Gå til innhold

Raja mener det bør vurderes om innvandrergrupper skal rykke fram i vaksinekøen.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

 

Rocka69 skrev (2 timer siden):

Vel det er ikke lett å holde avstand når man bor 6-7-8-9-10 i en leilighet designet for 2 voksne og 2 barn. Og det er politikere gjennom 40-50-60 år fra ulike styrende partier som har skylden for bolig -og bosetningspolitikken. 

Men de velger selv å bo 6-7-8-9-10 mennesker i en leilighet beregnet på 4. Det er ikke norsk politikk sin skyld at mange innvandrere (og sikkert enkelte etnisk norske) velger å få flere barn enn de har råd og plass til, og at de velger å bo i Oslo-området i en dyr liten leilighet i stedet for å bo på helt andre kanter av landet i et digert hus til halve prisen, hvis de nå ønsker å bo sammen med storfamilien.

 

 

Endret av velociraptor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rocka69 skrev (12 timer siden):

Vedrørende D-vitaminmangel, så er den avkreftet av WHO, og flere andre autoriteter innen medisin. Inkludert FHI

Finn gjerne fram dokumentasjon på dette. Det var en studie som ble trukket fra Lancet, men det beviser ikke at hypotesen var feil. Mange studier viser effekt av D-vitamin i forhold til Corona, men det tar selvsagt lang tid å forske på. 

Forskere: D-vitamin kan hjelpe mot korona (forskning.no)

Vitamin D for COVID-19: a case to answer? - The Lancet Diabetes & Endocrinology

I forhold til topic så synes det jo ganske klart at noen har genetisk disposisjon som gir de en mer negativ effekt av coronavirus. Det er klart at det bør vurderes i forhold til vaksinasjonstidspunkt men kanskje bør det også gjøres enda mer da i forhold til andre virkemidler som avstand, smittesporing, restriksjoner etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (9 timer siden):

Jeg vet at man praktisk talt ikke kan tvangsvaksonere folk, det skriver jeg jo i innlegget du har sitert. Jeg vet også at det tar kortere tid å vaksinere de som vil bli vaksinert enn å overtale skeptikere til å ta den. Jeg sier bare at jeg skulle helst sett at man nærmest tvangsvaksinerte folk i utsatte grupper som ikke holder avstand til andre. Ikke vaksine = isolering = ikke smitte. Man kan ikke velge å både takke nei til vaksine og leve som før Covid, man burde måtte velge. 

Jeg er uenig i at det er bedre å vaksinere de som vil enn de som burde vaksineres. Selvfølgelig er det bedre her og nå og i situasjonen vi står i (hvor det vaksinasjon er frivillig), men i prinsippet er jeg imot at det skal være slik. Hvorfor skal jeg som følger alle regler ++ nærmest tvinges til å vaksinere meg når folk som ikke følger retningslinjene lever livet som aldri før?  Det er dét som blir feil for meg.

Og ja, det vil kanskje være verst for dem selv at de ikke lar seg vaksinere, men det vet vi ikke enda. Jeg tror du har rett, men vi vet altså ikke.

Dersom man utgjør en stor fare for samfunnet og er med på at kostnadene for å håndtere pandemien skyter i været mener jeg at samfunnet skulle hatt hjemmel for å eliminere/minimere faren du utgjør for andre. Men så er det det da, hvor setter man grensa hvis man åpner opp for slikt. 😛

Det er bedre å vaksinere de som vil først fordi det går mye raskere. Man kan ikke stoppe opp nå ved hver eneste person som er skeptisk eller ikke vil ta den og bruke masse tid på å forsøke å overtale vedkommende. Så får man heller komme tilbake til de vanskelige i etterkant. Men jeg tror ikke det blir noe problem, det tyder på at det er mer enn nok som vil ta den frivillig og at det skal holde til flokkimmunitet. 

Hjemmel finnes det til å tvangsvaksinere som kan tas i bruk, men man ser for seg nok mye verre situasjoner enn det vi har hatt i Norge. Innvandrertunge miljøer er til dels håndtert gjennom skjevdeling av vaksiner likevel, i byene bor det typisk flere innvandrere enn andre steder. Jeg tror dette blir et problem for den enkelte eldre innvandrer i større grad det blir en utfordring for samfunnet, så man skyter seg litt selv i foten ved å ikke ta vaksine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
velociraptor skrev (42 minutter siden):

 

Men de velger selv å bo 6-7-8-9-10 mennesker i en leilighet beregnet på 4. Det er ikke norsk politikk sin skyld at mange innvandrere (og sikkert enkelte etnisk norske) velger å få flere barn enn de har råd og plass til, og at de velger å bo i Oslo-området i en dyr liten leilighet i stedet for å bo på helt andre kanter av landet i et digert hus til halve prisen, hvis de nå ønsker å bo sammen med storfamilien.

 

 

Og hvorfor velger de å bo så tett? Feilaktig integrasjonspolitikk og boligpolitikk! Og at de ofte et lavt utdanningsnivå, som medfører jobber som er lavtlønnet - også feil mht integrasjonspolitikk. Og det finns flere lavtlønnede jobber i Oslo-området (og andre større byer). I tillegg så er det familie og venner der. Men selv for jobber som krever høy utdannelse (ergo mer lønn) så er det flere av disse i Oslo-området.

Og Staten kan ikke styre hvor private bedrifter lokaliserer seg, og mennesker vil flytte etter der jobben er. Uansett om det er en norsk-pakistaner, en norsk-tysker eller en etnisk nordmann - og det er jo også et lovkrav som NAV bruke hver dag flere ganger om dagen overfor person som blir arbeidsledige. Eller skal Staten faktisk bestemme hvor private bedrifter skal få lov til å drive. Da har du fått kommunisme da! Og da håper jeg at USA/UK/NATO redder Norge ved å intervenere og avsetter kommunistene som har overtatt.

Og med det prisnivået som er i Oslo, fordi det blir bygd bare ca 5000 boliger i året - mens det reelle behovet er 20000 boliger - men du har en backlog over flere ti år. Dvs at du kanskje må bygge 100 000 - 400 000 boliger i Oslo-området for å dekke det reelle behovet for boliger. Det blir galt når sykepleiere, advokatfullmektige, ingeniører ikke har råd til å kjøpe en bolig i Oslo fordi prisnivået er for høyt. Og at også leiepriser er for høye.

Og dette kan du ikke skylde på andre enn de intelligente politikerne gjennom 50-60 år. 

Ser man på nordmenn i Torrevieja eller Arguineguin så samles de der, og krever at spanjoler snakker norsk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NRK bommet grovt med tallene.

VG (min uthevelse):

NRK INNRØMMER NY CORONA-TALLBLEMME

NRK innrømmer nok et tilfelle av direktesendt tallkluss etter at de meldte skyhøye innleggelsestall for norskpakistanere i Dagsrevyen.

Rikskringkasteren påsto i søndagens sending at norskpakistanere som er smittet av coronavirus har 24 ganger høyere sjanse for å bli innlagt enn etniske nordmenn.

Aftenposten har ettergått NRKs tall og rapporten de viser til og har kommet fram til at det riktige tallet er 2,65 – og ikke 24. Av de 2042 smittede som er født i Pakistan, havnet 200 på sykehus, altså 9,8 prosent. For etniske nordmenn er prosenten 3,7.

– Det er rett og slett en feillesing av tallgrunnlaget som vi dessverre ikke oppdaget i går. Vi presiserer i sendingen i kveld og takker for at Aftenposten varslet oss, sier redaksjonssjef Hanna Thorsen i Dagsrevyen til avisen.

Thorsen sier de sjekket tallene før publisering og snakket med Folkehelseinstituttet (FHI).

– Det er ikke der det ligger, det er bare en feilkobling, sier hun.

NRK har også tidligere måttet gå ut og beklage tall som er meldt i en TV-sending. I april fikk rikskringkasteren kritikk da de i programmet Debatten påsto at andelen smittede i aldersgruppen 0–17 år var 0,05 prosent. Det riktige tallet var 5 prosent. (NTB)

 

Så her kan man trygt si at livsstil og kultur spiller sterkt inn. Diabetes type 2 og overvekt er mer utbredt i denne gruppen enn blant etniske nordmenn. Lavere etterlevelse av smitteverntiltakene er også konstatert. Man må starte fra rett sted - jobbe med holdninger og livsstilsendringer.

 

Og her forklaringen fra Aftenposten:

Høyere innleggelsesrate. Men også høyere smitterate.

Men hvor kommer 24-tallet i denne saken fra?

Jo, det kulturminister Abid Raja viste til, var at innleggelsesraten for folk født i Pakistan er 24 ganger høyere enn for norskfødte med norskfødt forelder.

Dette er riktig. Men det er i forhold til hele befolkningen, og ikke i forhold til de som er blitt smittet.

Det har vært mye mer smitte hos folk som er født i Pakistan. Ni ganger så mye som hos norskfødte med norskfødt forelder, som Aftenposten har skrevet om tidligere.

– Det er veldig mange flere med fødeland Pakistan som er blitt smittet, i tillegg til at av dem som tester seg, så er andelen som tester positivt ganske høy, sier Thor Indseth fra FHI.

Hos noen innvandrergrupper, deriblant hos folk født i Pakistan, har andelen positive tester de siste månedene ligget på 9–14 prosent. Hos norskfødte har den vært på 2–3 prosent.

– Det er en indikasjon på at det har vært mer smitte i de gruppene enn i andre grupper, og da vil du også få flere innleggelser, sier Indseth.

Der er forklaringen. 6-7 ganger høyere smitterate blant innvandrere født i Pakistan enn hos norskfødte. Det er da ikke rart at det er 2 ganger høyere innleggelsesrate i denne gruppen enn hos norskfødte også. Det er iallefall ikke påvist at viruset smitter lettere denne gruppen enn norskfødte gitt det er lik etterlevelse av smitteverntiltakene.

Endret av Drizzt
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viser det seg at forskningartikkelen overlegen viser til handler om noe helt annet - Risikoen ved å operere pasienter med covid-19. 

Hevder gener gjør noen mer utsatt for alvorlig sykdom

Ifølge NRK viser forskning at særlig folk fra Pakistan, India og Bangladesh har større risiko for å bli alvorlig syke med covid-19.

Innslaget og NRKs artikkel på kanalens nettsider viser til forskning og studier, men ikke hvilke. I innslaget ser Sheraz Yaqub, overlege på Rikshospitalet, på en forskningsartikkel, men den handler om noe annet: Risikoen ved å operere pasienter med covid-19.

Overlegen hevder folk fra Sør-Asia har et gen som kan gjøre dem mer utsatt for alvorlig sykdom ved covid-19.

– Alle kan bli smittet av koronaviruset, men hvor alvorlig syk du blir, handler om biologi. Det dreier seg om alder, underliggende sykdommer og genetikk, sier Yaqub til NRK.

FHI har tvilt på genetikk som forklaring

FHIs smitteverndirektør Geir Bukholm sier til NRK at «genteorien har en betydning, men det er neppe hele forklaringen på overrepresentasjonen. Det er også andre ting som er drivere på dette, ikke minst smittehyppigheten blant en del av innvandrerpopulasjonen».

Men FHI har tidligere gått langt i retning av å avskrive genenes betydning for smitte og sykdom.

«Vårt datamateriale gir ikke grunnlag til å studere eventuelle genetiske årsaker til forskjellene vi finner i smitte og sykdomsalvorlighet. Imidlertid tyder ikke våre funn på noen mønstre som tilsier at gener spiller en stor rolle for forskjellene vi observerer mellom personer med ulik landbakgrunn», skriver FHI i rapporten som påviser mer smitte hos innvandrerbefolkningen.

Denne konklusjonen er senere blitt kritisert. «FHI har ikke fulgt gensporet i nevneverdig grad», skrev Sheraz Yaqub og to andre leger i en debattartikkel i Aftenposten for en uke siden.

– Vi utelukker ikke genetikk som en faktor, men vi tror ikke det er forklaringen med stor F. Det må i så fall være en av veldig mange faktorer, sier Thor Indseth i FHI til Aftenposten.

https://www.aftenposten.no/norge/i/VqmLW6/nrk-med-ny-tallfeil-smittede-pakistanere-har-ikke-24-ganger-hoeyere-ri

Bak betalingsmur, men jeg fikk følgende 2 utdrag fra artikkelen (dette og fra mitt forrige innlegg) tilsent.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miaw skrev (17 timer siden):

Du er helt håpløs og diskutere med. Leser du ikke det jeg skriver før du svarer? 

Hvorfor tror du de er overrepresentert i innleggelser?  Forskning viser at de som er født i foreksempel Pakistan har et gen som gjør at de har 24 ganger høyere sjanse for å bli arlvorlig syk av korona. Da er det ikke så rart at mange er innlagte?

Kan det ligge i kultur,religion og samværsformer også? Eller tror du ett enkelt gen er hele svaret på smittesituasjonen på Oslo Øst det siste året?  Helt riktig, som jeg skrev. Grunnen til det høye smittetrykket er sammensatt som du selv tydelig har forstått. (Skjønner at den høye smitten er på grunn av at noen gir faen og altså, er bare så lei av folk som skal dra alle minoritetsgrupper som bor på oslo øst under en kam..) 

Dette tallet er feil. Nrk hadde regnet feil. Det reelle tallet er 2,65, ikke 24.

https://www.aftenposten.no/norge/i/VqmLW6/nrk-med-ny-tallfeil-smittede-pakistanere-har-ikke-24-ganger-hoeyere-ri

Edit: Ser at det er nevnt over her også. Beklager det.

Endret av Example
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir det stille i tråden etter at sannheten kom frem og forkjemperne for prioritert vaksinering av pakistanere ble gjort oppmerksom på NRKs tabbe.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis innvandrerne sluttet å dra frem og tilbake til sine hjemland under pandemien, så hadde det meste løst seg.

- De har høyest smitte og flest alvorlig syke. Siden nyttår er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge, til tross for sterke advarsler mot reiser som ikke er «strengt nødvendige».

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TantePose skrev (33 minutter siden):

Hvis innvandrerne sluttet å dra frem og tilbake til sine hjemland under pandemien, så hadde det meste løst seg.

- De har høyest smitte og flest alvorlig syke. Siden nyttår er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge, til tross for sterke advarsler mot reiser som ikke er «strengt nødvendige».

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

Det svekker videre påstanden om at denne gruppen bør få prioritet i vaksinekøen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«De har høyest smitte og flest alvorlig syke. Siden nyttår er det registrert 3700 reiser fra Pakistan til Norge, til tross for sterke advarsler mot reiser som ikke er «strengt nødvendige».

https://www.aftenposten.no/norge/i/86goAG/tross-advarsel-om-reiser-midt-i-pandemien-er-det-registrert-3700-reis

Og mange folk lurer på hvorfor det har vært mest smitte på Oslo Øst det siste året.. Fakta er at mange gir faen i smittevern der.

Edit: Så ikke i farten at det var linket til samme artikkel rett over her.

Endret av NorthernLight
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drizzt skrev (4 timer siden):

Nå blir det stille i tråden etter at sannheten kom frem og forkjemperne for prioritert vaksinering av pakistanere ble gjort oppmerksom på NRKs tabbe.

 

Ja det ble plutselig musestille gitt. Merkelig det der..

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken om å vaksinere der smitten sprer seg er jeg fortsatt for. Om det er hos russ eller innvandrere spiller egentlig ingen rolle. Det viktigste er at vi får stoppet stadige utbrudd. Det ser uansett ikke ut til at resten må vente så fryktelig lenge, selv om det ser ut til at det blir norgesferie på de fleste. 

Men jeg mener at innreise fra land med skumle mutasjoner må ha strengere tiltak. I de tilfeller bør det ikke spille noen rolle om folk er vaksinert eller ei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dåsenfratåsen
Drizzt skrev (På 10.5.2021 den 19.45):

Nå blir det stille i tråden etter at sannheten kom frem og forkjemperne for prioritert vaksinering av pakistanere ble gjort oppmerksom på NRKs tabbe.

 

Ble påfallende 😏 

Tomme tønner rumler mest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja for all del, innvandrere må forprioriteres der, Ta med alle som ikke følger smittevernreglene også.  Da er galskapen komplett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest dåsenfratåsen
miaw skrev (På 10.5.2021 den 0.56):

Du er helt håpløs og diskutere med. Leser du ikke det jeg skriver før du svarer? 

Hvorfor tror du de er overrepresentert i innleggelser?  Forskning viser at de som er født i foreksempel Pakistan har et gen som gjør at de har 24 ganger høyere sjanse for å bli arlvorlig syk av korona. Da er det ikke så rart at mange er innlagte?

Kan det ligge i kultur,religion og samværsformer også? Eller tror du ett enkelt gen er hele svaret på smittesituasjonen på Oslo Øst det siste året?  Helt riktig, som jeg skrev. Grunnen til det høye smittetrykket er sammensatt som du selv tydelig har forstått. (Skjønner at den høye smitten er på grunn av at noen gir faen og altså, er bare så lei av folk som skal dra alle minoritetsgrupper som bor på oslo øst under en kam..) 

Var ikke helt slik likevel, var det? 😏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...