Gå til innhold

Dere som IKKE gir BLW♥️


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hahaha, er det virkelig det at BABYEN skal bestemme (gi samtykke)?? Den delen har jeg ikke fått med meg😂 Nå føler jeg meg kjempe teit!

Jeg er helt i mot det nye med fri oppdragelse (jeg er helt for at man skal gi barnet kjærlighet å trygghet, ikke missforstå) men jeg tror ikke det er sunt for babyer og barn å skulle bestemme ting selv, da får de jo ingen barne trygghet🙈 

Takk for den kommentaren, nå føler jeg mye tryggere på tradisjonell mating!😅

 

- ts

Anonymkode: 50f0e...779

Du leser om det overalt på nettet, men vet ikke hva det betyr og går ut på... 🤔

Anonymkode: 4ba39...b3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg ikke hadde valgt BLW ville jeg nok satset på hjemmelagde grønnsaksmoser med fettkilde, hjemmelagde smoothier, kraftbaserte supper, moste gryter osv. Synes Bare bra barnemat har mange gode tips, uansett om man velger BLW eller ikke. Skjønner godt at BLW ikke er for alle. 

Anonymkode: d1f17...eba

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunnskapsnivået og nysgjerrigheten i denne tråden er jo forunderlig lavt, enda mer fordummende blir det når man latterliggjør det at barnet selv skal få bestemme om, og når det skal spise. Hva er alternativet - vriste opp en sammenknepet munn og dytte inn grøtskjeen? Waterboarde med grønnsaksmos?

Selvfølgelig må babyen samtykke til å spise, det gjelder enten man ammer, gir flaske, grøt eller biter, og ordet "samtykke" omfatter jo bare at babyen viser interesse for maten, gaper, og enten lar seg mate med skje, eller tygger på biter. ALLE, barn som voksne, må ønske å spise (altså samtykke) for å få gode matopplevelser. Som foreldre er det vårt ansvar å tilby næringsrik mat enten det er grøt eller gulrotstaver, og babyens ansvar å si ja eller nei på babyers vis (gape, tygge og svelge, vs. knipe munnen sammen og vri seg vekk). Alternativet er jo tvangsforing, og det er det meg bekjent få omsorgsfulle foreldre som driver med.

Jeg hadde en baby med spisevegring (flaske), som nektet å bli matet med skje. Det som reddet oss var en BLW-variant hvor hun fikk tilbudt samme mat som oss til alle måltider, og så kunne hun bestemme selv om hun ville spise, og i så fall hvor mye. Alternativet var sondeernæring i vårt tilfelle, og jeg er sjeleglad for at det finnes metoder for mattilvenning som ikke innebærer utelukkende skjemating.

Anonymkode: cba00...483

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

😳😳

https://www.tv2.no/a/7416926/

Hadde vært ekstremt redd for kvelningsfare, og underernæring. 
 

 

Anonymkode: 84821...354

Ææ det virker veldig skummelt. Vurderte å lese om det, men går for tradisjonell mating her altså med nr 2. Mye tryggere. Har en fireåring som spiser ALT nå, tross tradisjonell mating og hvor hun ikke ville ha annet en pupp det første året. 

Anonymkode: 0cc2a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis jeg ikke hadde valgt BLW ville jeg nok satset på hjemmelagde grønnsaksmoser med fettkilde, hjemmelagde smoothier, kraftbaserte supper, moste gryter osv. Synes Bare bra barnemat har mange gode tips, uansett om man velger BLW eller ikke. Skjønner godt at BLW ikke er for alle. 

Anonymkode: d1f17...eba

Bare bra barnemat er super, de bruker jeg mye :) og så cuubis til å fryse ned. Så er det null problem med hjemmelaget mat. 

Anonymkode: 4de55...37e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

tenker at dine samtlige innlegg hvor du rakker ned på meg for å mene at blw er en jippo får står for din regning og ikke min. Et av barna våre spiser glutenfritt, men du ser ikke meg rakke ned på alle som mener glutenfritt er en jippo av den grunn. Ro deg ned.

Anonymkode: 56ab1...045

Dropp hersketeknikken. 

