Gå til innhold

Da ble det ikke valp likevel...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde ikke giddet engasjere advokat for dette, men gjort det klart for oppdretter at hun/han fremstår som useriøs og at du ikke kommer til å anbefale dem videre - tvert imot! Også ville jeg funnet en hund hos noen andre. 

Anonymkode: 3b803...f1b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Muntlug avtale er like gjeldende som skriftlig. Og du har nok korespontanse med henne for å hise at dere har en avtale.

I tillegg til skuffelsen har du jo et ganske stort økonomisk tap ved dette avtalebruddet. Både utstyret du har kjøpt og at du har tatt masse fri for å være med valpen er ganske mange tusenlappen.

Så hadde ikke godtatt dette uten videre. Hadde listet opp alle utgifter, både utstyr og tapt arbeidsfortjeneste. Og krevd at hun dekket dette tapet eller leverte vaøpen som avtalt. Tar du det til forliksrådet har du en grei sak. En avtale er en avtale og når en part trekker seg må den dekke tapet til lottparten.

Anonymkode: 6e54f...79e

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns på ingen måte dette er greit nei, men tror ikke det er verdt å bruke advokat og få så dårlig start på hundeholdet, har alltid syns det er viktig å ha et godt forhold til oppdretter, og å prøve tvinge dem til å gi fra seg valpen blir litt feil. De er medlem i NKK ja så kan evnt høre der hvordan sånne situasjoner løses.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Muntlug avtale er like gjeldende som skriftlig. Og du har nok korespontanse med henne for å hise at dere har en avtale.

I tillegg til skuffelsen har du jo et ganske stort økonomisk tap ved dette avtalebruddet. Både utstyret du har kjøpt og at du har tatt masse fri for å være med valpen er ganske mange tusenlappen.

Så hadde ikke godtatt dette uten videre. Hadde listet opp alle utgifter, både utstyr og tapt arbeidsfortjeneste. Og krevd at hun dekket dette tapet eller leverte vaøpen som avtalt. Tar du det til forliksrådet har du en grei sak. En avtale er en avtale og når en part trekker seg må den dekke tapet til lottparten.

Anonymkode: 6e54f...79e

Spørsmålet er om det gjelder som en avtale når det ikke enda var skrevet kontrakt. Men det kan være lurt å sjekke det ordentlig ja, i tilfelle man kan få dekket noe av det økonomiske.

Anonymkode: 628e3...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg syns på ingen måte dette er greit nei, men tror ikke det er verdt å bruke advokat og få så dårlig start på hundeholdet, har alltid syns det er viktig å ha et godt forhold til oppdretter, og å prøve tvinge dem til å gi fra seg valpen blir litt feil. De er medlem i NKK ja så kan evnt høre der hvordan sånne situasjoner løses.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Synes dette er fornuftig tenkt.

Anonymkode: 628e3...5b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg syns på ingen måte dette er greit nei, men tror ikke det er verdt å bruke advokat og få så dårlig start på hundeholdet, har alltid syns det er viktig å ha et godt forhold til oppdretter, og å prøve tvinge dem til å gi fra seg valpen blir litt feil. De er medlem i NKK ja så kan evnt høre der hvordan sånne situasjoner løses.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Strengt tatt trenger du vel ikke ha noen som helst kontakt med oppdretter etter kjøp. Så lenge du er trygg på at hunden har hadd det bra og at oppdretter driver på en faglig forsvarlig måte er det vel ingen grunn for å bry seg om overtakelsen skjedde på en litt uvanlig måte. Det er oppdretter som har brutt avtalen og påført deg rimelig store økonomiske tap. Dette burde oppdretter kompensere deg for, dersom du ikke får valpen. Å snakke med en advokat er ikke så dramatisk som folk virker å tro. Det er lurt å ta en prat for å være sikker på hvordan man står juridisk slik at du vet hva du kan kreve. Og det er ikke store utgiften det er snakk om for å få litt faglig input. Så lenge folk godtar denne typen oppførsel så vil jo oppdretter fortsette å lure folk. 

Anonymkode: d1ec8...332

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff er så lei meg så må bare få det ut et sted😥 Har hatt kontakt med oppdretter fra en mnd før valpene ble født, og etter de ble født fikk jeg bilder og videoer av de nesten daglig, jeg har betalt inn depositum, kjøpt inn alt av utstyr og ordnet fri fra jobb noen måneder framover. Så sitter jeg her på bursdagen min og har familieselskap, og helt utav det blå får jeg melding om at jeg ikke kan få valpen likevel for oppdretter vil beholde den selv. Jeg blir så satt ut at hele selskapet skjønner noe er galt, og jeg må da fortelle at det ikke blir valp på oss likevel. Alle blir selvfølgelig veldig lei seg, vi hadde gledet oss til en fin vår og sommer med valpen, skulle hentet den om en drøy uke, og nå er plutselig alt endret😭

Anonymkode: 324d2...fff

Huff =( utrolig trist! Aldri hørt om noe sånt! Du må ha vært særdeles uheldig, skjer nok IKKE igjen. Kan du finne ny valp? Eller var akkurat denne valpen bare drømmevalpen? Forstår det er vondt ☹️

Anonymkode: d2532...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uff er så lei meg så må bare få det ut et sted😥 Har hatt kontakt med oppdretter fra en mnd før valpene ble født, og etter de ble født fikk jeg bilder og videoer av de nesten daglig, jeg har betalt inn depositum, kjøpt inn alt av utstyr og ordnet fri fra jobb noen måneder framover. Så sitter jeg her på bursdagen min og har familieselskap, og helt utav det blå får jeg melding om at jeg ikke kan få valpen likevel for oppdretter vil beholde den selv. Jeg blir så satt ut at hele selskapet skjønner noe er galt, og jeg må da fortelle at det ikke blir valp på oss likevel. Alle blir selvfølgelig veldig lei seg, vi hadde gledet oss til en fin vår og sommer med valpen, skulle hentet den om en drøy uke, og nå er plutselig alt endret😭

Anonymkode: 324d2...fff

Hvor i Norge er det man kan ha bursdagsselskap nå om dagen?

