Gå til innhold

Garn som vi har negative erfaringer med og som vi ikke kjøper igjen! Vil du bli med og dele dine erfaringer? ​😊 ​


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk for bidrag! 🌹

Av det jeg har lest hittil, så er kanskje DSA Pus, Line Langmo Påfugl og Drops Nepal verstingene angående dårlig kvalitet?

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (14 timer siden):

Drops Nepal, nupper noe inni granskauen mye, over hele genseren

Elsker Nepal, mitt har ikke nuppet i det hele tatt. Har brukt det i noen halser, luer og en zipper slipover. 🙂 Det er også mykt og kløfritt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satellites skrev (2 minutter siden):

Elsker Nepal, mitt har ikke nuppet i det hele tatt. Har brukt det i noen halser, luer og en zipper slipover. 🙂 Det er også mykt og kløfritt.

Takk for dine erfaringer! 🌹:) 

Hvilken pinnestørrelse strikker du med? (I tilfelle det har noe å si angående om det ikke nupper eller nupper)

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt klart preferanse på hvilket garn jeg foretrekker, typisk ikke Drops-garn og annet «billiggarn» (regner ikke billig ren norsk ull med her). Men ofte tenker jeg at misnøye med garn handler om feil garn til feil type plagg (som da jeg var yngre og ikke skjønte hvorfor det ble hull i sokkene når jeg strikket med ubehandlet ullgarn uten nylon eller annen forsterkning), eller at noen er mer sensitive for hva som klør.

Men det fins jo helt sikkert garn som nupper uansett, og jeg har opplevd dette mest når vi har fått strikkebukser i gaver til barna, strikket i superwash-garn (slik mange bestemødre gjør nå til dags?), fordi de tenker en bukse skal tåle mye slitasje. Men jeg syns når superwash-garn nupper (ikke alle gjør det), så nupper det på en så lite pen måte. Ubehandlet ull som nupper kan man jo bare plukke av og så er plagget like fint.

Og så liker jeg personlig å strikke i garn som ikke er så glatt, liker derfor ikke alpakka så godt. Syns også det blir et tyngre fall enn jeg liker best. Men det betyr jo ikke at alpakkagarn er dårlig eller noe jeg fraråder andre å strikke med. Mer at det er lurt med kunnskap om garnet man skal bruke og hva man ønsker seg av egenskaper. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drops Fabel kommer jeg aldri til å kjøpe igjen. Det var veldig ujevnt spunnet, noen steder var det tynt som sytråd, andre steder tykt.

Papyrus fra Cewec fikk jeg sår på fingrene av.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 7.46):

Takk for informasjon! 💐

Jeg synes at garnbutikkene burde gi mer informasjon om de garntypene som de selger (og at informasjonen burde opplyses om for hver enkelt av garntypene), slik at kunder kunne ha unngått å bruke penger og tid bortkastet ved at strikkeplagget ikke blir slik som man håper og forventer og at man i noen tilfeller ender opp med et plagg som man ikke kan bruke.

Anonymkode: c3341...bf2

Men nå er det veldig individuelt hva folk liker, og hvilke krav man har til ett garn. En butikk hadde ikke solgt garn om de ikke anbefalte folk å kjøpe det. En av grunnene til at folk ikke får plagget de forventer er at de bytter om på garn av ulik kvalitet/strikkefasthet/løpelengde/fibertype uten å ta hensyn til hvorfor dette er valgt, og dermed blir plagget annerledes enn oppskriften sier. Typisk at folk kjøper fra Drops eller Nille i steden for Sandenes for å spare penger. Dersom du har lite peiling bør du heller spørre i butikken om du kan bytte garn A med garn B og om det vil ha noe å si for resultatet. Folk flest dropper også å strikke prøvelapper og bommer derfor på størrelsen, eller de velger feil garn til feil type prosjekt, f.eks uforsterket alpakka til raggsokker. Vil påstå strikkeren oftere har skylden enn garnet i seg selv når noe blir feil. Se f.eks svare mitt under neste sitat.

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 7.47):

Rauma finull, får sår på fingrene av å strikke med det.

Anonymkode: c9a2f...fd3

Jeg liker veldig godt finull, i likhet med størstedelen at det strikkemiljøet som bedriver kofter og tradisjonsstrikk. Det er deilig å strikke med, gir utrolig varme, myke og holdbare plagg, og har dessuten et vanvittig fargeutvalg (tror det er sånn 130 farger). 

AnonymBruker skrev (På 23.4.2021 den 7.55):

 

Takk Føsleguri og AB 273! 💐

Det burde ikke vært lov til å lage et slikt elendig garn, mener jeg.

Strikkemekka har nylig begynt å legge ut kunders vurderinger (anmeldelser) av det garnet som de selger. Det kan være verdt å lese. Men som sagt, så mener jeg at butikkene burde opplyse om slikt og at det burde ha vært skrevet i samme avsnitt som de andre opplysningene om garnet (fiberinnhold m.m.).

Mange kunder har vel tapt mye penger på at butikkene ikke opplyser om slikt. Det er vel de færreste som reklamerer på garn i slike tilfeller, tror jeg. Selv om man burde reklamere.

Anonymkode: c3341...bf2

At noen ikke liker noe betyr ikke at garnet er elendig. Du mener altså at strikkebutikkene skal skrive "dette er dårlig garn, styr unna" ved siden av et produkt de forsøker å selge? Hm, lurer på hvorfor ingen butikker gjør det, vanskelig... For å sammenligne, om du ikke liker pepperonipizza så betyr ikke de tat pepperonipizza er elendig og burde vært ulovlig å lage, for det kan faktisk være at andre liker det i motsetning til deg. Sånn er det med garn og. Gjentar det jeg sa over, det er som regel strikkerens valg som gjør produktet dårlig, ikke garnet. 

Mitt verste garn er for øvrig alt med akryl, det er brannfarlig som pokker, skjønner ikke at folk vil ha det i ett plagg. 

Anonymkode: 90d4c...4db

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera Vinge skrev (44 minutter siden):

Jeg har helt klart preferanse på hvilket garn jeg foretrekker, typisk ikke Drops-garn og annet «billiggarn» (regner ikke billig ren norsk ull med her). Men ofte tenker jeg at misnøye med garn handler om feil garn til feil type plagg (som da jeg var yngre og ikke skjønte hvorfor det ble hull i sokkene når jeg strikket med ubehandlet ullgarn uten nylon eller annen forsterkning), eller at noen er mer sensitive for hva som klør.

Men det fins jo helt sikkert garn som nupper uansett, og jeg har opplevd dette mest når vi har fått strikkebukser i gaver til barna, strikket i superwash-garn (slik mange bestemødre gjør nå til dags?), fordi de tenker en bukse skal tåle mye slitasje. Men jeg syns når superwash-garn nupper (ikke alle gjør det), så nupper det på en så lite pen måte. Ubehandlet ull som nupper kan man jo bare plukke av og så er plagget like fint.

Og så liker jeg personlig å strikke i garn som ikke er så glatt, liker derfor ikke alpakka så godt. Syns også det blir et tyngre fall enn jeg liker best. Men det betyr jo ikke at alpakkagarn er dårlig eller noe jeg fraråder andre å strikke med. Mer at det er lurt med kunnskap om garnet man skal bruke og hva man ønsker seg av egenskaper. 

Takk for dine erfaringer! 🌹Hvilke superwashgarn har du erfart at ikke nupper? Nupper Viking superwash?

cleangal skrev (37 minutter siden):

Drops Fabel kommer jeg aldri til å kjøpe igjen. Det var veldig ujevnt spunnet, noen steder var det tynt som sytråd, andre steder tykt.

Papyrus fra Cewec fikk jeg sår på fingrene av.

Takk for dine erfaringer! 🌹

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men nå er det veldig individuelt hva folk liker, og hvilke krav man har til ett garn. En butikk hadde ikke solgt garn om de ikke anbefalte folk å kjøpe det. En av grunnene til at folk ikke får plagget de forventer er at de bytter om på garn av ulik kvalitet/strikkefasthet/løpelengde/fibertype uten å ta hensyn til hvorfor dette er valgt, og dermed blir plagget annerledes enn oppskriften sier. Typisk at folk kjøper fra Drops eller Nille i steden for Sandenes for å spare penger. Dersom du har lite peiling bør du heller spørre i butikken om du kan bytte garn A med garn B og om det vil ha noe å si for resultatet. Folk flest dropper også å strikke prøvelapper og bommer derfor på størrelsen, eller de velger feil garn til feil type prosjekt, f.eks uforsterket alpakka til raggsokker. Vil påstå strikkeren oftere har skylden enn garnet i seg selv når noe blir feil. Se f.eks svare mitt under neste sitat.

Jeg liker veldig godt finull, i likhet med størstedelen at det strikkemiljøet som bedriver kofter og tradisjonsstrikk. Det er deilig å strikke med, gir utrolig varme, myke og holdbare plagg, og har dessuten et vanvittig fargeutvalg (tror det er sånn 130 farger). 

At noen ikke liker noe betyr ikke at garnet er elendig. Du mener altså at strikkebutikkene skal skrive "dette er dårlig garn, styr unna" ved siden av et produkt de forsøker å selge? Hm, lurer på hvorfor ingen butikker gjør det, vanskelig... For å sammenligne, om du ikke liker pepperonipizza så betyr ikke de tat pepperonipizza er elendig og burde vært ulovlig å lage, for det kan faktisk være at andre liker det i motsetning til deg. Sånn er det med garn og. Gjentar det jeg sa over, det er som regel strikkerens valg som gjør produktet dårlig, ikke garnet. 

Mitt verste garn er for øvrig alt med akryl, det er brannfarlig som pokker, skjønner ikke at folk vil ha det i ett plagg. 

Anonymkode: 90d4c...4db

Takk for dine erfaringer og tanker! 🌹Hvorfor bør man ikke bruke ullforsterket alpakka til sokker? Passer det garnet til votter, gensere og andre klesplagg?

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tips til hvordan man kan lære mer om hvilke garn som passer til hva? Stemmer som regel det som det står opplyst om at garnet passer til?

Stemmer feks dette som står om Du Store Alpakka - Alpakka Wool?

Alpakka Wool egner seg svært godt til koftemønster og andre klassiske strikkeplagg, men er like flott til fletter, struktur- og hullmønster. Plagg i Alpakka Wool passer til både inne- og utebruk, og garnet er mykt og godt til både sjal, skjerf, vanter, pulsvanter, luer og annet tilbehør. Garnet egner seg også til toving. Alpakka Wool har samme strikkefasthet som Fin og Tynn Alpakka og oppskriftene kan brukes om hverandre.
Fiberinnhold: 60% fineste alpakka og 40% ren ny ull
https://www.strikkemekka.no/Alpakka-Wool

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en bruker garn av 50 % akryl til sokker, så er det jo ikke garnet det er noe feil med. Det er bare feil valg av garn til sokker.

Jeg strikker mye i drops garn, både fabel og Nepal som er nevnt her, det er kurant og bra garn som jeg liker godt.

Finull og kauni elsker jeg, drygt og nydelig garn som gir varme, lette plagg. Men andre utstår ikke følelsen av å strikke med kardegarn (der fibrene ikke er kammet så de ligger i samme retning).

Folk liker forskjellige ting, og foretrekker ulike egenskaper i garn. Det gjør ikke garn dårlige at noen ikke liker dem. Svært sjelden garn er objektivt dårlig kvalitet.

Ofte handler det også om erfaring, og å velge rett garn til rett prosjekt.

Brukte en god del tid i starten, da jeg lærte meg å strikke, til å rett og slett prøve ut forskjellige garn og fibertyper. Luer, pulsvarmere og andre småplagg er ypperlige ‘prøvelapper’ :) 

Det kan hjelpe å legge merke til hva de vanlige kjøpe-klærne en bruker er laget av, og hvordan det materialet oppfører seg. Det er stort sett overførbart til garn.    Den pusete genseren fra HM i akryl? Nupper antakelig? Blir fort stygg? Lammeullsgenseren fra Cubus holder fasongen bedre enn longsen i merino fra Pierre Robert? 
 

Anonymkode: 758c6...c3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Om en bruker garn av 50 % akryl til sokker, så er det jo ikke garnet det er noe feil med. Det er bare feil valg av garn til sokker.

Jeg strikker mye i drops garn, både fabel og Nepal som er nevnt her, det er kurant og bra garn som jeg liker godt.

Finull og kauni elsker jeg, drygt og nydelig garn som gir varme, lette plagg. Men andre utstår ikke følelsen av å strikke med kardegarn (der fibrene ikke er kammet så de ligger i samme retning).

Folk liker forskjellige ting, og foretrekker ulike egenskaper i garn. Det gjør ikke garn dårlige at noen ikke liker dem. Svært sjelden garn er objektivt dårlig kvalitet.

Ofte handler det også om erfaring, og å velge rett garn til rett prosjekt.

Brukte en god del tid i starten, da jeg lærte meg å strikke, til å rett og slett prøve ut forskjellige garn og fibertyper. Luer, pulsvarmere og andre småplagg er ypperlige ‘prøvelapper’ :) 

Det kan hjelpe å legge merke til hva de vanlige kjøpe-klærne en bruker er laget av, og hvordan det materialet oppfører seg. Det er stort sett overførbart til garn.    Den pusete genseren fra HM i akryl? Nupper antakelig? Blir fort stygg? Lammeullsgenseren fra Cubus holder fasongen bedre enn longsen i merino fra Pierre Robert? 
 

Anonymkode: 758c6...c3f

Takk! 🌹 Det er fint å få lære fra deg og de andre som har mer erfaring ♥️

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for alt dere lærer bort av deres kunnskaper om garn! :dagens-rose:

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Drops Nord, er det er godt sokkegarn? Eller nupper det mye og/eller slites fort?

Info om garnet:

DROPS Nord er spunnet som et tradisjonelt 4-tråds sokkegarn, laget av en kombinasjon av 45% superfin alpakka (som gjør den myk), 25% Peruvian Highland ull (som gir varme og formstabilitet) og 30% polyamid (som gjør det slitesterkt). Det er lett å jobbe med, gir tydelige masker og er perfekt for varme, hverdagslige plagg som gensere, sokker, luer, votter og mye mer!

Innhold: 45% Alpakka, 30% Polyamid, 25% Ull

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.5.2021 den 12.46):

Takk!  💐  Passer dette garnet til sokker? Dale alpakka forte, som inneholder 80% alpakka  og 20% nylon.
https://www.garnius.no/dalegarn-alpaca-forte-8508

Anonymkode: c3341...bf2

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Drops Nord, er det er godt sokkegarn? Eller nupper det mye og/eller slites fort?

Info om garnet:

DROPS Nord er spunnet som et tradisjonelt 4-tråds sokkegarn, laget av en kombinasjon av 45% superfin alpakka (som gjør den myk), 25% Peruvian Highland ull (som gir varme og formstabilitet) og 30% polyamid (som gjør det slitesterkt). Det er lett å jobbe med, gir tydelige masker og er perfekt for varme, hverdagslige plagg som gensere, sokker, luer, votter og mye mer!

Innhold: 45% Alpakka, 30% Polyamid, 25% Ull

Anonymkode: c3341...bf2

Disse bør passe sokker ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diamant20 skrev (3 timer siden):

 

Disse bør passe sokker ja.

Takk for hjelpen! ♥️

Anonymkode: c3341...bf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikket en heldress til baby i Drops Merino Extra Fine, passet på strikkefastheten og gikk ned i pinnestørrelse. Den vokste ca to størrelser i vask etter anvisningene, altså det seg noe vanvittig. I tillegg ble den nuppete. Vet mange liker det garnet til babytøy, men jeg kjøper det ikke igjen. Litt synd, det er mykt og fint og har mange fine farger.

Anonymkode: 3070f...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg strikket en heldress til baby i Drops Merino Extra Fine, passet på strikkefastheten og gikk ned i pinnestørrelse. Den vokste ca to størrelser i vask etter anvisningene, altså det seg noe vanvittig. I tillegg ble den nuppete. Vet mange liker det garnet til babytøy, men jeg kjøper det ikke igjen. Litt synd, det er mykt og fint og har mange fine farger.

Anonymkode: 3070f...504

Garn som er superwash behandlet vokser i stedet for å bli tovet om det får for kraftig senteifugering, så det kan hende det var der det gikk skeis.

Fikk selv en fin genser og bukse i babyull som vokste sammen med baby pga for kraftig sentrifugering, selv om jeg satte det på ullvask (glemte å skru ned sentrifuge hastigheten).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...