Anonymkode: 3bc18...3c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ikke meg du siterer, men noen spiser feks en del halvfabrikata med alt for mye salt for en baby. Eller ting med mye kumelk (som de ikke skal ha i maten før de er 10 mnd (om jeg ikke husker feil)). 

Vi ga babyen noe annet de dagene vi hadde findus fiskegrateng (saltbombe), blant annet.

Anonymkode: 56544...707

I så fall kan inne babyer få i seg mme heller.  

 

Selvfølgelig kan babyer få i seg noe kumelk. Men alt med måte. Og alt etter hva de spiser resten av dagen. 

Kumelk hindrer opptak av jern, så hvis jernrike måltider gis ellers, kan selvfølgelig baby få mat tilsatt melk. 

Rådene er laget fordi vi i Norge er noen hønsehuer når det gjelder kosthold og har en alt eller ingen ting mentalitet. 

 

TS: gi baby det dere spiser. Ikke gi for mye halvfabrikata eller ultraprossesert mat. Gi etter hva dere føler. Mos gjerne kjøttet litt, men grønnsaker kan mykdampes så ungen får spise selv f. Eks. 

Grøt til kvelds er fint(har aldri gitt grøt til mine da det bare ble spyttet ut, så de fikk brødbiter). 

Anonymkode: 35885...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

I så fall kan inne babyer få i seg mme heller.  

 

Selvfølgelig kan babyer få i seg noe kumelk. Men alt med måte. Og alt etter hva de spiser resten av dagen. 

Kumelk hindrer opptak av jern, så hvis jernrike måltider gis ellers, kan selvfølgelig baby få mat tilsatt melk. 

Rådene er laget fordi vi i Norge er noen hønsehuer når det gjelder kosthold og har en alt eller ingen ting mentalitet. 

 

TS: gi baby det dere spiser. Ikke gi for mye halvfabrikata eller ultraprossesert mat. Gi etter hva dere føler. Mos gjerne kjøttet litt, men grønnsaker kan mykdampes så ungen får spise selv f. Eks. 

Grøt til kvelds er fint(har aldri gitt grøt til mine da det bare ble spyttet ut, så de fikk brødbiter). 

Anonymkode: 35885...9e3

Mme er ikke ren kumelk... mme er prosessert. rådene er at babyer ikke skal ha kumelk i maten før de er 10 mnd, og ikke drikke kumelk før de er et år.

 

Anonymkode: 56544...707

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Barnet må jo uansett lære seg å spise det dere spiser? Hva er det dere spiser som er vanskelig/skadelig for barnet?

Anonymkode: 0350c...3a3

Husk at babyer ikke skal ha salt og krydder. 

Anonymkode: 6a50b...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør det så vanskelig. Gi grøt og mos hvis du vil det, men la ungen plukke i feks fisk, brødbiter, kokt potet, osv, gjerne samtidig som at dere spiser. La ungen leke med skjeen, lag tykk grøt som hn kan "spise selv". Vi har kjørt en kombinasjon av mating og spise selv siden vi innførte smaksprøver, og det har gått bare bra. 

Anonymkode: 0f91e...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husk at babyer ikke skal ha salt og krydder. 

Anonymkode: 6a50b...011

Babyer kan helt fint spise krydder. 

Anonymkode: 56544...707

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Babyer kan helt fint spise krydder. 

Anonymkode: 56544...707

Signerer denne. Så lenge det ikke er for sterkt. Har brukt hvitløk og friske urter i maten fra barnet begynte med smaksprøver. Første gangen hun spiste skikkelig mye, var det litt krydret pakistansk ris hun spiste 😊 mange barn liker mat med smak. 

Anonymkode: 0cc2a...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg ga opp BLW, selv om jeg ville den retningen (jobber fulltid, så ting er travelt). Jeg gir mos og grøt, og etterhvert litt brød og ost. Startet med smaksprøver og økte hurtig opp på hele måltider og flere måltider når ting fungerte. Litt svisker/aprikos i grøten hjelper på magen;)

Så en dag ser sånn ut (8 måneder)

5:30 mos evt litt brød 

8:30 grøt

10:30 brødskive (grøt om hun ikke vil ha brød)

13-tiden grøt

15-tiden mme

17-tiden mos + smake vår middag 

19 mme

Hun spiser ganske ofte, det har hun alltid trivdes best med. 

