Gå til innhold

Raja mener det bør vurderes om innvandrergrupper skal rykke fram i vaksinekøen.


NorthernLight

Anbefalte innlegg

Visum skrev (2 timer siden):

Det er ikke ofte jeg er enig med Venstre og Raja. I dette tilfelle er det noe av det klokeste han har foreslått. 

Vi bør selvfølgelig prioritere disse personene da de genetisk har større sjanse for å havne på sykehuset. Jeg mener det fordi da slipper vi å stenge ned samfunnet lengre enn nødvendig. Når vi har vaksinert de mest sårbare i samfunnet, da slipper vi å ta tenke på sykehuskapasitet etc.

Jeg støtter forslaget 100 % !

Ifølge NRK er sjansen for at pakistanere/indere/ bangladeshere har dette genet 30 prosent, mot 7 prosent for hvite europeere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

MissLucy skrev (2 timer siden):

fikk du med deg at 30 prosent av pakistanere har et gen som gir sterkt økt risiko for et alvorlig forløp av covid-19, mot 7 prosent av befolkningen for øvrig? Det er vel i vår felles interesse at de med høyest risiko blir prioritert for vaksinasjon? Jeg skjønner ærlig talt ikke den prinsipielle forskjellen på denne risikofaktoren, og andre risikofaktorer som vi aksepterer gir prioritet.

Jeg fikk det ikke med meg. Hva heter genet? Hvor leste du om det? 

Pakistan er ikke i Sør-Øst Asia, så hva er det det er snakk om egentlig?

 

Heldigvis er det litt fornuft å finne også (NRK):

– Vi legger stor vekt på den type forskning. Genteorien har en betydning, men det er neppe hele forklaringen på overrepresentasjonen. Det er også andre ting som er drivere på dette, ikke minst smittehyppigheten blant en del innvandrerpopulasjon.

Endret av Drizzt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visum skrev (1 time siden):

Det er nettopp begrunnet med helsemessig årsak, om du hadde tatt deg tiden til å lese artiklene. For meg virker det som du er veldig opphengt i ordet "innvandrer" og ser ikke de reelle faktaene i saken. 

Her finner du den medisinske årsaken som det også ble fortalt på Dagsrevyen på NRK idag:

 

Jada, jeg leser hva som skrives i tråden og spekulasjonene, ja. Selvfølgelig er jeg interessert i tema som omhandler innvandrere - jeg er innvandrer selv. 

Spennende hvordan fokuset forsiktig flyttes fra manglende etterlevelse av smitteverntiltak i en gruppe over til genetikk.

Dessuten er Pakistan ikke i Sør-Øst Asia, så det er noe som ikke stemmer helt i informasjonen.

Jeg ser ingen massiv økning av innlagte med covid-19 på norske sykehus fra Thailand og Filippinene for eksempel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
Deterbaremeg skrev (15 minutter siden):

Ifølge NRK er sjansen for at pakistanere/indere/ bangladeshere har dette genet 30 prosent, mot 7 prosent for hvite europeere. 

Lurer på hvor mange ganger dette må nevnes i tråden, før folk klarer å lese det som faktisk står her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (7 minutter siden):

Jada, jeg leser hva som skrives i tråden og spekulasjonene, ja. Selvfølgelig er jeg interessert i tema som omhandler innvandrere - jeg er innvandrer selv. 

Spennende hvordan fokuset forsiktig flyttes fra manglende etterlevelse av smitteverntiltak i en gruppe over til genetikk.

Dessuten er Pakistan ikke i Sør-Øst Asia, så det er noe som ikke stemmer helt i informasjonen.

Jeg ser ingen massiv økning av innlagte med covid-19 på norske sykehus fra Thailand og Filippinene for eksempel. 

Sør, ikke sør-øst:

"Om vi for eksempel ser på sørasiatiske befolkninger, som omfatter blant andre India og Pakistan, er denne genvarianten normalt til stede hos omtrent halvparten av friske individer, mot altså normalt ca. 14 prosent hos europeere. Interessant nok finnes genvarianten praktisk talt ikke hos kinesere og lenger øst i Asia."

kilde : Aftenposten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det handler definitivt om en kombinasjon av gener, hvor mye smitte man får i seg (mange har tett nærkontakt over tid) og livsstil. Det er ingen hemmelighet at det er økt forekomst av en del livsstilssykdommer i enkelte miljøer. Jeg tror det blir vanskelig å gå god for en skjevfordeling etter fødeland basert på genetikk. Hva da med alle etniske nordmenn som har sjekket genene sine og vet de har økt risiko? Jeg tror det blir vanskelig å forsvare selv om det kan være effektivt. 

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg spurte ironisk. Jeg fikk med meg nyheten. Det er farlig hvis man lener seg på denne puten for ansvarsfraskrivelse at det ikke følges smittevernreglene, unødvendige reiser til Pakistan og generelt større smittehyppighet i denne gruppen på grunn av det. Men det foreslås ikke å tvangsvaksinere alle pakistanere i Oslo, eller? Kanskje starte med at selve gruppen kvitter seg med vaksineangsten sin før man krever særbehandling for dem? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/56dBBK/vaksineangsten-i-innvandrermiljoeene

Urovekkende tall.

Jeg mener fortsatt at det ikke bør diskrimineres etter etnisitet og hudfarge - hverken positivt eller negativt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (2 timer siden):

fikk du med deg at 30 prosent av pakistanere har et gen som gir sterkt økt risiko for et alvorlig forløp av covid-19, mot 7 prosent av befolkningen for øvrig? Det er vel i vår felles interesse at de med høyest risiko blir prioritert for vaksinasjon? Jeg skjønner ærlig talt ikke den prinsipielle forskjellen på denne risikofaktoren, og andre risikofaktorer som vi aksepterer gir prioritet.

Skal de finne de øvrige 7% av befolkingen også så de får vaksiner først eller? Er det antagelser at 30 %  av alle pakistanere har det genet?. Er det stor enighet blant de fremste forskerne i verden at det er 30% av pakistanere som har dette og er det bevist uten tvil at man har mye større sjanse for å bli alvorlig syk evt? eller antar man det? Men uansett, jeg tror absolutt ikke på at det er bare det genet som har ført til at det har vært mest smitte på Oslo Øst det siste året. Så naiv er jeg ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg spurte ironisk. Jeg fikk med meg nyheten. Det er farlig hvis man lener seg på denne puten for ansvarsfraskrivelse at det ikke følges smittevernreglene, unødvendige reiser til Pakistan og generelt større smittehyppighet i denne gruppen på grunn av det. Men det foreslås ikke å tvangsvaksinere alle pakistanere i Oslo, eller? Kanskje starte med at selve gruppen kvitter seg med vaksineangsten sin før man krever særbehandling for dem? https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/56dBBK/vaksineangsten-i-innvandrermiljoeene

Urovekkende tall.

Jeg mener fortsatt at det ikke bør diskrimineres etter etnisitet og hudfarge - hverken positivt eller negativt. 

hvorfor spør du hvis du vet svaret? Jeg tok meg tid til å lete opp artikkelen på ny, og sjekke alle lenkene. Bruk ironiflagg neste gang, så jeg kan henge opp en klesvask istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (4 minutter siden):

Skal de finne de øvrige 7% av befolkingen også så de får vaksiner først eller? Er det antagelser at 30 %  av alle pakistanere har det genet?. Er det stor enighet blant de fremste forskerne i verden at det er 30% av pakistanere som har dette og er det bevist uten tvil at man har mye større sjanse for å bli alvorlig syk evt? eller antar man det? Men uansett, jeg tror absolutt ikke på at det er bare det genet som har ført til at det har vært mest smitte på Oslo Øst det siste året. Så naiv er jeg ikke. 

tipper det er mer effektivt å vaksinere alle, enn å genteste dem først, for å sende de 70 hjem, tror du ikke? Uansett hva årsaken er, om den er enkel eller kompleks, så er det jo positivt for oss alle at de med høyest risiko blir vaksinert først. Av hensyn til sykehuskapasitet og gjenåpning av samfunnet for alle mener jeg.

Endret av MissLucy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (21 minutter siden):

Lurer på hvor mange ganger dette må nevnes i tråden, før folk klarer å lese det som faktisk står her..

Orket ikke å lese hele tråden 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, NorthernLight said:

innvandrere når mange gir faen i smittevern,møter masse folk, drar til Pakistan osv på ferie i en pandemi, mange er skeptisk til vaksiner osv

Er du sjalu? Det er mange nordmenn som møtes på fester uten kontroll, og som reiser til svergie/syden og som stikker fra karantenehotell. og som ikke følger rettningslinjene. Slutt og vær så generaliserende og ta alle under en Kam. Ja det har vært mer smitte fra invandrere osv men hvorfor synke så lavt og lage massehvis av tråder som er nedsettende om de som om de var de sin skyld at covid 19 finnes. Skyld Heller på kina da. Omg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest loveli
Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Man vaksinerer jo utsatte grupper i den grad det lar seg gjøre, og vil ikke eldre innvandrere ta den, så kan man faktisk ikke bruke tvang uten videre (det finnes deler i lovverket der man kan aktivere dette, men det vil i norsk sammenheng faktisk være temmelig kontroversielt). Og jo raskere vi får vaksinert folk, jo bedre er det, og det går fortest med de som ønsker den og som tar den så kjapt den blir tilgjengelig. At enkelte eldre innvandrere velger å ikke ta dem blir i så fall i stadig større grad et problem for de selv mer enn det truer andre med smitte (de andre vil i stadig større grad være vaksinert).

Er ikke uenig i at det ikke bra å ikke gidde å ta den, men som sagt så er det hvert fall inntil videre frivillig. Da er det bedre at det går til noen andre som vil, noe det er svært mange av ennå. Kan se poenget med at man tar noe mer risiko der andre ikke gidder, men husk også at vaksine sannsynligvis vil komme en selv til gode. Uten får man neppe reist til utlandet de nærmeste årene, sannsynligvis ikke en gang en handletur til Sverige. 

Jeg vet at man praktisk talt ikke kan tvangsvaksonere folk, det skriver jeg jo i innlegget du har sitert. Jeg vet også at det tar kortere tid å vaksinere de som vil bli vaksinert enn å overtale skeptikere til å ta den. Jeg sier bare at jeg skulle helst sett at man nærmest tvangsvaksinerte folk i utsatte grupper som ikke holder avstand til andre. Ikke vaksine = isolering = ikke smitte. Man kan ikke velge å både takke nei til vaksine og leve som før Covid, man burde måtte velge. 

Jeg er uenig i at det er bedre å vaksinere de som vil enn de som burde vaksineres. Selvfølgelig er det bedre her og nå og i situasjonen vi står i (hvor det vaksinasjon er frivillig), men i prinsippet er jeg imot at det skal være slik. Hvorfor skal jeg som følger alle regler ++ nærmest tvinges til å vaksinere meg når folk som ikke følger retningslinjene lever livet som aldri før?  Det er dét som blir feil for meg.

Og ja, det vil kanskje være verst for dem selv at de ikke lar seg vaksinere, men det vet vi ikke enda. Jeg tror du har rett, men vi vet altså ikke.

Dersom man utgjør en stor fare for samfunnet og er med på at kostnadene for å håndtere pandemien skyter i været mener jeg at samfunnet skulle hatt hjemmel for å eliminere/minimere faren du utgjør for andre. Men så er det det da, hvor setter man grensa hvis man åpner opp for slikt. 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
*Stjerneskudd* skrev (1 minutt siden):

Er du sjalu? Det er mange nordmenn som møtes på fester uten kontroll, og som reiser til svergie/syden og som stikker fra karantenehotell. og som ikke følger rettningslinjene. Slutt og vær så generaliserende og ta alle under en Kam. Ja det har vært mer smitte fra invandrere osv men hvorfor synke så lavt og lage massehvis av tråder som er nedsettende om de som om de var de sin skyld at covid 19 finnes. Skyld Heller på kina da. Omg 

AMEN!!😎 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Stjerneskudd* skrev (4 minutter siden):

Er du sjalu? Det er mange nordmenn som møtes på fester uten kontroll, og som reiser til svergie/syden og som stikker fra karantenehotell. og som ikke følger rettningslinjene. Slutt og vær så generaliserende og ta alle under en Kam. Ja det har vært mer smitte fra invandrere osv men hvorfor synke så lavt og lage massehvis av tråder som er nedsettende om de som om de var de sin skyld at covid 19 finnes. Skyld Heller på kina da. Omg 

Selvfølgelig er det mange nordmenn som fester i hopetall osv, det har jeg skrevet om i mange tråder på formuet. Fakta er at det har vært mest smitte på Oslo Øst nesten hele tiden siden pandemien startet, tror du det bare er tilfeldig eller? 

Endret av NorthernLight
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det vil gavne alle om det blir færre koronasyke intensivpasienter. Derfor bør de prioriteres, hvorvidt innleggelsene skyldes gener eller smittervernslurv er i den sammenheng mindre interessant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NorthernLight said:

Selvfølgelig er det mange nordmenn som fester i hopetall osv, det har jeg skrevet om i mange tråder på formuet. Fakta er at det har vært mest smitte på Oslo Øst nesten hele tiden siden pandemien startet, tror du det bare er tilfeldig eller? 

I begynelsen var det oslo vest det var mest smitte og den nye varianten av covid 19 kom I nordre follo tror du det bare er tilfeldig eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NorthernLight said:

Selvfølgelig er det mange nordmenn som fester i hopetall osv, det har jeg skrevet om i mange tråder på formuet. Fakta er at det har vært mest smitte på Oslo Øst nesten hele tiden siden pandemien startet, tror du det bare er tilfeldig eller? 

 

Endret av *Stjerneskudd*
Postet dobbelt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NorthernLight skrev (4 timer siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/X8r2kg/raja-mener-det-boer-vurderes-om-innvandrergrupper-skal-rykke-fram-i-vaksinekoeen

https://www.nrk.no/norge/raja_-bor-vurdere-om-innvandrere-skal-rykke-fram-i-vaksinekoen-1.15489392

Rimelig spesielt. Kanskje ikke så rart at det er mye smitte blant mange innvandrere når mange gir faen i smittevern,møter masse folk, drar til Pakistan osv på ferie i en pandemi, mange er skeptisk til vaksiner osv osv. Det har jo vært masse smitte i Oslo Øst gjennom hele pandemien og de bydelene er allerede blitt premiert med mer vaksine enn andre bydeler.

Nei jeg syns ikke at enkelte innvandrergrupper  bør prioriteres før andre folk!

De som drar på ferie, gir faen og er skeptiske til vaksiner finner du overalt. Det er mye mer sammensatt hvorfor det er høy smitte blant innvadrergrupper. Prøv og vær i karantene  i en 6o kvadratleilighet på grunerløkka med 6 andre familiemedlemmer, fremfor en stor enebolig med hage.  Hvor tror du det er størst sjanse for å bli smitta? 

Og folk som er utsatte for å bli arlvorlig syke skal selvfølgelig prioriteres. Hvorfor er du uenig i det? Fordi du ikke liker innvandrere? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...