Gå til innhold

Dere som IKKE gir BLW♥️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi blir 6 mnd i dag♥️ Men jeg er såååå forvirret over mat.

Hun har hatt smaksprøver fra 4 mnd siden hun drikker mme, men ikke store greier. Hadde tenkt å begynne med blw men jeg har ombestemt meg da det meg og pappaen spiser blir vanskelig (jeg trodde baby fikk egen mat, men etter jeg leste at man skal spise sammen å modellere går det ikke).

Så hva/hvor mye/ofte gir dere? 😳 Jeg har prøvd grøt 2 ganger og det får hun vondt i magen av..

Jeg er desperat etter hjelp her, føler meg lost.

Anonymkode: 50f0e...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BLW? Har 3 barn og aldri hørt om det🤷🏼‍♀️ Har gitt velling, grøt, smaksprøver og vanlig mat

Anonymkode: fb804...379

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

BLW? Har 3 barn og aldri hørt om det🤷🏼‍♀️ Har gitt velling, grøt, smaksprøver og vanlig mat

Anonymkode: fb804...379

Åå, flott, jeg er førstegangs mor nå og ser det over alt!!😅 På nettet altså. 
Hva er velling?🤷‍♀️ Vanlig mat, tar du bare av det du lager til resten av familien og lager Mos av det?

Og bruker du kjøkkenmaskin eller moser med gaffel? 
 

-Ts

Anonymkode: 50f0e...779

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

BLW? Har 3 barn og aldri hørt om det🤷🏼‍♀️ Har gitt velling, grøt, smaksprøver og vanlig mat

Anonymkode: fb804...379

Haha. Seksbarnsmamma her. Blw står for baby led weaning og er visstnok det nyeste og hotteste innen mating av baby. Man skal la baby spise biter så den brekker seg for alt skal nå i 2021 være med barns samtykke og de skal ikke ha most mat etc. For meg er dette bare bullshit og en ny jippo jeg ikke kjøper.

Kjære førstegangsmamma. Det går nok fint at babyen din spiser samme mat som dere. Mat er uansett ikke rakettforskning. modellere? Barn er barn og de spiser det de får, det man gir. Ikke gjør dette komplisert

Anonymkode: 56ab1...045

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åå, flott, jeg er førstegangs mor nå og ser det over alt!!😅 På nettet altså. 
Hva er velling?🤷‍♀️ Vanlig mat, tar du bare av det du lager til resten av familien og lager Mos av det?

Og bruker du kjøkkenmaskin eller moser med gaffel? 
 

-Ts

Anonymkode: 50f0e...779

Velling er tynnere enn grøt. 
 

Vanlig mat som jeg moste med gaffel

Anonymkode: fb804...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Åå, flott, jeg er førstegangs mor nå og ser det over alt!!😅 På nettet altså. 
Hva er velling?🤷‍♀️ Vanlig mat, tar du bare av det du lager til resten av familien og lager Mos av det?

Og bruker du kjøkkenmaskin eller moser med gaffel? 
 

-Ts

Anonymkode: 50f0e...779

Kan du ikke bare bruke en gaffel på det hardeste så det får litt tekstur? Du må bare prøve fram hvor most din baby vil ha det altså. Er veldig forskjell på barn. Ene mitt ville ha ganske røff mat fra tidlig mens et annet ikke spiste biter før hun var to:)

Anonymkode: 56ab1...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Haha. Seksbarnsmamma her. Blw står for baby led weaning og er visstnok det nyeste og hotteste innen mating av baby. Man skal la baby spise biter så den brekker seg for alt skal nå i 2021 være med barns samtykke og de skal ikke ha most mat etc. For meg er dette bare bullshit og en ny jippo jeg ikke kjøper.

Kjære førstegangsmamma. Det går nok fint at babyen din spiser samme mat som dere. Mat er uansett ikke rakettforskning. modellere? Barn er barn og de spiser det de får, det man gir. Ikke gjør dette komplisert

Anonymkode: 56ab1...045

Ahh😂 Jaja, det enkle er ofte det beste;) 

Anonymkode: fb804...379

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Haha. Seksbarnsmamma her. Blw står for baby led weaning og er visstnok det nyeste og hotteste innen mating av baby. Man skal la baby spise biter så den brekker seg for alt skal nå i 2021 være med barns samtykke og de skal ikke ha most mat etc. For meg er dette bare bullshit og en ny jippo jeg ikke kjøper.

Kjære førstegangsmamma. Det går nok fint at babyen din spiser samme mat som dere. Mat er uansett ikke rakettforskning. modellere? Barn er barn og de spiser det de får, det man gir. Ikke gjør dette komplisert

Anonymkode: 56ab1...045

Hahaha, er det virkelig det at BABYEN skal bestemme (gi samtykke)?? Den delen har jeg ikke fått med meg😂 Nå føler jeg meg kjempe teit!

Jeg er helt i mot det nye med fri oppdragelse (jeg er helt for at man skal gi barnet kjærlighet å trygghet, ikke missforstå) men jeg tror ikke det er sunt for babyer og barn å skulle bestemme ting selv, da får de jo ingen barne trygghet🙈 

Takk for den kommentaren, nå føler jeg mye tryggere på tradisjonell mating!😅

 

- ts

Anonymkode: 50f0e...779

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hahaha, er det virkelig det at BABYEN skal bestemme (gi samtykke)?? Den delen har jeg ikke fått med meg😂 Nå føler jeg meg kjempe teit!

Jeg er helt i mot det nye med fri oppdragelse (jeg er helt for at man skal gi barnet kjærlighet å trygghet, ikke missforstå) men jeg tror ikke det er sunt for babyer og barn å skulle bestemme ting selv, da får de jo ingen barne trygghet🙈 

Takk for den kommentaren, nå føler jeg mye tryggere på tradisjonell mating!😅

 

- ts

Anonymkode: 50f0e...779

Jeg ble faktisk uvel i min forrige termingruppe når en mamma la ut video av sin blwmatede baby. Ungen satt og brakk seg og fikk ikke puste og femti Facebookmammaer heia på dette. Fordi da fikk baby utvikle seg på egne premisser. 

Det har alle mine fått gjøre og uten at vi har måttet gjøre noe nymotens

Bare gjør det som føles best for deg👀

 

Anonymkode: 56ab1...045

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det et mål om at baby ikke skal brekke seg når mat og leker kommer langt bak i munnen? 

Anonymkode: 5b4a2...f3a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må prøve mer enn to ganger. Les på helsenorge, er en del tips der.

Vi hadde en som var veldig undervektig, og som kastet opp av biter, so vi kunne ikke prøve blw. Han trengte maten nedi magen. 

Vi ga grøt, grønnsaks- og fruktmoser, og vanlig middagsmat kjørt i stavmikser. Noen middagsglass, og mye hjemmelaget laget uten salt (vi voksne saltet maten ved bordet).

Introduserte laaangsomt mer biter. Brødskive fikk han i små biter fra han var rundt året.. før det endte det bare i voldsomt oppkast. 

Babyer er ulike, og man må prøve seg frem med hva der tåler. Noen takler biter helt fint, andre ikke. 

Når de skal få ny type mat, begynner man med bittelitt. Så kan man gradvis øke mengden.

Anonymkode: 56544...707

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ga grøt og moste grønnsaker og alt mulig. Etterhvert brødbiter, osv. Grøt og brød elsket hun! 

Gi det noen forsøk :)

Anonymkode: 9b6f1...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begynte å gi grøt når baby var 4 mnd. Fikk vondt i magen de første gangene, derfor ventet jeg en uke eller to og da gikk det helt fint etterpå😊 nå er hun 8 mnd og spiser grøt 2 ganger daglig. Ellers får hun middag (enten glass, eller hjemmelaget). Spiser vi noe som kan moses får hun det. Ellers har vi begynt med litt brødskiver i bittesmå biter (er veldig redd for at hun skal sette i halsen). Frukt, enten most eller i feeder. Om jeg feks spiser et eple eller lignende får hun gnage litt på det, men passer på at hun ikke får i seg veldig store biter.

Jeg er nok over gjennomsnittet bekymret, hadde aldri turd blw! Men merker hun liker å holde på selv, så må nok legge angsten litt bort..

Anonymkode: f156d...c36

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kjære vene, hvorfor denne latterliggjøringen av BLW? Å ha en baby som nekter å åpne munnen når det kommer en skje men som elsker å spise selv, hva er så innmari hippie og latterlig med det? Det eneste babyen min spiste (i 2014, så så jævla nymotens er det vel ikke) var brødskiver og andre ting han kunne styre inntaket av selv. Fullammet i over sju mnd fordi jeg ikke fikk i han mat, derfor måtte vi prøve ut BLW. Han har knapt brekt seg av mat noen gang. Det handler ikke om samtykke (igjen, hvorfor latterliggjøre?) men om å utforske mat og lære seg å takle ulike konsistenser. Deres unger kommer vel også til å få mat med ulik konsistens etter hvert, så hvorfor er det så innmari morsomt at noen av oss begynner med det tidligere enn dere? 
 

Fader, nå ble jeg provosert av hvordan dere skriver om andre mødre her inne!

Anonymkode: 6bb8d...a8f

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men kjære vene, hvorfor denne latterliggjøringen av BLW? Å ha en baby som nekter å åpne munnen når det kommer en skje men som elsker å spise selv, hva er så innmari hippie og latterlig med det? Det eneste babyen min spiste (i 2014, så så jævla nymotens er det vel ikke) var brødskiver og andre ting han kunne styre inntaket av selv. Fullammet i over sju mnd fordi jeg ikke fikk i han mat, derfor måtte vi prøve ut BLW. Han har knapt brekt seg av mat noen gang. Det handler ikke om samtykke (igjen, hvorfor latterliggjøre?) men om å utforske mat og lære seg å takle ulike konsistenser. Deres unger kommer vel også til å få mat med ulik konsistens etter hvert, så hvorfor er det så innmari morsomt at noen av oss begynner med det tidligere enn dere? 
 

Fader, nå ble jeg provosert av hvordan dere skriver om andre mødre her inne!

Anonymkode: 6bb8d...a8f

Å la en 7 mnd gammel få plukke mat og putte i munnen selv er da ikke BLW, bare helt vanlig? Vår har fått lov å holde skjea selv og plukke mat selv siden vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, men vi har ikke fulgt noen BLW-prinsipper :)

 

Anonymkode: 9b6f1...ca9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åå, flott, jeg er førstegangs mor nå og ser det over alt!!😅 På nettet altså. 
Hva er velling?🤷‍♀️ Vanlig mat, tar du bare av det du lager til resten av familien og lager Mos av det?

Og bruker du kjøkkenmaskin eller moser med gaffel? 
 

-Ts

Anonymkode: 50f0e...779

Velling frarådes pga økt risiko for glutenallergi. Mye forskning på dette nå.

Anonymkode: f6979...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 hours ago, AnonymBruker said:

Haha. Seksbarnsmamma her. Blw står for baby led weaning og er visstnok det nyeste og hotteste innen mating av baby. Man skal la baby spise biter så den brekker seg for alt skal nå i 2021 være med barns samtykke og de skal ikke ha most mat etc. For meg er dette bare bullshit og en ny jippo jeg ikke kjøper.

 

Anonymkode: 56ab1...045

Ny jippo?? Hvordan tror du egentlig folk ga mat før i tida, før man fikk alskens maskiner til å mose med eller før grøt ble en greie? 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ahh😂 Jaja, det enkle er ofte det beste;) 

Anonymkode: fb804...379

BLW er jo det enkleste. 

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hahaha, er det virkelig det at BABYEN skal bestemme (gi samtykke)?? Den delen har jeg ikke fått med meg😂 Nå føler jeg meg kjempe teit!

Jeg er helt i mot det nye med fri oppdragelse (jeg er helt for at man skal gi barnet kjærlighet å trygghet, ikke missforstå) men jeg tror ikke det er sunt for babyer og barn å skulle bestemme ting selv, da får de jo ingen barne trygghet🙈 

Takk for den kommentaren, nå føler jeg mye tryggere på tradisjonell mating!😅

 

- ts

Anonymkode: 50f0e...779

Hvorfor behovet for å rakke ned på en helt naturlig måte å la barn spise på, bare fordi DU ikke føler deg trygg? 

BLW er ikke vanskelig, det er langt enklere enn å spekulere i hvordan mose mat eller hva som er godt å mose sammen. Men noen babyer håndterer most mat bedre, og det er jo greit nok det. Men hvorfor gjøre narr av måten mennesket alltid har spist på? 

Og du kjære TS - babyen din skal ALLTID "samtykke" til det den spiser. Du skal under INGEN omstendigheter tvinge den til å spise noe, uavhengig av metode. Jeg tror du misforstår fullstendig. Hva tror du egentlig samtykke handler om? At baby må signere et skjema før måltidet? Uansett måte å mate på, mos eller BLW, skal det skje på babys premisser. Og det forstår du nok innerst inne også, for folk flest tvinger faktisk ikke babyene sine til å spise. 

Du sier at baby ikke kan spise det samme som deg. Hvorfor ikke? Når har dere tenkt å innføre felles måltider sammen da? 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Å la en 7 mnd gammel få plukke mat og putte i munnen selv er da ikke BLW, bare helt vanlig? Vår har fått lov å holde skjea selv og plukke mat selv siden vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, men vi har ikke fulgt noen BLW-prinsipper :)

 

Anonymkode: 9b6f1...ca9

BLW handler om å la babyen utforske og styre selv - ikke SAMTYKKE som noen som tydeligvis ikke vet hva BLW er, har skrevet (herregud, snakker om ukunnskap). Alle barn må øve opp brekningsrefleksen sin, så det handler ikke om det heller.

Det handler rett og slett om å la barn prøve og plukke selv. Og ikke sitte som en jævla tante Trude og si «en skje til for mamma nå!» fordi du på død og liv skal tømme middagsglasset fra coop mens ungen for lengst er blitt mett.

Det handler om selvregulering og matglede. AB045 har fullstendig misforstått hele konseptet og godtroende og lettpåvirkelige TS går i fella. 

Anonymkode: f6979...c71

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Å la en 7 mnd gammel få plukke mat og putte i munnen selv er da ikke BLW, bare helt vanlig? Vår har fått lov å holde skjea selv og plukke mat selv siden vi begynte med smaksprøver ved 4 mnd, men vi har ikke fulgt noen BLW-prinsipper :)

 

Anonymkode: 9b6f1...ca9

... Det er fordi BLW faktisk ER ganske vanlig... ;) med ved BLW mater man ikke babyen i det hele tatt, den styrer 100% selv. Barn er forskjellige, noen lar seg ikke mate. 

Vi kjørte en kombo, gikk helt fint det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...