Gå til innhold

Hvordan legge på seg når man har høy forbrenning?


Floater

Anbefalte innlegg

Jeg relativt slank, men som gjerne vil få et par ekstra kilo på kroppen, i håp om at det kanskje vil legge seg noe på overkroppen.

Jeg er cirka 1.57 høy og rundt 50 kilo. Har hele livet hatt veldig høy forbrenning, så jeg har aldri merket at jeg har lagt på meg noe særlig selv om jeg har spist mere i enkelte perioder. Vekten min er ganske jevnt fordelt utover hele kroppen, så jeg er usikker på hvor de eventuelle ekstra kiloene vil legge seg. Har brede skuldre, smal midje og litt runde hofter, noen som vet hvor jeg har mest sannsynlighet for å legge på meg?

Og noen tips til hvordan jeg kan forbedre kostholdet mitt for å få litt mer sunt fett på kroppen?

Endret av Floater
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett hvilken forbrenning man har, må man spise mer enn man forbrenner for å gå opp i vekt. Så da må du spise mer mat rett og slett.

Anonymkode: cf2de...dc8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye nøtter for å få i meg kalorier og sunt fett.

Anonymkode: 7a5e4...c8c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At tynne mennesker har høy forbrenning er like usant som at overvektige har lav forbrenning.

Med mindre du har en sykdom som tærer på kroppen og gir vektnedgang, så gjelder samme regler for deg som for alle andre. Du må spise flere kalorier og/eller bevege mindre på deg.
Mest sannsynlig har du innarbeidede vaner du ikke tenker over som gjør deg slank, som at du spiser mindre enn du tror og er mye mer aktiv enn du tror. Som for overvektige må du endre livsstil, rett og slett. Og det finnes sunne matvarer som er energitette.

Anonymkode: 4f175...545

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere veldig slanke venninner som selv mener at de spiser masse, men det er tydelig at de aldri tenker på mat 😆 En kollega av meg sitter og drøvtygger leenge for å klare å få i seg et hjemmebakt rundstykke i lunsjpausen og mener da at hun har spist masse og ikke trenger mer enn litt fisk til middag og en kopp te til kvelds.. skulle ønske det var meg 🙈🙈 

Altså; nøtter og avocado har masse sunne kalorier. Laks også. Appelsinjuice og melk likeså; 3-4 glass av det er vel nærmere 500 kcal. Én spiseskje med matolje er 100 kcal, mens 11 ruter av en stor sjokoladeplate tilsvarer like mange kalorier som en middagsporsjon. Jeg klarer altså ikke å forstå hvordan det er mulig å ikke få i seg nok kcal 🙈

Anonymkode: 61317...06f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk råd av ernæringsfysiolog å spise rømme/fete meieriprodukter. Jeg har normalt kolesterol.

Ellers så er nøtter og avokado rike på kalorier. Knekkebrød med mye korn har også mange kalorier. 

Anonymkode: be74e...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At tynne mennesker har høy forbrenning er like usant som at overvektige har lav forbrenning.

 

Anonymkode: 4f175...545

Stemmer det? Tror arv spiller mye inn her.

Noen kan hive på med 4 skiver med nugatti+melk og oboy, poser med potetgull++ og likevel være slank. Andre derimot er på evig slankekur, og går likevel ikke ned i vekt.

Anonymkode: be74e...206

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stemmer det? Tror arv spiller mye inn her.

Noen kan hive på med 4 skiver med nugatti+melk og oboy, poser med potetgull++ og likevel være slank. Andre derimot er på evig slankekur, og går likevel ikke ned i vekt.

Anonymkode: be74e...206

Hver dag i ukesvis, månedsvis, årevis? 

Anonymkode: 3d4c5...792

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående høyere forbrenning: Man kan lese mange steder om at mennesker med overvekt av fett kan øke forbrenningen ved å bygge mer muskler, fordi en kropp med større muskelprosent i forhold til fettprosent vil ha høyere forbrenning.

Anonymkode: a9134...9f4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Uansett hvilken forbrenning man har, må man spise mer enn man forbrenner for å gå opp i vekt. Så da må du spise mer mat rett og slett.

Anonymkode: cf2de...dc8

Jeg kan spise hva jeg vil, ikke bevege meg en cm engang og fortsatt være tynn som ei flis... legen min har alltid sagt at jeg er for tynn, selv om jeg spiser og drikker det jeg vil så rikker aldri vekten 😕 

- ts 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hver dag i ukesvis, månedsvis, årevis? 

Anonymkode: 3d4c5...792

Ja. Bor selv sammen med en slik i 15 år

Anonymkode: be74e...206

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis mer. Det er ikke så komplisert :)

Anonymkode: 124ae...822

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Floater said:

Jeg kan spise hva jeg vil, ikke bevege meg en cm engang og fortsatt være tynn som ei flis... legen min har alltid sagt at jeg er for tynn, selv om jeg spiser og drikker det jeg vil så rikker aldri vekten 😕 

- ts 

Hva har du spist hver dag de siste 7 dagene?

Anonymkode: 4939d...fdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Floater skrev (19 minutter siden):

Jeg kan spise hva jeg vil, ikke bevege meg en cm engang og fortsatt være tynn som ei flis... legen min har alltid sagt at jeg er for tynn, selv om jeg spiser og drikker det jeg vil så rikker aldri vekten 😕 

- ts 

Det hjelper ikke å spise og drikke hva du vil når det ikke er mer enn det du forbrenner. Så da må du rett og slett presse i deg mer mat. Da jeg måtte gå opp i vekt etter sykdom måtte jeg selv gå rundt og føle meg ubehagelig mett hele tiden i noen uker før det løsnet og jeg ble mer sulten. Drakk f.eks 2 store glass melk til frokosten i stedet for 1 glass og hadde mellommåltid som nøtter og avocado osv. 

Anonymkode: cf2de...dc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikk næringsdrikker fra apoteket. 1-2 flasker hver dag i tillegg til maten du spiser, det bør gi resultater i løpet av noen uker. Hvis legen din mener du er for tynn kan h*n muligens søke Helfo om at du får det dekket på blåresept.

Anonymkode: 32aa7...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et råd et som med slanking, tell kalorier nøyaktig. Bruk lifesum, vei og mål maten og få i deg et dagsoverskudd på ca 500kcal. Et par never nøtter, avocado og melk i stedet for vann, og det hjelper på. Er mengden for stor for deg, må du snike det inn med feks olje og fett. 

Anonymkode: b0a9b...15f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Floater skrev (30 minutter siden):

Jeg kan spise hva jeg vil, ikke bevege meg en cm engang og fortsatt være tynn som ei flis... legen min har alltid sagt at jeg er for tynn, selv om jeg spiser og drikker det jeg vil så rikker aldri vekten 😕 

- ts 

Vet du hvor heldig du er som kan spise så mye du vil !  Du har jo normal bmi, så hvorfor gå opp i vekt da ?

Anonymkode: f9383...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg kjenner som selv mener de er for tynne og vil legge på seg er småspiste, kresne i matveien, lite interessert i mat eller så er de travle. De tror de spiser mer enn de egentlig gjør, og jeg tror jeg spiser mindre enn jeg gjør. De er også de som spretter opp av sofaen hele tiden for å gjøre ett eller annet, eller er sosiale og flyger rundt for å treffe folk eller driver på med et eller annet hele tiden. Det blir mer kalorier brent i løpet av en dag enn personen som sitter stille i sofaen, men det synes ikke.

Jeg har slitt med overvekt hele livet og ser forskjellen godt. Der jeg kan sluke en hel pose potetgull så spiser de kanskje 2 never. På restaurant så sluker jeg dessert med kaffe og fløte til og de setter igjen halv dessert og drikker kaffen svart osv. I det lange løp så utgjør det en del kalorier i forskjell. 

Anonymkode: 13c57...2f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Drikk næringsdrikker fra apoteket. 1-2 flasker hver dag i tillegg til maten du spiser, det bør gi resultater i løpet av noen uker. Hvis legen din mener du er for tynn kan h*n muligens søke Helfo om at du får det dekket på blåresept.

Anonymkode: 32aa7...095

Nei man får ikke næringsdrikker på resept på det grunnlaget!

Anonymkode: d285a...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Vet du hvor heldig du er som kan spise så mye du vil !  Du har jo normal bmi, så hvorfor gå opp i vekt da ?

Anonymkode: f9383...a5a

Typisk kommentar fra en som ikke vet hvordan det føles og ville gå opp vekt,men ikke får det til

Anonymkode: d285a...a39

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...