Gå til innhold

har du et kosthold fritt for ultraprosessert mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

bomba skrev (1 minutt siden):

nei det er ikke noe problem, men overskuddet av det jeg tjener går inn i firma og boligprosjekter, alle pengene mine investeres i firma og industri eiendom.  Så selv om jeg tjener mye så går minimum 40 000 i mnd til investering. dette har jeg valgt selv. hadde jeg ikke investert hadde jeg selvfølgelig spist bedre mat

OK, men du skrev at du tjener 1 mill. i året, men så gjør du tydeligvis ikke det allievel.

Og uansett er egen helse veldig mye mer verdt enn alt annet her i livet, så du har ekstremt merkelige prioriteringer, synes jeg

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Expandable86 skrev (1 minutt siden):

Spiser det jeg vil og har lyst på.

Og hva er så det? (Ettersom denne tråden handler om ultraprosessert mat?)

#keepitrelevant

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bomba skrev (14 minutter siden):

nei det er ikke noe problem, men overskuddet av det jeg tjener går inn i firma og boligprosjekter, alle pengene mine investeres i firma og industri eiendom.  Så selv om jeg tjener mye så går minimum 40 000 i mnd til investering. dette har jeg valgt selv. hadde jeg ikke investert hadde jeg selvfølgelig spist bedre mat

Jeg hadde valgt å investere litt penger i helsa mi også, men jeg ser at vi har forskjellige prioriteringer.

Anonymkode: def84...d14

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å ha et kosthold som består minst mulig av ultraprosessert mat. Jeg baker egne brød, kjøper ekte smør og har aldri posesupper og lignende. Men en sjelden gang blir det jo en tacolefse, en sjokolade, en bruksboks, en pølse til grilling i skogen osv. Orker ikke overkomplisere det, men holde meg mest mulig til ren og prosessert mat. 

Det koster ikke meg noe mer enn da jeg handlet ukritisk på butikken, og det er overraskende enkelt å unngå ultraprosessert mat i hverdagen. Med litt planlegging såklart, det er ikke bare å stikke innom en butikk og handle en Go' morgen om man ikke rakk frokosten liksom.

Anonymkode: ffb2a...478

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg spiser sikkert masse "ultraprossessert" mat. Forstår ikke hva som skal være farlig med det. Ja så om ting er lagt om til pulver eller behandlet med trykk osv - det gjør ikke automatisk at det er farlig. Blir som å være blindt redd for "kjemikalier" uten noen innsikt i hva de forskjellige tingene faktisk er, hvordan de virker osv. Spiser ting som er enklet og greit å lage og som smaker godt. 

Anonymkode: f700a...2e2

det er en teori om at vi blir feite av ultraprosessert mat som har tatt en naturlig råvare og knust den til pulver, typisk potetmos. Fordi ultraprosesseringen ødelegger celleveggene i poteten, og gjør den for lettfordøyelig, slik at vi legger på oss. Samme med juice og smoothier - det er mye bedre for kroppen å spise frukten i sin naturlige form, enn å presse den til juice.

Anonymkode: fa50b...a27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (14 timer siden):

Jeg har skjønt at ultraprosessert mat kan være næringsfattig og skadelig. 

Svært mange av de som velger en stor grad av utralprosessert mat gjør det fordi det er lettvint - en snarvei til matlaging. Ikke alle har den helt store matinteressen heller og liten forståelse for forskjellen på sunt og usunt. Altså velger de lettvinte løsninger - utralprosessert mat ut fra at de kommer raskt til målet: ferdig mat på bordet til seg og familien. Akkurat samme motiv som de som kjøper det - etter min mening - helt unødvendige produktet råkostsalat ferdig kuttet.

ferdigkuttet salat og frosne grønnsaker har, ihvertfall hos oss, den store fordelen at alt blir spist. Så for meg motvirker det matsvinn.

Anonymkode: fa50b...a27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er i sannhet en interessant tråd for en person på 40+ som alltid (helt fra barndommen, da foreldrene mine bestemte kostholdet) har spist råvarebasert og som hele livet har skydd unna ultraprosessert mat så langt det lar seg gjøre.

Det finnes tydeligvis mange voksne som ikke har et reflektert forhold til mat og kosthold, og det sjokkerer meg litt, faktisk.

Anonymkode: fa83e...1d5

Det sjokkerer deg at folk spiser ferdigmat? 

Anonymkode: 9ee04...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

det er en teori om at vi blir feite av ultraprosessert mat som har tatt en naturlig råvare og knust den til pulver, typisk potetmos. Fordi ultraprosesseringen ødelegger celleveggene i poteten, og gjør den for lettfordøyelig, slik at vi legger på oss. Samme med juice og smoothier - det er mye bedre for kroppen å spise frukten i sin naturlige form, enn å presse den til juice.

Anonymkode: fa50b...a27

Dette var en fin forklaring på det, jeg synes alltid det er så vanskelig å forklare mekanismene i kroppen når jeg forklarer dette med ultraprosessert mat. Takk :)

Anonymkode: ffb2a...478

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før, når jeg spiste lav fodmap, så var kostholdet ganske fritt for det ja. Rett og slett ut av nødvendighet. Det er løk og hvitløk i nesten alt av ferdigretter og chips, og det førte til at jeg måtte lage alt fra bunnen.

Nå spiser jeg derimot med glede en del yoghurt, pasta, og ferdigretter fordi jeg kan, og fordi jeg må iblant (sliter med å lage middager selv). Jeg har ikke gått opp i vekt av, det og er for å spise litt av alt så lenge det er med måte og ikke er ekstremt noen veier. Jeg spiser en del frukt og grønt, og jeg lager mat fra bunnen når helsa tillater det. Men dårlig samvittighet gidder jeg ikke å ha altså.

Anonymkode: db0f4...6a3

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Før, når jeg spiste lav fodmap, så var kostholdet ganske fritt for det ja. Rett og slett ut av nødvendighet. Det er løk og hvitløk i nesten alt av ferdigretter og chips, og det førte til at jeg måtte lage alt fra bunnen.

Nå spiser jeg derimot med glede en del yoghurt, pasta, og ferdigretter fordi jeg kan, og fordi jeg må iblant (sliter med å lage middager selv). Jeg har ikke gått opp i vekt av, det og er for å spise litt av alt så lenge det er med måte og ikke er ekstremt noen veier. Jeg spiser en del frukt og grønt, og jeg lager mat fra bunnen når helsa tillater det. Men dårlig samvittighet gidder jeg ikke å ha altså.

Anonymkode: db0f4...6a3

Hvorfor skulle du ha det av å spise ultraprosessert mat av og til? Det er anbefalt å kutte ned på det, men de fleste skjønner at det er vanskelig i dagens samfunn å leve et liv helt blottet for ultraprosessert mat. 

Anonymkode: ffb2a...478

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ultraprossesert mat sånn 2-3 dager i uken til middag (hovedproteinet hvertfall) og så sikkert litt her og der. Spiser jo brød og juice (presser ikke min egen) og innimellom blir det til og med frossenpizza, potetgull og godis (!!), men alt med måte selvfølgelig. Er veganer, men mest for dyrevelferd. Tar jo blodprøver jevnlig (det burde alle egentlig gjøre) og sjekker at alle vitaminer og mineraler er på plass. Det går vel aldri noen dag uten at jeg får i meg noe prossesert mat. 

Anonymkode: dc3f7...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt for; nei. Jeg har et balansert kosthold tilpasset min livsstil, og da må noen ultraprosesserte matvarer inkluderes mtp tid/ ork. Jeg tror alt handler om mengde, og å spise en posesuppe med litt ekstra grønnsaker i en gang i blant skader ikke.

Anonymkode: 73d1e...d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.5.2021 den 11.45):

ferdigkuttet salat og frosne grønnsaker har, ihvertfall hos oss, den store fordelen at alt blir spist. Så for meg motvirker det matsvinn.

Anonymkode: fa50b...a27

Men dette er jo heller ikke ultraprosessert mat så lenge det ikke er tilsatt noe? Ifølge denne artikkelen er det heller "minimalt prosessert mat". 

Hva er egentlig ultraprosessert mat? (bramat.no)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gnå skrev (5 minutter siden):

Men dette er jo heller ikke ultraprosessert mat så lenge det ikke er tilsatt noe? Ifølge denne artikkelen er det heller "minimalt prosessert mat". 

Hva er egentlig ultraprosessert mat? (bramat.no)

nei, det var bare en kommentar til hun som snakket så negativt om ferdigkuttet råkost. 

Anonymkode: fa50b...a27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 19.13):

Går det greit? Jeg har det siste året kuttet det meste av ultraprosessert mat. Vi liker heldigvis å lage mat og sette pris på gode råvarer,helst kortreist. Det er utrolig hvor mye som er ultraprosessert av det som selges i butikken.

Anonymkode: bfdb1...781

Ja det går greit. Er selv veganer og lager det meste fra bunn. Dette inkluderer også alternativer til melk,yoghurt,ost og diverse pålegg. Kjøper jeg ferdig produkter velger jeg merker som grønnere folk

Anonymkode: 83e47...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Råååsa

Etter å ha sjekket hva det er, så er svaret nei - meget sjeldent. 

Det er ikke et bevisst valg. Jeg liker bare ikke den type mat. F.eks Toroposene føler jeg danner et slags slimlag, og de er veldig salte (for meg). Kjøpte kjeks smaker kunstig - som metall kanskje? Det samme med kjøpte kaker. Fryste ferdigretter smaker også slim og salt. 

Det kan være fordi jeg kommer fra en oppvekst før denne typen mat var vanlig, og det er grunnen til at jeg ikke liker den. Jeg synes faktisk den er så ille at jeg fyller magen med vann fremfor å spise den type mat. 

Jeg holder meg til frukt og grønntdisken, og ferskvaren. Resten av matvarebutikken er bare fylt med fargerike poser og bokser som jeg ikke ser på som spiselige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 22.04):

Nei, vi hater å lage mat. Vi bestiller på døren, eller lager noe halvfabrikat.

Anonymkode: 8d6d7...6fa

Samme her, bestiller sushi eller annen kortreist mat. Om vi skulle laget noe hjemme hadde det fks blitt en organisk salat av stangeskylling eller lignende. 

Men hvorfor krangler mange i denne tråden om plastavfall? Dere vet at alt blir shippet til eksterne underleverandører? Kast alt i restavfall, så er du sikker på det blir brent 👍

Anonymkode: c4525...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Råååsa skrev (På 14.5.2021 den 1.57):

Etter å ha sjekket hva det er, så er svaret nei - meget sjeldent. 

Det er ikke et bevisst valg. Jeg liker bare ikke den type mat. F.eks Toroposene føler jeg danner et slags slimlag, og de er veldig salte (for meg). Kjøpte kjeks smaker kunstig - som metall kanskje? Det samme med kjøpte kaker. Fryste ferdigretter smaker også slim og salt. 

Det kan være fordi jeg kommer fra en oppvekst før denne typen mat var vanlig, og det er grunnen til at jeg ikke liker den. Jeg synes faktisk den er så ille at jeg fyller magen med vann fremfor å spise den type mat. 

Jeg holder meg til frukt og grønntdisken, og ferskvaren. Resten av matvarebutikken er bare fylt med fargerike poser og bokser som jeg ikke ser på som spiselige. 

Er ikke du 18 eller noe? Toroposer, kjeks, kjøpte kaker og fryste ferdigretter ble laget leeeeenge før din tid. Jeg er nok over dobbelt så gammel som deg og sånt var vanlig da jeg vokste opp. 

Anonymkode: def84...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Råååsa
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ikke du 18 eller noe? Toroposer, kjeks, kjøpte kaker og fryste ferdigretter ble laget leeeeenge før din tid. Jeg er nok over dobbelt så gammel som deg og sånt var vanlig da jeg vokste opp. 

Anonymkode: def84...d14

Jeg nærmer meg 50😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...