Gå til innhold

Kvinner som er for selvbestemt abort hos kvinner, men imot juridisk abort hos menn...

Anbefalte innlegg

Skrevet
linsejesus skrev (1 minutt siden):

Når det heter juridisk abort, tenker jeg at det er åpenbart at det er snakk om å gjøre det før fødsel. Det er i alle fall det jeg har hatt i tankene.

Okey. Da har jeg misforstått

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anocopy skrev (3 minutter siden):

Jeg er helt enig i at det er enklere for menn å sterilisere seg, så hva med dette forslaget: menn kan sterilisere seg når de er 18-20 år (det er nå 25 år) og hvis man likevel skulle ha uflaks nok til å få barn, s å er det ikke mannens ansvar. Det må da være rettferdig? Når man har sterilisert seg, så har man jo virkelig forpliktet seg til å unngå barn. Da burde man ikke straffes om det skjer noe feil.

Det støtter jeg hundre prosent, det hadde vært helt nydelig. 

Skrevet
1 minutt siden, Tamsi said:

Det støtter jeg hundre prosent, det hadde vært helt nydelig. 

Flott, da er det bare å få det til politikerne! De er jo tross alt helt logiske, flotte mennesker, de støtter jo til og med hjelp for narkomane! Å vent... 😅

• Liker 1
Gjest someone_here
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke lest hele tråden, men dette er jo helt forskjellige ting! 🤦‍♀️

- Abort er å si neitakk til svangerskap, fødsel og å oppfostre et barn, ved å fjerne en celleklump som vokser i livmoren sin. 

-Å adoptere bort et barn er å ta den fysiske byrden ved å bære og føde et barn, men gi det til noen andre som ønsker å fostre opp barnet.

-«Juridisk abort» er å si neitakk til å sørge for det barnet man selv har laget økonomisk. Hvem skal da ta regningen for å fostre opp DINE barn? Mor alene, og på den måten få en ny underklasse av fattige, med den økningen i kriminalitet osv. som det medfører? Eller skal resten av oss skattebetalere betale fordi du ikke gadd å dra på deg en dong? SKJERP DEG!!! 

Anonymkode: 73db5...871

Staten betaler for kvinner nå. Hvorfor vil ikke staten gjøre ikke det samme for menn? Hun kan også adoptere bort barnet hvis han tar juridisk abort.

Hvis du vil beskytte deg mot uønsket farskap har du opptil flere valg. Blant annet å avstå fra sex, og bruke kondom.

Anonymkode: 71589...ae8

Så bra. Og selvbestemt abort skal forbys og kriminaliseres?

Jeg er i prinsippet for juridisk abort, skjønner at det føles urettferdig for menn å ikke ha noe de skulle sagt her. Men hvordan løse det praktisk? Det er mitt første spørsmål som jeg aldri får svar på. Hvilken abortgrense? Hvordan bevise at kvinnen ikke har visst det «for» lenge? Hva når barnet spør etter far? Hvordan skal barnet leve med at det finnes en far, men han vil ikke ha hen? 

Anonymkode: dad2f...337

Abortgrense på 12 uker, grensen forlenges hvis hun ikke informerer i tide. Hmm, gjøre det som kvinner gjør når de får barn ved bruk av assistert befruktning. Barnet skal leve på samme måte som barn som adopteres bort. 

Skrevet
3 minutter siden, someone_here said:

Abortgrense på 12 uker, grensen forlenges hvis hun ikke informerer i tide. Hmm, gjøre det som kvinner gjør når de får barn ved bruk av assistert befruktning. Barnet skal leve på samme måte som barn som adopteres bort. 

Det har vel egentlig ingenting å si for kvinnen om det er en mann som betaler eller NAV, så jeg synes det er ubeytdelig når mannen sier ifra at han ikke vil ha barn. Det påvirker hverken barn eller kvinne, denne debatten påvirker samfunnet generelt, men ingen individuelle kvinner og barn.

AnonymBruker
Skrevet
Anocopy skrev (5 minutter siden):

Flott, da er det bare å få det til politikerne! De er jo tross alt helt logiske, flotte mennesker, de støtter jo til og med hjelp for narkomane! Å vent... 😅

Haha. Med den blå har man iallefall en sjanse. Hos rød side blir det nei.

