Kollontaj Skrevet 28. april 2021 #221 Skrevet 28. april 2021 Anonym90059005 skrev (2 minutter siden): Dere som angriper alt hva programmet inneholder må skjønne at det er delvis meningen med programserien. Meningen med programmet var ikke å lage en episode på 1t og forklare "fasit" på hvordan Ronny skal gå ned i vekt og bli sunnere. Dette er hans "reise" inn i denne verdenen og programmet ønsker å belyse ulike sider og synspunkter. Så når han gjennomfører er hard crossfit økt, så vil ikke det si at her gjorde de feil, de ønsker vel kanskje nettopp å få fram at når han kollapser der og mister motivasjon, så er vel ikke det akkurat den rette metoden for en med alvorlig fedme. Selvsagt, men noen ser kanskje bare den episoden? 1
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #222 Skrevet 28. april 2021 (endret) Anonym90059005 skrev (7 minutter siden): Dere som angriper alt hva programmet inneholder må skjønne at det er delvis meningen med programserien. Meningen med programmet var ikke å lage en episode på 1t og forklare "fasit" på hvordan Ronny skal gå ned i vekt og bli sunnere. Dette er hans "reise" inn i denne verdenen og programmet ønsker å belyse ulike sider og synspunkter. Så når han gjennomfører er hard crossfit økt, så vil ikke det si at her gjorde de feil, de ønsker vel kanskje nettopp å få fram at når han kollapser der og mister motivasjon, så er vel ikke det akkurat den rette metoden for en med alvorlig fedme. Problemet med serien er jo at de ekspertene som er me (unntak: klinisk ernæringsfysiolog) kommuniserer bare det Ronny vil høre og ikke nyansene rundt. Folk flest søker ikke opp ytterlig informasjon eller har ikke kunnskap til å lese disse studiene selv. Fremstillingen fra ekspertene blir derfor både feil og mangelfull på en måte som er til skade for folkehelsa. Det er ikke ulike sider og synspunkter som kommer frem, det som kommer frem er at det er håpløst og bortkastet å prøve å gå ned i vekt. Endret 28. april 2021 av Jaymie 7
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #223 Skrevet 28. april 2021 Han påsto at han måtte ha en kvote på 18 halvlitere pr uke? Det er ganske mye kalorier bare der. Anonymkode: 8dae7...9c4 4
miss summers Skrevet 28. april 2021 #224 Skrevet 28. april 2021 hlidskjalf skrev (4 timer siden): Ok, da har jeg stått opp og kan gå i gang med å rante videre om dette spekulative (men underholdende, det skal de ha) programmet. Det er ikke så ofte jeg blir irritert, men når en statskanal sprer feilinformasjon som kan bidra til å gjøre skade på befolkningen reagerer jeg. Ser det også blir hevdet at sukkerfri brus fører til vektoppgang pga blodsukkerøkning. Dette er på ingen måte bevist. Hvis en googler litt kan man finne forskning som peker i begge retninger. Noen har funnet ut at det fører til en liten økning (men om effekten har noe å si er heller ikke sikkert), mens andre at det er ingen økning. Dette burde kommet tydeligere frem i programmet. Selv har jeg drukket sukkerfri brus nesten hver dag i årevis og vekt og fettprosent har vært stabil hele tiden. Det er ikke uten grunn at diabetikere blir rådet til å drikke nettopp sukkerfri brus og spise gele tilsatt kunstig søtning, nettopp fordi det påvirker blodsukkeret minimalt. Noe annet er de merkelige uttalelsene om at trening ikke fører til noen vektnedgang. Trening fører til økt muskelmasse og muskler øker basalforbrenningen. Å løpe eller sykle langt forbrenner også et visst antall kalorier. Og dette kommer oppå hvile/basalforbrenningen. Dette nevnes det ikke noe om. I tillegg gir jo trening en rekke andre helsefordeler. Det er ikke uten grunn at bodybuildere trener masse cardio (kondisjonstrening) for å gå ned i fettprosent før konkurranser. Hadde det ikke fungert hadde de ganske enkelt ikke gjort det. Så ser vi Ronny gjennomgå noen alt for harde treningsøkter. Det er galskap å trene så hardt når du skal ned i vekt og total unødvendig. Ikke en gang Ingebritsen-brødrene trener så hardt at de kollapser. For Ronny hadde det holdt i massevis med en tur på en times tid i rask gange. Dette problemet så vi også i innslaget om Biggest Loser. Her blir deltakerne pint gjennom vanvittig hard trening og et alt for lavt kaloriinntak, verre enn noen toppidrettsutøvere blir utsatt for. Dette fører selvfølgelig til at ingen får lyst til å trene mer og bare forbinder fysisk aktivitet med tortur. Kombinert med uttalelser om at trening ikke har noen effekt sier det seg selv at folk nå bare vil bli enda mer passive etter å ha sett programmet. Om nordmenn ikke var feite og passive