Gå til innhold

Raja mener det bør vurderes om innvandrergrupper skal rykke fram i vaksinekøen.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

LadyTrouble skrev (1 minutt siden):

Vær vennlig å vis til forskningen som viser at innvandrere har en særlig sårbar genetikk vi nordmenn ikke har. 

"Det kan hende at helsemyndighetene bør vurdere hvorvidt grupper i innvandrerbefolkningen bør prioriteres i vaksinekøen når de har hele 24 ganger høyere innleggelsesrate og dermed også høyere dødsrate"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rocka69 skrev (5 minutter siden):

Jøss er vi enige? Du har helt rett det er alder som gir mest risiko for sykdom, fordi kroppen svekkes generelt uavhengig av etnisk tilhørighet. I tillegg så bør grupper med underliggende diagnoser prioriteres. 

Men når du nevner ordet strategi, så ler jeg - det er vel heller mangel på strategi fra politikere - og da ikke bare nå vedr korona. Som jeg har nevnt tidligere i tråden, hva med boligpolitikk.

For en gangs skyld kan det se ut som at vi er enige ja ;) 

Tenkte mer på koronastrategien, den har vært skiftende. Men nå i det siste har man hatt noe som fungerer sånn noenlunde. Den er optimal, men jeg mener nå det er bedre å holde på den nå, vaksinere seg nedover i aldersgruppene, så får vi kanskje livet tilbake sakte men sikkert. Begynner man å prioritere særgrupper nå, så risikerer man å ødelegge den innsatsen som så mange har lagt ned nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rocka69
Capt. Obvious skrev (Akkurat nå):

For en gangs skyld kan det se ut som at vi er enige ja ;) 

Tenkte mer på koronastrategien, den har vært skiftende. Men nå i det siste har man hatt noe som fungerer sånn noenlunde. Den er optimal, men jeg mener nå det er bedre å holde på den nå, vaksinere seg nedover i aldersgruppene, så får vi kanskje livet tilbake sakte men sikkert. Begynner man å prioritere særgrupper nå, så risikerer man å ødelegge den innsatsen som så mange har lagt ned nå. 

Sant. Vi får håpe det går bedre neste gang. For at det er en rekke læringspunkter for fremtidige generasjoner av embetsverk og politikere det er hugget i stein. Men det er vesentlig mer de har å lære i andre land.

En strategi skal være over lengre tid, men på korte tidsperioder så man kan skifte taktikk for å vinne slaget. Strategi er for å vinne krigen, mens taktikk er for å vinne et slag. Og taktikken vingler fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (2 minutter siden):

Vi har heller ikke tid til å vente med å vaksinere utsatt gruppe når viruset når som helst kan mutere hvis vi ikke får slått det ned fortest mulig.

Smittetrykket går i tillegg ut over så mange på så mange forskjellige måter. Vi kan ikke vente.

Jeg synes  at ansvaret for vaksineringen skal legges på riktig del av befolkningen. Hvorfor skal de som ikke utgjør en fare måtte vaksinere seg bare fordi de som utgjør en fare ikke gidder? Vaksinene er nye, vi vet faktisk ingenting om hva som kan dukke opp av senskader. Jeg høres nok mer skeptisk ut enn jeg er, og jeg er ikke en vaksinemotstander, men jeg liker ikke å føle at ansvaret for å vaksinere seg skal ligge på andre deler av befolkningen enn den som utgjør størst fare.

Man vaksinerer jo utsatte grupper i den grad det lar seg gjøre, og vil ikke eldre innvandrere ta den, så kan man faktisk ikke bruke tvang uten videre (det finnes deler i lovverket der man kan aktivere dette, men det vil i norsk sammenheng faktisk være temmelig kontroversielt). Og jo raskere vi får vaksinert folk, jo bedre er det, og det går fortest med de som ønsker den og som tar den så kjapt den blir tilgjengelig. At enkelte eldre innvandrere velger å ikke ta dem blir i så fall i stadig større grad et problem for de selv mer enn det truer andre med smitte (de andre vil i stadig større grad være vaksinert).