Anonymkode: 5708a...87d

AnonymBruker
Skrevet
linsejesus skrev (16 minutter siden):

Jeg ser ikke hvordan det er en fordel for menn at kvinner kan lage farløse barn. Det er vel da som regel snakk om kunstig befruktning, så det er ingen mann som får mye glede av det ut over å onanere i et glass på klinikken.

Han slipper å være far da. Det er vel hele poenget med denne tråden. 

Anonymkode: df3d7...1ca

• Liker 6
Gjest someone_here
Skrevet
The Words skrev (1 time siden):

Ja, "hvor mange menn var døde på jobb"? INGEN, ville jeg tro. 😂 

Er det noe gøy med at 33 menn døde i 2019 som følge av arbeidsulykker? Da kan vi også le ihjel av kvinner som dør av fødsel? 

AnonymBruker
Skrevet

Både kvinner og menn er godt opplyst om hvilken rettigheter de har i Norge idag så er du "dum" nok til å bli gravid eller gjøre noen gravid vet du hva konsekvensene kan bli når du har sex uansett om du er kvinne eller mann. Hadde jeg vært mann og visst at ja gjør jeg en kvinne gravid så er det hun som bestemmer om det blir abort eller ikke hadde jeg selvfølgelig tatt ansvar selv! Jeg hadde aldri ligget rundt med randoms på byen uten kondom og satset på at de fikset prevensjon, for jeg hadde visst konsekvensene ! Det er det som kalles og være voksen og ta ansvar. Jeg er kvinne og bruker ppiller men skulle jeg allikevel bli gravid er det ikke bare min skyld nei for har mannen jeg blir gravid med sex med meg uten kondom eller å ha sterilisert seg vet han hva risken er, at jeg kan velge abort eller ikke. 

Det er også gode grunner for reglene vi har idag. Selfølgelig bestemmer en kvinne over sin egen kropp og om hun skal beholde eller ikke, hvordan skulle man ellers gjøre det ? Å gjøre abort ulovlig bare for at det skal bli "likt" er en utrolig barnslig tankegang og blir bare å gå ut over barna som vokser opp i familier dær de ikke er ønsket og gjerne med dårlige forutsetninger for livet. 

Juridisk abort er heller ikke i Norge nettop på grunn av BARNETS rettigheter. Når barnet blir født har det rettigheter og slik burde det være, barnet skal ikke komme til verden med dårligere forutsetninger fordi voksne menn syntes det er ekkelt med kondom og ikke vil ta ansvar for at de har hatt sex. 

Det er også veldig vanskelig i praksis. Ja staten kan betale for barnet, men hvem vil betale høyere skatt for at folk skal kunne være mer annsvarsløse og barn ha mindre rettigheter. Det kan være tungt og vokse opp uten en far, og juridisk abort vil de også si at man velger bort hele forsiden altså besteforeldre og tante og onkler også. 

Anonymkode: bc1c5...d87

• Liker 7
Skrevet
CAPS LOCK skrev (8 minutter siden):

Okey. Da har jeg misforstått

Det er selvsagt ikke snakk om å stikke av fra ungen din som har blitt 10 år, men at mannen skal få en mulighet til å "fraskrive seg ansvar" også dersom det skjer et uhell...

Eksempel:

Mann og kvinne på 19 har ONS, kondomen sprekker og mannen vil fortsette studier og "livet sitt". Kvinnen har alltid hatt en drøm om å bli alenemamma og sier at hun vil beholde barnet.

Her kan mannen ved juridisk abort si (innen "vanlig" aborttid") at han "tar abort" og kvinnen kan da velge å oppdra barnet alene, men uten at faren blir gjeldsslave og må betale barnebidrag, og i tillegg føle at han har ansvar for at en unge må vokse opp i fattigdom.

Selvfølgelig vil dette være "belastende" for normale menn også, å vite at man har et barn der ute som man ikke kjenner, men for noen vil det være "jaja", på samme måte som det varierer hvor tungt kvinner tar abort.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
likestilling skrev (23 minutter siden):

Samme svar til dere begge egentlig; ja, det burde vært formulert annerledes. Det jeg mener er at menn er de eneste som kan bli tvunget til å ta ansvar (utover selve aborten). Ikke alt selvfølgelig, men de har heller ikke muligheten til å fraskrive seg det.

Hæ? Javel, og så? Er det liksom værre det da eller? Dama sitter der med ansvar, også er det fælt kan mannen ikke kan slippe alle konsekvenser hvis det er det han vil? 

Anonymkode: d1d48...e8f

• Liker 1
Skrevet

Enig TS. En kvinne kan VELGE å få et barn etter ubeskyttet sex/prevensjon som har feilet, mens en mann blir TVUNGET til det valget kvinnen tar. Synes forøvrig ikke at kvinner som bevisst velger å bli alenemødre burde fått en krone av staten. Hun må gjerne få barnet altså, men da betyr jo det at hun har råd til barnet også. Ergo, har hun tatt et bevisst valg. Noe som er helt greit, men da burde menn også kunne få det valget.

Det er skammelig at den likestillingen vi har, kun er i kvinners favør.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skal forresten rett til juridisk abort gjorde kun single menn, eller er det en rettighet i ekteskap og samboerskap også? Hvordan skal det fungere om far og mor er uenige når det tredje barnet dukker opp? Hva om barnet er sykt? 

Skal far i slike tilfeller ha rett til å juridisk abortere, når han er i forhold mor? 

Hvor skal barn som er juridisk abortere av den ene foreldrene gjøre av seg om foreldrene bør sammen? 

Anonymkode: df3d7...1ca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Jolene skrev (8 minutter siden):

Enig TS. En kvinne kan VELGE å få et barn etter ubeskyttet sex/prevensjon som har feilet, mens en mann blir TVUNGET til det valget kvinnen tar. Synes forøvrig ikke at kvinner som bevisst velger å bli alenemødre burde fått en krone av staten. Hun må gjerne få barnet altså, men da betyr jo det at hun har råd til barnet også. Ergo, har hun tatt et bevisst valg. Noe som er helt greit, men da burde menn også kunne få det valget.

Men mannen VALGTE å ha sex uten å være beskyttet nok, et valg han VET kan ha konsekvenser - at kvinnen bestemmer om det blir abort eller ikke. 

• Liker 4
Skrevet
Jolene skrev (10 minutter siden):

Synes forøvrig ikke at kvinner som bevisst velger å bli alenemødre burde fått en krone av staten.

Men vil ikke dette gå ut over ungen?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men mannen VALGTE å ha sex uten å være beskyttet nok, et valg han VET kan ha konsekvenser - at kvinnen bestemmer om det blir abort eller ikke. 

Både kvinnen og mannen valgte å ha ubeskyttet sex, eller opplevde at prevensjon sviktet. Forskjellen er at kvinnen kan velge å få barnet eller ikke, mannen blir tvunget til valget kvinnen tar for han.

CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Men vil ikke dette gå ut over ungen?

Den som bestemmer over valget om å gjennomføre et svangerskap eller ikke, er den som da i så tilfelle får sørge for at det som eventuelt blir et barn, får det godt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Jolene said:

Både kvinnen og mannen valgte å ha ubeskyttet sex, eller opplevde at prevensjon sviktet. Forskjellen er at kvinnen kan velge å få barnet eller ikke, mannen blir tvunget til valget kvinnen tar for han.

Hvem burde velge hvis de ikke er enige da, synes du?

Anonymkode: 73df5...ca1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hæ? Javel, og så? Er det liksom værre det da eller? Dama sitter der med ansvar, også er det fælt kan mannen ikke kan slippe alle konsekvenser hvis det er det han vil? 

Anonymkode: d1d48...e8f

Du må gjerne lese igjen om du ikke skjønner hva som skrives. Hvis svaret ditt til at menn blir TVUNGET til å ta ansvar mens jenter kan VELGE å ta ansvar likevel er "javel, og så?" så kan jeg ikke hjelpe deg mer.

Se for øvrig svaret her, fra en kvinne som forstår det:

Jolene skrev (8 minutter siden):

Skrevet
Jolene skrev (5 minutter siden):

Den som bestemmer over valget om å gjennomføre et svangerskap eller ikke, er den som da i så tilfelle får sørge for at det som eventuelt blir et barn, får det godt.

Det syns ikke jeg. Jeg syns det er mer rettferdig at barnet får det bra enn at faren skal kunne stikke av fra ansvaret sitt.

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, CAPS LOCK said:

Det syns ikke jeg. Jeg syns det er mer rettferdig at barnet får det bra enn at faren skal kunne stikke av fra ansvaret sitt.

Virker som du har misforstått debatten, dette påvirker hverken mor eller barn. De som støtter jurdisk abort vil at staten skal ta over betalingene. Dermed får forelder og barn pengene som de trenger og far slipper å straffes. Win-win.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...