nok, blir de det i hvert fall etter å ha sett dette innslaget. Nå får de også en unnskyldning til å sluntre unna fysisk aktivitet. Ronny går også på en slags diett fra vektklubb der han skal spise 1300 kcal pr døgn. Dette er helt unødvendig. For å gå ned i vekt holder det med bare et ørlite kaloriunderskudd. Sannsynligvis har Ronny, som er en stor mann på 130 kg + en ganske høy forbrenning. Det kreves mer energi å holde en stor kropp i live enn en mindre kropp på halve vekten. Sannsynligvis har han høyere forbrenning enn meg som trener hver eneste dag, bare fordi han har dobbelt så mye masse. Jeg vil tippe han forbrenner 2500 kcal ++. Han kunne altså ha ligget på 2400 kcal og gått ned i vekt. Grunnen til at vektnedgangen stopper opp og man legger på seg igjen er selvfølgelig fordi en mindre kropp forbrenner også mindre. Går han ned til 100 kg må kaloriinntaket også nedjusteres for å fortsatt gå ned i vekt. Det samme gjelder hvis du skal opp i vekt, bare motsatt.. Dette er noe folk som har visst i mange tiår og er vel egentlig bare enkel logikk og fysikk. I programmet overkompliseres det og snakkes om at fysiske lover ikke er alt, men at biologi også har betydning. Dette er selvfølgelig bare sludder da alle er underlagt termodynamikkens lover. Det er ikke noen som kan lage energi ut av ingenting. Kaloriunderskudd vil alltid gi vektnedgang og motsatt. Og så har vi uttalelser om at de sunneste er litt overvektige. Dette er jo bare tull og spekulativt statistisk materiale. De har ikke korrigert for røykere vs ikke-røykere. Og så har vi selvfølgelig den om at BMI ikke tar høyde for fettprosent og lignende. Man kan ha høy BMI, men feks ha 10 i fettprosent og likevel være veltrent osv. For 99,9 % av befolkningen vil likevel BMI-en si noe om helsen. Ellers ville gatene vært fulle av Schwarzenegger-kopier, noe det absolutt ikke er. Og nå er det vel også på det rene at å veie 130 kg med muskler heller ikke er optimalt for leddene og hjertet. Dette er skuffende av NRK. Ja det er et underholdende program, men det tar ikke lang tid å finne frem til noen fagpersoner som har mer peiling og kan plukke fra hverandre idiotiske hypoteser, tvilsomme statistikker og kvakksalveri. Helt enig!! 👏🏻 1
PetterKanin Skrevet 28. april 2021 #225 Skrevet 28. april 2021 Jaymie skrev (5 minutter siden): Problemet med serien er jo at de ekspertene som er me (unntak: klinisk ernæringsfysiolog) kommuniserer bare det Ronny vil høre og ikke nyansene rundt. Folk flest søker ikke opp ytterlig informasjon eller har ikke kunnskap til å lese disse studiene selv. Fremstillingen fra ekspertene blir derfor både feil og mangelfull på en måte som er til skade for folkehelsa. Det er ikke ulike sider og synspunkter som kommer frem, det som kommer frem er at det er håpløst og bortkastet å prøve å gå ned i vekt. Virker som vi har sett vidt forskjellige programmer. Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver her. 10
PetterKanin Skrevet 28. april 2021 #226 Skrevet 28. april 2021 Kollontaj skrev (9 minutter siden): Selvsagt, men noen ser kanskje bare den episoden? Det i seg selv gir lite grunn til å endre programmet. 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #227 Skrevet 28. april 2021 Liker denne kommentaren fra Morgenbladet. Mulig man må ha abonnement for å lese den. «Et skritt i retning av en met nyansert debatt om kropp og helse» https://www.morgenbladet.no/kultur/kommentar/2021/04/25/nrks-nye-slankeprogram-tilforer-sjangeren-en-sanselighetsdimensjon-som-er-fravaerende-i-den-norske-definisjonen-av-det-gode-liv-skriver-aksel-kielland/ Anonymkode: 316ac...813 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #228 Skrevet 28. april 2021 Jaymie skrev (11 minutter siden): Problemet med serien er jo at de ekspertene som er me (unntak: klinisk ernæringsfysiolog) kommuniserer bare det Ronny vil høre og ikke nyansene rundt. Folk flest søker ikke opp ytterlig informasjon eller har ikke kunnskap til å lese disse studiene selv. Fremstillingen fra ekspertene blir derfor både feil og mangelfull på en måte som er til skade for folkehelsa. Det er ikke ulike sider og synspunkter som kommer frem, det som kommer frem er at det er håpløst og bortkastet å prøve å gå ned i vekt. Synes også det er veldig ensidig. Anonymkode: f0fec...f81 3
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #229 Skrevet 28. april 2021 PetterKanin skrev (10 minutter siden): Virker som vi har sett vidt forskjellige programmer. Jeg kjenner ikke igjen noe av det du skriver her. Hvilke nyanser mener du de får frem her da?
PetterKanin Skrevet 28. april 2021 #230 Skrevet 28. april 2021 Jaymie skrev (5 minutter siden): Hvilke nyanser mener du de får frem her da? Egentlig de fleste hva angår vekt, kosthold og trening. 2
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #231 Skrevet 28. april 2021 PetterKanin skrev (Akkurat nå): Egentlig de fleste hva angår vekt, kosthold og trening. Kan du komme med eksempler fra serien? 1
PetterKanin Skrevet 28. april 2021 #232 Skrevet 28. april 2021 Jaymie skrev (1 minutt siden): Kan du komme med eksempler fra serien? Mitt råd er å se på de samlede uttalelser fra fagpersonene som har bidratt. Er det noen som har uttalt at trening eller positiv livsstilendting ikke er bra? Er det noen som har uttalt at det er bra? Svaret er nei på det første spørsmålet, og ja på det andre. 8
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #233 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Trening er viktig og bra for helsen men ikke for vektnedgang. Jeg lever etter Bright line eating/Spis deg fri sine prinsipper og har gått ned menge kilo. Der blir man anbefalt å ta på seg "kosetøflene" i perioden man går ned i vekt fordi det er en påkjenning for kroppen å gå ned i vekt. Trening kan man heller starte med etter nedgangen er ferdig. Dersom man er vant til å trene og trives med det kan man trene under vektnedgang hvis man vil. Det er en uvant tankegang men den gir faktisk mening. I programmet Eit feitt liv, episode 3 tror jeg ble det henvist til at forskning viser det samme. Anonymkode: 3b4ea...ff6 Ja denne burde flere få med seg! Jeg leste boka og innså at tross normalvektig osv at jeg er like avhengig av sukker som en som går på heroin. Jeg kan trolig aldri spise sukker mer. BLir som en alkoholiker. Man kan ikke ta bare ett glass. Jeg kan ikke spise bare en sjokoladebit. Man må innse at det med sukker og hvitt mel er en avhengighet på lik linje med de andre avhengighetene. MEN - det var lett å slutte. Når jeg først hadde bestemt meg. Og klarte ikke bestemme meg før jeg forsto at jeg var avhengig. At det ikke handlet om "selvdisiplin" eller noe. At det jostholdet mine foreldre tillot fra barns alder gjorde at jeg var addict lenge før jeg flyttet hjemmefra. Det var ikke min skyld. Da ble det lettere å ta tak i, for fikse det - det kan jeg heldigvis. Det viste seg nemlig at 60 dager helt uten sukker og hvitt mel gjør at man blir så dårlig når man først spiser det, at det faktisk utgår. Konsekvensene er så ubehagelige i kroppen at det på ingen måte er verdt det. All min takk til denne boka/tankegangen/opplysningen. Endret mitt liv for alltid. Gikk ned noen få kg, hadde tydeligvis litt ekstra selv innenfor normalen. Sikker de livfarlige kiloene om jeg skal tippe. Det skjulte fettet... Urk. Anonymkode: d4f4c...daa 7
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #234 Skrevet 28. april 2021 PetterKanin skrev (11 minutter siden): Mitt råd er å se på de samlede uttalelser fra fagpersonene som har bidratt. Er det noen som har uttalt at trening eller positiv livsstilendting ikke er bra? Er det noen som har uttalt at det er bra? Svaret er nei på det første spørsmålet, og ja på det andre. Du har fortsatt ingen eksempler. Fokuset i serien har absolutt ikke vist at livsstilsendring er positivt, fordi det har ikke vært fokus på livsstilsendring i det hele tatt. Studiene det siktes til er også mangelfulle, men skiller ikke på slankekurer og livsstilsendringer. Det er null fokus på hva man skal gjøre for bedre helse, kun snakk om vekt og at hvis man er frisk så kan man bli der man er. Men hvordan holder man vekta? For det er ikke å forsette slik man har gjort. Jeg håper for nrk sin del at de to siste episodene viser mer kunnskap enn de tre første for fokuset er på helt feil sted. 3
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #235 Skrevet 28. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja denne burde flere få med seg! Jeg leste boka og innså at tross normalvektig osv at jeg er like avhengig av sukker som en som går på heroin. Jeg kan trolig aldri spise sukker mer. BLir som en alkoholiker. Man kan ikke ta bare ett glass. Jeg kan ikke spise bare en sjokoladebit. Man må innse at det med sukker og hvitt mel er en avhengighet på lik linje med de andre avhengighetene. MEN - det var lett å slutte. Når jeg først hadde bestemt meg. Og klarte ikke bestemme meg før jeg forsto at jeg var avhengig. At det ikke handlet om "selvdisiplin" eller noe. At det jostholdet mine foreldre tillot fra barns alder gjorde at jeg var addict lenge før jeg flyttet hjemmefra. Det var ikke min skyld. Da ble det lettere å ta tak i, for fikse det - det kan jeg heldigvis. Det viste seg nemlig at 60 dager helt uten sukker og hvitt mel gjør at man blir så dårlig når man først spiser det, at det faktisk utgår. Konsekvensene er så ubehagelige i kroppen at det på ingen måte er verdt det. All min takk til denne boka/tankegangen/opplysningen. Endret mitt liv for alltid. Gikk ned noen få kg, hadde tydeligvis litt ekstra selv innenfor normalen. Sikker de livfarlige kiloene om jeg skal tippe. Det skjulte fettet... Urk. Anonymkode: d4f4c...daa Spis deg fri er bare enda en trendy diett, ingenting mer. 14
PetterKanin Skrevet 28. april 2021 #236 Skrevet 28. april 2021 Jaymie skrev (1 minutt siden): Du har fortsatt ingen eksempler. Fokuset i serien har absolutt ikke vist at livsstilsendring er positivt, fordi det har ikke vært fokus på livsstilsendring i det hele tatt. Studiene det siktes til er også mangelfulle, men skiller ikke på slankekurer og livsstilsendringer. Det er null fokus på hva man skal gjøre for bedre helse, kun snakk om vekt og at hvis man er frisk så kan man bli der man er. Men hvordan holder man vekta? For det er ikke å forsette slik man har gjort. Jeg håper for nrk sin del at de to siste episodene viser mer kunnskap enn de tre første for fokuset er på helt feil sted. Ser ikke helt hvordan du kan ha oversett dette. Jeg har fått det med meg. 3
kaleidoskop Skrevet 28. april 2021 #237 Skrevet 28. april 2021 Jeg hadde vært mer "fornøyd" om Ronny hadde sagt, ja jeg spiser for mye, men jeg liker det. Han forteller jo om mye mat, han er en stor mann som trenger mye. Men han virker ikke til å være bevist på akkurat denne biten? Ellers liker jeg at han prøver forskjellige ting (krossfit) snakker med forskjellige eksperter. Men også her plukkes jo også ut de tingene som ganger best. 3
helloAdele Skrevet 28. april 2021 #238 Skrevet 28. april 2021 Jeg synes det er litt gøy at de ene øyeblikket snakker om hvordan Ronny kan være genetisk disponert for overvekt og andre øyeblikket matforbruket hans på ti øl og tre burgere på en dag... 19
Jaymie Skrevet 28. april 2021 #239 Skrevet 28. april 2021 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Ser ikke helt hvordan du kan ha oversett dette. Jeg har fått det med meg. At det dukker opp småsetninger som klippes midt i diskusjonen er vel ikke akkurat en motvekt til hovedfokuset. At de også holder liv i insulinmyten, påstår at ultra prosessert mat gjør deg feit uavhengig av kalorier osv er heller ingen motvekt. At folk har godt av å være i bmi 25-26 gjelder for de over 65, det er selvfølgelig klippet bort for det passer ikke for Ronny på 34. Det er så mange faktafeil og unyansert fremstilling av ernærings- og overvektforskningen hvis man kan litt om temaet og den nåværende hovedvekten innenfor forskningen generelt (som også er i konstant endring fordi det er et relativt nytt felt i forhold til annen forskning). 4
PetterKanin Skrevet 28. april 2021 #240 Skrevet 28. april 2021 Jaymie skrev (1 minutt siden): At det dukker opp småsetninger som klippes midt i diskusjonen er vel ikke akkurat en motvekt til hovedfokuset. At de også holder liv i insulinmyten, påstår at ultra prosessert mat gjør deg feit uavhengig av kalorier osv er heller ingen motvekt. At folk har godt av å være i bmi 25-26 gjelder for de over 65, det er selvfølgelig klippet bort for det passer ikke for Ronny på 34. Det er så mange faktafeil og unyansert fremstilling av ernærings- og overvektforskningen hvis man kan litt om temaet og den nåværende hovedvekten innenfor forskningen generelt (som også er i konstant endring fordi det er et relativt nytt felt i forhold til annen forskning). Vi opplever programmet vidt forskjellig. Det kan muligens ha noe med at vi går inn i det med forskjellig syn å gjøre. 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå