Klossmajor Skrevet 27. april 2021 #81 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg synes ikke det er fint med segregering og paraellsamfunn. Dette finner man ikke i Norge enda, da integreringen foregår i kontrollerte former. Jeg synes i motsetning til deg at det er fint at barn av minoritetsbakgrunn holder seg til foreldrenes ekteskapspraksis. Hva jeg mener med ekteskapspraksis har jeg gjengitt ovenfor som du også var enig i. Det vil føre til integrering og ikke segrering og parallellsamfunn. Dette var alt jeg hadde å si om denne saken. Anonymkode: a8d37...55f Jeg tolker det du skriver om ekteskapspraksis å knytte seg til selve bryllupsritualet. Altså selve bryllupsfesten i all pomp og prakt. Jeg har aldri skrevet noe i retning av å være motstander av hvordan bryllupsfester arrangeres. Jeg tror neppe forskjeller i bryllupsfester, musikk og mat står til noe stort hinder å snakke om mellom innvandrere og nordmenn. Man finner segregering i Norge. Ikke i form av tiltak iverksatt av myndigheter. Vi har grupper i befolkningen med sterk tendens til endogami. Det gjelder visse innvandrergrupper, og visse lukkede, kristenkonservative grupper som du har pekt på tidligere i tråden. 1
Daniela79 Skrevet 27. april 2021 #82 Skrevet 27. april 2021 Klossmajor skrev (1 time siden): Jeg tolker det du skriver om ekteskapspraksis å knytte seg til selve bryllupsritualet. Altså selve bryllupsfesten i all pomp og prakt. Jeg har aldri skrevet noe i retning av å være motstander av hvordan bryllupsfester arrangeres. Jeg tror neppe forskjeller i bryllupsfester, musikk og mat står til noe stort hinder å snakke om mellom innvandrere og nordmenn. Man finner segregering i Norge. Ikke i form av tiltak iverksatt av myndigheter. Vi har grupper i befolkningen med sterk tendens til endogami. Det gjelder visse innvandrergrupper, og visse lukkede, kristenkonservative grupper som du har pekt på tidligere i tråden. Endogami? Bare hørt om endometriose. Men det er kanskje ikke det samme:) Jeg tror ikke lukkede samfunn er villig til å slippe inn mennesker som er av oppfatning at alt er galt i kulturen deres, og at kun deres egne skikker og verdier er det eneste rette. Var det ikke slik samene ble tvangsassimilert og fornorsket? Jeg liker mangfold, og synes det er flott at vi har ulike kulturer og folkegrupper i Norge. 1
Perelandra Skrevet 27. april 2021 #83 Skrevet 27. april 2021 Tråden er ryddet for nedsettende innhold og svar til dette. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #84 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 17.37): Dette er jo ikke tull i det hele tatt!!! Jeg studerte sammen med en pakistansk jente for noen år siden. Hun startet med å hå på kino og cafe med en norsk gutt. En pakistansk familie som drev en bedrift i nærheten hadde sett dette. De klarte å finne navnet på jentas foreldre og ringte dem og fortalte at datteren datet en nordmann. Uken etter hadde jentas far og onkel kjørt den 7 timer lange bilturen fra hjemstedet deres ril byen der vi studerte for å be gutten holde seg unna og hente datteren hjem med makt. Da var hun 24 år gammel! Anonymkode: f0f5a...2e7 Ryddet for sitat av slettet innhold. Perelandra, mod. Stakkars unge kvinner i den Islamske verden... Det skulle vært forbudt ved lov å holde unge kvinner i fangenskap på denne måten i vesten. Anonymkode: f0871...14e
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #85 Skrevet 28. april 2021 On 4/26/2021 at 8:03 PM, AnonymBruker said: Jeg mener det er en del av deres kulturarv. Jeg er sterk forkjemper av kulturarv. Anonymkode: a8d37...55f Virkelig? Du tenker at så lenge de har holdt på med det en stund, bør man kjempe for en praksis som ikke bare setter en demper på muligheten til å ta egne valg i livet, men som faktisk også fører til innavlsproblematikk? Anonymkode: 2aed9...5a7 1
Klossmajor Skrevet 28. april 2021 #86 Skrevet 28. april 2021 (endret) Daniela79 skrev (19 timer siden): Endogami? Bare hørt om endometriose. Men det er kanskje ikke det samme:) Endogami er et uttrykk for tendensen til å gifte seg innenfor sin egen gruppe, enten det er samfunnsklasse, trosgruppe eller etnisitet. Det motsatte er eksogami. Høy grad av endogami bringer i utgangspunktet lite positivt til et samfunn. Det gjør lite positivt for graden av sosial mobilitet, samhold og tilliten til storsamfunnet. Det skaper økt grobunn for nepotisme og korrupsjon. Daniela79 skrev (19 timer siden): Jeg tror ikke lukkede samfunn er villig til å slippe inn mennesker som er av oppfatning at alt er galt i kulturen deres, og at kun deres egne skikker og verdier er det eneste rette. Er det tilfellet at de menneskene de ikke vil slippe inn er av en oppfatning at alt er galt i kulturen deres, da? Da jeg skrev at forskjeller i bryllupsfester, musikk og mat neppe står til noe stort hinder å snakke om mellom innvandrere og nordmenn, blir det implisitt at dette er eksempler på kulturelle elementer som jeg ikke tror nordmenn har noe særlig imot. Ofte heller tvert imot. Folk kjøper gjerne utenlandsk mat i butikken og restauranter med utenlandsk mat står høyt i kurs. Daniela79 skrev (19 timer siden): Var det ikke slik samene ble tvangsassimilert og fornorsket? Samene var i en situasjon der deres områder ble innlemmet i Norge og fikk tredd norsk styre nedover ørene. Noe lignende ble den norske befolkningen selv utsatt for da landet ble kristnet med tvang, og senere da Norge ble utsatt for en prosess av fordansking under langvarig dansk kolonistyre. For innvandrerne i Norge stiller det seg ganske annerledes. De har selv valgt å bosette seg i et allerede godt etablert samfunn. Det er ikke veldig sammenlignbart. Daniela79 skrev (19 timer siden): Jeg liker mangfold, og synes det er flott at vi har ulike kulturer og folkegrupper i Norge. Mangfold er et uttrykk som er veldig i vinden. Det klinger unektelig flott, da det lett gir assosiasjoner til romslighet og toleranse. Å slenge det om seg blir likevel litt lettvint. Det samme blir det å nevne kultur uten å gå mer i dybden. Mangfold og kultur er så altomfattende ord at setningen din blir ganske intetsigende. Diplomatisk, og kanskje prangende, ja. Men nesten like diffust som å si at man liker mat. Alle liker mat. De fleste har sine favorittretter. De færreste liker all mat. Temaet for tråden er hva norske menn synes om pakistanske damer. Mange melder tilbake at damene er utilgjengelige, de er redde for fordømmelse fra hennes familie, og at de ikke vil konvertere til islam. Fra den andre siden antyder trådstarter en forventning om å bli forsørget og at sex ikke kun er for gledens skyld. Så der ligger skjærene i sjøen etter denne diskusjonen å dømme. Endret 28. april 2021 av Klossmajor
AnonymBruker Skrevet 29. april 2021 #87 Skrevet 29. april 2021 AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 13.32): Kanskje du skulle vise litt interesse selv? 😊 Anonymkode: f8b8a...11e Kunne da ha hatt førekteskaplig sex med en nordmann eller er du typen som må vente til ekteskap? Er jo litt vesentlig det også Anonymkode: 8ee02...a22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå