Gå til innhold

Jeg begynner å miste tålmodigheten med tolvåringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette er da svært sjeldent. Begynte med farge da jeg var sånn 14 år og farger håret jevnlig enda. Er nå 28! Alle jeg kjenner har farget håret i sinnsykt mange år. Bleking hjemme er en risiko i seg selv da! 

Anonymkode: f0fcc...b00

Hva du og jeg har erfaring med er da likegyldig statistisk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (10 minutter siden):

Hva du og jeg har erfaring med er da likegyldig statistisk.

 

Statistisk sett er det svært sjeldent uansett. 

Anonymkode: f0fcc...b00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres på mange måter normalt ut, en 12 åring tester grenser! 
Min 12 åring får ikke lov å gå på senteret med venner 🙈 ser det er litt forskjellig hva vennene får lov til, men  vi synes ikke noe om å henge der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Statistisk sett er det svært sjeldent uansett. 

Anonymkode: f0fcc...b00

Javel. Men jeg hadde altså ikke latt en 12-åring starte med permanent hårfarge, eller noe annet som inneholder stoffer som er «kraftig allergifremkallende». Det er uansvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg ville tatt tak i var hvor hun får penger fra. Rart å ikke prøve å finne ut av det. Hvis min 12 -åring plutselig hadde penger jeg ikke visste hvor kom fra ville jeg blitt bekymret. Ville lurt på om de drev på med butikktyveri. Ellers er hun i en brytningsfase, og dere må velge kampene deres.

Anonymkode: 67401...366

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at her må far og mor ta fatt å bli relativt enige om regler, hjelper ikke at dere har regler og kontroll hvis mor er helt omvendt. Da vil hun jo bare la vær å komme til dere til slutt.

Ellers så synes jeg hun høres ut som en normal 12 åring, både med å prøve seg med varierte hårfarger, sminke og klær. Mitt barn hadde heller ikke fått gått med klær som viser mer enn de skjuler til vanlig men det er jo ikke unormalt at de prøver seg. 

Eneste jeg stusser på er at du sier du ikke helt skjønner hvor hun får pengene fra til alt, det ville jeg sjekket mer opp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min 13-åring dette her.. Og ja, jeg syns også mye av dette er sykt irriterende! Men min konklusjon har blitt at hun får IKKE ha crop tops på skolen eller om hun skal være med meg noe sted og hun får farge håret når hun blir 14.

Men ja, rommet ser ut som et rottereir, hun kjøper godteri i uka, tar på seg falske negler til tider og telefonen er alltid tom for strøm. Men hun er mye annet også.. Hun er flink på skolen, jeg får veldig gode tilbakemeldinger på oppførselen hennes både på skolen og hos foreldrene til vennene hennes, hun trener mye, er veldig sosial og aktiv og kjempesnill med lillesøster.

Kan det tenker at din bonus-datter også er litt mer enn det du skriver?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.nettavisen.no/nyheter/hedvig-montgomery-advarer-foreldre-du-kan-gjore-tenaringen-din-deprimert/s/12-95-3423598655

Hun høres akkurat ut som min, og min datter er slett ikke skremmende eller vanskelig. Frustrerende ja, med alt som glemmes og "glemmes", men helt normalt. Penger til å kjøpe klær må dere da ha kontroll på, min får ikke kjøpe klær alene, og ikke henge på senteret. Men hårfarge får hun lov til. For deg henger alt dette sammen, alt er irriterende og slitsomt, men for henne er det null sammenheng mellom å være en godtemums, ikke ta telefonen når far ringer, ha rotete rom, like å sminke seg. Og er det egentlig noen sammenheng? Hvorfor skal noe "bite på" henne? For deg henger alt sammen, for alt er hennes oppførsel og henne som person. Men det får du ikke endret. Velg én ting, som "alltid ta telefonen når vi ringer, da får du lov til mer" (det har vi innført, og det bedret seg da jeg ringte for å si hun kunne gjerne være lenger hos venninna, spørre om vi skulle spare noe godt til hun kom hjem eller om hun da var mett, hun gikk glipp av positive beskjeder, så da begynte hun å ta den). 

Forresten har det å trille barnevogn, og å kle seg som en eldre ungdom absolutt sammenheng, hun er et barn som leker, leker voksen, leker i forskjellige roller, kler seg ut, eksperimenterer og prøver ut, det er gøy. Snakk med henne om klær, hva som er fint og ikke, hva som er "hennes stil", typisk 12-årings stil, hva hun ønsker seg, hva som er din stil osv. Det er ikke meningen at en 12-åring og en voksen skal ha samme mening om slikt. 

 

Anonymkode: ccf0d...ee9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ser at kgs dullemafia er inne i bildet og henger seg opp i hårfargen. Er enig i at hårfarge i seg selv ikke er problemet, men det er summen av alt.

For det første er det ikke ok med matrester og dritt absolutt overalt. Man kan forvente av tolvåringen at hun følger regler. Jeg ville også forsøkt funnet ut hvor hun får penger fra.

Å begrense sukkerinntak er ikke å nekte noen å ha det gøy.

Tror faktisk ikke folk har helt begrep her. Hva barn vil og hva de bør få lov til er to forskjellige ting. Selvfølgelig vil ikke et barn rydde, eller høre. Barn vil farge håret og gå i croptop, kjøpe godis og chille. Og alt dette går bra, så lenge de faktisk også må vise respekt for foreldre. Sett ned foten.

Vår 12åring ble tilslutt plassert på det kjipe gjesterommet som konsekvens. 

Anonymkode: e4155...3b7

Det handler mere om hvordan lykkes med å nå frem til ungdommen enn at en skal dulle.  Å sette ned foten kan gjøres på mange måter. Om en bruker kraft møter mange barn det med motkraft og en får ikke den virkningen en ønsker. Om en er for autoritær vil barnet bare lyve og skjule ting. Respekt læres best ved å gi barnet respekt. 


Målet må jo være å lære barnet å ta gode beslutninger selv. Da må barnet få lov til å feile litt underveis, f.eks. farge håret (hvem som ikke gjorde det i sin ungdom 😂).

Anonymkode: c3980...504

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min 11-åring er akkurat likedan. Og mye verre, vil jeg si, det svares frekt, lyver om godteri, etc etc. Frustrerende. 😞 Vi inndrar mobi og skjerm stadig vekk, hun blir RASENDE men oppførselen endrer seg ikke likevel.

Anonymkode: 4f7ae...9bb

Så det funker ikke å fjerne skjerm og mobil stadig vekk? 

Er det ikke rart? At man gir samme straffen igjen og igjen, og forventer et annet resultat. 

Det er på tide å endre taktikk.

Anonymkode: 508f0...ec2

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt , synes dere er rigide jeg

Anonymkode: 2c79e...41c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har ei på 12 hvor jeg føler jeg bare stanger i veggen.

Hun har alltid vært ganske umoden og veldig "virrete" og tar lite ansvar for noen ting. Er ofte helt andre steder enn hun sier hun skal være, og ofte også vanskelig få tak i fordi telefonen enten er tom for strøm eller så svarer hun bare ikke.

Hun har også begynt å tro hun er nærmere 20 enn 10, og skal gjerne sette på falske negler og farge hår og sånn.

Ved turer på senteret på egen hånd kjøper hun gjerne crop tops og lignende. Ikke plagg egnet for en tolvåring.  Kan legge til at det ikke ikke er mer enn et par måneder siden hun ville ha med dukkevogna til lillesøstra si på butikken for å trille......så det hopper veldig mellom alderen hun føler seg, tydeligvis. 

Vi har satt regler for at rom skal ryddes, matbokser tømmes og i oppvaskmaskin, og ikke spising på rommet. Nå har jeg, igjen, funnet en haug med matrester, godteripapir osv osv osv på rommet, gjemt i skuffer og skap. Det er ingen spiseforstyrrelser på gang, hun er bare en veldig godtemums. Spiser helst godteri hver dag, men det skal vi ha kun på lørdager. Hender allikevel hun er på butikken når hun er ute med venner og sånn, og kjøper noe dritt å spise. Skjønner ikke helt hvor hun får penger fra, for vi har lagt vekk det hun har hatt i bursdagspenger og sånn, nettopp på grunn av sånne ting.

Hun har mast om å farge håret lenge, men vi har sagt nei. Nylig var hun på det lokale kjøpesenteret med et par venninner, og dro hjem til en av disse etterpå. Kommer så hjem MED FARGET HÅR!

Har forsøkt med konsekvenser som inndragning av mobil osv, men det er ingenting som biter.

Samme hvor mye vi prøver å snakke med henne om dette, så sier hun at joda, hun skjønner, og unnskyld osv, men så snur hun seg og gjør noe lignende igjen. 

Hva kan vi gjøre? Hva kan bite på dette lille mennesket? Må vi begynne å følge til og fra skoler og aktiviteter, og til sengs osv? Gå gjennom rommet hver kveld? Det burde jo ikke være nødvendig, men jeg lurer på om det snart er neste alternativ. Skremmende at hun snart er tenåring og kommer til å begynne å pushe grenser enda lenger.

Kan legge til, og det kommer sikkert grunner til å nå halshugge meg for dette innlegget, men dette gjelder da min bonusdatter. Faren har prøvd å finne ut av hva som skal gjøres med moren, men svaret der er "Det går seg nok til". Vel, det gjør det ikke. Jeg vet også at det er litt mer flytende regler hos dem, men det betyr ikke at vi ikke skal ha litt kustus her. De samme regler gjelder også for mitt eget barn, bare så det er sagt.

Så. Innspill mottas med takk! 

Anonymkode: a4e86...c23

At det må gå ann å få fatt i ja. Smugspising av snop nei. Rydde etter seg ja. Ungdommen spiser drit ute.Sånn er det desverre hos mange ser jeg. 

Men er bedre de spiser noe enn ikke?Så lenge de ellers spiser sunt og greit?

Og kjøpe seg en brus el noe godt en dag i uken er vel greit, feks fredagene? Da er det helg!

Ikke gøy å være den eneste som aldri får lov til noe!

Farge håret bør være greit i den alderen.Herlighet!

Poenget med konsekvenser bør være at de virker eller så må det jo andre ting til.Men har dere og mor snakket med henne eller bare kjeftet og ikke hørt på hun i det hele tatt? Du må velge dine kamper framover.Det er mye hormoner og ting.Og hjemme bør være en trygg plass å være.

Kanskje du irriterer deg mer siden det er stedatteren din?

FVK om ikke dere klarer å finne ut av dette dere voksne og barnet sammen. 

 

Anonymkode: e2f81...37d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som mamma til en 14 åring - it is too late. Grunnlaget for hvor lett du skal ha det med en tenåring ligger i årene du brukte fra 0-10 ca. Etter det er det forseint og du vil ikke brått bli tatt seriøst med mindre ungen er genetisk disponibel for å høre.

og uten godt samarbeid med mor så er du fucked. Gjør deg selv en tjeneste og legg alt over på far og si til deg selv mitt er mitt og ditt er ditt. Prøv å se om du kan distansere deg litt fra deg iom at du faktisk har muligheten.

Anonymkode: d6c0b...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du aller mest må jobbe med deg selv og ditt syn på barnet. Du virker emosjonelt langt unna henne, og har ingen forståelse for hva hun går gjennom. Hvilke følelser har du innerst inne for jenta, om du skal være ærlig? 

Du har en lav terskel for å oppleve henne som vanskelig, når alt jeg ser er en normal jente som går gjennom en tid som er utfordrende for de fleste. Du/dere fjerner dere emosjonelt fra jenta, og lager en unødvendig stor avstand mellom dere ved å si nei, nei, nei uten å forsøke på ordentlig å sette dere inn i hennes opplevelse av situasjonene. 

