AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #61 Skrevet 26. april 2021 Klossmajor skrev (23 timer siden): Jeg har aldri holdt meg til en bestemt etnisk gruppe, og det vil jeg heller ikke oppfordre verken deg eller andre til å gjøre. Oppfordrer deg til å utvide horisonten din. Det er bare trist å lese at en kvinne bosatt her i Norge har et så problematisk forhold til seksualitet at hun er redd for å «bli brukt som tømmestasjon» og regner med at man med norske menn må «regne med å bli godt brukt av disse uten at det fører til ekteskap». Du tegner et bilde av kvinner som vesener uten seksuelle lyster. Et bilde der menn må oppvarte og underholde sin kvinne, til tross for at hun gjerne er bedre utdannet enn ham. Mannen må samtidig beskytte sin kvinne fra alle disse andre seksuelle rovdyrene av menn der ute som bare vil bruke henne for å få tømt seg. Dette bildet ditt stemmer egentlig dårlig overens med virkeligheten. Jeg synes i motsetning til deg at det er fint at barn av minoritetsbakgrunn holder seg til foreldrenes ekteskapspraksis. Anonymkode: a8d37...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #62 Skrevet 26. april 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes i motsetning til deg at det er fint at barn av minoritetsbakgrunn holder seg til foreldrenes ekteskapspraksis. Anonymkode: a8d37...55f Hvorfor det? Anonymkode: 2aed9...5a7 2
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #63 Skrevet 26. april 2021 Julia1 skrev (1 minutt siden): Jeg har lest gjennom ja:) Da lurer jeg på hva slags forhold du har til likestilling. Støtter du kvinner som klager over at kvinner i likestillingens navn forventes å ta sin halvdel av regningen? Er det noen grunn til at mannen skal forventes å måtte betale for kvinnen i dagens likestilte samfunn når kvinner for lengst har tatt igjen menn i utdannelsesnivå? Er det fortsatt mannens oppgave å sørge for trygghet og stabilitet eller bærer kvinnen også sin del av ansvaret i et moderne samfunn? 2
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #64 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg synes i motsetning til deg at det er fint at barn av minoritetsbakgrunn holder seg til foreldrenes ekteskapspraksis. Anonymkode: a8d37...55f Betyr det at du synes det er fint med segregering og parallellsamfunn? 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #65 Skrevet 26. april 2021 Klossmajor skrev (39 minutter siden): Betyr det at du synes det er fint med segregering og parallellsamfunn? Jeg er den av den oppfatning det er fint at de beholder sin kulturarv (fra foreldrene), derav ekteskapspraksis, såfremt det ikke strider med norsk lov. Ønsker du assimilasjon? Anonymkode: a8d37...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #66 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor det? Anonymkode: 2aed9...5a7 Jeg mener det er en del av deres kulturarv. Jeg er sterk forkjemper av kulturarv. Anonymkode: a8d37...55f
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #67 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er den av den oppfatning det er fint at de beholder sin kulturarv (fra foreldrene), derav ekteskapspraksis, såfremt det ikke strider med norsk lov. Ønsker du assimilasjon? Anonymkode: a8d37...55f Da blir det nærliggende å stille spørsmål ved nøyaktig hvilke skikker og normer det er verdt å beholde som del av en kulturarv. Nøyaktig hvilke kulturelle trekk er det som er utypisk for norsk kultur som samtidig er verdt å beholde i møte med et norsk storsamfunn? Hva slags skikker er det som er så verdt å videreføre fra fjerne himmelstrøk som fører til fortsatt inngifte blant barnebarn av innvandrere? Hva er det ved norsk kultur som ikke er bra nok? 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #68 Skrevet 26. april 2021 Klossmajor skrev (8 minutter siden): Da blir det nærliggende å stille spørsmål ved nøyaktig hvilke skikker og normer det er verdt å beholde som del av en kulturarv. Nøyaktig hvilke kulturelle trekk er det som er utypisk for norsk kultur som samtidig er verdt å beholde i møte med et norsk storsamfunn? Hva slags skikker er det som er så verdt å videreføre fra fjerne himmelstrøk som fører til fortsatt inngifte blant barnebarn av innvandrere? Hva er det ved norsk kultur som ikke er bra nok? Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Anonymkode: a8d37...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #69 Skrevet 26. april 2021 Klossmajor skrev (5 minutter siden): Da blir det nærliggende å stille spørsmål ved nøyaktig hvilke skikker og normer det er verdt å beholde som del av en kulturarv. Nøyaktig hvilke kulturelle trekk er det som er utypisk for norsk kultur som samtidig er verdt å beholde i møte med et norsk storsamfunn? Hva slags skikker er det som er så verdt å videreføre fra fjerne himmelstrøk som fører til fortsatt inngifte blant barnebarn av innvandrere? Hva er det ved norsk kultur som ikke er bra nok? Hva er så fint med norsk kultur? Hadde dere ikke funnet oljen, så hadde det sett ganske mørkt ut. I verdens sammenheng er det få som kjenner til Norge. Har til og med opplevd i utlandet at de har spurt om Norge er hovedstaden i Sverige. Hvem er du til å avgjøre hvilke skikker som skal videreføres? Så lenge man er lovlydig, betaler skatt og er en god borger, har en utført samfunnsplikten sin. Ganske sikker på at nordmenn som bor i utlandet ikke har gitt slipp på brunost og kvikklunsjen sin. Ikke krev fra andre det du selv ikke kan innfri. For en arrogant tosk du er! Anonymkode: f8b8a...11e 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #70 Skrevet 26. april 2021 Klossmajor skrev (15 minutter siden): Da blir det nærliggende å stille spørsmål ved nøyaktig hvilke skikker og normer det er verdt å beholde som del av en kulturarv. Nøyaktig hvilke kulturelle trekk er det som er utypisk for norsk kultur som samtidig er verdt å beholde i møte med et norsk storsamfunn? Hva slags skikker er det som er så verdt å videreføre fra fjerne himmelstrøk som fører til fortsatt inngifte blant barnebarn av innvandrere? Hva er det ved norsk kultur som ikke er bra nok? Jeg har bare vært to bryllup i Norge, og ett i utlandet. Jeg er helt fasinert over hvor flott bryllupet kan være etter å ha deltatt i et indisk bryllup. Det er ganske fargerikt, mange flere gjester, mer underholdende og med andre ord betydelig forskjell fra ett bryllup som jeg er vant til. Denne praksisen synes jeg de bør ta vare, som etter min mening er bedre enn et typisk bryllup i Norge. Anonymkode: a8d37...55f 1
Julia1 Skrevet 26. april 2021 #71 Skrevet 26. april 2021 Klossmajor skrev (4 timer siden): Da lurer jeg på hva slags forhold du har til likestilling. Støtter du kvinner som klager over at kvinner i likestillingens navn forventes å ta sin halvdel av regningen? Er det noen grunn til at mannen skal forventes å måtte betale for kvinnen i dagens likestilte samfunn når kvinner for lengst har tatt igjen menn i utdannelsesnivå? Er det fortsatt mannens oppgave å sørge for trygghet og stabilitet eller bærer kvinnen også sin del av ansvaret i et moderne samfunn? Jeg har et godt forhold til likestilling og mulighetene det har gitt kvinner. Så klart kan man ikke forlange at noen betaler for seg, det er jo åpenbart. Man har jo ikke forsørgelsesplikt for noen man ikke kjenner, eller akkurat har møtt. Hvis en kvinne ikke vil gå videre i et forhold på bakgrunn av at hun synes at mannen ikke er generøs nok, eller tilbyr noe som hun faktisk verdsetter, så støtter jeg det. Jeg er mot at kvinner skal "shames" til å gå med på ting som de ikke er komfortable med, eller bare rett og slett i ikke ønsker, i likestillingens navn. Hva som er kvinners grenser og standarder er ulikt fra kvinne til kvinne, men jeg ønsker å støtte kvinner som lytter til sin indre stemme, og gjør det som er rett for henne. 1
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #72 Skrevet 26. april 2021 Julia1 skrev (11 minutter siden): Jeg har et godt forhold til likestilling og mulighetene det har gitt kvinner. Så klart kan man ikke forlange at noen betaler for seg, det er jo åpenbart. Man har jo ikke forsørgelsesplikt for noen man ikke kjenner, eller akkurat har møtt. Hvis en kvinne ikke vil gå videre i et forhold på bakgrunn av at hun synes at mannen ikke er generøs nok, eller tilbyr noe som hun faktisk verdsetter, så støtter jeg det. Jeg er mot at kvinner skal "shames" til å gå med på ting som de ikke er komfortable med, eller bare rett og slett i ikke ønsker, i likestillingens navn. Hva som er kvinners grenser og standarder er ulikt fra kvinne til kvinne, men jeg ønsker å støtte kvinner som lytter til sin indre stemme, og gjør det som er rett for henne. Et veldig diplomatisk og velformulert svar.
AnonymBruker 42 Skrevet 26. april 2021 #73 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er så fint med norsk kultur? Hadde dere ikke funnet oljen, så hadde det sett ganske mørkt ut. I verdens sammenheng er det få som kjenner til Norge. Har til og med opplevd i utlandet at de har spurt om Norge er hovedstaden i Sverige. Hvem er du til å avgjøre hvilke skikker som skal videreføres? Så lenge man er lovlydig, betaler skatt og er en god borger, har en utført samfunnsplikten sin. Ganske sikker på at nordmenn som bor i utlandet ikke har gitt slipp på brunost og kvikklunsjen sin. Ikke krev fra andre det du selv ikke kan innfri. For en arrogant tosk du er! Anonymkode: f8b8a...11e Hvor "mørkt" hadde det vært, tenker du? Hadde det vært borgerkrig, hungersnød og generell elendighet, eller hadde det vært som de fleste andre nordiske land, tenker du? -dvs. rike, rolige og fredelige land, med lite vold uenighet og stort sett "fordragelighet"? Du får ta en titt rundt på glÅbusen, og fortelle meg vilke land Norge burde vært "mer som" For å svar TS : Aldrig møtt noen "pakistanske" damer, men "norsk-pakistanere" er akkurat like allrighte som norske, om de bare har hatt fornuftige foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #74 Skrevet 26. april 2021 Får litt assosiasjoner til denne: Anonymkode: 1043f...be4 1
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #75 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du svarer ikke på spørsmålet mitt. Anonymkode: a8d37...55f Holdt på å skrive velkommen etter. For du har også latt spørsmål forbli ubesvart tidligere i tråden. Men jeg mente å svare deg implisitt i hva jeg skrev. Vi har opplevd diskusjoner i mediene om hva norsk kultur er og hva det ikke er. For en del år tilbake ble det ganske høy temperatur da Thomas Hylland Eriksen snakket om å dekonstruere majoriteten. Da ble det åpnet opp for en mer detaljert debatt om hva norsk kultur er. I diskusjoner om integrering/assimilering har jeg savnet noe tilsvarende om innvandrerkulturer. Ofte framstilles kulturer som sekkebetegnelser for noe diametralt forskjellig uten at man går i dybden på hva innholdet egentlig består av. Kulturer behandles gjerne overfladisk som noe diffust og lite håndgripelig som mennesker tilhører. Egentlig er det jo bare en gedigen samling av ideer om hvordan et samfunn skal innrettes. Men det kan være vanskelig å beskrive nøyaktig hvor grenseoppgangene går. Diskusjoner om assimilering og integrering blir gjerne overfladiske. Mange forbinder assimilering feilaktig med tvangsassimilering. Mange oppfatter også assimilering som krav om at innvandrere skal gjøre alt i sin makt for å bli kopiere den innfødte befolkningen i landet de kommer til. Men assimilering kan forstås som en prosess som skjer over generasjoner. Det trenger ikke være et uttalt mål. Det kan være forventet som et naturlig resultat av integrering. Samtidig tror jeg det er veldig få nordmenn som setter pris på at innvandrere motsetter seg assimilering for deres etterkommere. Det er neppe mange nordmenn som har ønsket seg et samfunn med diverse diaspora-befolkninger hver på flere titusener av personer. Med på lasset kan det følge en god del bagasje som ikke akkurat kommer det norske samfunnet til gode. Når kamper vedrørende f.eks religion og likestilling, gang på gang tiden må tas på nytt kan en del av bagasjen lett føles av den regressive sorten. Når det er sagt er det en del som stikker kjepper i hjulene for innvandreres tilpasning også. F.eks er det her på forumet en del som gir uttrykk for et veldig lite nyansert syn på hva det vil si å være nordmann. Det gjør det ikke enklere. 1
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #76 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har bare vært to bryllup i Norge, og ett i utlandet. Jeg er helt fasinert over hvor flott bryllupet kan være etter å ha deltatt i et indisk bryllup. Det er ganske fargerikt, mange flere gjester, mer underholdende og med andre ord betydelig forskjell fra ett bryllup som jeg er vant til. Denne praksisen synes jeg de bør ta vare, som etter min mening er bedre enn et typisk bryllup i Norge. Anonymkode: a8d37...55f Holder med deg i at indiske bryllup kan være et flott skue. Indisk musikk og mat har også særegenheter over seg som er sterke bidrag til det globale mangfoldet. Samtidig tviler jeg på at noen av disse elementene av indisk kultur spiller inn negativt i forhold til noe av det som diskuteres i denne tråden.
Klossmajor Skrevet 26. april 2021 #77 Skrevet 26. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva er så fint med norsk kultur? Hadde dere ikke funnet oljen, så hadde det sett ganske mørkt ut. I verdens sammenheng er det få som kjenner til Norge. Har til og med opplevd i utlandet at de har spurt om Norge er hovedstaden i Sverige. Hvem er du til å avgjøre hvilke skikker som skal videreføres? Så lenge man er lovlydig, betaler skatt og er en god borger, har en utført samfunnsplikten sin. Ganske sikker på at nordmenn som bor i utlandet ikke har gitt slipp på brunost og kvikklunsjen sin. Ikke krev fra andre det du selv ikke kan innfri. For en arrogant tosk du er! Anonymkode: f8b8a...11e Hva var det egentlig du så for deg da du startet denne tråden? Det kan da umulig komme som en overraskelse at norske menn gir deg tilbakemeldinger om at pakistanske damer virker uinteresserte og utilgjengelige, og gir uttrykk for frykt for at familiebakgrunnen deres kan medføre konflikt. Din respons er å rakke ned på norske menn generelt. Gis du et krast tilsvar, går du helt av skaftet. Jeg antar måten du responderer på kommer av at du føler deg provosert. Men hadde du forventet å bare bli overøst med komplimenter om hvor søte, fine og feminine pakistanske damer er? Det er helt sikkert mange norske menn som kunne tenke seg å bli kjent med en pakistansk kvinne. Gitt at de kan se at muligheten åpner seg for det, da. Det er nok nettopp der hinderet står. Endret 26. april 2021 av Klossmajor
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #78 Skrevet 27. april 2021 Klossmajor skrev (11 timer siden): Hva var det egentlig du så for deg da du startet denne tråden? Det kan da umulig komme som en overraskelse at norske menn gir deg tilbakemeldinger om at pakistanske damer virker uinteresserte og utilgjengelige, og gir uttrykk for frykt for at familiebakgrunnen deres kan medføre konflikt. Din respons er å rakke ned på norske menn generelt. Gis du et krast tilsvar, går du helt av skaftet. Jeg antar måten du responderer på kommer av at du føler deg provosert. Men hadde du forventet å bare bli overøst med komplimenter om hvor søte, fine og feminine pakistanske damer er? Det er helt sikkert mange norske menn som kunne tenke seg å bli kjent med en pakistansk kvinne. Gitt at de kan se at muligheten åpner seg for det, da. Det er nok nettopp der hinderet står. Jeg skal ikke diskutere deg, men diskuterer saken du legger frem. Jeg er av den oppfatning at min meningsmotstander er nasjonalkonservativ. Da nytter det lite for meg å diskutere saken videre. Det var derfor jeg lurte på hva du synes om assimilering. Klossmajor skrev (17 timer siden): Betyr det at du synes det er fint med segregering og parallellsamfunn? Jeg synes ikke det er fint med segregering og paraellsamfunn. Dette finner man ikke i Norge enda, da integreringen foregår i kontrollerte former. Jeg synes i motsetning til deg at det er fint at barn av minoritetsbakgrunn holder seg til foreldrenes ekteskapspraksis. Hva jeg mener med ekteskapspraksis har jeg gjengitt ovenfor som du også var enig i. Det vil føre til integrering og ikke segrering og parallellsamfunn. Dette var alt jeg hadde å si om denne saken. Anonymkode: a8d37...55f 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #79 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 13.39): Tja, hva kan man si om 100.000.000 kvinner som tilfeldigvis er født i samme land. Er de alle like mener du? Har alle de samme familieverdiene og samme utseende? Jeg visste virkelig ikke at Pakistan hadde begynt med kloning! Det må du fortelle mer om, har du link til kilde? Anonymkode: d63e5...de5 Så enig, så enig!!! Dette gjelder vel også folk generel:) Anonymkode: 8ef03...09d
Julia1 Skrevet 27. april 2021 #80 Skrevet 27. april 2021 Klossmajor skrev (15 timer siden): Et veldig diplomatisk og velformulert svar. Takk🙂
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå