AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #21 Skrevet 20. april 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Fordi han sier ting som de er? Synes han hadde mange gode poenger. Overvekt koster samfunnet og oss skattebetalere enorme summer. Anonymkode: a686d...87c Det er mye som koster samfunnet masse penger. De som drikker for mye, de som er slanke men får livsstilssykdommer, de som går seg bort og skaper redningsaksjoner som koster mange penger, de som kjører uforsiktig og havner i ulykker, de som brekker foten fordi de faller i fylla osv. Det er for enkelt å påstå at overvekt koster skattebetalerne enorme summer. Søvnapne ble nevnt tidligere i tråden. Jeg kjenner to normalvektige menn i den alderen som har det så det er ikke gitt at overvekten har skapt problemet enda det er mest sannsynlig. Nyere forskning har funnet ut at det ikke nødvendigvis er noen reduksjon i levealder for friske folk med BMI på 35 og under, og for at folk skal ha en realistisk forutsetning for et videre sunt liv så burde de i mange tilfeller være mer fokus på sunnhet enn vekt. Nesten alle som slanker seg mye ender opp med å gå opp til en høyere vekt enn utgangspunktet, så da er det mer hensiktsmessig at man jobber for å ikke øke vekta. Når det er sagt så burde folk med en så høy BMI prøve å gå ned i vekt. Anonymkode: 417ad...5b5 41
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #22 Skrevet 20. april 2021 Beeblebrox skrev (8 minutter siden): Vet ikke hvem denne karen er eller hva programmet egentlig skulle handle om, men det virket jo som en jovial og hyggelig type som ville ta en nærmere titt på kropp/vekt/livsstil/helse osv... (hadde bare på sånn i bakgrunnen). Synes programmet virket helt greit, jeg... Fint å få forskjellige innfallsvinkler, perspektiv og meninger fra forskjellige folk.. Var iaf. ikke noe å gå til krig for, eller klage på Kommer sikkert til å sjekke ut neste episode også... Fikk et litt bedre inntrykk av hun "Trene Lene"-dama også... Hvem er "Trene Lene"? Anonymkode: 6dc4b...3d0 5
Gjest Tamsi Skrevet 20. april 2021 #23 Skrevet 20. april 2021 Jeg er i utgangspunktet ikke så interessert i livsstilsprogrammer, men ser på fordi Ronny er så sykt trivelig! Han er en sånn fyr jeg skulle ønske jeg kjente personlig. Synes også det er fascinerende hvor sterk man kan være av natur. Ronny tar nesten 80 i benk på første forsøk og han har knapt løftet en vekt i sitt liv, gav han iallefall inntrykk av. De fleste jeg kjenner som kan løfte såpass har brukt god tid på å jobbe seg opp dit. Selv tar jeg bare halvparten, etter maaange år med styrketrening
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #24 Skrevet 20. april 2021 Den livsgleden han har, skulle man gjerne hatt! Han har fått et nytt perspektiv nå siden han har fått unge, men om det vil redusere vekta hans er vel heller uvisst. Det er vanskelig, spesielt siden kroppen alltid vil kjempe mot en vektreduksjon. Han er nok relativt frisk i kroppen nå, men livsstilssykdommer kan komme som perler på en snor. Har ikke sett noen episoder enda, men skal se. Såg intervjuene med han på dagsnytt og debatten i kveld Anonymkode: 13279...253 5
Billiebi Skrevet 20. april 2021 #25 Skrevet 20. april 2021 Vet ikke helt hva jeg tenker om Ronny og hans situasjon. Virker som at han er i fornektelse når det gjelder egen helse, noe som er trist å se. Og han hadde ikke trengt å ofre så veldig mye heller for å forebygge alvorlige potensielle helseplager. Ja - mange blir faktisk lykkeligere av å kose seg med god mat og drikke. Det er et godt poeng. Men blir man mer lykkelig av å spise tre burgere istedenfor én, fire kakestykker istedenfor étt..? Det tror jeg ikke. Men så lenge han er i fornektelse tar han ikke dette innover seg. 26
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #26 Skrevet 20. april 2021 Tenker vi får en litt mer nøytral vinkling utover i sesongen. Det er ganske vanlig at man selv ikke evner å se hvordan man tar tak. Så starter man og gaper over for mye. Fordi ønsket kommer utenfra. Men han har ærlige venner. Det var en fin samtale rundt bordet der. Gir han absolutt tommelen opp og håper for Tuva sin del at de finner en løsning som kan trygge de begge for fremtiden kostmessig Anonymkode: 57b3b...bbb 11
bluedot Skrevet 20. april 2021 #27 Skrevet 20. april 2021 Bra program og Ronny er en likandes kar. 14
AnonymBruker Skrevet 20. april 2021 #28 Skrevet 20. april 2021 Glad funkygine ikke fikk mer tv tid i programmet. Er så lei av den dama. Anonymkode: 05118...023 25
Irja Skrevet 20. april 2021 #29 Skrevet 20. april 2021 Ronny virker som en skikkelig hyggelig mann med masse humor. Supert at han ikke skammer seg over kroppen sin og nyter livet, men en BMI på 38 er veldig høyt. Det handler ikke om å se fit ut og bukke under for kroppshysteriet. Det handler om å ta tak i helsa si. Han er ennå bare i 30 årene, men det kommer flere helseplager enn søvnappne om 20 år, hvis han ikke tar grep. 18
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #30 Skrevet 21. april 2021 Altså, blir helt matt av å se Ronny sin innstilling. Mer tafatt type som prøver å snike seg unna endring for alt det er verdt kan jeg rett og slett ikke huske å ha møtt. Når målet ditt er å kutte NED til 18 alkoholenheter i uka, da har du et stort problem - ikke bare med vekt. Nei, dette var rett og slett skremmende og absurd å se på. Anonymkode: 52084...19d 41
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #31 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Fordi han sier sannheten? Anonymkode: b3484...4ed Fordi han er som mange andre og får folk til å bli desperate etter å være tynbe. Han fremmer også det at man kan si hva som helst til overvektige og komme unna med det det er det som ikke er greit. Mobbingen blir pakket inn i fakta og godt ment Anonymkode: f5eda...eca 22
Troyamin Skrevet 21. april 2021 #32 Skrevet 21. april 2021 Ser fram til flere episoder. Regner med Ronny får en liten oppvekker etterhvert. For sånn som vinklingen var helt i starten, så ser man jo en mann i fornekt. Jo mer problemet om fedme blir belyst, jo mer vil det nok gå inn på Ronny. 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #33 Skrevet 21. april 2021 min kamerat er en gladlaks som har et lignende liv som ronny ang kosthold. han ligger nå på intensiven med skyhøyt blodsukker etter å ha hanglet i lang tid. har diabetes, men uvillig til kostholdsendringer🥲 Anonymkode: 08811...65b 13
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #34 Skrevet 21. april 2021 Utfattelig mange av kg sine medlemmer som bør få banket inn i skallen hva han professoren i siste del av andre episode sier om fedme. Fettforaktet lever i beste velgådende her inne. Anonymkode: 316ac...813 29
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #35 Skrevet 21. april 2021 Jeg har sett første episode, syntes det er et veldig bra program Anonymkode: bf36c...24e 3
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #36 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Utfattelig mange av kg sine medlemmer som bør få banket inn i skallen hva han professoren i siste del av andre episode sier om fedme. Fettforaktet lever i beste velgådende her inne. Anonymkode: 316ac...813 Han sier da ingenting positivt om fedme, men at total dødelighet øker når man blir større enn i aller nederste del av overvektig, eller når man blir mindre enn dette. I tillegg nevnes det at BMI ikke tar høyde for flere faktorer som feks muskelmasse; dette kan også være en faktor som kan forklare hvorfor dødeligheten er større når man veier lite, det kan gjerne være lite muskelmasse pga inaktivitet som for lite fett. Ronny er heller ikke i nærheten av denne BMI-gruppen, har heller ikke planer om det fordi "det er umulig, da blir jeg ulykkelig", og prøver alt han kan å unngå å gjøre viktige endringer - selv når han skal ha ansvar for et helt nytt menneske. Det synes jeg i grunnen er respektløst mot det barnet som skal vokse opp omringet av dårlige vaner og med en far som synes det er viktigere å spise junkfood og drikke alkohol enn å kunne være frisk (noe han innbiller seg at han er) - å ikke kunne sove uten flere pustestopp om natten er for eksempel ikke til å kimse av. Anonymkode: 52084...19d 27
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #37 Skrevet 21. april 2021 Glad type, han der Ronny. Men fatter ikke at det er mulig å leve så i fornektelse, "øl og burgere må man jo ha! Mange ganger i uka i store mengder! Det blir man bare glad av!" I hans hode er han en spreking som lever livet til tross for litt ekstra kilo. Realiteten er at han har alvorlig fedme som allerede har gjort han syk (søvnapne og høyt blodtrykk). Å være 34 år og sove med maske 😮 Det er interessant å se at han ikke hadde forventet så direkte tilbakemeldinger fra venner og kollegaer. Kanskje han får seg en vekker etterhvert, men det ser ikke sånn ut på instagrammen hans. Anonymkode: e31c8...16f 20
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #38 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han sier da ingenting positivt om fedme, men at total dødelighet øker når man blir større enn i aller nederste del av overvektig, eller når man blir mindre enn dette. I tillegg nevnes det at BMI ikke tar høyde for flere faktorer som feks muskelmasse; dette kan også være en faktor som kan forklare hvorfor dødeligheten er større når man veier lite, det kan gjerne være lite muskelmasse pga inaktivitet som for lite fett. Ronny er heller ikke i nærheten av denne BMI-gruppen, har heller ikke planer om det fordi "det er umulig, da blir jeg ulykkelig", og prøver alt han kan å unngå å gjøre viktige endringer - selv når han skal ha ansvar for et helt nytt menneske. Det synes jeg i grunnen er respektløst mot det barnet som skal vokse opp omringet av dårlige vaner og med en far som synes det er viktigere å spise junkfood og drikke alkohol enn å kunne være frisk (noe han innbiller seg at han er) - å ikke kunne sove uten flere pustestopp om natten er for eksempel ikke til å kimse av. Anonymkode: 52084...19d 🙄🙄🙄🙄 Du får komme med oppskriften på den perfekte reaksjonen og opplegget for å gå ned i vekt. Ting er en prosess, og den prosessen er ikke så perfekt og lineær som mange forventer. Anonymkode: 316ac...813 11
AnonymBruker Skrevet 21. april 2021 #39 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): 🙄🙄🙄🙄 Du får komme med oppskriften på den perfekte reaksjonen og opplegget for å gå ned i vekt. Ting er en prosess, og den prosessen er ikke så perfekt og lineær som mange forventer. Anonymkode: 316ac...813 Absolutt - ting er ikke perfekt, og det er mange utfordringer ved vektnedgang, langt i fra alle er selvforskyldte. Jeg er helt enig med deg i siste setning. Det jeg reagerer på, og prøver å uttrykke, er innstillingen hans før han i det hele tatt har startet. Hele hensikten med prosjektet er jo å endre så absolutt lite som mulig, helst bare få beskjed om at alt er i orden som det er nå. Den "confirmation bias-en" gjennomsyrer hele programmet. Det betyr IKKE at jeg feks synes han burde følge vektklubben sitt program, eller trene hver dag osv - tvert imot virket det som aalt for lite mat, og urealistisk. Men det er absolutt en middelvei mellom det å gå all in og ende opp med å slutte fordi man har stilt alt for høye krav (som nok er mye av grunnen til at mange går opp igjen etter å ha gått ned), og det Ronny driver med. Han har ikke lyst til å bry seg, og det virker som at motivasjonen for å lage programmet ikke har noe med å få bedre helse å gjøre, men et forsøk på "du er god nok som du er" som ikke gikk som planen mtp beskjedene fra legen. Og da kommer skylappene på. Anonymkode: 52084...19d 15
addict Skrevet 21. april 2021 #40 Skrevet 21. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ronny er en likendes fyr, men det virker som at han lever litt i fornektelse. Han var veldig opptatt av å fronte seg selv som sunn og frisk og sprek, og det å innrømme at han hadde søvnapné satt langt inne for han. Da måtte han jo erkjenne at han faktisk hadde livsstilssykdommer grunnet fedmen. Men likte ærligheten til samboer, vennene og Eia, og at det ikke ble pakket inn i en PK "du er fin som du er". Anonymkode: da6bd...ca4 Jeg oppdatter det mer som at han faktisk ikke skjønner alvoret. Ikke at han prøver å framstå bedre enn han er, men at han faktisk ikke har kunnskap eller forstår hvor ille ute han er/kan være. Han vet han er stor men synes det er verdt det pga øl og burger, uten å ha peiling på hvilke konsekvenser det har/kan ha. Det er en forskjell 😊 Han virker heller ikke til å ha så mye bakforliggende årsaker annet enn at han bare liker mat og øl. Synes derfor det er utrolig interessant. Liker serien godt hittil, fikk vondt i magen av Harald Eia fordi det var så brutalt ærlig, men 100% enig i det som ble sagt. Gleder meg til å se mer! 15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå