Gå til innhold

Jeg begynner å miste tålmodigheten med tolvåringen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei på 12 hvor jeg føler jeg bare stanger i veggen.

Hun har alltid vært ganske umoden og veldig "virrete" og tar lite ansvar for noen ting. Er ofte helt andre steder enn hun sier hun skal være, og ofte også vanskelig få tak i fordi telefonen enten er tom for strøm eller så svarer hun bare ikke.

Hun har også begynt å tro hun er nærmere 20 enn 10, og skal gjerne sette på falske negler og farge hår og sånn.

Ved turer på senteret på egen hånd kjøper hun gjerne crop tops og lignende. Ikke plagg egnet for en tolvåring.  Kan legge til at det ikke ikke er mer enn et par måneder siden hun ville ha med dukkevogna til lillesøstra si på butikken for å trille......så det hopper veldig mellom alderen hun føler seg, tydeligvis. 

Vi har satt regler for at rom skal ryddes, matbokser tømmes og i oppvaskmaskin, og ikke spising på rommet. Nå har jeg, igjen, funnet en haug med matrester, godteripapir osv osv osv på rommet, gjemt i skuffer og skap. Det er ingen spiseforstyrrelser på gang, hun er bare en veldig godtemums. Spiser helst godteri hver dag, men det skal vi ha kun på lørdager. Hender allikevel hun er på butikken når hun er ute med venner og sånn, og kjøper noe dritt å spise. Skjønner ikke helt hvor hun får penger fra, for vi har lagt vekk det hun har hatt i bursdagspenger og sånn, nettopp på grunn av sånne ting.

Hun har mast om å farge håret lenge, men vi har sagt nei. Nylig var hun på det lokale kjøpesenteret med et par venninner, og dro hjem til en av disse etterpå. Kommer så hjem MED FARGET HÅR!

Har forsøkt med konsekvenser som inndragning av mobil osv, men det er ingenting som biter.

Samme hvor mye vi prøver å snakke med henne om dette, så sier hun at joda, hun skjønner, og unnskyld osv, men så snur hun seg og gjør noe lignende igjen. 

Hva kan vi gjøre? Hva kan bite på dette lille mennesket? Må vi begynne å følge til og fra skoler og aktiviteter, og til sengs osv? Gå gjennom rommet hver kveld? Det burde jo ikke være nødvendig, men jeg lurer på om det snart er neste alternativ. Skremmende at hun snart er tenåring og kommer til å begynne å pushe grenser enda lenger.

Kan legge til, og det kommer sikkert grunner til å nå halshugge meg for dette innlegget, men dette gjelder da min bonusdatter. Faren har prøvd å finne ut av hva som skal gjøres med moren, men svaret der er "Det går seg nok til". Vel, det gjør det ikke. Jeg vet også at det er litt mer flytende regler hos dem, men det betyr ikke at vi ikke skal ha litt kustus her. De samme regler gjelder også for mitt eget barn, bare så det er sagt.

Så. Innspill mottas med takk! 

Anonymkode: a4e86...c23

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Herlig hun. Det er vel ikke krise med farget hår og litt snikspisng?

Men croptops og sånt hadde jeg ikke latt henne få gå med nei. Men det er jo far og mor som må ta tak i det. Heldig for deg. 😛

Anonymkode: b06db...368

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor som synes tolvåringen i huset får altfor mye slack mtp å utebli til avtaler, ikke svare på tlf om hvor hun er osv, så forstår deg veldig! Det er så respektløst å drite i avtaler og ikke gidde informere om hvor man går engang så vi vokse aldri vet om hun gidder innfinne seg til middag engang, men har forsynt seg med penger til takeaway. 

Men hårfarge? La nå jenta få utforske litt sammen med venner? Det jeg prøver å tenke vedr bonusjenta er hvordan jeg hadde det selv på den alderen :) Hvor viktig det er å få være litt "stor" med venninner, og gjøre sånne helt uskyldige ting!

Så kan du heller sette inn støtet på viktigere ting som at avtaler holdes? 

Og så tenker jeg at med mindre jenta skjemmer seg helt ut med disse crop topsene, så er det ikke ditt problem :) 

Anonymkode: 10a44...a4f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager skal hun ikke få farge håret??

Anonymkode: fdd03...158

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at fokuset legges litt på denne hårfargen, og det i seg selv er egentlig ikke et problem, men det har føyet seg i rekken av alt mulig annet. Er heller ikke alt jeg har outet her, men har gitt essensen av det. 🙂

Hadde vært kjempefornøyd hvis det bare var snakk om litt farging av hår. 😅

Anonymkode: a4e86...c23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som dere bare skal tøyle denne jenta og ta fra henne alt som er gøy. Hun har kommet i puberteten! Klart ting skal utforskes! Nå er tiden dere heller bør spille på lag enn å sette flere "grenser" (forbud i hennes øyne). Ellers ender dere opp med ei jente som "ruser seg bak foreldrenes rygg, blir gravid når hun er 15" osv. Dere må snakke med henne, spør hva som foregår i livet hennes, være interesserte. Og fortelle at dere blir bekymret for henne når hun går tom for strøm på mobilen, ikke begynne å inndra goder. Straff har ikke funket. 

Hadde dere vært mine foreldre hadde jeg gitt en lang faen i alt dere sa. 

Anonymkode: 875f7...621

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker veldig streng og regid.  Synes du burde være mer sensitiv i møte med denne 12 åringen og alvorlig talt; velg dine kamper med omhu! 

Mannen din burde ta over oppdragerollen, du er ikke mor til dette barnet!

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier være veldig på hugget her for å forsvare bonusmødre som ofte får ufortjent tyn. Men jeg står ved mitt innlegg #3 her. 

Sett inn støtet på ting som faktisk betyr noe for deg. Hva er viktig for deg? At jenta farger håret, eller om hun kan informere om hvor hun er? At hun spiser godteri, eller om hun svarer på mobilen? Om hun går med crop tops? 

Spill litt på lag med jenta. Drit i hårfarger og crop tops og om hun bruker ukepengene sine på godter. Stjeler hun penger fra dere, er det selvfølgelig noe annet.

Anonymkode: 10a44...a4f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er snart tenåring! Rotete rom, matrester osv er helt normalt. At de gjør opprør, er helt normalt. At hun kjøper godteri på butikken og bestemmer selv hva hun putter i munnen, er også helt normalt! Dere må gi litt «slack» her altså. Velg deres kamper! Og ikke velg kamper som «godteri er bare lov på lørdager». Dette kan dere ikke bestemme over ungdommen! Men dere kan oppmuntre til sunt kosthold osv, men bestemme kan dere ikke. 13 åringen her er ute med venner og de springer støtt og stadig på butikken. Regner ikke med at de kjøper gullerøtter og banan! Det er jo en del av det å voksne opp, ta mer ansvar for seg selv og sitt. De vet jo hva som er sunt og ikke, men nyter vel friheten de endelig har fått med alderen? La de få teste og prøve ut litt frihet, og tenk at de kan få erfare og oppleve konsekvensene for valgene. 
 

PRØV å oppmuntre og ta ungdommen med på beslutninger. Innse at dagene hvor dere kan bestemme alt over barnet er over. Hun begynner å gå Over til ungdom; innse at dere må behandle henne deretter. 
 

At en 12-13 åringen i magetopper er helt vanlig, har du sett hva som er mote nå? Alt av genser er kort, også hettegensre med mer. La barnet selv bestemme litt over hva hun skal ha på seg, spise osv. Har dere lagt ett godt grunnlag så vet hun temmelig godt hva som er lurt/smart/sunt osv. Opprør hører med. 

Anonymkode: 9da90...ced

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 11-åring er akkurat likedan. Og mye verre, vil jeg si, det svares frekt, lyver om godteri, etc etc. Frustrerende. 😞 Vi inndrar mobi og skjerm stadig vekk, hun blir RASENDE men oppførselen endrer seg ikke likevel.

Anonymkode: 4f7ae...9bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Skremmende at hun snart er tenåring og kommer til å begynne å pushe grenser enda lenger.

...

 

Faren har prøvd å finne ut av hva som skal gjøres med moren, men svaret der er "Det går seg nok til". Vel, det gjør det ikke. Jeg vet også at det er litt mer flytende regler hos dem, men det betyr ikke at vi ikke skal ha litt kustus her. De samme regler gjelder også for mitt eget barn, bare så det er sagt.

Så. Innspill mottas med takk! 

Anonymkode: a4e86...c23

Oi, det er jo helt normal oppførsel for den alderen og det bør dere erkjenne. 

Jeg er enig i at noe av dette dere bør jobbe med, men her er det viktig å ta det viktigste, som å holde avtaler osv, velg dine kamper. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere er litt for rigide i reglene her. Hun er 12, og mange 12-åringer har allerede kommet langt inn i puberteten.  Synes dere i det minste kan la henne få farge håret. Så er det jo vesentlig forskjell på akrylnegler og falske negler man limer på da, tenker jeg. Det går jo an å la henne teste dette. 

Hun er nok i en alder hvor hun står veldig mellom skillet mellom barn og ungdom, og ikke helt vet hvordan hun skal tilpasse seg dette. 

Endret av Sprinkle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si ja innimellom, kun nei går ikke i lengden.

Å farge håret f.eks. gjør da ingenting, det er ikke det verste hun kan eksprementere med. Det er bare hår, det kan klippes og vokser ut igjen.

Anonymkode: 98c6a...d2b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fnuggolina

Dette høres ut som en helt normal 12-åring spør du meg?

Jeg maste om turkis hår, prøvde meg på verdens fæleste sminke, drev med alt mulig rart hos venninner og gikk kledd avogtil i plagg jeg gremmes over i dag 🙈 Vi snakker verdens korteste skjørt - på den tiden var schoolgirluniform in og ble solgt overalt 😬🙄

Men asså....

Dette er normalt, men når det gjelder hårfarge bør dere vise hvilke med mindre kjemikalier som vaskes ut - og at de permanente er stappfulle av kjemikalier man kan få alvorlige allergier av. 

Sånn er det i den alderen 🤷‍♀️ Vær nå heller glad for at hun ikke egen av de som ligger med gutter på fyllefest. (Ja, det begynte noen med i 12-13års alder dessverre). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud, 12 -åringen er jo helt normal. Og hvorfor krangle på å farge hår ? 

Anonymkode: f7524...7e8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det dere som må endre på hvordan dere møter 12åringen. La nå jenta få farge håret og ta på negler hun sikkert bare har kjøpt på butikken. Sier dere bare nei og er for strenge på alt som er ubetydelig kan jeg love dere at det blir verre ja. Dette er normal oppførsel. Hold dere til dette med at tlf skal være ladet til enhver tid og ro ned på alle de andre uskyldige tingene. 

Anonymkode: f0fcc...b00

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Fnuggolina
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skal hun ikke få farge håret??

Anonymkode: fdd03...158

Fordi det inneholder blant annet PPPD som lett kan gi alvorlig allergi, større risiko ved hyppig eksponering. 

Derfor går man for de som vaskes ut etter noen vask (ikke at irrgrønn alltid gjør det, men det er i det minste ikke fullt av kjemikalier). 

Jeg farger håret selv igjen nå som voksen med STOR omhu. Folk har faktisk fått etset hull i hodebunn, mistet alt hår, hovnet opp i hele ansiktet, måtte ligge på intensiv i flere uker og enkelte har dødd. Ja, av farger som Garnier Nutrisse osv. 

Jeg hadde gått med på mye i ytterkantene, men ikke permanent hårfarge. Det er en reell helserisiko. 

 

Endret av Fnuggolina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også at dere må velge deres kamper. Å ikke overholde avtaler er et eksempel på en kamp som er verdt å ta (overholdes de ikke og svarer hun ikke på mobilen får hun sitte hjemme og kjede seg).

At hun blir større og ikke vil la dere bestemme hva, når og hvor hun skal spise, hvilken hårfarge hun skal ha og hvilke klær hun skal ha på seg er helt naturlig og bør følges opp med dialog fremfor at dere kjefter eller overkjører henne. Hvilke signaler man sender er det ikke sikkert hun forstår, så det kan dere prate om, samme med sunt kosthold og slikt. Men husk på at hun ikke er en baby dere kan bestemme over lengre 😊

Anonymkode: 49c89...2db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fnuggolina skrev (3 minutter siden):

Fordi det inneholder blant annet PPPD som lett kan gi alvorlig allergi, større risiko ved hyppig eksponering. 

Derfor går man for de som vaskes ut etter noen vask (ikke at irrgrønn alltid gjør det, men det er i det minste ikke fullt av kjemikalier). 

Jeg farger håret selv igjen nå som voksen med STOR omhu. Folk har faktisk fått etset hull i hodebunn, mistet alt hår, hovnet opp i hele ansiktet, måtte ligge på intensiv i flere uker og enkelte har dødd. Ja, av farger som Garnier Nutrisse osv. 

Jeg hadde gått med på mye i ytterkantene, men ikke permanent hårfarge. Det er en reell helserisiko. 

 

Dette er da svært sjeldent. Begynte med farge da jeg var sånn 14 år og farger håret jevnlig enda. Er nå 28! Alle jeg kjenner har farget håret i sinnsykt mange år. Bleking hjemme er en risiko i seg selv da! 

Anonymkode: f0fcc...b00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at kgs dullemafia er inne i bildet og henger seg opp i hårfargen. Er enig i at hårfarge i seg selv ikke er problemet, men det er summen av alt.

For det første er det ikke ok med matrester og dritt absolutt overalt. Man kan forvente av tolvåringen at hun følger regler. Jeg ville også forsøkt funnet ut hvor hun får penger fra.

Å begrense sukkerinntak er ikke å nekte noen å ha det gøy.

Tror faktisk ikke folk har helt begrep her. Hva barn vil og hva de bør få lov til er to forskjellige ting. Selvfølgelig vil ikke et barn rydde, eller høre. Barn vil farge håret og gå i croptop, kjøpe godis og chille. Og alt dette går bra, så lenge de faktisk også må vise respekt for foreldre. Sett ned foten.

Vår 12åring ble tilslutt plassert på det kjipe gjesterommet som konsekvens. 

Anonymkode: e4155...3b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...