Gå til innhold

Da ble det ikke valp likevel...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det ble jeg og utsatt for ga beskjed til en NKK person som var leder i den hundens raseklubb.

Vedkommende var veldig intr i slike opplysninger om useriøse oppdrettere.

 

Håper du finner en ny hund TS lykke til.

Anonymkode: 920fb...bea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da sier man det da. Ikke bare at man vil beholde valpen selv, uten noe form for forklaring. 

Anonymkode: cae46...85c

 Da kjenner du tydeligvis ikke oppdrettere. Mange liker å holde skjult at avkom er syk. Det ser ikke bra ut på papiret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Utrolig kjipt.. Men frem til overlevering er selvsagt valpen i oppdretters eie. 

Så lenge vedkommende har fått depositumet tilbake har ikke oppdretter gjort noe galt.. Dessverre men slik er det..

Det er oppdretters privilegium hvem han /hun selger valpene til. Sånn er det bare.. Selv om det var unødvendig gjort, det blir en annen sak🙁

 

Hilsen oppdretter 

Anonymkode: 20ac5...821

Det er feil. Som oppdretter bør du sette deg inn i jussen, så du ikke selv blir erstatningspliktig. Ønsker du å ta forbehold så må dette kommuniseres tydelig.

En avtale er en avtale. Muntlig avtale er like bindende, men kan være vanskelig å bevise. Ts har gode beviser. Hun har dermed krav til å få avtalen oppfylt - få kjøpt valpen, eller så har hun krav på økonomisk kompensasjon for tap - etter at hun selv har gjort det hun med rimelighet kan for å begrense tapet. 

Salg av valper er ikke noe forskjellig fra salg av en annen vare. 

Du kan selge til hvem du vil, men har du først gjort en avtale så skal den oppfylles.

Det kan være helt spesielle forhold som gjør at man kan gå fra avtalen, men det er veldig sjelden at det kan gjøres gjeldende. I denne saken er ikke slike forhold til stede. Om det var, så måtte oppdretter informert om dem. 

Dette er førsteårspensum på jussen. Og noe absolutt alle som skal drive med kjøp og salg bør vite. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan jo være så enkelt at når oppdretter har vært hos veterinær for å få hund vaksinert osv at de oppdaget bilyd på hjertet eller noe. Mange oppdrettere beholder disse valpene selv i stedet for å selge dem.

Anonymkode: 8094a...65a

Da må jo vedkommende si det da... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chroma
solmåneogstjerner skrev (11 timer siden):

Det er feil. Som oppdretter bør du sette deg inn i jussen, så du ikke selv blir erstatningspliktig. Ønsker du å ta forbehold så må dette kommuniseres tydelig.

En avtale er en avtale. Muntlig avtale er like bindende, men kan være vanskelig å bevise. Ts har gode beviser. Hun har dermed krav til å få avtalen oppfylt - få kjøpt valpen, eller så har hun krav på økonomisk kompensasjon for tap - etter at hun selv har gjort det hun med rimelighet kan for å begrense tapet. 

Salg av valper er ikke noe forskjellig fra salg av en annen vare. 

Du kan selge til hvem du vil, men har du først gjort en avtale så skal den oppfylles.

Det kan være helt spesielle forhold som gjør at man kan gå fra avtalen, men det er veldig sjelden at det kan gjøres gjeldende. I denne saken er ikke slike forhold til stede. Om det var, så måtte oppdretter informert om dem. 

Dette er førsteårspensum på jussen. Og noe absolutt alle som skal drive med kjøp og salg bør vite. 

Nettopp pga dette er det viktig å ikke bare la det gå, det bør få en konsekvens å holde på slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chroma skrev (9 minutter siden):

Nettopp pga dette er det viktig å ikke bare la det gå, det bør få en konsekvens å holde på slik. 

Riktig. Sikkert mange andre som også har bare gitt seg, fordi de ikke kjenner reglene og/eller fordi de ikke tør. Da kan jo bare oppdretter ture frem på andres følelsesmessige, praktiske og økonomiske belastning. Helt frem til folk begynner å si ordentlig imot. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville absolutt tatt kontakt med raseklubben, informert om hva som har skjedd, og sendt med mailer og annen kommunikasjon mellom deg og oppdretter.

 

Om dette hadde skjedd hos en oppdretter av en av mine to raser, så hadde denne oppdretteren fått et dårlig rykte innad i raseklubben! 

 

Skjønner dog hvorfor du ikke vil si fra, har opplevd å kjøpe en unghund av en anerkjent oppdretter selv, hunden var import fra Russland. Det viste seg kjapt at han ikke var omregistrert til Norge, og at verken stamtavle eller chip var i noen Norske register.. Oppdretteren lovte oss ofte at hun skulle omregistrere han til oss, og at alt av papirer var sendt. Forsikringen hunden hadde hos oppdretter fikk vi ikke overført til oss heller, og det ble vanskelig å opprette ny (utenlandsk chip, ikke registret i nkk, voksen hund, ikke vår på papiret).

Da hunden døde av kreft i alt for ung alder, valgte vi å bare la saken gå. Brukte over 30k på veterinærregninger. Tror det hadde blitt stor ståhei om vi faktisk hadde gått ut med det, angrer skikkelig nå på at vi ikke sa fra til noen. Slike oppdrettere trenger å få konsekvenser for det de gjør, ellers slutter de aldri å oppføre seg som drittunger.  Nå (3 år senere) har enda ikke hunden blitt registrert i noe Norsk register, vet at han er renraset og har stamtavle i Russland, men det viser jo tydelig at de papirene aldri ble sendt.

Anonymkode: c0114...ba6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (På 13.4.2021 den 9.42):

Det er feil. Som oppdretter bør du sette deg inn i jussen, så du ikke selv blir erstatningspliktig. Ønsker du å ta forbehold så må dette kommuniseres tydelig.

En avtale er en avtale. Muntlig avtale er like bindende, men kan være vanskelig å bevise. Ts har gode beviser. Hun har dermed krav til å få avtalen oppfylt - få kjøpt valpen, eller så har hun krav på økonomisk kompensasjon for tap - etter at hun selv har gjort det hun med rimelighet kan for å begrense tapet. 

Salg av valper er ikke noe forskjellig fra salg av en annen vare. 

Du kan selge til hvem du vil, men har du først gjort en avtale så skal den oppfylles.

Det kan være helt spesielle forhold som gjør at man kan gå fra avtalen, men det er veldig sjelden at det kan gjøres gjeldende. I denne saken er ikke slike forhold til stede. Om det var, så måtte oppdretter informert om dem. 

Dette er førsteårspensum på jussen. Og noe absolutt alle som skal drive med kjøp og salg bør vite. 

Tull og tøv, oppdretter står fritt til å selge til hvem han /hun vil. Så lenge det ikke er signert kontrakt og depositumet blir tilbakebetalt. Lykke til med å gå videre i en slik sak 👍 

Anonymkode: 20ac5...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ts, synes virkelig synd på deg her. Vi opplevde noe lignende for lenge siden da vår valp ble født med en skavank. Det var jo bare en kroppslig feil og vi ville gjerne ha ham uansett (skulle ikke utstilles eller avles på), men greit nok og har forståelse for at de kan ønske det. Denne hunden ble faktisk eldre enn den vi endte opp med (vår ble 13 år og den vi egentlig skulle ha ble 15 år). Men husker det var litt trist da jeg var 7 år og veeeeldig klar for hund. Vi kjøpte vårt lille nurk fra en annen oppdretter og fikk jo verdens skjønneste bare 2 mnd etter den vi skulle fått. Dere kan da ikke vente flere år på disse, finn en annen oppdretter og meld inn til NKK! 

Anonymkode: 1bc99...825

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg meldt fra til NKK og raseklubben, så vet de om det hvertfall. Jeg kontaktet tilfeldig en oppdretter jeg vet hadde fler kull tidligere, men som ikke har hatt kull de siste syv årene, så jeg trodde hun hadde sluttet. Nå har hun et kull hun ikke har annonsert noe sted fordi hun har solgt kun en av valpene til en kjent utstiller, og ville beholde de tre andre valpene selv for å få unge hunder å avle videre på siden de hun har fra før begynner å bli eldre.

Jeg fortalte hele historien til henne og hun var villig til å la meg få den ene av valpene hun hadde tenkt å beholde selv. Tenk at det finnes så snille oppdrettere😁 Så nå har vi vært og hilst på den siden de bor bare en time unna oss, og nå blir det valp på oss neste uke🥰 gjett om vi gleder oss og er supertakknemlige over denne nye valpen, og som vi faktisk syns er enda flottere enn den vi ikke fikk. Er så glad det ordnet seg, så ville bare oppdatere alle dere som har oppmuntret oss😊

TS

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempetrist det som skjedde TS og veldig glad det ordnet seg!

Vet de fleste oppdrettere gir beskjed om at de kan ombestemme seg uansett grunn til kjøp er gjennomført, om magefølelsen er feil, de skal beholde selv, valpen passer bedre hos noen andre etc (står ofte i kontrakt med håndpenger, og når resten skal betales). Men forutsetter jo selvfølgelig at oppdretter har vært ærlig hele veien.

Anonymkode: fec37...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken rase var dette? Noe lignende skjedde meg meg. Vi stod på liste og skulle få valp, men da valpene var født og vi var så glad for at nå ble det snart hund på oss - da fikk vi melding fra oppdretter om at hun syntest det var så mye stress med listen over valpekjøpere fordi noen hadde trukket seg at hun ikke ville ha liste lenger. Vi var utrolig skuffet og syntest at dette var useriøs oppførsel. Vi fikk kontakt med en annen oppdretter og fikk kjøpe valp der. Litt senere tok den første oppdretter kontakt og hadde ombestemt seg, nå ville hun absolutt selge oss en valp🙈

Anonymkode: 04344...708

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 15.45):

VENTELISTE?! Dere skulle faen meg hatt den første valpen som blir født!  😠

Anonymkode: 96ac0...993

Det er da sinnsykt urettferdig mot de andre som kanskje har stått på liste i evigheter. Selv ventet jeg to år på min en hund da jeg ville ha valpå fra nettopp den oppdretteren og den kombinasjonen. Dessverre fikk tispen kun to valper og jeg var nr tre på lista.

 

Om oppdretter hadde bodd i nærheten hadde jeg selv valgt, nå ser jeg du har fått ny valp og det er ingen vits, å høre om hun kunne tenke seg å sette den ut på for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.4.2021 den 13.31):

Tull og tøv, oppdretter står fritt til å selge til hvem han /hun vil. Så lenge det ikke er signert kontrakt og depositumet blir tilbakebetalt. Lykke til med å gå videre i en slik sak 👍 

Anonymkode: 20ac5...821

Det er feil. 

Inngått avtale er ikke avhengig av signert kontrakt. 

Se ellers mitt svar over. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Nå har jeg meldt fra til NKK og raseklubben, så vet de om det hvertfall. Jeg kontaktet tilfeldig en oppdretter jeg vet hadde fler kull tidligere, men som ikke har hatt kull de siste syv årene, så jeg trodde hun hadde sluttet. Nå har hun et kull hun ikke har annonsert noe sted fordi hun har solgt kun en av valpene til en kjent utstiller, og ville beholde de tre andre valpene selv for å få unge hunder å avle videre på siden de hun har fra før begynner å bli eldre.

Jeg fortalte hele historien til henne og hun var villig til å la meg få den ene av valpene hun hadde tenkt å beholde selv. Tenk at det finnes så snille oppdrettere😁 Så nå har vi vært og hilst på den siden de bor bare en time unna oss, og nå blir det valp på oss neste uke🥰 gjett om vi gleder oss og er supertakknemlige over denne nye valpen, og som vi faktisk syns er enda flottere enn den vi ikke fikk. Er så glad det ordnet seg, så ville bare oppdatere alle dere som har oppmuntret oss😊

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Så bra det ordnet seg for dere, og gratulerer med at det blir valp ❤️ 

Er det en hann kan hun jo kanskje få bruke han på ett kull om han blir bra 😊

De fleste oppdrettere er veldig greie, men det er noen merkelige skruer der ute som tror de kan styre og holde på som de vil. 

Anonymkode: 38093...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (På 21.4.2021 den 19.02):

Det er feil. 

Inngått avtale er ikke avhengig av signert kontrakt. 

Se ellers mitt svar over. 

 

Gi gjerne et eksempel på at et slikt tilfelle har blitt tatt til retten og oppdretter har tapt 😆 

 

Anonymkode: 20ac5...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Gi gjerne et eksempel på at et slikt tilfelle har blitt tatt til retten og oppdretter har tapt 😆 

 

Anonymkode: 20ac5...821

Det er problemet. Det er ikke rettshistorikk her. Men kjøper hadde vunnet i retten i dette tilfellet. 

Hvis vedkommende tør. 

Og det fliret bør du legge av deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

solmåneogstjerner skrev (23 timer siden):

Det er problemet. Det er ikke rettshistorikk her. Men kjøper hadde vunnet i retten i dette tilfellet. 

Hvis vedkommende tør. 

Og det fliret bør du legge av deg. 

Nei man må jo bare flire når enkelte tror det er bare å buse frem, det er INGEN som kan kreve å hente dyret om depositum er tilbakebetalt.

Valp/kattunge er i oppdretters eie til den er overført til ny eier. Men du kan få leve i troen og gi falske forhåpninger 👍 

Anonymkode: 20ac5...821

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...