Gå til innhold

har du et kosthold fritt for ultraprosessert mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spiser så godt som ikke noe ultraprossesert mat. Spiser innimellom fiskeburger og pølse, men er da veldig nøye med hvilken type jeg velger og det er alltid som en del av et måltid med mye råvarer som utgjør hoveddelen av måltidet. Ut over det går det jo endel i prosseserte varer som ost, yoghurt naturell, cottage cheese, hermetiske tomater/bønner/linser o.l. Blir mye tid som går til matlaging, kutting av grønnsaker og sånt. Men det er det verdt. Litt spent på hvordan det skal gå om vi får barn bare. Det vil ta mye tid.

Anonymkode: 0c585...e88

Det finnes ferdigmat som ikke er ultraprosessert (Mere Suppe, ferdiggrillet kylling, Grønne Folk, pølser fra Metervare) - det holder bare å se etter mat som er slik du kunne laget den selv.

Og ferdigkjøpte fiskekaker med en høy andel fisk og minimalt med tilsetningsstoffer er prima mat. Kombinert med en pose ferdigkuttet råkostsalat har man nesten en hel middag.

Så det trenger ikke ta altfor mye tid! :)

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiser så lite som mulig. Lager det meste fra bunnen av. 

Anonymkode: 2b76b...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (27 minutter siden):

Jeg spiser fra tid til annen fiskekaker og karbonader og jeg bruker av og til karbonadedeig i matlagingen. Jeg kjøper pakker med kyllinglår - disse er vel halvstekte eller noe sånt - fordi jeg liker smaken av dette og det gir en lettvint og rask middag.

Alt dette er veldig gode eksempler på mat som ikke er ultraprosessert (om du velger fiskekaker og karbonader som er mest mulig av "hjemmelaget" type, vel å merke).

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Det finnes ferdigmat som ikke er ultraprosessert (Mere Suppe, ferdiggrillet kylling, Grønne Folk, pølser fra Metervare) - det holder bare å se etter mat som er slik du kunne laget den selv.

Og ferdigkjøpte fiskekaker med en høy andel fisk og minimalt med tilsetningsstoffer er prima mat. Kombinert med en pose ferdigkuttet råkostsalat har man nesten en hel middag.

Så det trenger ikke ta altfor mye tid! :)

Anonymkode: fa83e...1d5

Ja, jeg bruker noen utvalgte ferdigprodukter som sagt. Men blir mye selvlaget rett og slett fordi det blir fryktelig dyrt med ferdigvarer av god kvalitet i de mengdene vi spiser. Vi er ganske storspiste. En pose råkostsalat er kanskje nok grønnsaker til meg alene til middag. Men frossengrønnsaker er en slager her i huset for å få ned matlagingstiden. Så det er klart det finnes muligheter! 😊

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg bruker noen utvalgte ferdigprodukter som sagt. Men blir mye selvlaget rett og slett fordi det blir fryktelig dyrt med ferdigvarer av god kvalitet i de mengdene vi spiser. Vi er ganske storspiste. En pose råkostsalat er kanskje nok grønnsaker til meg alene til middag. Men frossengrønnsaker er en slager her i huset for å få ned matlagingstiden. Så det er klart det finnes muligheter! 😊

Anonymkode: 0c585...e88

Frossengrønnsaker er topp kvalitet! :)

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (26 minutter siden):

Hvordan blir det forskjell på hjemmebrygg og laget av andre? 

Aner ikke, jeg har aldri laget selv, men det er altså eksempel på matvarer som har ingrediensliste men som jeg likevel kjøper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Frossengrønnsaker er topp kvalitet! :)

Anonymkode: fa83e...1d5

Helt klart! Og billig også, betaler ikke for noe avkutt som bare går i søpla. Veldig kjekt for en "fattig" student 😅

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

Aner ikke, jeg har aldri laget selv, men det er altså eksempel på matvarer som har ingrediensliste men som jeg likevel kjøper. 

Det meste av øl er vel uansett "bare" prosessert og ikke ultraprosessert. Dessuten er det ikke noe man går og pimper dagen lang, så dermed er det ikke sånn kjempeviktig hvordan det er laget. Hverdagskostholdet er MYE viktigere!

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Går det greit? Jeg har det siste året kuttet det meste av ultraprosessert mat. Vi liker heldigvis å lage mat og sette pris på gode råvarer,helst kortreist. Det er utrolig hvor mye som er ultraprosessert av det som selges i butikken.

Anonymkode: bfdb1...781

Nei, spiser ikke slikt dritt. Det er ikke mat i mine øyne.

Anonymkode: 9bfd5...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter de siste ukers oppmerksomhet om dette har jeg innsett at BARNA mine spiser ekstremt mye ultraprosessert mat... 😱 

Butikkbrød (barnehagen) 

Margarin (barnehagen) 

Leverpostei (minste elsker det og gumler med skje) 

Pasta 

Fiskekaker (populært til kveldsmat) 

Yoghurt 

Havrefras 

Karbonader (ikke alltid vi har hjemmelaget) 

Falukorv (pålegg) 

Smøreost 

Quote

:glare:🤓 skjønner ikke hva som skjedde med quoten her 

 

Anonymkode: ede34...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken leverpostei, pasta, fiskekaker eller yoghurt er nødvendigvis ultraprosessert. Det kommer an på hva du kjøper: leverpostei fra Finsbråten eller Grøstad er ikke ultraprosessert, det er heller ikke vanlig tørr pasta, eller fiskekaker med høyt fiskeinnhold og med få tilsetningsstoffer. Og yoghurt naturell er bare minimalt prosessert. Mange av de andre yoghurtene som er å få kjøpt, spesielt de som er fettreduserte og/eller har kunstige søtstoffer og aromastoffer, er derimot ultraprosesserte.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser sikkert masse "ultraprossessert" mat. Forstår ikke hva som skal være farlig med det. Ja så om ting er lagt om til pulver eller behandlet med trykk osv - det gjør ikke automatisk at det er farlig. Blir som å være blindt redd for "kjemikalier" uten noen innsikt i hva de forskjellige tingene faktisk er, hvordan de virker osv. Spiser ting som er enklet og greit å lage og som smaker godt. 

Anonymkode: f700a...2e2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og karbonader er heller ikke ultraprosesserte dersom de bare inneholder normale ingredienser.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hverken leverpostei, pasta, fiskekaker eller yoghurt er nødvendigvis ultraprosessert. Det kommer an på hva du kjøper: leverpostei fra Finsbråten eller Grøstad er ikke ultraprosessert, det er heller ikke vanlig tørr pasta, eller fiskekaker med høyt fiskeinnhold og med få tilsetningsstoffer. Og yoghurt naturell er bare minimalt prosessert. Mange av de andre yoghurtene som er å få kjøpt, spesielt de som er fettreduserte og/eller har kunstige søtstoffer og aromastoffer, er derimot ultraprosesserte.

Anonymkode: fa83e...1d5

Minsten spiser KUN stabburet sin leverpostei, og fiskekaker med for høy andel fisk er ikke populært. De får Skyr mini eller Q yoghurt, men yoghurt som ikke er naturell er visst per definisjon ultraprosessert uansett. 🤷‍♀️ Pasta har jeg også sett stå på lister over ultraprosessert mat? 

Jeg skal innrømme at det er vanskelig å se forskjellen. 

Anonymkode: ede34...8e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg spiser sikkert masse "ultraprossessert" mat. Forstår ikke hva som skal være farlig med det. Ja så om ting er lagt om til pulver eller behandlet med trykk osv - det gjør ikke automatisk at det er farlig. Blir som å være blindt redd for "kjemikalier" uten noen innsikt i hva de forskjellige tingene faktisk er, hvordan de virker osv. Spiser ting som er enklet og greit å lage og som smaker godt. 

Anonymkode: f700a...2e2

Det er ikke nødvendigvis "farlig", men det er dårlig for helsa. Vi har gjennom hundretusener av år blitt tilpasset å spise råvarer i ganske opprinnelig form, og disse aggressive industriprosessene vi har hatt de siste få tiårene ødelegger og transformerer maten slik at den virker og tas opp på en helt annen måte i kroppen. Den blir rett og slett på et vis fremmed for kroppen.

Dette handler ikke om å "være redd for kjemikalier". All mat består av kjemikalier. Men de kjemikaliene som brukes i disse ekstreme industriprosessene, samt veldig mange av de som tilsettes maten i industrien, er uvelkomne for kroppen.

Og til og med helt harmløse kjemikalier som kroppen er godt kjent med, som E300 (askorbinsyre/C-vitamin) er ikke det samme når det blir tilsatt i et produkt, som det er når det inngår som en naturlig bestanndel i frukt eller grønnsaker.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste jeg spiser er fra bunnen av, men bruker margarin innimellom, drikker litt brus på helg, spiser pølse en sjelden gang, og spiser en del sjokolade. 

Jeg har veldig fin vekt og blodprøvene er så fine som de kan bli inkludert kolesterol, så er ikke særlig bekymret for den mengden ultraprosessert mat jeg inntar. 

Anonymkode: 4335c...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke nødvendigvis "farlig", men det er dårlig for helsa. Vi har gjennom hundretusener av år blitt tilpasset å spise råvarer i ganske opprinnelig form, og disse aggressive industriprosessene vi har hatt de siste få tiårene ødelegger og transformerer maten slik at den virker og tas opp på en helt annen måte i kroppen. Den blir rett og slett på et vis fremmed for kroppen.

Dette handler ikke om å "være redd for kjemikalier". All mat består av kjemikalier. Men de kjemikaliene som brukes i disse ekstreme industriprosessene, samt veldig mange av de som tilsettes maten i industrien, er uvelkomne for kroppen.

Og til og med helt harmløse kjemikalier som kroppen er godt kjent med, som E300 (askorbinsyre/C-vitamin) er ikke det samme når det blir tilsatt i et produkt, som det er når det inngår som en naturlig bestanndel i frukt eller grønnsaker.

Anonymkode: fa83e...1d5

Men så er det helt nødvendig for holdbarheten. Når jeg lager aloe vera gel hjemme, tilsetter jeg C-vitamin for at det skal være holdbart i noen uker fremfor en dag eller to.

Anonymkode: 4335c...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser en blanding. Alle prøvene er fine og er normalvektig. Jeg tenker at har man et variert kosthold er det rom for litt raske løsninger av og til.

Anonymkode: 888b0...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke nødvendigvis "farlig", men det er dårlig for helsa. Vi har gjennom hundretusener av år blitt tilpasset å spise råvarer i ganske opprinnelig form, og disse aggressive industriprosessene vi har hatt de siste få tiårene ødelegger og transformerer maten slik at den virker og tas opp på en helt annen måte i kroppen. Den blir rett og slett på et vis fremmed for kroppen.

Dette handler ikke om å "være redd for kjemikalier". All mat består av kjemikalier. Men de kjemikaliene som brukes i disse ekstreme industriprosessene, samt veldig mange av de som tilsettes maten i industrien, er uvelkomne for kroppen.

Og til og med helt harmløse kjemikalier som kroppen er godt kjent med, som E300 (askorbinsyre/C-vitamin) er ikke det samme når det blir tilsatt i et produkt, som det er når det inngår som en naturlig bestanndel i frukt eller grønnsaker.

Anonymkode: fa83e...1d5

Hvordan er det dårlig for helsa? Hva konkret er konsekvensene?

Anonymkode: f700a...2e2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Minsten spiser KUN stabburet sin leverpostei, og fiskekaker med for høy andel fisk er ikke populært. De får Skyr mini eller Q yoghurt, men yoghurt som ikke er naturell er visst per definisjon ultraprosessert uansett. 🤷‍♀️ Pasta har jeg også sett stå på lister over ultraprosessert mat? 

Jeg skal innrømme at det er vanskelig å se forskjellen. 

Anonymkode: ede34...8e3

Neida, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Er det sånt du kunne fått til hjemme (eller i hvert fall ikke så veldig langt unna), er det "good to go". Er det derimot som MÅ produseres på fabrikk og inneholder en masse tilsetningsstoffer, er det sannsynligvis usunt.

Og når det gjelder yoghurt: Om du rører inn bær selv, eller om en produsent gjør det, er det selvfølgelig ett fett. Så ferdigkjøpt yoghurt som stort sett består av bare bær og yoghurt, sånn som f.eks. Rørosmeieriet sine, er omtrent like bra som om du hadde rørt inn bærene selv. Sier seg selv.

Stabburet sin leverpostei inneholder E407 (karragenan), som ser ut til å være uheldig. Kanskje minsten din kan lære å like annen leverpostei?

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...