Gå til innhold

Hvordan legge på seg når man har høy forbrenning?


Floater

Anbefalte innlegg

Floater skrev (16 timer siden):

Jeg kan spise hva jeg vil, ikke bevege meg en cm engang og fortsatt være tynn som ei flis... legen min har alltid sagt at jeg er for tynn, selv om jeg spiser og drikker det jeg vil så rikker aldri vekten 😕 

- ts 

Nei, det kan du ikke.

Du spiser/drikker nok mye mindre enn du selv tror.

Kan du legge ut et eksempel på hva du spiser og drikker i løpet av en dag. Da er det lettere å forklare hvorfor du ikke går opp i vekt.

Fordi du spist og drikker mindre enn du tror, og derfor går du ikke opp i vekt.

Anonymkode: e522e...7c6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det kan du ikke.

Du spiser/drikker nok mye mindre enn du selv tror.

Kan du legge ut et eksempel på hva du spiser og drikker i løpet av en dag. Da er det lettere å forklare hvorfor du ikke går opp i vekt.

Fordi du spist og drikker mindre enn du tror, og derfor går du ikke opp i vekt.

Anonymkode: e522e...7c6

Bullshit. 

Ikke den du siterte,men jeg spiser også mye hver dag uten å gå opp.

Min matplan.

Frokost 
Havregrøt lagd med 2 dl gryn,4 dl oatly ikaffe,sukker og 1 ss rosiner. Denne topper jeg med 3 ss peanøttsmør, 1/2 eple, 1/2 banan og 1 ss cashewnøtter.

Ved siden av har jeg et glass saft og en solbærtoddy med nøtter og rosiner

Lunsj. 
2 brødskiver og et knekkebrød med margarin og dobbelt opp med pålegg. 1 dl blomkålsuppe blandet med en ekstra dl kokosmelk og 1/2 avocado. 2 glass saft

Mens jeg gjør i stand middag spiser jeg et par never med tørket frukt og bær

Middag: 
1000 kalorier 

Mellommåltid: Næringsbar på 450 kalorier,1 alpro sjokoladepudding og solbærtoddy

Kveldsmat

Smoothie lagd med banan,mango,annanas,hvite bønner,eplejuice og kokosmelk toppet med banan,druer,avocado,3 ss peanøttsmør og 1 ss cashewnøtter.

Drikke samme som frokost.

Kveldsnacks.

1 rett i koppen grønnsakssuppe med 1 dl kokosmelk,50 gram oliven og to riskaker med margarin og hummus 

Anonymkode: d285a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stresser du med det? Du har jo en perfekt BMI. 

Anonymkode: 50ded...2c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser mye fete meieriprodukter til vanlig, og legger på chips og sjokolade når jeg har mistet de fire kg jeg la på med ved sist «kur». Disse 4 kg er hva som skiller undervekt og normalvekt. 

Ellers spiser jeg for å leve, ikke lever for å spise.

Anonymkode: 66a1e...85a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du spiser mindre av "hva du vil" enn overvektige "vil". Ellers har du høyt stoffskifte, her finnes behandling/operasjon, evt har du diabetes og går rundt med høyt blodsukker (tvilsomt).

 

 

Anonymkode: aff7f...10e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer burgere, pommes frites, snacks etc en periode. Mindre aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ryddet for avsporinger, brukerdebatt og brudd på rommets retningslinjer.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (På 1.5.2021 den 20.04):

Jeg relativt slank, men som gjerne vil få et par ekstra kilo på kroppen, i håp om at det kanskje vil legge seg noe på overkroppen.

Jeg er cirka 1.57 høy og rundt 50 kilo. Har hele livet hatt veldig høy forbrenning, så jeg har aldri merket at jeg har lagt på meg noe særlig selv om jeg har spist mere i enkelte perioder. Vekten min er ganske jevnt fordelt utover hele kroppen, så jeg er usikker på hvor de eventuelle ekstra kiloene vil legge seg. Har brede skuldre, smal midje og litt runde hofter, noen som vet hvor jeg har mest sannsynlighet for å legge på meg?

Og noen tips til hvordan jeg kan forbedre kostholdet mitt for å få litt mer sunt fett på kroppen?