Er ikke uenig i at det ikke bra å ikke gidde å ta den, men som sagt så er det hvert fall inntil videre frivillig. Da er det bedre at det går til noen andre som vil, noe det er svært mange av ennå. Kan se poenget med at man tar noe mer risiko der andre ikke gidder, men husk også at vaksine sannsynligvis vil komme en selv til gode. Uten får man neppe reist til utlandet de nærmeste årene, sannsynligvis ikke en gang en handletur til Sverige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (1 time siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8r2kg/raja-mener-det-boer-vurderes-om-innvandrergrupper-skal-rykke-fram-i-vaksinekoeen

https://www.nrk.no/norge/raja_-bor-vurdere-om-innvandrere-skal-rykke-fram-i-vaksinekoen-1.15489392

Rimelig spesielt. Kanskje ikke så rart at det er mye smitte blant mange innvandrere når mange gir faen i smittevern,møter masse folk, drar til Pakistan osv på ferie i en pandemi, mange er skeptisk til vaksiner osv osv. Det har jo vært masse smitte i Oslo Øst gjennom hele pandemien og de bydelene er allerede blitt premiert med mer vaksine enn andre bydeler.

Nei jeg syns ikke at enkelte innvandrergrupper  bør prioriteres før andre folk!

fikk du med deg at 30 prosent av pakistanere har et gen som gir sterkt økt risiko for et alvorlig forløp av covid-19, mot 7 prosent av befolkningen for øvrig? Det er vel i vår felles interesse at de med høyest risiko blir prioritert for vaksinasjon? Jeg skjønner ærlig talt ikke den prinsipielle forskjellen på denne risikofaktoren, og andre risikofaktorer som vi aksepterer gir prioritet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr.Oetker

Det er stadig grupper som sier de bør prioriteres. 
 

Jeg tenker at det kommer såpass mange vaksinedoser de neste par månedene at det ikke vil ha noe å si. La det gå slik det er satt opp og ikke bruk ressurser på å se på prioriteringslisten mer. 
 

Smittetallene er nå lave, og de vil gå mer ned også pga årstiden vi er inn i. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visum skrev (25 minutter siden):

Det er IKKE diskriminering. Vil du heller stenge ned samfunnet enda lengre på grunn av sårbare mennesker ikke blir vaksinert raskere. Samfunnsøkonomisk lønner det seg å vaksinere de mest sårbare menneskene, slik vi kan åpne igjen samfunnet raskt mulig.

Å vaksinere folk som er mest sårbare bidrar til å redusere antall sykehusinnleggelse og lavere beredskap på sykehuset. Selvfølgelig skal vi vaksinere de mest sårbare, i dette tilfellet innvandrere.

Selvfølgelig er det diskriminering å vaksinere noen bare fordi de er innvandrere fra land X. Det er ikke begrunnet med helsemessige årsak som kunne vært en gyldig grunn, men lav etterlevelse av smitteverntiltakene som er eget ansvar.

Man er ikke mer sårbar bare fordi man kommer fra land X, kom igjen. Det er nesten en rasistisk påstand, iallefall diskriminerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (8 minutter siden):

Sant. Vi får håpe det går bedre neste gang. For at det er en rekke læringspunkter for fremtidige generasjoner av embetsverk og politikere det er hugget i stein. Men det er vesentlig mer de har å lære i andre land.

En strategi skal være over lengre tid, men på korte tidsperioder så man kan skifte taktikk for å vinne slaget. Strategi er for å vinne krigen, mens taktikk er for å vinne et slag. Og taktikken vingler fremdeles.

Ja. Men dessverre har jeg ikke store forhåpninger at man lærer så mye av dette. Det har stort fokus nå og vil sannsynligvis ha stort fokus en stund etter korona, men når det har gått ytterligere noen år, så vil det etter hvert gå litt i glemmeboka. Dvs. det kan fortsatt hende at dette varer mange år, men en del år etter at det først er over, så tror jeg ikke det blir noen bedre beredskapsplaner dessverre. Mennesker har en tendens til å glemme litt opp gjennom historien. 

Jepp, men strategien er jo overordnet og tar for seg prioriteringsrekkefølgen basert på hovedsakelig alder utover de med helsetilstand som gir ekstra risiko. Taktikken bør nå være å oppfylle den strategien, som da er hvordan man kan vaksinere ovenfra og ned raskest mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocka69 skrev (57 minutter siden):

Har nok ikke med genetikk å gjøre, men to andre faktorer - tettboddhet og risikoatferd med at de har dratt til utlandet. 

Den første har de noe skyld i selv, som ikke har tatt utdannelse og la seg integrere. Ergo havner de i billige strøk og må bo mange sammen. Men dette skyldes også Oslo Kommune/Staten som tillater at de bor tett på få steder. Når det gjelder risikoatferden, så er det helt deres egen skyld - samme med de som drar til Spania.

jeg tror ikke det er riktig. Det finnes flere studier som justerer for de forholdene du nevner, og likevel konkluderer med at pakistanere en vesentlig høyere risiko for et alvorlig sykdomsforløp.

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/bn1m5B/toer-vi-aa-snakke-om-covid-19-og-genetikk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (19 minutter siden):

"Det kan hende at helsemyndighetene bør vurdere hvorvidt grupper i innvandrerbefolkningen bør prioriteres i vaksinekøen når de har hele 24 ganger høyere innleggelsesrate og dermed også høyere dødsrate"

Kan det være på grunn av høyere smitterate som skyldes lavere oppslutning om smitteverntiltakene? Jo flere som blir smittet i gruppen, jo flere må legges inn og dør? Det er lov å tenke med hodet.

Det er mildt sagt provoserende å belønne manglende deltakelse i den nasjonale dugnaden med prioritet i vaksinekøen. Ikke at det er akkurat rush for vaksiner i disse gruppene, men likevel.  

Endret av Drizzt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig er det diskriminering å vaksinere noen bare fordi de er innvandrere fra land X. Det er ikke begrunnet med helsemessige årsak som kunne vært en gyldig grunn, men lav etterlevelse av smitteverntiltakene som er eget ansvar.

Man er ikke mer sårbar bare fordi man kommer fra land X, kom igjen. Det er nesten en rasistisk påstand, iallefall diskriminerende.

Det er nettopp begrunnet med helsemessig årsak, om du hadde tatt deg tiden til å lese artiklene. For meg virker det som du er veldig opphengt i ordet "innvandrer" og ser ikke de reelle faktaene i saken. 

Her finner du den medisinske årsaken som det også ble fortalt på Dagsrevyen på NRK idag:

MissLucy skrev (27 minutter siden):

fikk du med deg at 30 prosent av pakistanere har et gen som gir sterkt økt risiko for et alvorlig forløp av covid-19, mot 7 prosent av befolkningen for øvrig? Det er vel i vår felles interesse at de med høyest risiko blir prioritert for vaksinasjon? Jeg skjønner ærlig talt ikke den prinsipielle forskjellen på denne risikofaktoren, og andre risikofaktorer som vi aksepterer gir prioritet.

 

Endret av Visum
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blir allerede prioritert i den geografiske skjevfordelingen. 

Denne skjevfordelingen kunne vært enda tydeligere, men ikke på bakgrunn av etnisitet, men smittetrykk.

Å gi flere vaksiner til innvandrere fordi de er det, er ingen god idé. Å argumentere for det vil åpne dørene for mye annet, og vil gi svært uheldige ringvirkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
Drizzt skrev (17 minutter siden):

Kan det være på grunn av høyere smitterate som skyldes lavere oppslutning om smitteverntiltakene? Jo flere som blir smittet i gruppen, jo flere må legges inn og dør? Det er lov å tenke med hodet.

Det er mildt sagt provoserende å belønne manglende deltakelse i den nasjonale dugnaden med prioritet i vaksinekøen. Ikke at det er akkurat rush for vaksiner i disse gruppene, men likevel.  

Seriøst? Har du i lest innleggene og dokumentasjonen? Eller er fokuset så sterkt på ordet ;»innvandrer» at alt annet ikke oppfattes? Gjelder forså -vidt alle de andre som heller ikke kan lese dokumentasjon. 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lin11 skrev (Akkurat nå):

Seriøst? Har du i lest innleggene og dokumentasjonen? Eller er fokuset så sterkt på ordet ;»innvandrer» at alt annet ikke oppfattes? 

det blir litt feil å si "innvandrer" tenker jeg, for det gjelder vel bare personer av pakistansk og indisk opprinnelse, og uavhengig av om de er innvandrer eller født her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
MissLucy skrev (5 minutter siden):

det blir litt feil å si "innvandrer" tenker jeg, for det gjelder vel bare personer av pakistansk og indisk opprinnelse, og uavhengig av om de er innvandrer eller født her.

Ja! Men disse andre her, er så opphengt i det at de åpenbart ikke forstår poenget. Herregud for en tråd 🙄

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest kylling1

Hvis dette faktisk stemmer er det jo veldig smart å få ned smitten i denne gruppen. Hvis man oppnår at det blir mindre press på sykehusene gjennom å vaksinere denne gruppen først synes jeg absolutt man bør kjøre på. Ja, det føles urettferdig ut å diskrimere/premiere de som ikke oppfører seg som anbefalt, men i det store bildet er det win-win at det er plass til bestemor med hjerneslag på intensiven. Jo færre som blir alvorlig syke dess fortere kan samfunnet åpnes igjen 👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det letter på smittetrykket her i Norge så er jeg for. Men hvis det åpner opp for mer reise til India/Pakistan blant denne gruppen, så nei. Vi må være ekstremt forsiktige i forhold til de variantene som herjer der nede. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kylling1
Drizzt skrev (24 minutter siden):

Kan det være på grunn av høyere smitterate som skyldes lavere oppslutning om smitteverntiltakene? Jo flere som blir smittet i gruppen, jo flere må legges inn og dør? Det er lov å tenke med hodet.

Det er mildt sagt provoserende å belønne manglende deltakelse i den nasjonale dugnaden med prioritet i vaksinekøen. Ikke at det er akkurat rush for vaksiner i disse gruppene, men likevel.  

Du misset et særdeles viktig nøkkelord: innleggelsesRATE 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rocka69 said:

Riktig det er mange norsk-pakistanere som er veldig godt integrert og har fått en god utdannelse (fordi foreldrene deres var gode foreldre å lot seg og barn bli integrert - inkl familien til Raja) - kudos til disse - det er slik alle land vil ha det - inkludert Pakistan - de vil ha gode samfunnsborgere som bidrar! 

Det største problemet er at veldig mange bor i leiligheter som er designet for en kjernefamilie på to voksne og to barn, ikke 13. Og hvorfor bor de slik, de mange må ta lavtlønnede jobber som nordmenn ikke vil ha og at boligpolitikken har slått feil de siste 40 årene. Det har ikke blitt bygd mange nok boliger i Oslo! Og dette er ikke en feil norsk-pakistanere er skyld i, det er Staten og Oslo Kommune.

Du ser samme tendens hos øst-europeere, som faktisk bor verre enn norsk-pakistanere. Men nå er smitten i de bydelene som har størst innslag av norsk-pakistanere på vei nei eller flat. Er disse Caffe Latte drikkende MDG på Grünerløkka som har høyest smittetall i Oslo og er stigende. Overveiende etniske nordmenn.

Hmm. Fant statistikken for hele 2020 for de som er bosatt i Oslo (fra side 13). Litauen, Latvia og Romania er faktisk underrepresentert gjennom hele året (Merkelig nok kan jeg ikke huske en eneste artikkel der dette stod i overskrift skrevet med store bokstaver😂) . Smitte blant polakker øker etter 15. juni, noe som helt sikkert har med gjestearbeidere å gjøre. Men uansett forblir betydelig lavere enn blant pakistanere, tyrkere osv. https://www.fhi.no/globalassets/dokumenterfiler/rapporter/2020/covid19-i-oslo-etter-fodeland-personer-testet-bekreftet-smittet-og-relaterte-innleggelser-rapport-2020v2.pdf

 

 

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...