Gå til innhold

har du et kosthold fritt for ultraprosessert mat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan er det dårlig for helsa? Hva konkret er konsekvensene?

Anonymkode: f700a...2e2

Overspising/fedme, ødelagt tarmflora, mangel på essensielle næringsstoffer.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men så er det helt nødvendig for holdbarheten. Når jeg lager aloe vera gel hjemme, tilsetter jeg C-vitamin for at det skal være holdbart i noen uker fremfor en dag eller to.

Anonymkode: 4335c...f88

Joda, og det er absolutt null problem, poenget mitt var bare at det å få tilsatt C-vitamin ikke er like verdifullt som å få det i form av frukt/grønnsaker.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan er det dårlig for helsa? Hva konkret er konsekvensene?

Anonymkode: f700a...2e2

Dette er noe det nå forskes mye på, og alle svarene er ikke der. Men det kommer mye ny forskning nå som støtter opp om at mye av de livsstilsrelaterte utfordringene vi sliter med, som f.eks fedme, sannsynligvis har med økningen av inntak av ultraprossesert mat som man har hatt de siste tiårene. Hypoteser om at det påvirker utskillelsen av fordøyelses "safter", påvirker tarmflora, påvirker hormonbalansen og hvordan hjernen "oppfatter" næringsinntaket og behov, at det gjør at kroppen tar opp næringsstoffer på en uhensiktsmessig måte, osv.

Om du vil lære mer er Marit Kolby Zinocker sin instagram veldig informativ, lettforståelig og forskningsbasert. Anbefales.

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. 

Selve poenget med begrepet "ultraprosessert" er at det er vesensforskjellig fra prosessert mat, som i utgangspunktet ikke er problematisk.

Makrell i tomat, surdeigsbrød, hermetiske tomater, pasta, ren skinke, ost, osv., er prosessert. Det er mat som ikke er veldig transformert fra utgangspunktet, og sånt som man kunne fått til på eget kjøkken om man hadde giddet/hatt tid. Det er mat som generelt er bra å spise.

Ultraprosessert er noe helt annet. Her gjennomgår råvarene ekstreme prosesser i industrien ved hjelp av trykk, temperatur, kjemikalier, tilsetninger og annet, som gjør at de blir helt ødelagt i ernæringsmessig forstand.

Anonymkode: fa83e...1d5

Takk! :)

Jeg spiser lite ultraprosessert - som nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Ja, kjøper i utgangspunktet ikke mat som har ingredienseliste. Det er dog noen unntak, jeg lager f.eks. ikke min egen ost, og jeg har ikke fått til å lage yoghurt som er like god som Lindahls sin greske yoghurt (og den kanelen der er enorm, siden den ikke er norskprodusert engang 😭 Men de idiotiske norske produsentene skal jo absolutt fettredusere sin greske yoghurt!. Og jeg kjøper Berit Nordstrand sin 80 % sjokolade når jeg ikke gidder å lage sjokolade selv. Og innimellom kjøper jeg vin eller en øl, det lager jeg heller ikke. Drikker det ikke ofte nok til å gidde å styre med hjemmebrygg.

Poenget er da ikke å lage mest mulig selv, men derimot at når man kjøper noe ferdig, enten det er ost, yoghurt, øl, kjøttkaker, eller noe annet, at det er laget på en ordentlig måte, og at det altså ikke er ultraprosessert.

Selv har jeg faktisk laget yoghurt noen ganger, men det er bare fordi det er artig, og at jeg vil ha en høyere fettprosent enn det som er å få kjøpt i butikken. Selvfølgelig er det ikke sunnere å lage det selv enn å kjøpe helt ren yoghurt fra f-eks. Lindahls eller Rørosmeieriet. Det er jo samme prosess og ingredienser, enten man gjør det hjemme, eller om de gjør det på meieriet/fabrikken.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes at det er interessant å lese at folk langer ut mot ultraprosessert mat og peker på hvor viktig det er med naturlige ingredienser, men å kjøpe salat, kål, gurot og kutte opp selv er visst alt for mye arbeid, så da kjøper man ferdigpakker. Hvorfor det?

Hvis man planlegger uken kan man jo helt fint lage en diger bolle med salat eller råkost som står i kjøleskapet klar til bruk hele uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Jeg synes at det er interessant å lese at folk langer ut mot ultraprosessert mat og peker på hvor viktig det er med naturlige ingredienser, men å kjøpe salat, kål, gurot og kutte opp selv er visst alt for mye arbeid, så da kjøper man ferdigpakker. Hvorfor det?

Hvis man planlegger uken kan man jo helt fint lage en diger bolle med salat eller råkost som står i kjøleskapet klar til bruk hele uken.

Ultraprosessert mat er sannsynligvis helseskadelig, mens ferdigkuttede grønnsaker, ferdig oppdelte frossengrønnsaker - og ferdigmalt kaffe, kvernet kjøttdeig, revet ost og annet som man kjøper klart til bruk i butikken, sannsynligvis ikke er det.

Det er ikke det om man skjærer/kutter/maler/kverner selv som er poenget. Det er til og med en avsporing.

Poenget er at mat som har gått gjennom ekstreme prosesser i industrien høyst sannsynlig ikke er bra for oss. Om vi kjøper oss fri fra enkelte prosesser på kjøkkenet, som f.eks. å kverne kjøtt, er ikke det noe problem. Det blir virkelig noe helt annet.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blondie65 said:

Jeg synes at det er interessant å lese at folk langer ut mot ultraprosessert mat og peker på hvor viktig det er med naturlige ingredienser, men å kjøpe salat, kål, gurot og kutte opp selv er visst alt for mye arbeid, så da kjøper man ferdigpakker. Hvorfor det?

Hvis man planlegger uken kan man jo helt fint lage en diger bolle med salat eller råkost som står i kjøleskapet klar til bruk hele uken.

Det er ikke nødvendigvis enten eller med grønnsakene. Man gjør jo gjerne begge deler. Jeg kutter opp en STOR bakebolle med grønnsaker til lunsjsalat, det holder til ca 4 dager med lunsj og gjør morgenene veldig mye enklere. Må kuttes opp et par ganger i uka. Bare supplerer med noen cherrytomater, frø, bønner/kikerter og oliven olje. En frukt + havregryn/cottagecheese rundstykke og lunsjen er i boks.

Når man spiser 700 gram grønnsaker om dagen, som jeg gjør, da blir det mye kutting. Lunsjen går som sagt på autopilot, men middagene ønsker man jo litt mer variasjon med. Både pga smak og for næringen. Så en middag eller to i uken med frossengrønnsaker (som er ferdig oppkuttet og klart), er deilig for å ikke stå altfor lenge med kuttinga hver dag. Er også deilig med kvalitets fiskekaker til lunsj en gang i uka, i tillegg til de 2 middagene med fiskefileter vi har i uka. Det gir litt variasjon og sikrer 3 fiskemåltider hver uke. Og hvis jeg er på farten setter jeg stor pris på f.eks brokkolisalat boksen til bama. En pakke cherrytomater oppi, et kyllinglår, en liten pose nøtter og en frukt til så har man en fullverdig lunsj uten å måtte ty til fast food. Så i noen settinger er det klart at enkelte ferdigvarer er veldig kjekke, og det er en haug av ferdigvarer av ulike typer som ikke er ultraprosseserte. Og man blir lei innimellom av å bruke timevis hver uke på å kutte grønnsaker, og lage mat. tar tid selv om man bruker prosesserte (men ikke ultraprosseserte) produkter. Men det er da verdt det allikevel.

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ultraprosessert mat er sannsynligvis helseskadelig, mens ferdigkuttede grønnsaker, ferdig oppdelte frossengrønnsaker - og ferdigmalt kaffe, kvernet kjøttdeig, revet ost og annet som man kjøper klart til bruk i butikken, sannsynligvis ikke er det.

Det er ikke det om man skjærer/kutter/maler/kverner selv som er poenget. Det er til og med en avsporing.

Poenget er at mat som har gått gjennom ekstreme prosesser i industrien høyst sannsynlig ikke er bra for oss. Om vi kjøper oss fri fra enkelte prosesser på kjøkkenet, som f.eks. å kverne kjøtt, er ikke det noe problem. Det blir virkelig noe helt annet.

Anonymkode: fa83e...1d5

Jeg har skjønt at ultraprosessert mat kan være næringsfattig og skadelig. 

Svært mange av de som velger en stor grad av utralprosessert mat gjør det fordi det er lettvint - en snarvei til matlaging. Ikke alle har den helt store matinteressen heller og liten forståelse for forskjellen på sunt og usunt. Altså velger de lettvinte løsninger - utralprosessert mat ut fra at de kommer raskt til målet: ferdig mat på bordet til seg og familien. Akkurat samme motiv som de som kjøper det - etter min mening - helt unødvendige produktet råkostsalat ferdig kuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Minsten spiser KUN stabburet sin leverpostei, og fiskekaker med for høy andel fisk er ikke populært. De får Skyr mini eller Q yoghurt, men yoghurt som ikke er naturell er visst per definisjon ultraprosessert uansett. 🤷‍♀️ Pasta har jeg også sett stå på lister over ultraprosessert mat? 

Jeg skal innrømme at det er vanskelig å se forskjellen. 

Anonymkode: ede34...8e3

Den leverposteien inneholder e407, karregenan. Den er forbundet med tarmsykdommer. Den leverposteien var favoritten i huset, men har måtte kutte den ut. 

https://tidsskriftet.no/2019/09/debatt/tilsetningsstoffer-er-vi-fore-var

https://forskning.no/bakterier-mat-og-helse-tarm/dyrestudier-skaper-bekymring-over-tilsetningsstoffer/1561773
 

Vi har kutta ut alt av ultraprossesert  mat. Lager alt fra bunnen. Spiser ytterst sjeldent ute, hovedsaklig i sommerferie. 

Anonymkode: b73e0...9c2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke nødvendigvis enten eller med grønnsakene. Man gjør jo gjerne begge deler. Jeg kutter opp en STOR bakebolle med grønnsaker til lunsjsalat, det holder til ca 4 dager med lunsj og gjør morgenene veldig mye enklere. Må kuttes opp et par ganger i uka. Bare supplerer med noen cherrytomater, frø, bønner/kikerter og oliven olje. En frukt + havregryn/cottagecheese rundstykke og lunsjen er i boks.

Når man spiser 700 gram grønnsaker om dagen, som jeg gjør, da blir det mye kutting. Lunsjen går som sagt på autopilot, men middagene ønsker man jo litt mer variasjon med. Både pga smak og for næringen. Så en middag eller to i uken med frossengrønnsaker (som er ferdig oppkuttet og klart), er deilig for å ikke stå altfor lenge med kuttinga hver dag. Er også deilig med kvalitets fiskekaker til lunsj en gang i uka, i tillegg til de 2 middagene med fiskefileter vi har i uka. Det gir litt variasjon og sikrer 3 fiskemåltider hver uke. Og hvis jeg er på farten setter jeg stor pris på f.eks brokkolisalat boksen til bama. En pakke cherrytomater oppi, et kyllinglår, en liten pose nøtter og en frukt til så har man en fullverdig lunsj uten å måtte ty til fast food. Så i noen settinger er det klart at enkelte ferdigvarer er veldig kjekke, og det er en haug av ferdigvarer av ulike typer som ikke er ultraprosseserte. Og man blir lei innimellom av å bruke timevis hver uke på å kutte grønnsaker, og lage mat. tar tid selv om man bruker prosesserte (men ikke ultraprosseserte) produkter. Men det er da verdt det allikevel.

Anonymkode: 0c585...e88

Frossengrønnsaker har jeg ingen utfordringer med. Ferdig kuttet salat eller råkost pakket i plast derimot, er noe helt annet.