Hva spiser du på en typisk dag? Lettere å komme med tips om man vet hvordan kostholdet ditt er i dag :)

Anonymkode: d285a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva spiser du på en typisk dag? Lettere å komme med tips om man vet hvordan kostholdet ditt er i dag :)

Anonymkode: d285a...a39

Frokost: havregrøt av 1,5 dl havregryn, chiafrø, kanel, og blåbær 

Lunsj: quinoa, avokado, solsikkefrø, kikerter, spinat, tomat

Mellommåltid: 2 epler 

Middag: 1 søtpotet, 1/2 boks hermetiske bønner, avokado, tacosaus + salatblader med olivenolje ved siden av

Mellommåltid: noen pepperkaker og en kaffelatte i løpet av dagen 

Spiser jo relativt store porsjoner! TS :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.5.2021 den 19.44):

Tipper du spiser mindre av "hva du vil" enn overvektige "vil". Ellers har du høyt stoffskifte, her finnes behandling/operasjon, evt har du diabetes og går rundt med høyt blodsukker (tvilsomt).

 

 

Anonymkode: aff7f...10e

Det merker man godt at man har, så hvis TS føler seg frisk og i normal god form, er det nok ikke høyt stoffskifte.

Anonymkode: 4f175...545

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (9 minutter siden):

Frokost: havregrøt av 1,5 dl havregryn, chiafrø, kanel, og blåbær 

Lunsj: quinoa, avokado, solsikkefrø, kikerter, spinat, tomat

Mellommåltid: 2 epler 

Middag: 1 søtpotet, 1/2 boks hermetiske bønner, avokado, tacosaus + salatblader med olivenolje ved siden av

Mellommåltid: noen pepperkaker og en kaffelatte i løpet av dagen 

Spiser jo relativt store porsjoner! TS :)

Dette er ikke mye mat,og ta det fra en som virkelig må spise mye. 
 

Til frokost ville jeg økt havregryn mengden og tilsatt nøtter og/eller nøttesmør. Og ha drikke som inneholde kalorier ved siden av.

Lunsjen din er virkelig ikke store greiene. Tips er hummus/dressing,valnøtter og et rundstykke

Mellommåltid: Epler er jo ikke noe. Tips f.eks banan /nøtter og tørket fruk/næringsbar

Middagen er heller ikke stor. Prøv å legg deg et sted mellom 800-1000

Ellers burde du få inn et måltid etter middag også. Jeg ligger slev på mellom 6-7 måltider 

Anonymkode: d285a...a39

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (17 minutter siden):

Frokost: havregrøt av 1,5 dl havregryn, chiafrø, kanel, og blåbær 

Lunsj: quinoa, avokado, solsikkefrø, kikerter, spinat, tomat

Mellommåltid: 2 epler 

Middag: 1 søtpotet, 1/2 boks hermetiske bønner, avokado, tacosaus + salatblader med olivenolje ved siden av

Mellommåltid: noen pepperkaker og en kaffelatte i løpet av dagen 

Spiser jo relativt store porsjoner! TS :)

Da er du rundt regnet på et inntak på ca 2040 kcal om dagen. Så må du regne ut hvileforbrenningen din. Hvis den er høyere enn 2040 kcal, så går du konstant i underskudd. Hvis du da i tillegg regner på hvor mange ekstra kalorier (utover hvileforbrenninga di) du bruker på ekstra aktivitet og trening, som sikkert er mer enn du tror, så finner du svaret på hvorfor du ikke klarer å gå opp i vekt.

Anonymkode: 4f175...545

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2021 at 4:52 PM, AnonymBruker said:

Bullshit. 

Ikke den du siterte,men jeg spiser også mye hver dag uten å gå opp.

Min matplan.

Frokost 
Havregrøt lagd med 2 dl gryn,4 dl oatly ikaffe,sukker og 1 ss rosiner. Denne topper jeg med 3 ss peanøttsmør, 1/2 eple, 1/2 banan og 1 ss cashewnøtter.

Ved siden av har jeg et glass saft og en solbærtoddy med nøtter og rosiner

Lunsj. 
2 brødskiver og et knekkebrød med margarin og dobbelt opp med pålegg. 1 dl blomkålsuppe blandet med en ekstra dl kokosmelk og 1/2 avocado. 2 glass saft

Mens jeg gjør i stand middag spiser jeg et par never med tørket frukt og bær

Middag: 
1000 kalorier 

Mellommåltid: Næringsbar på 450 kalorier,1 alpro sjokoladepudding og solbærtoddy

Kveldsmat

Smoothie lagd med banan,mango,annanas,hvite bønner,eplejuice og kokosmelk toppet med banan,druer,avocado,3 ss peanøttsmør og 1 ss cashewnøtter.

Drikke samme som frokost.

Kveldsnacks.

1 rett i koppen grønnsakssuppe med 1 dl kokosmelk,50 gram oliven og to riskaker med margarin og hummus 

Anonymkode: d285a...a39

Dette er ok mengde om man trener regelmessig og/ eller har store muskler

Anonymkode: 4939d...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være ekstremt vanskelig og krevende. For min del ble det noe bedre med alderen. Ting som hjelper er å spise kaloritett mat før du spiser annen mat. En som vil gå ned i vekt spiser eks salat før annen mat for å få metthetsfølelse, men du bør gjøre det motsatte. Du kan selvfølgelig prøve å øke muskelmassen din og. Mulig du har mange treige muskelfibre og da er lette vekter med mange repetisjoner vel så greit som tunge. Jeg gikk faktisk opp i muskelmasse ved å jogge, sykle og padle, men mange vil gå ned av det. Du må rett og slett bare eksperimentere. Når jeg først har veid mer er det enkelt å gå opp igjen. Det hender fremdeles jeg går ned noen kg i løpet av en uke. Blir jeg syk så raser kiloene, men de kommer heldigvis tilbake igjen.

Endret av Majer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Det kan være ekstremt vanskelig og krevende. For min del ble det noe bedre med alderen. Ting som hjelper er å spise kaloritett mat før du spiser annen mat. En som vil gå ned i vekt spiser eks salat før annen mat for å få metthetsfølelse, men du bør gjøre det motsatte. Du kan selvfølgelig prøve å øke muskelmassen din og. Mulig du har mange treige muskelfibre og da er lette vekter med mange repetisjoner vel så greit som tunge. Jeg gikk faktisk opp i muskelmasse ved å jogge, sykle og padle, men mange vil gå ned av det. Du må rett og slett bare eksperimentere. Når jeg først har veid mer er det enkelt å gå opp igjen. Det hender fremdeles jeg går ned noen kg i løpet av en uke. Blir jeg syk så raser kiloene, men de kommer heldigvis tilbake igjen.

Takk, dette skal jeg ta med meg videre! Kanskje tung styrketrening kunne vært noe for meg :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er ok mengde om man trener regelmessig og/ eller har store muskler

Anonymkode: 4939d...fdc

Det er mulig,men nå handler ikke denne tråden om de :)

Anonymkode: d285a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Floater skrev (17 timer siden):

Frokost: havregrøt av 1,5 dl havregryn, chiafrø, kanel, og blåbær 

Lunsj: quinoa, avokado, solsikkefrø, kikerter, spinat, tomat

Mellommåltid: 2 epler 

Middag: 1 søtpotet, 1/2 boks hermetiske bønner, avokado, tacosaus + salatblader med olivenolje ved siden av

Mellommåltid: noen pepperkaker og en kaffelatte i løpet av dagen 

Spiser jo relativt store porsjoner! TS :)

Unnskyld meg, men jeg ville rast ned i vekt på denne «dietten». 
 

For meg går du under kategorien «typisk tynn person som tror de spise mye» 😋 

Spøk til side, det virker som et sunt kosthold da! Jeg synes du er flink! Skulle ønske jeg klarte å spise så sunt. Litt mer nøtter og fett tror jeg ville vært bra om du vil opp i vekt. Nå har jeg jo ikke finregnet på det, men med første øyekast ser dietten noe proteinfattig ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Floater skrev (17 timer siden):

Takk, dette skal jeg ta med meg videre! Kanskje tung styrketrening kunne vært noe for meg :) 

Men husk at om du ikke samtidig øker næringsinntaket vil vekta gå ned,for den planen du følger nå har for lite kalorier om målet er å gå opp i vekt

Anonymkode: d285a...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye verre å ha  Lav forbrenning enn Høy forbrenning .

Anonymkode: f9383...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli
AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 21.20):

Jeg har flere veldig slanke venninner som selv mener at de spiser masse, men det er tydelig at de aldri tenker på mat 😆 En kollega av meg sitter og drøvtygger leenge for å klare å få i seg et hjemmebakt rundstykke i lunsjpausen og mener da at hun har spist masse og ikke trenger mer enn litt fisk til middag og en kopp te til kvelds.. skulle ønske det var meg 🙈🙈 

Altså; nøtter og avocado har masse sunne kalorier. Laks også. Appelsinjuice og melk likeså; 3-4 glass av det er vel nærmere 500 kcal. Én spiseskje med matolje er 100 kcal, mens 11 ruter av en stor sjokoladeplate tilsvarer like mange kalorier som en middagsporsjon. Jeg klarer altså ikke å forstå hvordan det er mulig å ikke få i seg nok kcal 🙈

Anonymkode: 61317...06f

Enig. Jeg forstår ikke hvordan folk kan ha så lite apetitt. De jeg kjenner som er overvektige tror de spiser mindre enn de gjør og de som er tynne tror de spiser mye.

Hadde jeg vært deg TS så hadde jeg kjørt på med sunne og fete oljer, fullfettsprdukter, avokado, oljer, frø, helmelk, kremfløte og sjokolade. 

Sjokolade er jo greit å ikke spise for mye av da, men hadde likevel kost meg med det om jeg var deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...