Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Madame Butterfly skrev (10 timer siden):

Jeg kjenner mye på dette, vil ikke ha smitten i hus. Det hadde blitt temmelig krise, om noen av oss voksne ble alvorlig syk eller hadde dødd. Første pri er å holde oss friske. Tenk hvor redd de hadde blitt med en av oss med intensivbehandling på sykehus. 

Jeg tror ikke jeg har misforstått når jeg sier at vaksinen først og fremst beskytter mot alvorlig sykdom og død. Ikke at den hindrer spredning i særlig stor grad? Det siste hadde ko vært flott, men at det dessverre ikke funke slik??

Vaksinen hindrer spredning, i form av at vaksinerte får kortere sykdomsperiode og færre symptomer. Noe som igjen gjør at de er smittsomme i en kortere periode, og at de i den perioden de er smittsomme i mindre grad vil ha symptomer i form av hoste/nyse osv. 
Dette til sammen gjør at en vaksinert (som likevel blir smittet, ettersom vaksinen ikke virker 100%) vil ha potensiale for å spre betydelig mindre smitte enn om samme person ikke hadde vært vaksinert.  

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Susan Sto Helit skrev (10 timer siden):

Vaksinen hindrer spredning, i form av at vaksinerte får kortere sykdomsperiode og færre symptomer. Noe som igjen gjør at de er smittsomme i en kortere periode, og at de i den perioden de er smittsomme i mindre grad vil ha symptomer i form av hoste/nyse osv. 
Dette til sammen gjør at en vaksinert (som likevel blir smittet, ettersom vaksinen ikke virker 100%) vil ha potensiale for å spre betydelig mindre smitte enn om samme person ikke hadde vært vaksinert.  

Takk for at du oppklarer, @Susan Sto Helit!

Jeg har lyst til å rose deg for den måten du bidrar i debatten i dette underforumet - du er konstruktiv og opptatt av å spre korrekt informasjon. 🌼

• Liker 2
Skrevet

Jeg sier meg enig i dette, og takker innleggeren for oppklarende presisering.

Så om ungdom fikk vaksinen ville de sannsynligvis fremdeles drevet pandemien, om enn med mindre styrke og hastighet.

Skrevet
Deterbaremeg skrev (På 26.4.2021 den 21.14):

En familie er en enhet.

Så hvis man vaksinerer på en måte nå i vår/sommer nå som klarer å slå ned epidemien mest mulig før høsten, slik at det er mindre sjanse for at barna dine må leve med tiltak til høsten eller bli smittet,  il du støtte det?

Valgene vi tar nå vil påvirke deres skolegang neste år.

Skrevet
Example skrev (3 timer siden):

Så hvis man vaksinerer på en måte nå i vår/sommer nå som klarer å slå ned epidemien mest mulig før høsten, slik at det er mindre sjanse for at barna dine må leve med tiltak til høsten eller bli smittet,  il du støtte det?

Valgene vi tar nå vil påvirke deres skolegang neste år.

Ser ikke poenget ditt. Alle voksne over 18 skal være vaksinert innen august/september. Det er ingen selvfølge at det vil bremse smittespredningen om man «hopper over» aldersgruppen 35-44 i vaksinasjonsprogrammet og heller tar dem sist.
Mitt standpunkt er altså at de eldste - med størst risiko for alvorlig forløp/død - må prioriteres før de yngste. Så har jeg diverse argumenter for det, blant annet hensynet til barna.

• Liker 2
Skrevet
Miss-Grey skrev (17 timer siden):

Takk for at du oppklarer, @Susan Sto Helit!

Jeg har lyst til å rose deg for den måten du bidrar i debatten i dette underforumet - du er konstruktiv og opptatt av å spre korrekt informasjon. 🌼

Takk! :blomst:

Skrevet
Susan Sto Helit skrev (På 21.4.2021 den 15.08):

Jeg tenker å ta vaksina når det blir min tur. Jo flere som vaksinerer seg, jo fortere kan vi forhåpentlig åpne samfunnet tilbake til normalen igjen. 
Men jeg mener fortsatt at jeg, og mange andre i samme situasjon som meg, tåler å prioriteres nedover i køen, for å prioritere oppover de som har større behov for vaksine. 
Det hjelper ikke at jeg takker nei. Da sier jeg fra meg hele tilbudet om vaksine. 
Jeg ønsker heller at det gjøres en ordentlig vurdering av prioriteringsrekkefølgen, der min personlige mening er at ungdom er mer smitteutsatt med skole, fritidsaktiviteter, jobb og studier, enn meg som sitter på hjemmekontor i min trygge jobb. 
Dermed bør de prioriteres høyere enn meg. 

Det er for enkelt å si at folk på hjemmekontor er mindre utsatt for smitte enn ungdommer. Jeg har hjemmekontor, men har tre barn som går på skole og i barnehage. Til sammen har barna mine svært mange nærkontakter. Dette gjør at jeg nok er utsatt for mer smitte enn mange på min alder som ikke har barn og som ikke har hjemmekontor. 
Hvis man snur om på bunken når man kommer til den yngste gruppa, vil det føre til at 30-44 vaksineres helt sist. Det er nettopp disse som har hjemmeboende barn, og som utsettes for mye smitte gjennom ungene - de fleste smittes jo hjemme. Man kan stoppe endel sirkulering av smitte gjennom å vaksinere de mellom 18-25, men det hindrer ikke smitten i å spre seg blant barn. Disse barna smitter foreldrene sine, og en på 44 har langt høyere risiko for å bli syk enn en på 18. Kanskje burde man etterhvert  differensiere også på andre ting enn alder, sykdom og yrke, men om man har hjemmeboende barn. Det må i alle fall vurderes nøye før det blir snakk om å «snu bunken». 

• Liker 2
  • Opprett ny...