Mens frosne grønnsaker gjør at man kan få variasjon uten at man må kaste mye fordi man - som jeg - ikke har sjansen til å spise f.eks. alle ingrediensene som skal til for en klassisk wok eller lignende, lager man fint råkostsalat uten at så mye går til spille. Av et crispisalat hode har jeg - sammen med tomat, agurk, rødløk - salat til middagen halve uken. Jeg trenger ikke å få det ferdig kuttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser litt rømme og mørk sjokolade i helgene, men ellers er det ren plantekost laget av rene råvarer hjemme. 

Har hatt veldig store helsegevinster og trives veldig godt med dette kostholdet. 

Blir jeg invitert på middag så spiser jeg det jeg får servert uansett. 

Anonymkode: 16c70...7f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Neida, det er ikke vanskelig i det hele tatt. Er det sånt du kunne fått til hjemme (eller i hvert fall ikke så veldig langt unna), er det "good to go". Er det derimot som MÅ produseres på fabrikk og inneholder en masse tilsetningsstoffer, er det sannsynligvis usunt.

Og når det gjelder yoghurt: Om du rører inn bær selv, eller om en produsent gjør det, er det selvfølgelig ett fett. Så ferdigkjøpt yoghurt som stort sett består av bare bær og yoghurt, sånn som f.eks. Rørosmeieriet sine, er omtrent like bra som om du hadde rørt inn bærene selv. Sier seg selv.

Stabburet sin leverpostei inneholder E407 (karragenan), som ser ut til å være uheldig. Kanskje minsten din kan lære å like annen leverpostei?

Anonymkode: fa83e...1d5

Nja, det prinsippet syns jeg ikke funker. Leverpostei, fiskekaker, nuggets, fiskepinner, yoghurt, brød er jo lett å lage selv, men butikkalternativene som mine barn foretrekker (ikke når det gjelder alt) er likevel ultraprosesserte. 

Men det er bra du avdramatiserer mitt lille sjokk over hvor mye "dårlig" mat jeg gir barna. Spesielt minsten er litt vanskelig og spiser ikke brød, og med rødt nivå i barnehagen uten matservering har det blitt mye fiskekaker, leverpostei, yoghurt i matpakka. Eldste spiser til gjengjeld MYE brød i barnehagen (når de får det), og det faller jo garantert inn under ultraprosessert. 

Akkurat nå vil ikke minsten lære å like annen leverpostei nei, det SKAL være små beger med "baby" på. 😂 Men det endrer seg nok på sikt. 

Anonymkode: ede34...8e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (5 minutter siden):

Jeg har skjønt at ultraprosessert mat kan være næringsfattig og skadelig. 

Svært mange av de som velger en stor grad av utralprosessert mat gjør det fordi det er lettvint - en snarvei til matlaging. Ikke alle har den helt store matinteressen heller og liten forståelse for forskjellen på sunt og usunt. Altså velger de lettvinte løsninger - utralprosessert mat ut fra at de kommer raskt til målet: ferdig mat på bordet til seg og familien. Akkurat samme motiv som de som kjøper det - etter min mening - helt unødvendige produktet råkostsalat ferdig kuttet.

Det er da virkelig helt i orden å velge noe fordi det er lettvint. Selvfølgelig!

Dette er en avsporing igjen. For det er ikke lettvint vs. ikke lettvint som er poenget her.

Man kan gjerne kjøpe ferdigmalt kaffe, ferdigkuttede eller frosne grønnsaker, ferdigrevet ost, ferdigkvernet kjøtt.

Eller ferdige fiskekaker eller karbonader, ferdig suppe, pølser, ferdiglasagne og annen ferdigmat, så lenge det er av god kvalitet.

Men bare ikke mat som er ultraprosessert, for det blir virkelig noe helt annet.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 said:

Frossengrønnsaker har jeg ingen utfordringer med. Ferdig kuttet salat eller råkost pakket i plast derimot, er noe helt annet.

Mens frosne grønnsaker gjør at man kan få variasjon uten at man må kaste mye fordi man - som jeg - ikke har sjansen til å spise f.eks. alle ingrediensene som skal til for en klassisk wok eller lignende, lager man fint råkostsalat uten at så mye går til spille. Av et crispisalat hode har jeg - sammen med tomat, agurk, rødløk - salat til middagen halve uken. Jeg trenger ikke å få det ferdig kuttet.

