Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem burde velge hvis de ikke er enige da, synes du?

Anonymkode: 73df5...ca1

Kvinnen tar sitt valg, og mannen tar sitt valg. Begge kunne tatt abort, forskjellen ligger i hvordan aborten utføres.

CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Det syns ikke jeg. Jeg syns det er mer rettferdig at barnet får det bra enn at faren skal kunne stikke av fra ansvaret sitt.

Jeg synes det er rettferdig for et barn, at en kvinne ikke sørger for å få dem innenfor en trygg ramme av et godt samliv. Både kvinner og menn burde hatt likestilte rettigheter, men av naturlige årsaker på litt ulik måte. En kvinne som utfører en abort, og en mann som utfører en juridisk abort, utfører begge abort. Derimot er metodikken som benyttes forskjellig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anocopy skrev (Akkurat nå):

De som støtter jurdisk abort vil at staten skal ta over betalingene. Dermed får forelder og barn pengene som de trenger og far slipper å straffes. Win-win.

Men hvem finansierer staten? Det er meg og deg, og hvorfor skal vi måtte ta ansvaret for å betale for oppfostringen for en unge som ikke vi er foreldre til? 

• Liker 3
Skrevet
CAPS LOCK skrev (9 minutter siden):

Men vil ikke dette gå ut over ungen?

Det vil det gjøre uansett om ett eller flere mennesker som ikke er i stand til å oppdra et barn eller gi det en god oppvekst likevel velger å gjøre det....

Har det falt deg inn at det vil kunne være situasjoner hvor f.eks. mannen er den fornuftige og innser at det å få et barn slik ting er ikke vil være bra for barnet? Alt han kan gjøre i dag er å trygle kvinnen om å ta hensyn til barnet, men hun kan fortsatt presse det gjennom og samtidig kreve halve lønna hans.

Kanskje hun hadde valgt annerledes om hun visste at hun ikke fikk barnebidrag fra far? Jeg vil helst at barn som fødes skal være ønsket og vokse opp med to foreldre...

Skrevet
1 minutt siden, CAPS LOCK said:

Men hvem finansierer staten? Det er meg og deg, og hvorfor skal vi måtte ta ansvaret for å betale for oppfostringen for en unge som ikke vi er foreldre til? 

Hvorfor betaler jeg skatt for skoler når jeg ikke har barn? Hvorfor betaler jeg skatt for parker jeg aldri går tur i? Hvorfor betaler jeg skatt for museer jeg aldri besøker? Hvorfor betaler jeg skatt for omsorgstjenester når jeg ikke trenger omsorg?

I Norge betaler vi skatt for å fylle samfunnets behov. Å oppforste barn er en av de viktigste tingene for landet vårt. Den summen vi bruker på det er ubetydelig i forhold til verdien av nye borgere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Også er ikke de stakkars kronene bidraget består i, det som er viktigst for barnet heller, eller det essensielle i foreldreskap heller.  Å betale bidrag er jo absolutt minimum av innsats. Barnet kommer ikke langt med det. 

Det viktigste er jo å gi barnet trygghet, kjærlighet stabile rammer  rutiner. Frokost, middag kvelds. Lek.  Bli lest for, snakket med, elsket. Denne innsatsen er det og så som gir nye skattebetalere, mennesker som vokser opp og har fått det de trenger for å bidra og holde samfunnet i gang. 

Anonymkode: df3d7...1ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De fleste kvinner tar ikke abort mot mannens vilje. Hadde jeg møtt en mann som sa han ønsket juridisk abort, hadde jeg sett på han som en looser

Anonymkode: 6b1f5...b81

• Liker 3
Skrevet
CAPS LOCK skrev (7 minutter siden):

Det gjør du allerede på sett og vis. Den "ekstrautgiften" i direkte utgifter dersom far ikke gir barnebidrag (la oss si 5000 i måneden i 18 år er lommerusk i forhold til hva det koster samfunnet for et barn...

Skrevet
Anocopy skrev (13 minutter siden):

Virker som du har misforstått debatten, dette påvirker hverken mor eller barn. De som støtter jurdisk abort vil at staten skal ta over betalingene. Dermed får forelder og barn pengene som de trenger og far slipper å straffes. Win-win.

Det tror jeg hadde blitt dyrt for staten til slutt 😂

• Liker 3
Skrevet
The Words skrev (Akkurat nå):

Det er allerede dyrt å finansiere barnetrygd og alenemødre som VELGER å oppdra barn alene. Du kan jo begynne med å kutte der?

Ikke at jeg mener det nødvendigvis er riktig, men hvis du er så bekymret for kostnader for samfunnet...

• Liker 1
Skrevet
likestilling skrev (47 minutter siden):

Her kan mannen ved juridisk abort si (innen "vanlig" aborttid") at han "tar abort" 

Men da kan jo kvinnen bare velge å ikke fortelle ham om graviditeten før utløpet av fristen for å terminere svangerskapet

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Jolene said:

Kvinnen tar sitt valg, og mannen tar sitt valg. Begge kunne tatt abort, forskjellen ligger i hvordan aborten utføres.

Om kvinnen vil ta abort, mener du da at mannen skal ha mulighet til å forhindre det hvis han gjerne vil ha barnet?

Anonymkode: 73df5...ca1

• Liker 3
Skrevet
Jolene skrev (17 minutter siden):

Jeg synes det er rettferdig for et barn, at en kvinne ikke sørger for å få dem innenfor en trygg ramme av et godt samliv. 

Hva mener du? Dette gir ikke mening

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, The Words said:

Er som vaksina for covid da vel. Det koster jo en helt syk sum for disse testene og vaksinene, men det er ingenting sammenlignet med gevinsten av å ha et fungerende samfunn som normalt. Ja, det er dyrt, men det er søren meg masse annet vi sløser penger på. Kan like gjerne bruke penger på noe fint for en gangs skyld.

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har sett tråder her inne om fortvila menn som ønsket barnet, men der kvinnen valgte abort? Det har i så fall gått meg hus forbi

• Liker 5
Skrevet
CAPS LOCK skrev (5 minutter siden):

Hva mener du? Dette gir ikke mening

Tror du skal fjerne "ikke".

Jeg synes det er rettferdig for et barn, at en kvinne ---- sørger for å få dem innenfor en trygg ramme av et godt samliv. 

Eller:

"Jeg synes det beste for et barn er at det fødes inn i en trygg ramme med omsorg fra to foreldre og trygge økonomiske kår"

... jeg vil tro hun mener omtrent dette.

Skrevet (endret)
likestilling skrev (13 minutter siden):

Det er allerede dyrt å finansiere barnetrygd og alenemødre som VELGER å oppdra barn alene. Du kan jo begynne med å kutte der?

Ikke at jeg mener det nødvendigvis er riktig, men hvis du er så bekymret for kostnader for samfunnet...

🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄🙄

Barn er faktisk det aller viktigste vi kan «gi» til samfunnet med tanke på økonomi....

Kommentaren du siterte var ment som et hint om hvor mange menn som ville benyttet seg av den sjansen (til juridisk abort og at staten betalte) om de fikk muligheten.

Endret av The Words
  • Liker 4
Skrevet
likestilling skrev (Akkurat nå):

Tror du skal fjerne "ikke".

Jeg synes det er rettferdig for et barn, at en kvinne ---- sørger for å få dem innenfor en trygg ramme av et godt samliv. 

Eller:

"Jeg synes det beste for et barn er at det fødes inn i en trygg ramme med omsorg fra to foreldre og trygge økonomiske kår"

... jeg vil tro hun mener omtrent dette.

I så fall motsier hun seg selv, for hun argumenterer, i likhet med deg, for at far skal kunne slippe å betale for oppfostringen av ungen sin

• Liker 1
Skrevet
likestilling skrev (16 minutter siden):

Det gjør du allerede på sett og vis. Den "ekstrautgiften" i direkte utgifter dersom far ikke gir barnebidrag (la oss si 5000 i måneden i 18 år er lommerusk i forhold til hva det koster samfunnet for et barn...

Usaklig argument

• Liker 1
Skrevet
likestilling skrev (14 minutter siden):

Det er allerede dyrt å finansiere barnetrygd og alenemødre som VELGER å oppdra barn alene.

Og så mener du at det skal bli enda dyrere ved at fedre som ikke ønsker å betale for oppdragelsen av barnet sitt, skal kunne slippe dette, og så skal vi andre måtte betale for hans unge

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det noen som har sett tråder her inne om fortvila menn som ønsket barnet, men der kvinnen valgte abort? Det har i så fall gått meg hus forbi

Jeg søkte det opp nå. Kom ikke opp en eneste tråd om det

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...