Gå til innhold

har du et kosthold fritt for ultraprosessert mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det greit? Jeg har det siste året kuttet det meste av ultraprosessert mat. Vi liker heldigvis å lage mat og sette pris på gode råvarer,helst kortreist. Det er utrolig hvor mye som er ultraprosessert av det som selges i butikken.

Anonymkode: bfdb1...781

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det gidder jeg ikke. Spiser stort sett sunn mat fra gode og rene råvarer. Men av og til er det godt med en pølse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (4 minutter siden):

Hva er ultraprosessert mat?

Det er mat som har gjennomgått flere prosesser. Eksempelvis pølser, posesuppe, margarin og nuggets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser det en gang i uken ca, men begrenser det veldig. 

Anonymkode: 9ee04...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Brunello skrev (2 minutter siden):

Det er mat som har gjennomgått flere prosesser. Eksempelvis pølser, posesuppe, margarin og nuggets.

Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, kjøper i utgangspunktet ikke mat som har ingredienseliste. Det er dog noen unntak, jeg lager f.eks. ikke min egen ost, og jeg har ikke fått til å lage yoghurt som er like god som Lindahls sin greske yoghurt (og den kanelen der er enorm, siden den ikke er norskprodusert engang 😭 Men de idiotiske norske produsentene skal jo absolutt fettredusere sin greske yoghurt!. Og jeg kjøper Berit Nordstrand sin 80 % sjokolade når jeg ikke gidder å lage sjokolade selv. Og innimellom kjøper jeg vin eller en øl, det lager jeg heller ikke. Drikker det ikke ofte nok til å gidde å styre med hjemmebrygg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Spiser vegansk. Lager alt fra bunnen. Men, gjør ikke annet enn å lage mat. Så dette blir jeg nok ikke gjøre mer etterhvert. Vært veganer i 5 år. Ingen forskjell på BT, puls, blodprøver, hud etc. Så går nok over til pescetar og kommer til å spise mer "prossesert" mat etterhvert.

Anonymkode: 7326b...f2b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg spiser en blanding der hoveddelen av kostholdet består av  rene produkter. Men jeg har ikke bil så kan derfor ikke oppsøke bondegårder og sånt for å få tak i mat som ikke har vært gjennom en produksjonslinje.

Av prosesserte matvarer er det en og annen posesaus og en og annen posesuppe. Disse "pimpes" med tilsatte grønnsaker.

Jeg spiser fra tid til annen fiskekaker og karbonader og jeg bruker av og til karbonadedeig i matlagingen. Jeg kjøper pakker med kyllinglår - disse er vel halvstekte eller noe sånt - fordi jeg liker smaken av dette og det gir en lettvint og rask middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (6 minutter siden):

Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat?

Nei, det er forskjellige grader. Google er din venn. 

Anonymkode: 9ee04...cb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (1 minutt siden):

Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat?

Man deler i 4 kategorier. Det er enklest å Google. Jeg ser ikke helt forskjellen på noen av eksemplene som nevnes. Eksempelvis går brød som prosessert og kaker og pølsebrød som ultraprosessert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Det er mat som har gjennomgått flere prosesser. Eksempelvis pølser, posesuppe, margarin og nuggets.

En liten rettelse: Pølser trenger ikke nødvendigvis å være ultraprosessert. Om du lager dem selv, eller kjøper fra et gårdsutsalg, eller fra produsenter som Metervare (som også lager dem på "gammelmåten"), er de IKKE ultraprosessert og dermed heller ikke noe som bør unngås.

Og for å svare på spørsmålet: JA, jeg spiser i det store og hele mat som ikke er ultraprosessert, og det har jeg gjort hele livet. Jeg har vokst opp sånn, og det har vært helt naturlig og i ryggmargen min å leve sånn. Det har føltes helt feil å skulle leve på pulver som skal utrøres i vann, eller ferdigmat med 100 ingredienser, men derimot helt naturlig å skulle lage mat av kjøtt, fisk, grønnsaker, osv. Det har alltid vært sånn for meg. Det er jo bare sunn fornuft og alminnelig logikk at mat som ikke er altfor fjernet fra naturen og landbruket er det som er best for oss (og dessuten, ikke minst, som smaker best!)

I det siste har jeg kommet over begrepet "ultraprosessert", og da har alle brikkene falt på plass, blant annet hva som er feil med dagens kosthold og forholdet til mat i samfunnet.