Som sagt. Man klarer fint selv, men noen ganger er det kjekt å betale for at jobben er gjort for deg. Kanskje fordi du står i en situasjon hvor du ikke har tilgang på kjøkken f.eks. Eller kanskje man glemte lunsjpakken hjemme i morgen stresset. At man benytter seg av denne typen varer innimellom betyr jo ikke at man bruker dem daglig og aldri lager råkostsalat selv. Og at man noenganger ønsker å ha en lettvint løsning er da ikke noe problem. Det er den ultraprosseserte maten som er problemet, og vi burde vel heller hylle produkter som gjør det lettere for folk å velge bort den ultraprosseserte maten enn å påstå at det ikke er bra nok med mindre ALT er kuttet hjemme på kjøkkenbenken.

Anonymkode: 0c585...e88

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som sagt. Man klarer fint selv, men noen ganger er det kjekt å betale for at jobben er gjort for deg. Kanskje fordi du står i en situasjon hvor du ikke har tilgang på kjøkken f.eks. Eller kanskje man glemte lunsjpakken hjemme i morgen stresset. At man benytter seg av denne typen varer innimellom betyr jo ikke at man bruker dem daglig og aldri lager råkostsalat selv. Og at man noenganger ønsker å ha en lettvint løsning er da ikke noe problem. Det er den ultraprosseserte maten som er problemet, og vi burde vel heller hylle produkter som gjør det lettere for folk å velge bort den ultraprosseserte maten enn å påstå at det ikke er bra nok med mindre ALT er kuttet hjemme på kjøkkenbenken.

Anonymkode: 0c585...e88

Word!

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er noe det nå forskes mye på, og alle svarene er ikke der. Men det kommer mye ny forskning nå som støtter opp om at mye av de livsstilsrelaterte utfordringene vi sliter med, som f.eks fedme, sannsynligvis har med økningen av inntak av ultraprossesert mat som man har hatt de siste tiårene. Hypoteser om at det påvirker utskillelsen av fordøyelses "safter", påvirker tarmflora, påvirker hormonbalansen og hvordan hjernen "oppfatter" næringsinntaket og behov, at det gjør at kroppen tar opp næringsstoffer på en uhensiktsmessig måte, osv.

 

Anonymkode: 0c585...e88

Trenger det være så komplisert da? Mye av denne maten krever jo at man spiser mer for å bli mett, og krever derfor større kaloriinntak. Altså, du må spise mer kalorier i nuggets enn i kyllingfilet for å bli mett. Mer kalorier i pølse enn biff for å bli mett. De inneholder jo mye fyllstoff som ikke bidrar til metthet men som øker kaloriene. Trenger det være så avansert som hormoner og tarmflora? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (13 minutter siden):

Frossengrønnsaker har jeg ingen utfordringer med. Ferdig kuttet salat eller råkost pakket i plast derimot, er noe helt annet

Frosne grønnsaker er da også pakket i plast.

Etter mitt synspunkt er råvarer, enten de kommer i form av hele grønnsaker, kjøttstykker, kaffebønner, e.l., eller om de kommer i lett bearbeidet form som oppkuttet eller kvernet, det som er å foretrekke.

Merkelige produkter som ikke er gjenkjennbare fra sin opprinnelige form, derimot, er jeg mer skeptisk til.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (1 minutt siden):

Trenger det være så komplisert da? Mye av denne maten krever jo at man spiser mer for å bli mett, og krever derfor større kaloriinntak. Altså, du må spise mer kalorier i nuggets enn i kyllingfilet for å bli mett. Mer kalorier i pølse enn biff for å bli mett. De inneholder jo mye fyllstoff som ikke bidrar til metthet men som øker kaloriene. Trenger det være så avansert som hormoner og tarmflora? :klo:

Det er begge deler, tenker jeg. Om du for eksempel spiser en håndverkspølse, blir du minst like mett som om du spiser biff.

Anonymkode: fa83e...1d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi hater å lage mat. Vi bestiller på døren, eller lager noe halvfabrikat.

Anonymkode: 8d6d7...6fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...