Gå til innhold

Sanna Sarromaa» Dialekter er djevelens verk»


Kågebruker

Anbefalte innlegg

Tanuki skrev (1 time siden):

haha lo godt av den kronikken. Er ikke alltid enig med henne, men facinerende hvor pottesure enkelte blir av kronikkene hennes. Dialekter er sjarmerende, men djevelens verk når du lærer norsk som andre-språk. Mannen min skjønner østlandsk og sørlandsk sånn passe, men han skjønte seriøst ikke noe da vi fikk besøk av noen venner fra Trøndelag.

 

Nå syns jeg ikke Sanna er særlig provoserende, heller litt irriterende, men jeg kjenner jeg kan bli hissig over denne "det er innavl over hele linja"-holdningen til menneskene som snakker dialekter. For mange føles dette som et lavmåls-angrep på deres identitet, og det er nok det som mange blir provosert av, altså det at hun må rakke ned på andre fordi hun selv føler seg som en idiot når hun ikke skjønner.

Dialekter er ikke noe spesielt for Norge. Jeg forstår engelsk ganske godt, men blir jeg satt i samtale med en fra Liverpool, f.eks., skjønner jeg ikke en dritt. Men i stedet for å kalle alle fra Liverpool som innavla tullinger, så ber jeg dem heller om å snakke litt mer langsomt, eller bare slår meg til ro med at jeg ikke får med meg alt som blir sagt.

Uansett så klarer de fleste å forstå det som blir sagt selv om det er noen ord man ikke har hørt før. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Petra75 skrev (1 time siden):

Nå syns jeg ikke Sanna er særlig provoserende, heller litt irriterende, men jeg kjenner jeg kan bli hissig over denne "det er innavl over hele linja"-holdningen til menneskene som snakker dialekter. For mange føles dette som et lavmåls-angrep på deres identitet, og det er nok det som mange blir provosert av, altså det at hun må rakke ned på andre fordi hun selv føler seg som en idiot når hun ikke skjønner.

Dialekter er ikke noe spesielt for Norge. Jeg forstår engelsk ganske godt, men blir jeg satt i samtale med en fra Liverpool, f.eks., skjønner jeg ikke en dritt. Men i stedet for å kalle alle fra Liverpool som innavla tullinger, så ber jeg dem heller om å snakke litt mer langsomt, eller bare slår meg til ro med at jeg ikke får med meg alt som blir sagt.

Uansett så klarer de fleste å forstå det som blir sagt selv om det er noen ord man ikke har hørt før. 

Er trygt og godt å være selvsentrert. 🙈

 

Anonymkode: 58622...843

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er trygt og godt å være selvsentrert. 🙈

 

Anonymkode: 58622...843

Og med det så mener du...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (3 timer siden):

Etter den overskriften så var jeg klar for å la meg underholde eller provosere, men det satt ikke akkurat som en kule. Hun var hverken spesielt morsom eller god til å skrive, veldig rotete kronikk.

Eneste jeg lot meg provosere litt av i innlegget var at hun begynner å snakke finsk til en som snakker dansk til henne bare for å demonstrere hvor idiotisk det var av dem å anta at en norskspråklig forsto dansk. Norsk og dansk er jo nært beslektet (og finsk ikke i det hele tatt), for min del så forstår jeg dansk godt og forventer egentlig at en fra Danmark snakker dansk til meg, og kan heller bli litt "fornærmet" om de slår over på engelsk, som om jeg er helt uten språkøre.

norsk, dansk og svensk er i tillegg innenfor det samme dialektkontinuum. Det er meningen at vi skal kunne forstå hverandre på det grunnleggende fordi språkene våre er basert på de samme grunnsteinene.

Kanskje hun er sjalu fordi finsk ikke får være med? 😁

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Emmelise said:

norsk, dansk og svensk er i tillegg innenfor det samme dialektkontinuum. Det er meningen at vi skal kunne forstå hverandre på det grunnleggende fordi språkene våre er basert på de samme grunnsteinene.

Kanskje hun er sjalu fordi finsk ikke får være med? 😁

Finsk kan ikke være med. Det er jo ingen andre som skjønner et ord bortsett fra "perkele".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ichiko skrev (3 minutter siden):

Finsk kan ikke være med. Det er jo ingen andre som skjønner et ord bortsett fra "perkele".

Eller Älä peitä. Og det kan vi takke nordiske radiatorer for 🤪

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emmelise skrev (1 time siden):

norsk, dansk og svensk er i tillegg innenfor det samme dialektkontinuum. Det er meningen at vi skal kunne forstå hverandre på det grunnleggende fordi språkene våre er basert på de samme grunnsteinene.

Kanskje hun er sjalu fordi finsk ikke får være med? 😁

Hehe ja.. 

Og når du først er inne på finsk, hun mener at folk på Jæren/i Stavanger høres forurettet ut når de snakker og har en skikkelig sutredialekt.

I mine ører er finsk et språk med en veldig sytete klang, og den klangen har hun tatt med seg når hun snakker norsk.. I tillegg til at hele innlegget hennes er sutrete og sytete og hun høres forurettet ut 😛 

Mulig det bare er meg som tenker sånn altså, men syntes det var litt morsomt da. Se bjelken i eget øye osv. Vanskelig å høre seg selv, kanskje. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (1 minutt siden):

Hehe ja.. 

Og når du først er inne på finsk, hun mener at folk på Jæren/i Stavanger høres forurettet ut når de snakker og har en skikkelig sutredialekt.

I mine ører er finsk et språk med en veldig sytete klang, og den klangen har hun tatt med seg når hun snakker norsk.. I tillegg til at hele innlegget hennes er sutrete og sytete og hun høres forurettet ut 😛 

Mulig det bare er meg som tenker sånn altså, men syntes det var litt morsomt da. Se bjelken i eget øye osv. Vanskelig å høre seg selv, kanskje. 

Fort fort, du må ta opp denne hønen med Sanna! 

Anonymkode: 58622...843

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Petra75 said:

Nå syns jeg ikke Sanna er særlig provoserende, heller litt irriterende, men jeg kjenner jeg kan bli hissig over denne "det er innavl over hele linja"-holdningen til menneskene som snakker dialekter. For mange føles dette som et lavmåls-angrep på deres identitet, og det er nok det som mange blir provosert av, altså det at hun må rakke ned på andre fordi hun selv føler seg som en idiot når hun ikke skjønner.

Dialekter er ikke noe spesielt for Norge

. Jeg forstår engelsk ganske godt, men blir jeg satt i samtale med en fra Liverpool, f.eks., skjønner jeg ikke en dritt. Men i stedet for å kalle alle fra Liverpool som innavla tullinger, så ber jeg dem heller om å snakke litt mer langsomt, eller bare slår meg til ro med at jeg ikke får med meg alt som blir sagt.

Uansett så klarer de fleste å forstå det som blir sagt selv om det er noen ord man ikke har hørt før. 

Det handler ikke om at dialekter i seg selv er et særnorsk fenomen, det handler om at få steder i verden er folk så knyttet til, stolte av, og opphengt i sin egen lokale dialekt, som i Norge.

Det er lett for deg å si dersom det er snakk om morsmålet ditt, noe helt annent for dem som lærer norsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (3 minutter siden):

Det handler ikke om at dialekter i seg selv er et særnorsk fenomen, det handler om at få steder i verden er folk så knyttet til, stolte av, og opphengt i sin egen lokale dialekt, som i Norge.

Det er lett for deg å si dersom det er snakk om morsmålet ditt, noe helt annent for dem som lærer norsk.

Men det er jo det samme med engelsk, som jeg hadde eksempel om i sta - man skjønner som regel essensen i det som blir sagt, selv om det er noen ord som man ikke har hørt før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Petra75 said:

Men det er jo det samme med engelsk, som jeg hadde eksempel om i sta - man skjønner som regel essensen i det som blir sagt, selv om det er noen ord som man ikke har hørt før.

Det kommer jo helt an på dialekten. Jeg som er norsk, strever med å forstå enkelte dialekter. Om norsk ikke er morsmål har man ikke nødvendigvis det som skal til for å forstå "essensen", det vil jo avhenge av hva den aktuelle personen kan. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å godta at dialekte er noe ordentlig herk for mange utlendinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petra75 skrev (7 timer siden):

Nå syns jeg ikke Sanna er særlig provoserende, heller litt irriterende, men jeg kjenner jeg kan bli hissig over denne "det er innavl over hele linja"-holdningen til menneskene som snakker dialekter. For mange føles dette som et lavmåls-angrep på deres identitet, og det er nok det som mange blir provosert av, altså det at hun må rakke ned på andre fordi hun selv føler seg som en idiot når hun ikke skjønner.

Dialekter er ikke noe spesielt for Norge. Jeg forstår engelsk ganske godt, men blir jeg satt i samtale med en fra Liverpool, f.eks., skjønner jeg ikke en dritt. Men i stedet for å kalle alle fra Liverpool som innavla tullinger, så ber jeg dem heller om å snakke litt mer langsomt, eller bare slår meg til ro med at jeg ikke får med meg alt som blir sagt.

Uansett så klarer de fleste å forstå det som blir sagt selv om det er noen ord man ikke har hørt før. 

Men om en fra Liverpool skal jobbe i BBC, må han snakke normert engelsk.  Det er ikke lov med dialekter i BBC. Synes heller ikke dialekter har noe å gjøre hos ansatte i NRK, da mange kan være vanskelige å forstå.  

Anonymkode: e7ba9...693

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men om en fra Liverpool skal jobbe i BBC, må han snakke normert engelsk.  Det er ikke lov med dialekter i BBC. Synes heller ikke dialekter har noe å gjøre hos ansatte i NRK, da mange kan være vanskelige å forstå.  

Anonymkode: e7ba9...693

Det er allerede krav om at de ansatte hos NRK må snakke tydelig og ikke skal bruke dialektord om de er svært lokale. 

I Norge har vi ingen normert talemål. Skjønner at mange i Oslo tror at at deres dialekter er normert bokmål, men slik er det altså ikke

Sanna tror hun taler utlendingenes sak når hun kritiserer dialektbruken på NRK. Men det er utlendingene som får det vanskeligere å få jobb om det stilles krav til at man må snakke normert. Det er utlendingene som må lære seg det normerte talemålet i tillegg til dialekten.  Det er heller ikke kun jobbene i NRK utlendingene går glipp av. Alle arbeidsgivere kan jo si "det blir lettere å snakke med kundene om de ansatte snakker normert". Og så har man enkelt laget en regel som sørger for at utlendingene får det enda vanskeligere å komme inn på arbeidsmarkedet". 

Tror de fleste utlendinger synes det er viktigere å kunne få jobb selv om de snakker med dialekt fra østkanten i Oslo enn at de skal slippe å få høre dialektord på NRK. Men det er selvsagt mulig jeg tar feil. 

 

Anonymkode: bb89a...e66

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, Tanuki said:

Det kommer jo helt an på dialekten. Jeg som er norsk, strever med å forstå enkelte dialekter. Om norsk ikke er morsmål har man ikke nødvendigvis det som skal til for å forstå "essensen", det vil jo avhenge av hva den aktuelle personen kan. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å godta at dialekte er noe ordentlig herk for mange utlendinger.

Kanskje de sliter fordi innavl over mange generasjoner har gått utover utlendingenes intellektuelle evner?   Det er diskusjonsnivået Sanna legger seg på. 

Tror ingen har problemer med å forstå at mange utlendinger synes dialekter er noe herk. Men hva så? Selv synes jeg det er vanskelig å uttale utlendingers navn og jeg synes det er tullete at så mange skal hete Muhammed. Jeg forlanger ikke at utlendingene skal få seg etnisk norske navn av den grunn. Jeg gjør ikke narr av utlendinger fordi har navn jeg synes er vanskelig å uttale. 

Som Petra75 skriver så er dialekten en viktig del av manges identitet, kultur og språk. Burde ikke være vanskelig å forstå at folk ønsker å ta vare på deres identitet. Å kunne ta vare på ens identitet er en grunnleggende rettighet. 

Ting hadde vært mye mer praktisk om hele verden snakket samme språk. Men det blir fjolsete av meg å forlange at hele verden skal snakke norsk fordi det ville gjøre det lettere for meg å reise rundt i verden. 

Anonymkode: bb89a...e66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
Nimbus2000 skrev (På 6.5.2021 den 19.38):

Lurer på om innleggene hennes blir brukt mot henne når hun søker jobber.

Leste nå at hun er over 40 og aldri har hatt fast jobb. Ikke noe gøy å lese, synes synd på henne. 

Virker også som om hun forstår at leserinnleggene kan gjøre det vanskeligere henne for å få fast jobb. 

Til tross for det, sitter jeg her og naver. Det har gått et halvt år uten et eneste intervju. Arbeidsledigheten er så lav at jeg skjønner ikke engang hvordan det er mulig. Eller jo, jeg aner. Kronikker i VG med systemkritikk av nasjonen er kanskje ikke noen VIP-billett til arbeid i Innlandet? Meninger er fine å ha så lenge de passer inn. Ytringsfrihet kan utøves, men helst med en fast jobb.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lAkzo9/vi-er-ikke-mange-i-dagens-norge-men-vi-finnes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Nimbus2000 said:

Leste nå at hun er over 40 og aldri har hatt fast jobb. Ikke noe gøy å lese, synes synd på henne. 

Virker også som om hun forstår at leserinnleggene kan gjøre det vanskeligere henne for å få fast jobb. 

Til tross for det, sitter jeg her og naver. Det har gått et halvt år uten et eneste intervju. Arbeidsledigheten er så lav at jeg skjønner ikke engang hvordan det er mulig. Eller jo, jeg aner. Kronikker i VG med systemkritikk av nasjonen er kanskje ikke noen VIP-billett til arbeid i Innlandet? Meninger er fine å ha så lenge de passer inn. Ytringsfrihet kan utøves, men helst med en fast jobb.

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/lAkzo9/vi-er-ikke-mange-i-dagens-norge-men-vi-finnes

 

Er nok mange arbeidsplasser som ville fryktet at hun er en løs kanon. Selv om jeg liker å lese kronikkene hennes, må jeg innrømme at jeg lurer veldig på hvordan hun er som person og kollega.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pipaluk skrev (På 6.5.2021 den 15.03):

Jeg har fått stor sympati for eksen til Sanna. Venter på at han kommer ut med en bok om sin versjon av livet med Sarromaa. 

Makan til sutring og oppmerksomhetsfokus!

Enig. Er ikke det minste rart at fyren stakk fra henne.

Anonymkode: ee297...ff9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst

Det viktigste er å forstå og bli forstått, og det klarer alle om de legger godviljen til. Jeg snakker bokmål hvis jeg merker at mottaker ikke forstår dialekten min, og jeg bruker danske ord på litt spesielle ting når jeg er i Danmark.  Jeg klarer ikke å uttale dansk riktig, men klarer fint å bli forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg om hva denne fluksa mener, hun kan hute seg tilbake til Finland. Men det er vel lite penger der...

 

Anonymkode: f1ce9...199

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (16 timer siden):

Det handler ikke om at dialekter i seg selv er et særnorsk fenomen, det handler om at få steder i verden er folk så knyttet til, stolte av, og opphengt i sin egen lokale dialekt, som i Norge.

Det er lett for deg å si dersom det er snakk om morsmålet ditt, noe helt annent for dem som lærer norsk.


Men dette er en udokumentert påstand. Det gjør det ikke til en sannhet, bare fordi en finsk sutre-dame får det på trykk i VG.

Tvert imot, er mitt inntrykk fra de steder i verden jeg har vært med spesielle dialekter at folk er nettopp svært bevisste på nettopp dialekten deres. Knyttet til og opptatt av dialekten sin. Med stolthet.

Endatil langt mer stolthet enn mange her til lands.

Folk knytter identitet til dialekt. En føler på forbindelse til historien bakover i tid. Er opptatt av å holde dialekten levende og videreføre den.

Dette er klin likt, uansett hvor jeg har vært i verden.

 

Anonymkode: 530f0...e91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...