Gå til innhold

Garn som vi har negative erfaringer med og som vi ikke kjøper igjen! Vil du bli med og dele dine erfaringer? ​😊 ​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har negative erfaringer med Adlibris Merino Soft & Quick Garn Ullmix 150g. Garnet er i 50% ull og 50% akryl. og jeg har aldri erfart et garn som nupper så mye som dette. Jeg strikket tykke sokker/tøfler og etter kort tids (ca 10 dager) bruk av de ferdige produktene var det store (større enn sukkerbiter!) nupper over alt og sokkene/tøflene så ikke ut og var bare å kaste :(  Garnet ble "spist opp" rett og slett.

Anonymkode: c3341...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En bruker i denne tråden kom med mye nyttig informasjon om bl.a.  garnkvaliteter og om nupping:

 

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garnet Påfugl (Line Langmo, Dale garn) har jeg ikke prøvd selv, men jeg leste at flere har erfaring med at det loer og røyter mye. Garnet inneholder: 73% mohair og 22% ull og 5% polyamid.

Har dere samme erfaring?

Anonymkode: c3341...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSA pus 🤯 herregud som det loer/nupper! Jeg bruker ikke genseren fordi den legger fra seg spor over alt 

Anonymkode: f9186...ae1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

DSA pus 🤯 herregud som det loer/nupper! Jeg bruker ikke genseren fordi den legger fra seg spor over alt 

Anonymkode: f9186...ae1

Det er veldig synd, når du har brukt tid og penger på å strikke den genseren. Takk for advarselen!

Jeg har kjøpt det garnet selv, men har ikke rukket å strikke noe av det. Kanskje det garnet kan egne seg til noe som skal toves (sitteunderlag el.l.)? Hva tror du/dere? Kanskje toving vil binde fibrene slik at det ikke loer? Strukturen/overflaten på arbeidet vil jo da bli veldig forskjellig fra det opprinnelige, og den strikkede tingen vil også krympe sammen under tovingen.

DSA pus inneholder: 70% baby alpakka, 17% akryl, 13% polyamid.

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig mange garn av typen «superfin merino» er lite slitesterke. De nupper og siger. Dessverre er det som regel slik at jo mykere garn desto mindre slitesterkt og formfast.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er veldig synd, når du har brukt tid og penger på å strikke den genseren. Takk for advarselen!

Jeg har kjøpt det garnet selv, men har ikke rukket å strikke noe av det. Kanskje det garnet kan egne seg til noe som skal toves (sitteunderlag el.l.)? Hva tror du/dere? Kanskje toving vil binde fibrene slik at det ikke loer? Strukturen/overflaten på arbeidet vil jo da bli veldig forskjellig fra det opprinnelige, og den strikkede tingen vil også krympe sammen under tovingen.

DSA pus inneholder: 70% baby alpakka, 17% akryl, 13% polyamid.

Anonymkode: c3341...bf2

Jeg ser her at en har laget tovede votter i Iris garn fra PT. Info om det garnet: 

Iris er et utrolig deilig garn i børstet alpakka, som gir lette, myke og pusete plagg.

74% alpaca suri, 22% ull, 4% nylon.

Det er jo ganske forskjellig fra DSA pus-garnet, men jeg fikk allikevel lyst til å prøve å lage noe tovet med pus-garn.
 

IMG_4912-225x300.jpg
https://strikkehege.bloggnorge.com/2014/11/24/oppskrift-pa-tovede-votter/

Anonymkode: c3341...bf2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Garnet Påfugl (Line Langmo, Dale garn) har jeg ikke prøvd selv, men jeg leste at flere har erfaring med at det loer og røyter mye. Garnet inneholder: 73% mohair og 22% ull og 5% polyamid.

Har dere samme erfaring?

Anonymkode: c3341...bf2

Jeg skulle kjøpe Påfugl på garnbutikken her, men de hadde det ikke inne lenger fordi de hadde fått tilbakemeldinger på at det røytet forferdelig. Så jeg har hørt det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Garnet Påfugl (Line Langmo, Dale garn) har jeg ikke prøvd selv, men jeg leste at flere har erfaring med at det loer og røyter mye. Garnet inneholder: 73% mohair og 22% ull og 5% polyamid.

Har dere samme erfaring?

Anonymkode: c3341...bf2

Det stemmer, i tillegg synes jeg det klør/stikker. 

Anonymkode: 1956a...273

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mynlen skrev (10 minutter siden):

Veldig mange garn av typen «superfin merino» er lite slitesterke. De nupper og siger. Dessverre er det som regel slik at jo mykere garn desto mindre slitesterkt og formfast.

Takk for informasjon! 💐

Jeg synes at garnbutikkene burde gi mer informasjon om de garntypene som de selger (og at informasjonen burde opplyses om for hver enkelt av garntypene), slik at kunder kunne ha unngått å bruke penger og tid bortkastet ved at strikkeplagget ikke blir slik som man håper og forventer og at man i noen tilfeller ender opp med et plagg som man ikke kan bruke.

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rauma finull, får sår på fingrene av å strikke med det.

Anonymkode: c9a2f...fd3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Drops Belle som en billig løsning for Sandnes Line, men det delte seg hele tiden. Ikke noe behagelig å strikke med. 

 

Anonymkode: d9ac3...51e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føsleguri skrev (3 minutter siden):

Jeg skulle kjøpe Påfugl på garnbutikken her, men de hadde det ikke inne lenger fordi de hadde fått tilbakemeldinger på at det røytet forferdelig. Så jeg har hørt det samme.

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer, i tillegg synes jeg det klør/stikker. 

Anonymkode: 1956a...273

Takk Føsleguri og AB 273! 💐

Det burde ikke vært lov til å lage et slikt elendig garn, mener jeg.

Strikkemekka har nylig begynt å legge ut kunders vurderinger (anmeldelser) av det garnet som de selger. Det kan være verdt å lese. Men som sagt, så mener jeg at butikkene burde opplyse om slikt og at det burde ha vært skrevet i samme avsnitt som de andre opplysningene om garnet (fiberinnhold m.m.).

Mange kunder har vel tapt mye penger på at butikkene ikke opplyser om slikt. Det er vel de færreste som reklamerer på garn i slike tilfeller, tror jeg. Selv om man burde reklamere.

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at det er merkelig hvis store garnbutikker ikke tester ut de garnene som de velger å selge?

Det ville jeg ha gjort dersom jeg drev en slik butikk. Og da ville jeg luket bort garn som ikke er kvalitetsgarn.

Anonymkode: c3341...bf2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Føsleguri
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Takk Føsleguri og AB 273! 💐

Det burde ikke vært lov til å lage et slikt elendig garn, mener jeg.

Strikkemekka har nylig begynt å legge ut kunders vurderinger (anmeldelser) av det garnet som de selger. Det kan være verdt å lese. Men som sagt, så mener jeg at butikkene burde opplyse om slikt og at det burde ha vært skrevet i samme avsnitt som de andre opplysningene om garnet (fiberinnhold m.m.).

Mange kunder har vel tapt mye penger på at butikkene ikke opplyser om slikt. Det er vel de færreste som reklamerer på garn i slike tilfeller, tror jeg. Selv om man burde reklamere.

Anonymkode: c3341...bf2

En utfordring er at noen egenskaper varierer etter hva man strikker og hvor fast man strikker. Tenker da på at plagg siger - jeg har aldri opplevd det med det jeg strikker. Jeg strikker plagg som er ganske "ettersittende" og da er ikke det noe problem med at plagg siger.

Hvor mye plagg nupper varierer også fra person til person uten noen åpenbar grunn. Jeg opplever ikke at plagg nupper noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Føsleguri skrev (13 minutter siden):

En utfordring er at noen egenskaper varierer etter hva man strikker og hvor fast man strikker. Tenker da på at plagg siger - jeg har aldri opplevd det med det jeg strikker. Jeg strikker plagg som er ganske "ettersittende" og da er ikke det noe problem med at plagg siger.

Hvor mye plagg nupper varierer også fra person til person uten noen åpenbar grunn. Jeg opplever ikke at plagg nupper noe særlig.

Jeg forstår. Du har rett i at det med nupping varierer fra person til person. Det kan bl.a. ha å gjøre med hva slags materiale det er på det plagget som man har på over det strikkede plagget (ifølge en bruker i den tråden om nupping). I den tråden er det mye nyttig informasjon og flere personer har postet sine garnerfaringer der også.

 

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen flere garnerfaringer postet på KG.

 

 

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Garnet Påfugl (Line Langmo, Dale garn) har jeg ikke prøvd selv, men jeg leste at flere har erfaring med at det loer og røyter mye. Garnet inneholder: 73% mohair og 22% ull og 5% polyamid.

Har dere samme erfaring?

Anonymkode: c3341...bf2

Ja, Påfugl er det absolutt verste garnet eg har strikka med. Det føles som plast, røyter mykje under strikking og mohairen er veldig ujemnt fordelt langs tråden, slik at det innimellom kjem store mohairknuter som ein må prøve å strikke inn på ein fin måte. Det ferdige plagget blir også ganske plast-aktig, og røyter mykje. Dette garnet blir aldri kjøpt igjen 😤

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @rabarbrafrø 💐 Det er synd at så dårlig garn selges. Jeg ville ha reklamert på garnet.

Her er flere erfaringer (gode og dårlige)

 

 

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...