Gå til innhold

Garn som vi har negative erfaringer med og som vi ikke kjøper igjen! Vil du bli med og dele dine erfaringer? ​😊 ​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 7.47):

Rauma finull, får sår på fingrene av å strikke med det.

Anonymkode: c9a2f...fd3

Rauma finull er mye stivere enn behandlet garn, men blir utrolig fine, myke og holdbare plagg etter noen få ganger i vask.

Og om en ønsker tovede votter/sokker til baby/småbarn er dette ett fantastisk garn da det blir så mykt og bevegelig.

Vet om de som har 30år gamle kofter strikket i finull som de bare trenger å strikke på nye kvarer for å kunne bruke de videre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg har vasket plagg i Drops Merino Extra Fine og Drops Baby Merino, så hiver jeg dem i tørketrommelen etterpå. Da blir de like fine og ikke for store. Nei, de krymper heller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mt3 skrev (På 12.5.2021 den 20.54):

Rauma finull er mye stivere enn behandlet garn, men blir utrolig fine, myke og holdbare plagg etter noen få ganger i vask.

Og om en ønsker tovede votter/sokker til baby/småbarn er dette ett fantastisk garn da det blir så mykt og bevegelig.

Vet om de som har 30år gamle kofter strikket i finull som de bare trenger å strikke på nye kvarer for å kunne bruke de videre.

Så fint å vite dette om Rauma finull! :) Takk for at du deler! ♥️ Da tåler Rauma finull mer enn mange andre garn, før det slites? Kan man også strikke sokker med Rauma finull? Eller vil sokker slites fort?

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luka_S skrev (7 timer siden):

Når jeg har vasket plagg i Drops Merino Extra Fine og Drops Baby Merino, så hiver jeg dem i tørketrommelen etterpå. Da blir de like fine og ikke for store. Nei, de krymper heller ikke.

Takk for at du deler! ♥️ Tror du at klesplagg laget av andre merker superwash-behandlet ullgarn også vil oppføre seg likt som de garnene du nevner, om man hiver de i tørketrommelen?

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så fint å vite dette om Rauma finull! :) Takk for at du deler! ♥️ Da tåler Rauma finull mer enn mange andre garn, før det slites? Kan man også strikke sokker med Rauma finull? Eller vil sokker slites fort?

Anonymkode: c3341...bf2

Om en skal ha brukssokker bør en strikke inn en tråd med forsterkningsgarn (nylon) det gjelder jo alle garn som ikke allerede har dette iblandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Takk for at du deler! ♥️ Tror du at klesplagg laget av andre merker superwash-behandlet ullgarn også vil oppføre seg likt som de garnene du nevner, om man hiver de i tørketrommelen?

Anonymkode: c3341...bf2

Det vet jeg ikke, hadde ikke turt å hive inn et stort plagg uten videre. Da ville jeg strikket en prøvelapp og vasket og tromlet den først for å se om den krympet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Luka_S skrev (1 time siden):

Det vet jeg ikke, hadde ikke turt å hive inn et stort plagg uten videre. Da ville jeg strikket en prøvelapp og vasket og tromlet den først for å se om den krympet.

Det er fysisk umulig å krympe superwashbehandlet ull 😊

Anonymkode: 985a3...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er fysisk umulig å krympe superwashbehandlet ull 😊

Anonymkode: 985a3...0e7

Uansett ville jeg prøvd med en prøvelapp før jeg sendte et stort plagg i trommelen (i et garn jeg ikke har prøvd å tromle før). Vet jo ikke hvordan det vil reagere, om det blir misformet på en eller annen måte etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det aller meste fra Viking er noe drit. Har gått på mer enn en smell der jeg kjøper strikkepakker fra Garnius eller Strikkemekka fordi genserne ser så fine ut, men strikker de aldri ferdig fordi garnet er så fælt å strikke med. Det dumme er at man ofte må kjøpe hele pakken for å få oppskriften og da blir det veldig dyrt om man må kjøpe annet garn i tillegg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angelheart2 skrev (1 time siden):

Syns det aller meste fra Viking er noe drit. Har gått på mer enn en smell der jeg kjøper strikkepakker fra Garnius eller Strikkemekka fordi genserne ser så fine ut, men strikker de aldri ferdig fordi garnet er så fælt å strikke med. Det dumme er at man ofte må kjøpe hele pakken for å få oppskriften og da blir det veldig dyrt om man må kjøpe annet garn i tillegg. 

Det er synd at du har vært så uheldig med garnet i strikkepakker. Jeg er enig i at det er dumt at man må kjøpe hele pakken for å få oppskriften. Både Dale garn og Du store alpakka (og også flere andre) har gratis-oppskrifter som man kan laste ned. Jeg tror at de er gratis pga at en eller flere av garnfargene på modellene er utgått. Men jeg har faktisk sett at flere nettbutikker selger strikkepakker med noen av disse oppskriftene og på de nettbutikkene får man ikke kjøpt kun oppskriften (selv om den ligger gratis ute hos garn-firmaet). Jeg ønsker å kunne velge garn selv, og har hittil ikke kjøpt en strikkepakke. 

Her finner man gratis oppskrifter hos Dale garn: https://dalegarn.no/oppskrifter/

Her finner man gratis oppskrifter hos Du store alpakka: https://dustorealpakka.no/oppskrifter

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ps. En annen grunn til at det er bedre for meg å ikke kjøpe strikkepakke er at i tillegg til å selv velge garn, kan man være heldig å få kjøpt garn til rimelig pris på salg. Garnius har mye garn på tilbud nå. Bl.a. Dale alpakka til 38,- pr stk.

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.5.2021 den 13.32):

Det er fysisk umulig å krympe superwashbehandlet ull 😊

Anonymkode: 985a3...0e7

Jo, det er mulig, for det har jeg selv klart ved et uhell. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera Vinge skrev (2 timer siden):

Jo, det er mulig, for det har jeg selv klart ved et uhell. 

Hvordan gjorde du det? Jeg trenger å krympe noen store sokker i superwash-garn :) 

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan gjorde du det? Jeg trenger å krympe noen store sokker i superwash-garn :) 

Anonymkode: c3341...bf2

Altså, det har vel skjedd meg et par ganger med garn som ligner på Drops merino fine, bare annet merke. Og da har jeg rett og slett ved en feil vasket på 40 grader sammen med en del andre klær, husker ikke akkurat hvilken type vask, men kan ha vært finvask (jeg vasker all hjemmestrikk i maskin, men da på ullvask jeg vet kan vaske all ull). Så 40 grader sammen med et stort håndkle kan du jo prøve. Vet jo ikke hvordan annen superwash-ull kan toves, men ville overraske meg veldig om det ikke lar seg gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Satellites skrev (På 24.4.2021 den 22.58):

Elsker Nepal, mitt har ikke nuppet i det hele tatt. Har brukt det i noen halser, luer og en zipper slipover. 🙂 Det er også mykt og kløfritt.

Jeg elsker også Nepal. Strikket like gensere til datteren og meg selv, Iskremgenseren. Strikket barnegenseren i Nepal, den er mye brukt og ser fortsatt ny ut. Min genser strikket jeg i Viking Bris. Etter kort tid ble den veldig slitt under armene/over brystpartiet, det var det bare nylonkabelen igjen - ullen ble rett og slett borte. 

Valgte dyrere garn til egen genser, da jeg regnet med å ha den lenge - det var bomkjøp, og trist å ha lagt så mye jobb i en genser som ikke kan brukes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

viking bris er helt elendig garn.

Anonymkode: 6450e...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

viking bris er helt elendig garn.

Anonymkode: 6450e...ea7

Ja, dessverre.... Stod mellom Viking Bris og Air fra Drops. Tenkte jo at Viking Bris var best i kvalitet av de to... Av tilsvarende garn har jeg i etterkant fått god erfaring med Kos fra Sandnes. Strikket en barnegenser, og den holder seg veldig fin tross mye bruk 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...