AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #81 Del Skrevet 9. mai 2021 Blondie65 skrev (3 timer siden): Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat? Dette med «ultraprossesert» er den nyeste motedietten fra USA. Det er en slags quick-fix på vektproblemer der en sier at folk som er tjukke spiser mye av denne altså «ultraprosseserte» maten som bidrar til at de øker i vekt fordi 50 kcal gulrot bidrar til mindre vektøkning per kcal enn 50 kcal gulrotmuffins i vakuumpakk. Altså er det ikke din feil at du er tjukk - det er matindustrien som feil. Og om du bare bytter ut muffins med gulrot er alt sang og latter og slanke mennesker som ruller seg i blomsterenger. Latterlig ide, selvsagt. Like lite noe poeng i som lavkarbo eller annet tull. Om noen måneder oppdager de på dietten at gulrot og muffins ikke er i ulike kcal-dimensjoner, og at vekten forblir flat eller stigende, selv om gulrot helt åpenbart er sunnere. Min favoritt akkurat nå er at forskere i fullt alvor påstår at vi «aldri har trent mer». Nei, altså, jeg trenger jo mye mer enn min bestefar. Han var fisker og delvis selvberget og jobbet fysisk 8-14 timer hver dag i kaldt vær 6 dager i uka. Forbrente vel omtrent like mye som en toppidrettsutøver. Men han trente ikke en eneste time av sitt liv. Jeg trener 3-4 timer i uka. Og innbiller meg ikke at jeg beveger meg mer enn mine forfedre. Anonymkode: f305b...114 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #82 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette med «ultraprossesert» er den nyeste motedietten fra USA. Det er en slags quick-fix på vektproblemer der en sier at folk som er tjukke spiser mye av denne altså «ultraprosseserte» maten som bidrar til at de øker i vekt fordi 50 kcal gulrot bidrar til mindre vektøkning per kcal enn 50 kcal gulrotmuffins i vakuumpakk. Altså er det ikke din feil at du er tjukk - det er matindustrien som feil. Og om du bare bytter ut muffins med gulrot er alt sang og latter og slanke mennesker som ruller seg i blomsterenger. Latterlig ide, selvsagt. Like lite noe poeng i som lavkarbo eller annet tull. Om noen måneder oppdager de på dietten at gulrot og muffins ikke er i ulike kcal-dimensjoner, og at vekten forblir flat eller stigende, selv om gulrot helt åpenbart er sunnere. Min favoritt akkurat nå er at forskere i fullt alvor påstår at vi «aldri har trent mer». Nei, altså, jeg trenger jo mye mer enn min bestefar. Han var fisker og delvis selvberget og jobbet fysisk 8-14 timer hver dag i kaldt vær 6 dager i uka. Forbrente vel omtrent like mye som en toppidrettsutøver. Men han trente ikke en eneste time av sitt liv. Jeg trener 3-4 timer i uka. Og innbiller meg ikke at jeg beveger meg mer enn mine forfedre. Anonymkode: f305b...114 Dette er den mest misforståtte oppfatningen av et begrep som jeg har sett noensinne. Les deg litt opp (for eksempel i denne tråden, men helst også andre steder), og så snakkes vi. Anonymkode: fa83e...1d5 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #83 Del Skrevet 9. mai 2021 Utenom rene råvarer spiser jeg Cottage cheese, yoghurt, skyr, sjokolade og Lakerol. Lakerolen er sikkert UP men telles det andre som det? Anonymkode: f0da1...296 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #84 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er den mest misforståtte oppfatningen av et begrep som jeg har sett noensinne. Les deg litt opp (for eksempel i denne tråden, men helst også andre steder), og så snakkes vi. Anonymkode: fa83e...1d5 Uansett, kudos for morsomt og velskrevet innlegg. Om jeg hadde vært redaktør for et magasin eller en avis, ville jeg ansatt deg uten å nøle. Anonymkode: fa83e...1d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #85 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Utenom rene råvarer spiser jeg Cottage cheese, yoghurt, skyr, sjokolade og Lakerol. Lakerolen er sikkert UP men telles det andre som det? Anonymkode: f0da1...296 Skyr, sjokolade (avhengig av type) og Lakerol er UP, ja. Uansett, hvis det bare utgjør en bitteliten del av kostholdet ditt, er det ikke noe kjempeproblem. Anonymkode: fa83e...1d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 9. mai 2021 #86 Del Skrevet 9. mai 2021 Hvor viktig det er avhenger av gener og andre tiltak som trening. Har man en hjerne som fort får plakkdannelser så må man spise sunt uansett hvor mye man trener. Jeg spiser etter hva kroppen min reagerer godt og dårlig på fremfor hva som er de generelle rådene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #87 Del Skrevet 9. mai 2021 Å ha et kosthold som er helt fritt for UP mat høres litt sånn spiseforstyrret ut, synes jeg. Selv har jeg aldri hatt noe særlig ultraprosessert mat i livet mitt, men "fritt for" høres litt ekstremt ut. Nesten sånn som sånne som er opphengt i keto, carnivore, vegansk, eller andre ekstreme dietter. Uavhengig av diett, ståsted, osv., er det sunn fornuft å kutte mest mulig av ultraprosessert mat. Men "fritt for" er både en utopi, usunt, og ikke nødvendig i det hele tatt. Anonymkode: fa83e...1d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #88 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å ha et kosthold som er helt fritt for UP mat høres litt sånn spiseforstyrret ut, synes jeg. Selv har jeg aldri hatt noe særlig ultraprosessert mat i livet mitt, men "fritt for" høres litt ekstremt ut. Nesten sånn som sånne som er opphengt i keto, carnivore, vegansk, eller andre ekstreme dietter. Uavhengig av diett, ståsted, osv., er det sunn fornuft å kutte mest mulig av ultraprosessert mat. Men "fritt for" er både en utopi, usunt, og ikke nødvendig i det hele tatt. Anonymkode: fa83e...1d5 Hvordan kan det være usunt å holde seg unna usunn mat? 🤔 Det smaker jo ikke noe godt heller når man vender seg til sunn uprosesert mat. Anonymkode: 16c70...7f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 9. mai 2021 #89 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Dette er den mest misforståtte oppfatningen av et begrep som jeg har sett noensinne. Les deg litt opp (for eksempel i denne tråden, men helst også andre steder), og så snakkes vi. Anonymkode: fa83e...1d5 Jeg "elsker" denne typen innlegg. Så saklig og informert. "Les deg opp" - "google er din venn" - gjengangere i denne tråden til alle som våger å rekke opp hånden for å spørre eller kanskje stille et kritisk spørsmål. Nå, for å understreke poenget: Har vedkommende du svarte på denne måten skrevet et eneste sted at ultraprosessert mat er fantastisk sunt og anbefales på det varmeste? Nei, vedkommende skrev ikke det. Vedkommende pekte på at det er "hysteri" tendenser innenfor kosthold i den ene eller den andre retningen. Ikke alle har tid og plass til å lage hver eneste rett de har i sitt kosthold fra bunnen av fra selvdyrkede grønnsaker fra egen hage, eller kjøtt fra bondegården de har kjørt til for å se på når det lages pølser sånn at de kan være sikker på at det er gullende rent kjøtt i pølsen (selv om de aller helst skulle laget pølsen selv). Når det påstås at den synder som en gang i mellom lager tomatsuppe fra Toro kommer til å ånde ut i en eneste lang ingrediensliste med en eim av Toro i luften blir det hysteri. Disclaimer: Jeg harselerer. Jeg synes det er bra at man er bevisst på kostholdet sitt. Det er bra at man unngår å spise ultraprosessert mat (jeg hadde ikke hørt uttrykket før jeg leste denne tråden). Jeg synes det er bra at det påpekes gode alternativer slik at vi alle kan forbedre oss. Og så synes jeg det er fint med litt balanse ...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #90 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan kan det være usunt å holde seg unna usunn mat? 🤔 Det smaker jo ikke noe godt heller når man vender seg til sunn uprosesert mat. Anonymkode: 16c70...7f6 Det er selvfølgelig ikke usunt å holde seg unna usunn mat, og det gjør jeg selv også. Men det kan være usunt å skulle sette opp strenge regler for seg selv, og ikke minst å ha et slags enten-eller forhold til mat. Anonymkode: fa83e...1d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #91 Del Skrevet 9. mai 2021 Blondie65 skrev (1 minutt siden): Jeg "elsker" denne typen innlegg. Så saklig og informert. "Les deg opp" - "google er din venn" - gjengangere i denne tråden til alle som våger å rekke opp hånden for å spørre eller kanskje stille et kritisk spørsmål. Nå, for å understreke poenget: Har vedkommende du svarte på denne måten skrevet et eneste sted at ultraprosessert mat er fantastisk sunt og anbefales på det varmeste? Nei, vedkommende skrev ikke det. Vedkommende pekte på at det er "hysteri" tendenser innenfor kosthold i den ene eller den andre retningen. Ikke alle har tid og plass til å lage hver eneste rett de har i sitt kosthold fra bunnen av fra selvdyrkede grønnsaker fra egen hage, eller kjøtt fra bondegården de har kjørt til for å se på når det lages pølser sånn at de kan være sikker på at det er gullende rent kjøtt i pølsen (selv om de aller helst skulle laget pølsen selv). Når det påstås at den synder som en gang i mellom lager tomatsuppe fra Toro kommer til å ånde ut i en eneste lang ingrediensliste med en eim av Toro i luften blir det hysteri. Disclaimer: Jeg harselerer. Jeg synes det er bra at man er bevisst på kostholdet sitt. Det er bra at man unngår å spise ultraprosessert mat (jeg hadde ikke hørt uttrykket før jeg leste denne tråden). Jeg synes det er bra at det påpekes gode alternativer slik at vi alle kan forbedre oss. Og så synes jeg det er fint med litt balanse ...! Men da kan du jo også ta med i betraktning at jeg skrev i et par innlegg lenger ned at jeg ikke ville nølt med å ansette vedkommende som skribent dersom jeg hadde vært redaktør. Anonymkode: fa83e...1d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #92 Del Skrevet 9. mai 2021 Blondie65 skrev (4 minutter siden): Ikke alle har tid og plass til å lage hver eneste rett de har i sitt kosthold fra bunnen av fra selvdyrkede grønnsaker fra egen hage, eller kjøtt fra bondegården de har kjørt til for å se på når det lages pølser sånn at de kan være sikker på at det er gullende rent kjøtt i pølsen (selv om de aller helst skulle laget pølsen selv). Dette er et helt ekstremt eksempel på stråmannsargumentasjon. Ikke et eneste sted i denne tråden vil du finne at dette er noe man skal bestrebe. Tvert imot - både jeg og andre har fremhevet at man kan kjøpe ferdig råkostsalat, ferdige karbonader, ferdigmalt kaffe - og mye mer til. Så hvor du tok det jeg har sitert ovenfor her fra, begriper jeg bare ikke. Anonymkode: fa83e...1d5 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #93 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er selvfølgelig ikke usunt å holde seg unna usunn mat, og det gjør jeg selv også. Men det kan være usunt å skulle sette opp strenge regler for seg selv, og ikke minst å ha et slags enten-eller forhold til mat. Anonymkode: fa83e...1d5 Nja, kommer jo helt an på hvordan man angriper det og tenker. Ikke se begrensninger, men muligheter! For min del har jeg ikke nei mat, men ja mat. Jeg vet hva usunn mat gjør med kroppen og helsa mi, så frister lite å spise det. Jeg ser på det som en gevinst og noe positivt at jeg kan spise masse sunt og godt. Jeg er ikke lei meg for at jeg ikke burde spise den godteri posen eller lignende (selv om det ikke frister heller) og tenker ikke det er nei mat. Jeg har mer glede av den sunne maten jeg spiser. Det smaker fantastisk og er veldig bra for helsa mi ☺️ vinn vinn. Ingen tap. Anonymkode: 16c70...7f6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #94 Del Skrevet 9. mai 2021 Sitat Ikke alle har tid og plass til å lage hver eneste rett de har i sitt kosthold fra bunnen av fra selvdyrkede grønnsaker fra egen hage, eller kjøtt fra bondegården de har kjørt til for å se på når det lages pølser sånn at de kan være sikker på at det er gullende rent kjøtt i pølsen (selv om de aller helst skulle laget pølsen selv). Men i alle dager??? DU har stilt deg i bresjen for at det å kjøpe ferdigkuttet råkost er forkastelig (noe jeg er fullstendig uenig i.) Du forsøker med dette å legge inn et slags moralsk element her, noe jeg synes er fullstendig irrelevant. Min agenda handler om hvordan ulike matvarer virker på kroppen, og det er faktisk ren biologi. Din oppfatning av hva som er moralsk riktig, er dermed ikke relevant overhodet. Anonymkode: fa83e...1d5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bomba Skrevet 9. mai 2021 #95 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Går det greit? Jeg har det siste året kuttet det meste av ultraprosessert mat. Vi liker heldigvis å lage mat og sette pris på gode råvarer,helst kortreist. Det er utrolig hvor mye som er ultraprosessert av det som selges i butikken. Anonymkode: bfdb1...781 nei, jeg jobber mye drar kl 6 om morningen og kommer hjem 1830. orker ikke å bruke lang tid på kjøkkenet eller bruke så mye penger på middag. jeg velger heller å tjene 1 million i året og spise ultra prossesert mat enn å tjene mindre og bruke mer penger på mat pga noe som ikke har noe å si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #96 Del Skrevet 9. mai 2021 bomba skrev (2 minutter siden): nei, jeg jobber mye drar kl 6 om morningen og kommer hjem 1830. orker ikke å bruke lang tid på kjøkkenet eller bruke så mye penger på middag. jeg velger heller å tjene 1 million i året og spise ultra prossesert mat enn å tjene mindre og bruke mer penger på mat pga noe som ikke har noe å si Det er ditt valg, og det står du jo selvfølgelig helt fritt til å ta. Allikevel, det er fullstendig mulig å spise ikke-ultraprosessert uten å bruke ekstra tid på det. Du kan kjøpe ferdigkuttede grønnsaker, take-away fra bra plasser, biff eller fisk med grønnsaksblanding og smør til, eller ferdigmat av høy kvalitet. Det er heldigvis ikke sånn at dersom man ikke ønsker å lage mat fra bunnen, at man er dømt til å spise rævva mat. Anonymkode: fa83e...1d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #97 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kuttet ut alt av frossenmat, halvfabrikata, Toro osv. for snart ett år siden. Kan godt spise pølse, kjøttdeig osv. innimellom, det er en flott bruk av mat man ellers hadde kastet! Unngår margarin da. Handler inn kjøtt, frukt og grønt i starten av uka og spiser godt hele veien. Det eneste jeg ikke lager fra bunnen, er f.eks majones, men ellers er kostholdet mitt helt fra bunnen og med rene ingredienser. Merker ingen forskjell i kroppen, men det er fint å vite akkurat hva jeg spiser Anonymkode: 3ad72...d1d Kjøttdeig er bare kvernet kjøtt. Jeg anser kjøttdeig som like rent som raspet gulrot. Grunnen til at noen kaller det "urent" er fordi man ikke bare får muskelkjøtt oppi, men også sener og sånt. Men det er bare bra å få i seg, så ikke noe galt med det. Anonymkode: def84...d14 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bomba Skrevet 9. mai 2021 #98 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ditt valg, og det står du jo selvfølgelig helt fritt til å ta. Allikevel, det er fullstendig mulig å spise ikke-ultraprosessert uten å bruke ekstra tid på det. Du kan kjøpe ferdigkuttede grønnsaker, take-away fra bra plasser, biff eller fisk med grønnsaksblanding og smør til, eller ferdigmat av høy kvalitet. Det er heldigvis ikke sånn at dersom man ikke ønsker å lage mat fra bunnen, at man er dømt til å spise rævva mat. Anonymkode: fa83e...1d5 ja men dette koster mye penger, biff, fisk og sund mat koster mye penger, jeg bruker 1/3 av penger nå på å spise ferdig mat enn sund mat jeg har tidligere drevet med idrett, vært på dietter osv og spist mye sundt, det koster for å si det sånn, dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2021 #99 Del Skrevet 9. mai 2021 bomba skrev (1 minutt siden): ja men dette koster mye penger, biff, fisk og sund mat koster mye penger, jeg bruker 1/3 av penger nå på å spise ferdig mat enn sund mat jeg har tidligere drevet med idrett, vært på dietter osv og spist mye sundt, det koster for å si det sånn, dessverre Men hvis du tjener 1 mill i året, burde det virkelig ikke være noe problem. Anonymkode: fa83e...1d5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bomba Skrevet 9. mai 2021 #100 Del Skrevet 9. mai 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvis du tjener 1 mill i året, burde det virkelig ikke være noe problem. Anonymkode: fa83e...1d5 nei det er ikke noe problem, men overskuddet av det jeg tjener går inn i firma og boligprosjekter, alle pengene mine investeres i firma og industri eiendom. Så selv om jeg tjener mye så går minimum 40 000 i mnd til investering. dette har jeg valgt selv. hadde jeg ikke investert hadde jeg selvfølgelig spist bedre mat 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå