Gå til innhold

har du et kosthold fritt for ultraprosessert mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Just now, Albbas said:

Trenger det være så komplisert da? Mye av denne maten krever jo at man spiser mer for å bli mett, og krever derfor større kaloriinntak. Altså, du må spise mer kalorier i nuggets enn i kyllingfilet for å bli mett. Mer kalorier i pølse enn biff for å bli mett. De inneholder jo mye fyllstoff som ikke bidrar til metthet men som øker kaloriene. Trenger det være så avansert som hormoner og tarmflora? :klo:

Enig at det ikke trenger å være mer komplisert enn det, og det er grunn nok for å velge det bort for de fleste.

Men det er nå disse tingene man tror også kan påvirkes og det forskes på. Det er jo interessant å finne ut av hvordan det påvirker ulike deler av kroppen, og i medisinen er det viktig kunnskap. Og ikke minst viktig kunnskap for å gi tyngde til å endre kostholdsråd og tvinge frem endringer i matindustrien. 

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er begge deler, tenker jeg. Om du for eksempel spiser en håndverkspølse, blir du minst like mett som om du spiser biff.

Anonymkode: fa83e...1d5

Ja nå snakker jeg om den ultraprosesserte pølsa. Jeg merker også stor forskjell på skikkelig pølse og grillpølse, og syns derfor ikke det trenger være så komplisert. Jeg må spise mer grillpølse enn skikkelig pølse for å bli mett, derfor forstår jeg ikke hvorfor mekanismen trenger være mer komplisert enn at det handler om mengde kalorier man inntar av ultraprosessert mat? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som i at jeg aktivt unngår det? Nei. Men det meste av det smaker drit, og en del av det lager jeg nesten like fort fra bunnen av som det tar å lage halvfabrikaten, så da begrenser bruken seg naturlig.

Men når jeg innimellom får lyst på pølse, så kjøper jeg det. Og noen ganger bruker jeg en posesuppe som base til et eller annet. Jeg er ikke hysterisk.

Jeg er opptatt av god mat og hvor råvarene kommer fra, så det er viktig for meg å handle mest mulig norsk, lokalt, i sesong og gjerne økologisk. Heier på den norske bonden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Enig at det ikke trenger å være mer komplisert enn det, og det er grunn nok for å velge det bort for de fleste.

Men det er nå disse tingene man tror også kan påvirkes og det forskes på. Det er jo interessant å finne ut av hvordan det påvirker ulike deler av kroppen, og i medisinen er det viktig kunnskap. Og ikke minst viktig kunnskap for å gi tyngde til å endre kostholdsråd og tvinge frem endringer i matindustrien. 

Anonymkode: 0c585...e88

Joda, men jeg syns visse "eksperter" (Zonicker ja) fokuserer så innmari på disse prosessene vi faktisk ikke kan en døyt om, og så lite på de enkle fakta som alle kan forstå - du må spise mer nuggets enn filet for å bli mett. Men det er jo ikke så populært i det miljøet å forenkle ned til kalorier, kulere å spekulere i hormoner... 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det meste av øl er vel uansett "bare" prosessert og ikke ultraprosessert. Dessuten er det ikke noe man går og pimper dagen lang, så dermed er det ikke sånn kjempeviktig hvordan det er laget. Hverdagskostholdet er MYE viktigere!

Anonymkode: fa83e...1d5

helt enig

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Poenget er da ikke å lage mest mulig selv, men derimot at når man kjøper noe ferdig, enten det er ost, yoghurt, øl, kjøttkaker, eller noe annet, at det er laget på en ordentlig måte, og at det altså ikke er ultraprosessert.

Selv har jeg faktisk laget yoghurt noen ganger, men det er bare fordi det er artig, og at jeg vil ha en høyere fettprosent enn det som er å få kjøpt i butikken. Selvfølgelig er det ikke sunnere å lage det selv enn å kjøpe helt ren yoghurt fra f-eks. Lindahls eller Rørosmeieriet. Det er jo samme prosess og ingredienser, enten man gjør det hjemme, eller om de gjør det på meieriet/fabrikken.

Anonymkode: fa83e...1d5

Neida, det var mer siden jeg innledet med å skrive at jeg ikke kjøper mat med ingrediensliste, men så er det noen unntak.

Og selv om jeg foretrekker å lage pastaen selv fordi det smaker best, så tror jeg ikke kjøpepasta er mer usunt. Det er bare egg og durumhvete, liksom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Ja nå snakker jeg om den ultraprosesserte pølsa. Jeg merker også stor forskjell på skikkelig pølse og grillpølse, og syns derfor ikke det trenger være så komplisert. Jeg må spise mer grillpølse enn skikkelig pølse for å bli mett, derfor forstår jeg ikke hvorfor mekanismen trenger være mer komplisert enn at det handler om mengde kalorier man inntar av ultraprosessert mat? 

Men mye av problemet med den ultraprosesserte maten er at man ikke blir like mett av samme antall kalorier som man blir på skikkelig mat. Dermed må man spise mer for å bli mett og tilfredsstilt. Og dette trigger i neste omgang overspising.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Albbas
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men mye av problemet med den ultraprosesserte maten er at man ikke blir like mett av samme antall kalorier som man blir på skikkelig mat. Dermed må man spise mer for å bli mett og tilfredsstilt. 

Det er jo det jeg sier... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (2 minutter siden):

Det er jo det jeg sier... 

Jo, men det at den ultraprosesserte maten har blitt "ødelagt" i fabrikken slik at den ikke lenger er mettende nok og at man må spise mer og mer for å bli fornøyd, er jo selve hovedproblemet.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Albbas said:

Joda, men jeg syns visse "eksperter" (Zonicker ja) fokuserer så innmari på disse prosessene vi faktisk ikke kan en døyt om, og så lite på de enkle fakta som alle kan forstå - du må spise mer nuggets enn filet for å bli mett. Men det er jo ikke så populært i det miljøet å forenkle ned til kalorier, kulere å spekulere i hormoner... 🙄

Tja, det er vel fordi kroppen er mer komplisert enn bare kalorier, men det du sier er jo nettopp en viktig komponent som f.eks Zinocker også påpeker. Man vet jo faktisk ganske mye om alle disse systemene i kroppen, men man har ikke nødvendigvis den kunnskapen man ønsker om akkurat hvordan og i hvilken grad ultraprosessert mat endrer på dem. Så, vi må bare vente på mer forskning. Og så kan man velge å være føre var imens.

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis veldig lite. Jeg vokste opp med mye ultraprosessert mat, men da jeg flyttet hjemmefra så kunne jeg jo bestemme selv. 

For tiden spiser jeg et carnivore-kosthold og spiser da bare rent kjøtt, litt egg og drikker vann. 

Anonymkode: def84...d14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
Just now, AnonymBruker said:

Jo, men det at den ultraprosesserte maten har blitt "ødelagt" i fabrikken slik at den ikke lenger er mettende nok og at man må spise mer og mer for å bli fornøyd, er jo selve hovedproblemet.

Anonymkode: fa83e...1d5

Ja? Og da handler det jo om energi (kalorier) vs metthet. Tarmflora og hormoner og andre mer diffuse årsaker spiller kanskje også inn, men jeg kan ikke forstå at det får så mye fokus overfor vanlige folk, når hovedproblemet er så enkel å forstå - denne maten metter dårlig sammenlignet med mindre prosessert mat. Man trenger ikke gjøre det så mystisk og skummelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke gjøre det så mystisk og skummelt. 

Men er det noen som har gjort det, da? 

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dessuten, enkelte av tilsetningsstoffene som brukes i ultraprosessert mat er også potensielt problematiske. Best å holde seg unna.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Albbas said:

Ja? Og da handler det jo om energi (kalorier) vs metthet. Tarmflora og hormoner og andre mer diffuse årsaker spiller kanskje også inn, men jeg kan ikke forstå at det får så mye fokus overfor vanlige folk, når hovedproblemet er så enkel å forstå - denne maten metter dårlig sammenlignet med mindre prosessert mat. Man trenger ikke gjøre det så mystisk og skummelt. 

For helsen handler det om mer enn kalorier og metthet. Alle disse tingene handler jo om hvordan denne maten påvirker kroppen som helhet, ikke bare i forhold til fedme. Ut i fra det man vet i dag virker det som at ultraprosessert mat ikke er bra for oss, selv om vi er normalvektige og fint klarer å holde oss der. Både iform av hvordan den bearbeides i kroppen og hvordan næring (kunstig sammensatt vs i naturlige "pakker" i råvarene) tas opp og brukes som byggeklosser. Å finne ut av hvordan denne måten påvirker helsen vår, ikke bare vekten vår, og formidle dette er jo essensielt for å få til endringer i matsamfunnet. Helse er mer enn vekt. Fedme er muligens like mye symptom som årsak. 

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (3 timer siden):

Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat?

Fordi det er forskjell på Wasa Husman og Ballerinakjeks? Og på vanlig rømme og på Yoplait 0,0 yoghurt. Og på Freia melkesjokolade og Lion eller Snickers. 

Anonymkode: 94cbd...721

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke ultraprossesert mat, nei. Aldri. I mange år spiste jeg heller ikke noen form for prosessert mat, men er ikke like nøye lenger selv om jeg skulle ønske viljestyrken fortsatt var den samme, for helseproblemene mine var betydelig bedre da. 

Anonymkode: 94cbd...721

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vil gjette 50% ikke er ultraprossesert. Middager er stort sett hjemmelaget, men spiser jo pålegg og brød som jeg går ut fra er ultraprossesert. Lager ikke egen spaghetti, parmesan, tortilla lefser og sånne ting. Så ofte en komponent i middagen som er prosessert eller ultraprossesert. 
 

har ikke helt oversikt over hva som er prosessert og hva som er ultraprossesert. 

Anonymkode: a321a...bf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet ut alt av frossenmat, halvfabrikata, Toro osv. for snart ett år siden. Kan godt spise pølse, kjøttdeig osv. innimellom, det er en flott bruk av mat man ellers hadde kastet! Unngår margarin da. Handler inn kjøtt, frukt og grønt i starten av uka og spiser godt hele veien. Det eneste jeg ikke lager fra bunnen, er f.eks majones, men ellers er kostholdet mitt helt fra bunnen og med rene ingredienser. Merker ingen forskjell i kroppen, men det er fint å vite akkurat hva jeg spiser :)

Anonymkode: 3ad72...d1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 Lager ikke egen spaghetti, parmesan, tortilla lefser og sånne ting. Så ofte en komponent i middagen som er prosessert eller ultraprossesert. 
 

har ikke helt oversikt over hva som er prosessert og hva som er ultraprossesert. 

Anonymkode: a321a...bf8

Spaghetti og (ordentlig) parmesan er bare prosessert. Tortillalefser (i hvert fall de som stort sett er å få kjøpt i Norge) er ultraprosessert.

Prosessert mat er uproblematisk. Ultraprosessert mat er problematisk.

Klarere nå? :)

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i sannhet en interessant tråd for en person på 40+ som alltid (helt fra barndommen, da foreldrene mine bestemte kostholdet) har spist råvarebasert og som hele livet har skydd unna ultraprosessert mat så langt det lar seg gjøre.

Det finnes tydeligvis mange voksne som ikke har et reflektert forhold til mat og kosthold, og det sjokkerer meg litt, faktisk.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...