Gå til innhold

Sanna Sarromaa» Dialekter er djevelens verk»


Kågebruker

Anbefalte innlegg

Dessuten så er det ikke morsomt å være slem.

Om en klarer å le av at det sies slemme ting om både enkeltpersoner og personer fra navngitte områder, så sier det mest om en selv.

Det er ikke noe komisk poeng å være stygg mot andre. Det er kun billigste virkemiddel for å egge opp folk.

Og her snakker jeg om alle dere som blir gira opp og ler av at det snakkes dritt om andre.

Hvordan var det med voksne og mobbing igjen...?

Anonymkode: 530f0...e91

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 7.5.2021 den 1.43):

Er det bedre at dialektene svinner da? alle dialektene er jo på en måte "særpreget" til norge, trist hvis vi mister de ettersom de er en bit av norsk kultur.

Når det kommer til dårlig forståelse av dialekter synes jeg det kunne vært et større tema på skolen og mer utbredt i andre media slik at dialektene blir mer normalisert.

Uansett kan vi takke dialekter for vår brede forståelse for svensk og dansk, sier ikke at de er så lette å forstå, men hadde jeg vært isolert i en boks hvor jeg bare hadde hørt bokmål tror jeg ikke jeg hadde forstått så mye på grensehandelen 🤷‍♀️

Anonymkode: 45190...2bc

Du hadde trolig forstått endel dansk, og med nynorsk hadde du forstått endel svensk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minimymlen skrev (På 6.5.2021 den 12.15):

Dette er vel kun en oppvarming til hvor mye Sanna hater 17.mai, så vi venter i spenning på at hun skal angripe bunaden i neste innlegg. 

Ekstra gøy er det at sønnen hennes sydde sin egen bunad til konfirmasjonen. Det må ha gjort vondt

Anonymkode: f165d...c90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker Sanna! Og synes det er gøy at alle tar henne så fryktelig bokstavelig og fyrer seg opp uten å skjønne at hun setter ting på spissen 😂 Jeg er ikke alltid enig med henne, men hva så? Hun er morsom og skriver godt, skulle ønske hun skrev litt oftere. Har hørt intverju med henne hvor hun var mye mer nyansert og "nedtonet" enn i disse tekstene, så hun er nok ikke så ekstrem som det kan virke som.

 

Er enig i at dialektbruken bør modereres sånn at andre skjønner hva de sier. Folk som tviholder på sin sære dialekt og sine sære dialektord, er utrolig slitsomme. Nå den siste NRK-journalisten som mener at folk bare får venne seg til dialekta hans... Hva med å bruke ord som hele Norge forstår, ikke bare de dalføret du kommer fra?

 

Anonymkode: 1e70d...56a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange (østlendinger spesielt) bare later som de ikke forstår dialekter. De gjør seg dumme fordi de i sin dumhet tror at manglende forståelse av dialekter er en identitetsmarkør for overklasse som de streber etter å bli assosiert med. "Vi har ikke menget oss med bønder på omtrent fem generasjoner nå"...liksom. Jeg sliter litt med kanskje bare to små dialekter. Thats it. De aller fleste dialekter forstår jeg 97.7% av. Dermed tror jeg rett og slett ikke på alle som påstår at de ikke forstår. Hvis jeg forstår så forstår de og jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg bare er gjennomsnittlig god i språk og norske dialekter. Utlendinger derimot kan jeg skjønne at sliter. Men såpass nasjonalist må det få lov å være at jeg synes ikke vi skal godta at utlendinger har noe som helst med å prøve å påvirke hvordan nordmenn skal snakke eller skrive. Språket reduseres i kraft og ordforrådet forringes om de får påvirke dette. Hør nyhetene på BBC World, de bruker et enklere engelsk der enn nyhetsopplesere ment for interne seere i Storbritannia. Jeg synes ikke aviser og TV og andre skal vanne ut og barnsliggjøre språket.

Anonymkode: 1a426...a8a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror mange (østlendinger spesielt) bare later som de ikke forstår dialekter. De gjør seg dumme fordi de i sin dumhet tror at manglende forståelse av dialekter er en identitetsmarkør for overklasse som de streber etter å bli assosiert med. "Vi har ikke menget oss med bønder på omtrent fem generasjoner nå"...liksom. Jeg sliter litt med kanskje bare to små dialekter. Thats it. De aller fleste dialekter forstår jeg 97.7% av. Dermed tror jeg rett og slett ikke på alle som påstår at de ikke forstår. Hvis jeg forstår så forstår de og jeg har selvinnsikt nok til å vite at jeg bare er gjennomsnittlig god i språk og norske dialekter. Utlendinger derimot kan jeg skjønne at sliter. Men såpass nasjonalist må det få lov å være at jeg synes ikke vi skal godta at utlendinger har noe som helst med å prøve å påvirke hvordan nordmenn skal snakke eller skrive. Språket reduseres i kraft og ordforrådet forringes om de får påvirke dette. Hør nyhetene på BBC World, de bruker et enklere engelsk der enn nyhetsopplesere ment for interne seere i Storbritannia. Jeg synes ikke aviser og TV og andre skal vanne ut og barnsliggjøre språket.

Anonymkode: 1a426...a8a

Man er ikke dum bare fordi man ikke skjønner ord man aldri har hørt før.

Jeg tenker omvendt, at de som tviholder på hvert minste lille uforståelige dialektord gjør det for å heve seg over de som ikke forstår det de sier. At de ser på seg selv som bedre enn andre fordi de ikke knoter til dialekta eller snakker "dansk".

Anonymkode: 1e70d...56a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig... mannen har bodd i Finland og finnene pleide å bli overlykkelige fordi han snakket finsk og enda mer fordi han attpåtil snakket en finsk dialekt og ikke bokmål. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maayaaa
AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 9.35):


Men dette er en udokumentert påstand. Det gjør det ikke til en sannhet, bare fordi en finsk sutre-dame får det på trykk i VG.

Tvert imot, er mitt inntrykk fra de steder i verden jeg har vært med spesielle dialekter at folk er nettopp svært bevisste på nettopp dialekten deres. Knyttet til og opptatt av dialekten sin. Med stolthet.

Endatil langt mer stolthet enn mange her til lands.

Folk knytter identitet til dialekt. En føler på forbindelse til historien bakover i tid. Er opptatt av å holde dialekten levende og videreføre den.

Dette er klin likt, uansett hvor jeg har vært i verden.

 

Anonymkode: 530f0...e91

Måtte bare fremheve dette. Med den bakgrunnen til Sanna synes jeg det er merkelig at hun ikke forstår hvorfor historie og opphav er viktig for mange. (Og om hun forstår det, hvorfor føler hun for å latterliggjøre dette?)

Vårt riksmål er kraftig preget av unionstiden, med det resultat at mange sentrale dialekter er utvannet. Jeg elsker dialekter, enten jeg forstår dem eller ikke, og har aldri vært hindret av at jeg ikke forstår forskjellige dialekter i de språkene jeg behersker.  Alle klarer å legge om til "riksmål" om mottakeren ikke skjønner hva du sier. 

Ble jeg krenket? Mja, jo, litt krenket ble jeg nok ettersom jeg bor et sted hvor det er mange herlige dialekter (selv snakker jeg avslepet etter å ha bodd i Oslo i flere år). Om hun forsøkte å være morsom, så var det komplett skivebom for min del. I mine øyne fremstår hun bare som komplett idiot. At hun har dårlig språkøre som ikke forstår en danske engang er jo hennes problem.

Når det er sagt, så er språk alltid i utvikling. Man kan faktisk både være interessert i og ta vare på gamle (utdøende), gøyale dialekter OG la språket utvikle seg organisk. Venter på at Sanna skal vende blikket mot ungdommene, som er i full sving med anglifiseringen av språket.

Endret av Maayaaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er interessant at hun som selv mener hun er så eminent i norsk, har et så dårlig språkøre. Mine foreldre flyttet i sin tid også hit fra Finland, og de har ingen problemer med å forstå norske dialekter, eller dansk for den saks skyld. 

