Gå til innhold

Kunne du vært sammen med en som har skiftet kjønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har vært en del tråder om temaet i det siste, og kanskje jeg kaster ut en brannfakkel nå.

Men tenk deg et scenario. Jeg skal ta meg som eksempel.

Jeg er ciskvinne (biologisk kvinne), og jeg har alltid følt meg veldig jentete og kvinnelig. Det har aldri vært noe tegn til uklar kjønnsidentitet. Jeg er veldig jente. Hodet og kroppen har altså samsvart, og jeg identifiserer meg i alt som det kjønnet jeg er født som. 

Tenk om jeg, som er så tydelig kvinne, hadde vært fanget i en guttekropp? Tenk om jeg hadde like sterk opplevelse av å være kvinne, som nå, men var fanget i en guttekropp? Sånn er det for transpersoner. De har en sterk opplevelse av å tilhøre et kjønn, men så samsvarer ikke kroppen. Kroppen føles feil, fremmedgjort og ukjent. Så kommer puberteten, kroppen endrer seg og det oppleves som et voldsomt traume. For kroppen utvikler seg til noe som ikke er en selv, til noe enda mer fremmed, til noe man overhodet ikke kjenner igjen. Sånn er det for mange transpersoner.

Tenk om det var meg? Ikke minst, det kunne ha vært meg. Jeg er bare heldig som ikke har havnet i den situasjonen. De som er transpersoner har vært uheldige i å oppleve at biologisk kjønn og kjønnsidentitet kolliderer. De har ikke valgt situasjonen selv. De har blitt rammet av en problemstilling de så gjerne skulle vært foruten.

Så er det samfunnet da. Som absolutt må dømme, hetse, trakassere og legge sten til byrden. Fortelle dem at de ikke er det kjønnet de har bekreftet gjennom hormoner og operasjoner. Biologien trumfer liksom alt, men mennesket kastes under bussen.

Transpersoner er bare mennesker de også. De søker å passe inn, som alle oss andre. Det eneste de vil er å leve i fred og bli akseptert for den de er. Istedenfor blir de ofte avvist av samfunnet, rakket ned på og ikke anerkjent. Transpersoner er overrepresentert som ofre for vold, overgrep, mobbing og selvmord. På grunn av samfunnets holdninger.

Jeg tenker at dette handler om grunnleggende respekt og empati for andre mennesker, for mennesker som dessverre har havnet i en vanskelig situasjon og bare ønsker å få være seg selv. Og så er det så mange som driter i alt som heter folkeskikk og nekter å omtale de med riktig pronomen eller anerkjenne de for det kjønnet de lever som. 

Tenk på det. Det kunne vært deg, men du var heldig og slapp unna denne problemstillingen. Men om du tilfeldigvis hadde havnet der, ville du ikke hatt et ønske om å bli møtt med en grunnleggende aksept og respekt som menneske? Eller ville du syntes det var ok om du ble avvist, forhatt og dømt for noe du ikke kunne noe for? Ville du ikke blitt lei deg om noen bevisst feilkjønnet deg? Husk at mange transpersoner kjenner på dette fra de er svært små barn. For mange ender det opp med et liv preget av mobbing, hets og utenforskap, mens det eneste de ber om egentlig bare er å få være den de er. Så simpelt, men likevel så vanskelig å imøtekomme for enkelte trangsynte mennesker i dagens 2021.

Det er bare så umenneskelig trist at vi i 2021 ikke har kommet lengre enn dette, men det er klart, folk tenker på seg selv, tenker at det ikke ville rammet dem selv. Men hvem vet? Det kunne ha rammet deg og da hadde du selv måttet spise opp dine egne ord. Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Vær snille med hverandre. La folk få være seg selv. Transpersoner også. De er bare mennesker de også, og de bør få leve i fred og bli akseptert. 

 

  • Liker 12
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Vil være sammen med en biologisk mann og ha sex med en «ekte» penis. 

Anonymkode: 09875...a80

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Gjenferdet  

Jeg synes du beskriver det godt, og absolutt noe mange bør vie en ekstra tanke. Er veldig enig i det du sier - men jeg mener også at det bør være helt legitimt å ikke ønske å være med en person som er i den situasjonen, uten å skulle bli stemplet som transfobisk, hvis det gir mening. Tror det bunner mer i preferanser, på lik linje som at noen i større grad tiltrekkes av asiatere, afrikanere osv. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (Akkurat nå):

@Gjenferdet  

Jeg synes du beskriver det godt, og absolutt noe mange bør vie en ekstra tanke. Er veldig enig i det du sier - men jeg mener også at det bør være helt legitimt å ikke ønske å være med en person som er i den situasjonen, uten å skulle bli stemplet som transfobisk, hvis det gir mening. Tror det bunner mer i preferanser, på lik linje som at noen i større grad tiltrekkes av asiatere, afrikanere osv. 

Takk! :)

Akkurat det er jeg enig i. Det er lov å ha preferanser, men det er trist når folks synspunkter bunner i fordommer, fordømmelse og trangsynthet. Transpersoner er bare mennesker de også, og fortjener å bli omtalt som og snakket til på en verdig og respektfull måte. 

  • Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferder tar helt av! Så mye tid hun bruker på laaange innlegg dette vae vist viktig 😂😂

Anonymkode: d684a...596

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Det har vært en del tråder om temaet i det siste, og kanskje jeg kaster ut en brannfakkel nå.

Men tenk deg et scenario. Jeg skal ta meg som eksempel.

Jeg er ciskvinne (biologisk kvinne), og jeg har alltid følt meg veldig jentete og kvinnelig. Det har aldri vært noe tegn til uklar kjønnsidentitet. Jeg er veldig jente. Hodet og kroppen har altså samsvart, og jeg identifiserer meg i alt som det kjønnet jeg er født som. 

Tenk om jeg, som er så tydelig kvinne, hadde vært fanget i en guttekropp? Tenk om jeg hadde like sterk opplevelse av å være kvinne, som nå, men var fanget i en guttekropp? Sånn er det for transpersoner. De har en sterk opplevelse av å tilhøre et kjønn, men så samsvarer ikke kroppen. Kroppen føles feil, fremmedgjort og ukjent. Så kommer puberteten, kroppen endrer seg og det oppleves som et voldsomt traume. For kroppen utvikler seg til noe som ikke er en selv, til noe enda mer fremmed, til noe man overhodet ikke kjenner igjen. Sånn er det for mange transpersoner.

Tenk om det var meg? Ikke minst, det kunne ha vært meg. Jeg er bare heldig som ikke har havnet i den situasjonen. De som er transpersoner har vært uheldige i å oppleve at biologisk kjønn og kjønnsidentitet kolliderer. De har ikke valgt situasjonen selv. De har blitt rammet av en problemstilling de så gjerne skulle vært foruten.

Så er det samfunnet da. Som absolutt må dømme, hetse, trakassere og legge sten til byrden. Fortelle dem at de ikke er det kjønnet de har bekreftet gjennom hormoner og operasjoner. Biologien trumfer liksom alt, men mennesket kastes under bussen.

Transpersoner er bare mennesker de også. De søker å passe inn, som alle oss andre. Det eneste de vil er å leve i fred og bli akseptert for den de er. Istedenfor blir de ofte avvist av samfunnet, rakket ned på og ikke anerkjent. Transpersoner er overrepresentert som ofre for vold, overgrep, mobbing og selvmord. På grunn av samfunnets holdninger.

Jeg tenker at dette handler om grunnleggende respekt og empati for andre mennesker, for mennesker som dessverre har havnet i en vanskelig situasjon og bare ønsker å få være seg selv. Og så er det så mange som driter i alt som heter folkeskikk og nekter å omtale de med riktig pronomen eller anerkjenne de for det kjønnet de lever som. 

Tenk på det. Det kunne vært deg, men du var heldig og slapp unna denne problemstillingen. Men om du tilfeldigvis hadde havnet der, ville du ikke hatt et ønske om å bli møtt med en grunnleggende aksept og respekt som menneske? Eller ville du syntes det var ok om du ble avvist, forhatt og dømt for noe du ikke kunne noe for? Ville du ikke blitt lei deg om noen bevisst feilkjønnet deg? Husk at mange transpersoner kjenner på dette fra de er svært små barn. For mange ender det opp med et liv preget av mobbing, hets og utenforskap, mens det eneste de ber om egentlig bare er å få være den de er. Så simpelt, men likevel så vanskelig å imøtekomme for enkelte trangsynte mennesker i dagens 2021.

Det er bare så umenneskelig trist at vi i 2021 ikke har kommet lengre enn dette, men det er klart, folk tenker på seg selv, tenker at det ikke ville rammet dem selv. Men hvem vet? Det kunne ha rammet deg og da hadde du selv måttet spise opp dine egne ord. Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv. Vær snille med hverandre. La folk få være seg selv. Transpersoner også. De er bare mennesker de også, og de bør få leve i fred og bli akseptert. 

 

Du formulerer deg som om vi er en lynsje-mobb på vei til transpersoner med balltrær og kniver. Vi hater ingen, men vi avviser ideologien. Det er to vidt forskjellige ting! Jeg er som de fleste andre her til lands forkjemper for at alle skal få leve i fred - også de sinnslidende. Men dere kan ikke kreve å få eie rommet og definisjonsmakten. Dere tar kort og godt grunnleggende feil.

Hele konseptet med din og min sannhet illustrerer jo dette.

Når det gjelder innlegget ditt forøvrig så fremstår det åpenbart at slike personlige kriser skapes innenfor dysfunksjonelle hjem. Dette er åpenbart resultat av omsorgssvikt og eller primærsosialiering. 

Anonymkode: 0f7da...d1d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Takk! :)

Akkurat det er jeg enig i. Det er lov å ha preferanser, men det er trist når folks synspunkter bunner i fordommer, fordømmelse og trangsynthet. Transpersoner er bare mennesker de også, og fortjener å bli omtalt som og snakket til på en verdig og respektfull måte. 

Det er jeg helt enig i. Ser mange som skriver nei her, må legge til et æsj eller et banneord. Eller en smiley som spyr. Usmakelig.  Det holder med et helt enkelt nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Takk! :)

Akkurat det er jeg enig i. Det er lov å ha preferanser, men det er trist når folks synspunkter bunner i fordommer, fordømmelse og trangsynthet. Transpersoner er bare mennesker de også, og fortjener å bli omtalt som og snakket til på en verdig og respektfull måte. 

Helt enig! Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg er et godt ordtak å ha i sekken. 

Vi var en gjeng i barndommen som hang mye sammen. I dag er flere av de lesbiske og homofile. Jeg er veldig glad for den oppveksten jeg hadde med de. Selv om de ikke kom ut før i tenårene, så var det jo ting vi bemerket oss, oss i mellom. Vi har lært hverandre å behandle alle med likeverd, uansett hva man tenker, føler og hvordan man er. Jeg er ganske heldig som har fått oppleve det på nært hold, allerede fra barndommen av. 

Når jeg tenker meg om; De fleste jeg har blitt betatt av har jeg blitt betatt av før jeg har visst hva som er mellom beina på de, så det kan godt tenkes at jeg kunne falt for en transperson - men jeg har aldri vært i den situasjonen, så det er liksom litt vanskelig å forestille seg hvordan jeg eventuelt ville reagert. Jeg synes ikke jeg kan ta et klart standpunkt uten å stå i situasjonen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjenferder tar helt av! Så mye tid hun bruker på laaange innlegg dette vae vist viktig 😂😂

Anonymkode: d684a...596

Det er viktig! En gang trodde man at homofili var en sykdom. Se hvor vi er i dag. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (På 5.5.2021 den 1.18):

Helt enig! Vær mot andre slik du vil at andre skal være mot deg er et godt ordtak å ha i sekken. 

Vi var en gjeng i barndommen som hang mye sammen. I dag er flere av de lesbiske og homofile. Jeg er veldig glad for den oppveksten jeg hadde med de. Selv om de ikke kom ut før i tenårene, så var det jo ting vi bemerket oss, oss i mellom. Vi har lært hverandre å behandle alle med likeverd, uansett hva man tenker, føler og hvordan man er. Jeg er ganske heldig som har fått oppleve det på nært hold, allerede fra barndommen av. 

Når jeg tenker meg om; De fleste jeg har blitt betatt av har jeg blitt betatt av før jeg har visst hva som er mellom beina på de, så det kan godt tenkes at jeg kunne falt for en transperson - men jeg har aldri vært i den situasjonen, så det er liksom litt vanskelig å forestille seg hvordan jeg eventuelt ville reagert. Jeg synes ikke jeg kan ta et klart standpunkt uten å stå i situasjonen. 

Det er nettopp det. Det er så viktig å behandle alle likeverdig uansett kjønnsidentitet, legning, religion eller hva enn. Noe annet er diskriminering.

❤️  

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 9
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (4 minutter siden):

Og mennesker i LGBT-miljøet er generelt tolerante mennesker jeg opplever som veldig åpne og empatiske. Og det er jo aldri feil i et forhold. :) ❤️  

Nja, her er jeg ikke helt enig. Jeg kjenner ganske mange lesbiske og homofile. Og det er faktisk noen av dem som prater mest nedsettende om transpersoner. Omtaler det som tull og "galskap". Flere av dem liker heller ikke at de går under samme "gruppe". 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (På 5.5.2021 den 1.33):

Nja, her er jeg ikke helt enig. Jeg kjenner ganske mange lesbiske og homofile. Og det er faktisk noen av dem som prater mest nedsettende om transpersoner. Omtaler det som tull og "galskap". Flere av dem liker heller ikke at de går under samme "gruppe". 

Oi, det var jeg ikke klar over, men det er jo bare kjempetrist.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 7
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Oi, det var jeg ikke klar over, men det er jo bare kjempetrist. Jeg kjenner ikke så mange i miljøet, men jeg studerer med ei som er lesbisk, og hun er i alle fall veldig opptatt av både homofiles og transpersoners rettigheter. Hun har også vært i kontakt med Espen Esther og er veldig opptatt av å verne og forsvare transpersoner også. Det synes jeg er fint. :takke:

Det er bra;)

Jeg syns også at det er et viktig tema, bare så det er sagt:) Og jeg er jo også skeiv. Kjempeskeiv😄

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 3.5.2021 den 22.48):

Nei, av den enkle grunn at en sex med en person med neopenis ikke vil kunne gi meg det jeg ønsker av sex i et forhold. Da hjelper det dessverre ikke om denne personen er aldri så kjekk og har en bra personlighet. 

 

Anonymkode: 96385...220

Min mening er helt lik. 

På grunn av sex ville det aldri fungert for meg, TS. Gode venner kan vi bli hvis kjemien passer, men ikke romantisk involvert. Den eneste måten jeg ser for meg at det ville fungert romantisk er hvis vi er begge aseksuelle og forholdet er utelukkende platonisk. Det vil si at vi heller ikke får barn sammen. 

Anonymkode: dc441...9d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprinkle skrev (50 minutter siden):

@Gjenferdet  

Jeg synes du beskriver det godt, og absolutt noe mange bør vie en ekstra tanke. Er veldig enig i det du sier - men jeg mener også at det bør være helt legitimt å ikke ønske å være med en person som er i den situasjonen, uten å skulle bli stemplet som transfobisk, hvis det gir mening. Tror det bunner mer i preferanser, på lik linje som at noen i større grad tiltrekkes av asiatere, afrikanere osv. 

Jeg skal iallefall ha meg frabedt å bli stemplet som -fobisk bare fordi mine seksuelle preferanser utelukker transpersoner. 

Anonymkode: dc441...9d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg hadde ikke blitt sammen en transperson. Hva andre velger, får være opp til den enkelte. Jeg dømmer ingen, så folk får gjøre som de vil med egen kropp og egne forhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det ville vært helt utelukket. Man står fritt til å gå igjennom et kjønnsskifte og for eksempel leve som en kvinne selv om man er født som mann, men jeg kunne ikke vært sammen med en slik person. Jeg mener at man for alltid vil være det kjønnet man er født som. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, absolutt ikke...

Tenner kun på ekte kvinner. Sikkert kjipt for noen å høre sannheten men det kunne vært verre, og det er mange som blir valgt bort av forskjellige grunner.

Å være ekte kvinne er et absolutt krav for meg, men utover det ville jeg kunne godtatt mye forskjellig om det var en jeg likte godt. Menn eller noen som har "skiftet kjønn" er no-go.

Anonymkode: 935e3...315

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (På 3.5.2021 den 22.44):

Om jeg var singel så hadde jeg sagt ja så lenge vedkommende hadde blitt helt mann biologisk sett. 

Derimot om denne personen fortsatt hadde pupper/kvinnelig kjønnsorgan fortsatt, men følte seg som en mann så nei. Ikke fordi jeg har noe i mot transer men jeg tenner på menn og ikke kvinner når det kommer til det biologiske 

Det går ikke an å bli "helt mann biologisk sett" om man er født med vagina :)

Det går ikke an å lage en fungerende "normal" penis. De kan rulle sammen hud fra f.eks. låret eller ta hormoner for å få større klitoris men en penis er komplekst. Det "beste" ville nok vært en stor klitoris som i alle fall kan slikkes på for dem som liker det, men utover det blir det bare sammenrullet hud, eller som erstatning for vagina et slags hull.

Hvis du er glad i "heteroseksuell sex" tror jeg ikke transer er noe for deg :)

Anonymkode: 935e3...315

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det "beste" ville nok vært en stor klitoris som i alle fall kan slikkes på for dem som liker det...

Anonymkode: 935e3...315

Klitoris skal ikke bli så veldig stor før det blir snakk om å suge snarere enn slikke. Dette har å gjøre med hvor nytelsespunktene blir fokusert når den vokser. Det vil også slutte å smake fitte og begynne å smake pikk, akkurat som huden slutter å lukte kvinne og begynner å lukte mann. 

Anonymkode: 8652b...79b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...