising lenger. Jeg tror dette spesielt gjelder i USA, og det er jo der BLW som begrep også har oppstått. 

Det er fortsatt voksne mennesker som sliter med konseptet selvregulering hos barn. Det er nok av kommentarer å få helt fra fødsel av. "Skal du amme IGJEN". "Hvorfor lar du baby grise med maten?" "Skal han virkelig få spise det der?" "Kjøtt til en baby??? Skal du ikke mose det???" 

For deg er det kanskje helt logisk at mattilvenning er babystyrt, altså at BABYEN styrer tempo, og hva som skal i munnen og hva som ikke skal, men vi har faktisk hatt flere tiår der det ikke har vært så vanlig. Og da oppstår det slike begreper, som peker på motparten. Så er det lett å komme 20 år etterpå og bare "hvorfor trenger vi dette begrepet, slik har det jo alltid vært?" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.5.2021 den 18.29):

Hvor i hele verden er grønnsakene? Er det her jeg mener med at folk fnyser av BLW og så legger de til rette for tarmproblemer og glutenallergi i framtiden. Grøt, grøt, grøt og brød....

Anonymkode: f6979...c71

Øh, grønnsakene er i mosen... spiser selv lavkarbo orientert, så ønsker ikke mye grøt og brød til min datter. 

Anonymkode: 4de55...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg styrer glatt unna blw ihvertfall. Jeg er rett og slett for redd for at baby skal sette noe i halsen. Ikke nok med det, hun elsker å sitte og kaste alt ned fra stolen så veldig lite hadde gått i jenta. 

Her kjører jeg most og prøver heller å gi henne masse forskjellig å smake på. Kan det ikke moses putter jeg det i matsmokk så hun kan smake på det 😁 brød i bittesmå biter får hun for det smuldrer liksom bare opp 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...