Anonymkode: 7cc51...f97

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopptrener Alexander Stöckl er gjest i ukens Språksnakk i NRK, og snakker varmt om dialekter, https://radio.nrk.no/podkast/spraakteigen/l_0487714d-fb77-4671-8771-4dfb776671ff 

"Det jeg liker i Norge er at man pleier dialekter".  Anbefaler hele seansen med Alexander, men akkurat der han snakker om dialekter er fra ca 41:00. Og deretter historien om at han kjøper med seg en DDE-skive fra VM i Trondheim i 1997, det er så herlig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialekt på forum er noe drit!

Anonymkode: a64b4...9b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/9/2021 at 12:52 AM, AnonymBruker said:

Man er ikke dum bare fordi man ikke skjønner ord man aldri har hørt før.

Jeg tenker omvendt, at de som tviholder på hvert minste lille uforståelige dialektord gjør det for å heve seg over de som ikke forstår det de sier. At de ser på seg selv som bedre enn andre fordi de ikke knoter til dialekta eller snakker "dansk".

Anonymkode: 1e70d...56a

 Alle har hørt ord de aldri har hørt før.Det er jo sånn man lærer nye ord, man er ikke født med språket man har.  Er man villig til å lytte så forstår man som regel ord pga sammenhengen, er man villig til å lære så spør man om hva vedkommende mente når man ikke forstår og  snakker avsenderen for fort så kan man spørre om hun kan snakke saktere. 

Klart man fremstår som dum om man er helt uinteressert i å lære nye ord, slik har det alltid vært i alle kulturer. 

 

Anonymkode: bb89a...e66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dialekt på forum er noe drit!

Anonymkode: a64b4...9b6

Enig. Det verste er de som bruker dialekt skriftlig i jobbsammenheng. Nordlendinger og trøndere er verstinger her.

Anonymkode: 0c775...40f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.5.2021 den 23.38):

Elsker Sanna! Og synes det er gøy at alle tar henne så fryktelig bokstavelig og fyrer seg opp uten å skjønne at hun setter ting på spissen 😂 Jeg er ikke alltid enig med henne, men hva så? Hun er morsom og skriver godt, skulle ønske hun skrev litt oftere. 

Anonymkode: 1e70d...56a

Men med en gang noen gjør narr av folk som ikke forstå eller later som om de ikke forstår dialekter da synes du ikke det lenger er morsomt og du tar innlegget på dypeste alvor: 

AnonymBruker skrev (På 9.5.2021 den 0.52):

Man er ikke dum bare fordi man ikke skjønner ord man aldri har hørt før.

Anonymkode: 1e70d...56a

 

Anonymkode: 42067...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Finsk har 15 kasus. Og Sarromaa klager på norske dialekter?!

Anonymkode: 0aec4...5b0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2021 at 11:38 PM, AnonymBruker said:

Elsker Sanna! Og synes det er gøy at alle tar henne så fryktelig bokstavelig og fyrer seg opp uten å skjønne at hun setter ting på spissen 😂 Jeg er ikke alltid enig med henne, men hva så? Hun er morsom og skriver godt, skulle ønske hun skrev litt oftere. Har hørt intverju med henne hvor hun var mye mer nyansert og "nedtonet" enn i disse tekstene, så hun er nok ikke så ekstrem som det kan virke som.

 

Anonymkode: 1e70d...56a

Men alle gjør ikke det. De fleste gidder ikke engang å bry seg om hva denne dama mener. Problemet er ikke at hun setter ting på spissen, det er pinlig åpenbart at hun overdriver for å provosere. Problemet er at det ikke er spesielt morsomt. Og jeg liker en god rant altså, elsker det. Roasting, stygg stand-up-humor, vitser om døde babyer, ratemydowns.com, alt dette er gøy. Men denne dama er bare ikke morsom i det hele tatt, hun virker bare sur.

Anonymkode: c878e...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...