Anonymkode: 4de55...37e

Hvor i hele verden er grønnsakene? Er det her jeg mener med at folk fnyser av BLW og så legger de til rette for tarmproblemer og glutenallergi i framtiden. Grøt, grøt, grøt og brød....

Anonymkode: f6979...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Husk at babyer ikke skal ha salt og krydder. 

Anonymkode: 6a50b...011

Ungen vår vokste opp på sterke currygryter fra 6 måneders alder, så det stemmer ikke helt... krydder er helt supert og sunt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor i hele verden er grønnsakene? Er det her jeg mener med at folk fnyser av BLW og så legger de til rette for tarmproblemer og glutenallergi i framtiden. Grøt, grøt, grøt og brød....

Anonymkode: f6979...c71

Mos er jo grønnsaker :)

Anonymkode: 9b6f1...ca9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mos er jo grønnsaker :)

Anonymkode: 9b6f1...ca9

Bra det, så lenge de ikke er ihjelkokte for å få dem mosbare. 

Anonymkode: 0f91e...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mos er jo grønnsaker :)

Anonymkode: 9b6f1...ca9

Ja, men ÉN maks to ganger om dagen? Av alle måltider?

 

Anonymkode: f6979...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! For å oppklare, så har jeg sett det på nettet, ikke satt meg inn i det og lest ordentlig om det før nå nylig. 

Jeg hadde kjempe lyst å prøve helt til jeg ble med i fb-grupper for emnet og så ALLE de reglene😳 Det virket som noe annet enn det jeg trodde det var - jeg trodde som mange av dere her sier, at man kunne kombinere litt, se det an på babyen, følge signaler osv. Mens når jeg leste meg opp så var det super strengt (nesten litt kult-aktig) og det fikk meg til å miste hele lysten.

Men etter mange fine svar her, så skal jeg gjøre som magefølelsen sier, å gi litt forskjellig, kombinere rett og slett🤗 At hun kan smake på middagen vår når vi har noe som passer (som ikke har melkeprodukter/helt hjemmelaget), men får Mos/grøt i tillegg andre tidspunkter.

Dere som sier at jeg skal presse i henne mat (fra ett Coop glass bla😂), kan bare la være å kommentere, det er ikke enten BLW eller tvangsforing med billig baby mat. Det er sånne som dere som fikk meg til å miste hele lysten til å prøve BLW.

Og det var IKKE meningen å latterliggjøre NOEN mødre, vi er alle supre!! Jeg ser at det jeg skrev kan virke nedlatende men det var ikke med mening. Det er bare akkurat det med samtykke som fikk meg til å le, fordi jeg har sett så mange foreldre på butikker som bla ber babyene velge hva de vil ha til middag - når de ikke kan snakke.

Jeg vet så klart at babyen ikke skal tvinges til å spise🤦‍♀️ 

Takk for alle fine, konstruktive svar, det hjalp mye♥️

Anonymkode: 50f0e...779

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boen er helt religiøse på BLw og følger strenge regler- det kan føre til underernæring. De mener gjerne at «food before one is just for fun», noe som ikke stemmer. Jeg hadde en baby som nektet skjemating og ville kun spise selv. Fikk masse god inspo fra BLW sider på internett, men fulgte ikke de strenge prinsippene. Grønnsaker i staver eller en brokkolibukett rett i hånden var populært. Samt brødskiver i staver/terninger, godt kokt pasta, finraspet gulrot, kokt skinke i biter og bananlapper. Kuttet gjerne mat i små terninger så kunne hun plukke opp selv. Ble raskt flik, og godtok etterhvert litt skjemating igjen. 

Anonymkode: 09cdb...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor det at babyen spiser selv må ha et sånt fancy navn....»BLW»? Er det ikke bare å si at babyen spiser selv da? Eller ikke spiser selv, slik som de fleste andre gjør. Ingenting som er bedre enn det andre. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...