Selvfølgelig hender det at jeg spiser ultraprosessert mat, men det er ikke særlig ofte, det er mest hvis jeg får det servert. Og det tåler kroppen helt sikkert fint, så lenge det bare er litt av og til.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (8 minutter siden):

Ja, kjøper i utgangspunktet ikke mat som har ingredienseliste. Det er dog noen unntak, jeg lager f.eks. ikke min egen ost, og jeg har ikke fått til å lage yoghurt som er like god som Lindahls sin greske yoghurt (og den kanelen der er enorm, siden den ikke er norskprodusert engang 😭 Men de idiotiske norske produsentene skal jo absolutt fettredusere sin greske yoghurt!. Og jeg kjøper Berit Nordstrand sin 80 % sjokolade når jeg ikke gidder å lage sjokolade selv. Og innimellom kjøper jeg vin eller en øl, det lager jeg heller ikke. Drikker det ikke ofte nok til å gidde å styre med hjemmebrygg.

Hvordan blir det forskjell på hjemmebrygg og laget av andre? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (11 minutter siden):

Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat?

Det er forskjell på prosessert og ultraprosessert :)ts

Anonymkode: bfdb1...781

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men jeg anser det på en lik måte som godteri, for det meste. 

Anonymkode: 96c91...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (11 minutter siden):

Til forskjell fra ...? Holder det ikke å si prosessert mat?

Nei. 

Selve poenget med begrepet "ultraprosessert" er at det er vesensforskjellig fra prosessert mat, som i utgangspunktet ikke er problematisk.

Makrell i tomat, surdeigsbrød, hermetiske tomater, pasta, ren skinke, ost, osv., er prosessert. Det er mat som ikke er veldig transformert fra utgangspunktet, og sånt som man kunne fått til på eget kjøkken om man hadde giddet/hatt tid. Det er mat som generelt er bra å spise.

Ultraprosessert er noe helt annet. Her gjennomgår råvarene ekstreme prosesser i industrien ved hjelp av trykk, temperatur, kjemikalier, tilsetninger og annet, som gjør at de blir helt ødelagt i ernæringsmessig forstand.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. 

Selve poenget med begrepet "ultraprosessert" er at det er vesensforskjellig fra prosessert mat, som i utgangspunktet ikke er problematisk.

Makrell i tomat, surdeigsbrød, hermetiske tomater, pasta, ren skinke, ost, osv., er prosessert. Det er mat som ikke er veldig transformert fra utgangspunktet, og sånt som man kunne fått til på eget kjøkken om man hadde giddet/hatt tid. Det er mat som generelt er bra å spise.

Ultraprosessert er noe helt annet. Her gjennomgår råvarene ekstreme prosesser i industrien ved hjelp av trykk, temperatur, kjemikalier, tilsetninger og annet, som gjør at de blir helt ødelagt i ernæringsmessig forstand.

Anonymkode: fa83e...1d5

Det var bra forklart :) TS

Anonymkode: bfdb1...781

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg prøver å begrense det. 

Jeg lager det meste av middag fra bunnen. Bruker mye ferske grønnsaker og ren fisk eller kjøtt.

Pølser kjøper jeg fra en delikatessebutikk her som lager dem selv.

Anonymkode: 378a2...ed3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (10 minutter siden):

Man deler i 4 kategorier. Det er enklest å Google. Jeg ser ikke helt forskjellen på noen av eksemplene som nevnes. Eksempelvis går brød som prosessert og kaker og pølsebrød som ultraprosessert.

Mye brød er også prosessert, spesielt mange av de man kan kjøpe i butikken.

Poenget er hvordan maten er produsert. Er brødmat laget på tradisjonelt vis, er den "bare" prosessert. Er den derimot laget på en "industrimåte", med tilsetning av gluten, tilsetningsstoffer, med kort hevetid, osv., er den ultraprosessert.

Mat som ikke er ultraprosessert, er mat laget på tradisjonelt vis, slik man kunne fått til hjemme. 

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser så godt som ikke noe ultraprossesert mat. Spiser innimellom fiskeburger og pølse, men er da veldig nøye med hvilken type jeg velger og det er alltid som en del av et måltid med mye råvarer som utgjør hoveddelen av måltidet. Ut over det går det jo endel i prosseserte varer som ost, yoghurt naturell, cottage cheese, hermetiske tomater/bønner/linser o.l. Blir mye tid som går til matlaging, kutting av grønnsaker og sånt. Men det er det verdt. Litt spent på hvordan det skal gå om vi får barn bare. Det vil ta mye tid.

Anonymkode: 0c585...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...