Anonymkode: cb571...d1d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skulle NKK ha med dette å gjøre? Jeg trodde de bare kontrollerer at avl gjøres på en helsemessig forsvarlig måte, ikke at oppdretterne oppfører seg etisk forsvarlig måte overfor kjøpere?

Anonymkode: b9455...c49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøst av oppdretter. Jeg hadde ikke orket å kjøpe valp av denne personen, høres helt håpløst ut å måtte forholde seg til. Og jeg synes det er koselig å ha kontakt med oppdretter, sende et bilde i ny og ne osv. Hvis du skulle ta dette videre, som du helt sikkert har rett til, og endt opp med å få valpen så ville det uansett vært en utrolig bitter start på valpetiden. Si hva du mener til vedkommende, og prøv å finn en seriøs person å kjøpe fra isteden. Vet det er vanskelig nå når alle skal ha valp men...

Anonymkode: d22a8...bd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Strengt tatt trenger du vel ikke ha noen som helst kontakt med oppdretter etter kjøp. Så lenge du er trygg på at hunden har hadd det bra og at oppdretter driver på en faglig forsvarlig måte er det vel ingen grunn for å bry seg om overtakelsen skjedde på en litt uvanlig måte. Det er oppdretter som har brutt avtalen og påført deg rimelig store økonomiske tap. Dette burde oppdretter kompensere deg for, dersom du ikke får valpen. Å snakke med en advokat er ikke så dramatisk som folk virker å tro. Det er lurt å ta en prat for å være sikker på hvordan man står juridisk slik at du vet hva du kan kreve. Og det er ikke store utgiften det er snakk om for å få litt faglig input. Så lenge folk godtar denne typen oppførsel så vil jo oppdretter fortsette å lure folk. 

Anonymkode: d1ec8...332

Jeg vet hunden har det bra og at oppdretter driver forsvarlig, og jeg trenger forsåvidt ikke ha noe med de å gjøre, men er lite lysten på å bli uglesett i rasemiljøet fordi jeg tvang til meg en valp😟 utstyret håper jeg jo å få brukt på en annen valp en gang i framtiden.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Huff =( utrolig trist! Aldri hørt om noe sånt! Du må ha vært særdeles uheldig, skjer nok IKKE igjen. Kan du finne ny valp? Eller var akkurat denne valpen bare drømmevalpen? Forstår det er vondt ☹️

Anonymkode: d2532...634

Ja jeg har nok vært maks uheldig, håper virkelig ikke jeg opplever dette en gang til☹️ Kan nok finne en ny valp men det er vanskelig i disse tider hvor alle oppdrettere har lange ventelister, så kan nok ta lang tid før det dukker opp en aktuell valp av rette rasen igjen.

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvor i Norge er det man kan ha bursdagsselskap nå om dagen?

Anonymkode: cb571...d1d

Familieselskap, burde jeg kaste ut resten av familien?😅

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva skulle NKK ha med dette å gjøre? Jeg trodde de bare kontrollerer at avl gjøres på en helsemessig forsvarlig måte, ikke at oppdretterne oppfører seg etisk forsvarlig måte overfor kjøpere?

Anonymkode: b9455...c49

NKK vil nok ikke blande seg i dette nei...

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Familieselskap, burde jeg kaste ut resten av familien?😅

Anonymkode: 324d2...fff

Trodde heller ikke det var lov med familieselskap noe sted i landet nå....

Anonymkode: 1c1d6...ef0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juridisk sett ses en hund på som en «vare», og oppdretter har brutt avtalen om salg av denne. Du har faktisk ditt på det tørre ift. å kreve levering av valpen i henhold til avtalen, evt. kreve kompensasjon for merutgiftene dette har medført deg. 

Anonymkode: c1e7c...7b7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trodde heller ikke det var lov med familieselskap noe sted i landet nå....

Anonymkode: 1c1d6...ef0

Det kan jo hende at TS feirer med familien hun bor sammen med? Aleneboende har også lov til å ha besøk av en fast husstand. :) 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Trodde heller ikke det var lov med familieselskap noe sted i landet nå....

Anonymkode: 1c1d6...ef0

Har ikke slått deg at det var familien ts bor med feks? Er uansett lov med ti samlet... Godt du svarer på spm

Anonymkode: 9ba51...8bb

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Useriøst av oppdretter. Jeg hadde ikke orket å kjøpe valp av denne personen, høres helt håpløst ut å måtte forholde seg til. Og jeg synes det er koselig å ha kontakt med oppdretter, sende et bilde i ny og ne osv. Hvis du skulle ta dette videre, som du helt sikkert har rett til, og endt opp med å få valpen så ville det uansett vært en utrolig bitter start på valpetiden. Si hva du mener til vedkommende, og prøv å finn en seriøs person å kjøpe fra isteden. Vet det er vanskelig nå når alle skal ha valp men...

Anonymkode: d22a8...bd9

Ja er sånn jeg tenker, at det hadde vert så bitter bismak på valpetiden at det ikke er verdt det. Jeg får prøve å nullstille meg og starte letingen igjen, men kjenner jeg syns det er litt skummelt nå siden det tydeligvis ikke går an å glede seg og forberede seg før valpen er i hus, vil ikke risikere denne skuffelsen en gang til.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selskapet var med familien jeg bor med ja, bare for å ha det temaet ryddet av veien🤭

TS

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...