Jeg vil anbefale deg å forsøke å lese deg litt opp på hvordan man kan forstå snart-tenåringen litt bedre, det finnes podcaster og fagbøker som er direkte rettet mot foreldre i nettopp din situasjon. Hedvig Montgomery og "foreldrekoden" har hjulpet meg masse blant annet. 

Anonymkode: 05051...91e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får hun pengene av moren sin eller stjeler hun?

Anonymkode: 7e652...887

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Start med å finne ut hvor pengene kommer fra. Det er dessverre ikke ukjent at jenter i den alderen selger lettkleddbilder for gode penger. Forhåpentligvis stammer de fra mor, men gjør de ikke det må dere ta tak i dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skjedde med min 12 åring også. Ta med henne til psykolog med en eneste gang!!!

Anonymkode: 5fa2b...232

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du barn selv ? Dette høres ut som en helt vanlig 12 åring for meg.

Anonymkode: b44bf...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Har ei på 12 hvor jeg føler jeg bare stanger i veggen.

Hun har alltid vært ganske umoden og veldig "virrete" og tar lite ansvar for noen ting. Er ofte helt andre steder enn hun sier hun skal være, og ofte også vanskelig få tak i fordi telefonen enten er tom for strøm eller så svarer hun bare ikke.

Hun har også begynt å tro hun er nærmere 20 enn 10, og skal gjerne sette på falske negler og farge hår og sånn.

Ved turer på senteret på egen hånd kjøper hun gjerne crop tops og lignende. Ikke plagg egnet for en tolvåring.  Kan legge til at det ikke ikke er mer enn et par måneder siden hun ville ha med dukkevogna til lillesøstra si på butikken for å trille......så det hopper veldig mellom alderen hun føler seg, tydeligvis. 

Vi har satt regler for at rom skal ryddes, matbokser tømmes og i oppvaskmaskin, og ikke spising på rommet. Nå har jeg, igjen, funnet en haug med matrester, godteripapir osv osv osv på rommet, gjemt i skuffer og skap. Det er ingen spiseforstyrrelser på gang, hun er bare en veldig godtemums. Spiser helst godteri hver dag, men det skal vi ha kun på lørdager. Hender allikevel hun er på butikken når hun er ute med venner og sånn, og kjøper noe dritt å spise. Skjønner ikke helt hvor hun får penger fra, for vi har lagt vekk det hun har hatt i bursdagspenger og sånn, nettopp på grunn av sånne ting.

Hun har mast om å farge håret lenge, men vi har sagt nei. Nylig var hun på det lokale kjøpesenteret med et par venninner, og dro hjem til en av disse etterpå. Kommer så hjem MED FARGET HÅR!

Har forsøkt med konsekvenser som inndragning av mobil osv, men det er ingenting som biter.

Samme hvor mye vi prøver å snakke med henne om dette, så sier hun at joda, hun skjønner, og unnskyld osv, men så snur hun seg og gjør noe lignende igjen. 

Hva kan vi gjøre? Hva kan bite på dette lille mennesket? Må vi begynne å følge til og fra skoler og aktiviteter, og til sengs osv? Gå gjennom rommet hver kveld? Det burde jo ikke være nødvendig, men jeg lurer på om det snart er neste alternativ. Skremmende at hun snart er tenåring og kommer til å begynne å pushe grenser enda lenger.

Kan legge til, og det kommer sikkert grunner til å nå halshugge meg for dette innlegget, men dette gjelder da min bonusdatter. Faren har prøvd å finne ut av hva som skal gjøres med moren, men svaret der er "Det går seg nok til". Vel, det gjør det ikke. Jeg vet også at det er litt mer flytende regler hos dem, men det betyr ikke at vi ikke skal ha litt kustus her. De samme regler gjelder også for mitt eget barn, bare så det er sagt.

Så. Innspill mottas med takk! 

Anonymkode: a4e86...c23

Velkommen til tenårene! Det er akkurat slik de skal være! Teste ut, være selvstendige, giøre feil. Hun høres ut som en helt normal 12 åring :)

Anonymkode: bf4bf...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...