Gå til innhold

Da ble det ikke valp likevel...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Me for life skrev (58 minutter siden):

Selvfølgelig er det en avtale. De har hyppige dialoger, avtalt henting og betalt depositum. Et ikke det en avtale er ingenting en avtale.

Det er for så vidt sant, mente egentlig bare at jeg ikke vet hvordan det ser ut i lovens perspektiv. Ingen tvil om at det er dårlig gjort uansett. 

Anonymkode: 628e3...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syns på ingen måte dette er greit nei, men tror ikke det er verdt å bruke advokat og få så dårlig start på hundeholdet, har alltid syns det er viktig å ha et godt forhold til oppdretter, og å prøve tvinge dem til å gi fra seg valpen blir litt feil. De er medlem i NKK ja så kan evnt høre der hvordan sånne situasjoner løses.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Ønsker du å ha et godt forhold til denne oppdretteren da? 

Anonymkode: 38189...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også gått videre med dette, og gjort som eksemplet nevnt tidligere i tråden din. Det er faktisk ikke greit å holde på slik. 

Anonymkode: ad6f8...ff3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er det mulig å få ny valp senere av samme oppdretter kanskje? Jeg vet lite om hvordan sånt fungerer, men er ikke det litt naturlig at du havner foran i køen der når du egentlig skulle få valp nå? 

Anonymkode: 628e3...5b0

Ja jeg skulle få stå først i køen på neste kull, så det er jo også en grunn til at det er synd å bli uvenn med denne oppdretteren, men skulle ikke ha nytt kull før om et par år så vet ikke hvor aktuelt det er.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Ønsker du å ha et godt forhold til denne oppdretteren da? 

Anonymkode: 38189...6a4

Ja helst, liker best å ha et greit forhold til alle jeg, vet aldri hvem man møter på sin vei senere i livet, og da av forskjellige grunner angrer at man ble uvenn med😬

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange oppdrettere som bruker at de skal beholde valpen selv som unnskyldning, men har solgt den til andre som har bydd mye mer.... 

Nå vet ikke ts når hun ev får en valp og hun har investert i utstyr, så da synes jeg det er rimelig å be oppdretter dekke utgifter hun har hatt i forbindelse med valpekjøpet. Å si fra 1 uke før valpen skal hentes er rett og slett alt for seint, så jeg tenker mer og mer at valpen har blitt solgt til andre...

Anonymkode: 5d088...9ba

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja jeg skulle få stå først i køen på neste kull, så det er jo også en grunn til at det er synd å bli uvenn med denne oppdretteren, men skulle ikke ha nytt kull før om et par år så vet ikke hvor aktuelt det er.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Har oppdretter et godt rykte innen rasen? Kunne det vært aktuelt for oppdretter å forhøre seg om noen andre kunne tenke seg å prioritere deg siden det ble som det ble?

Anonymkode: 172ed...db8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja jeg skulle få stå først i køen på neste kull, så det er jo også en grunn til at det er synd å bli uvenn med denne oppdretteren, men skulle ikke ha nytt kull før om et par år så vet ikke hvor aktuelt det er.

TS

Anonymkode: 324d2...fff

Det synes jeg nesten enda mer useriøst, faktisk. Å tilby deg å stå først i køen til et kull de ikke planlegger før om et par år! De har kontakter, de burde virkelig tilby mer enn det synes jeg. 

Dessuten, dere har jo faktisk en kontrakt om kjøpt av valp, dere har jo betalt inn depositum og overlevering var avtalt. Man kan ikke bare trekke seg. Hva om folk som selger hus begynte med det samme? Utbyggere selger jo bygde leiligheter der man betaler ned et depositum, synes jeg ser de trekker seg ut med "vi vil beholde leiligheta selv"....

Anonymkode: 5d088...9ba

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette hadde ikke jeg klart å sluppet. Det er alvorlig når dere har gjort en avtale, du har betalt depositum (!) og det er bare en uke til du skal hente den. Det er så ugreit som du kan få det. Skjønner at du ikke kan stjele hunden om de nekter liksom, men jeg hadde definitivt tatt en telefon og sagt tydelig ifra om hva jeg mener. At jeg hadde risikert å fått et dårlig forhold til oppdretteren hadde jeg gitt faen i 😛  Det har de lagt opp til selv. Også hadde jeg sendt en mail til norsk kennel klubb, greit for de å vite om oppdrettere som ikke forholder seg etter lover og retningslinjer.  

Og som andre skriver her, det er ikke sikkert de skal beholde den selv. Kanskje de vil selge den til noen andre.  

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 15.07):

Det sitter langt inne å bli uvenn med potensielt hele rasemiljøet, men det er jo fristende å statuere et eksempel når du sier det sånn, dette må jeg tenke litt på🤔

Anonymkode: 324d2...fff

Tvert imot tenker jeg, ingen seriøse oppdrettere blir sure fordi noen sier ifra om ulovlig praksis. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det står da fritt opptil oppdretter og selge valpene til hvem de vil. Dette er en av grunnene til at jeg aldri tar depositum - da det kan være mange grunner til at et kjøp ikke kan gjennomføres. 

Hverken NKK eller noen jurist vil gjøre noe med denne saken så lenge TS har fått depositumet tilbake. 

Anonymkode: b8914...61f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.4.2021 den 16.26):

Ja helst, liker best å ha et greit forhold til alle jeg, vet aldri hvem man møter på sin vei senere i livet, og da av forskjellige grunner angrer at man ble uvenn med😬

Anonymkode: 324d2...fff

Ja, det skjønner jeg. Men man må faktisk sette ned foten og ikke la seg bli tråkket på. Og hun var ikke akkurat redd for å bli uvenn med deg heller? Dette kan til og med ha vært ulovlig uten at hun brydde seg om det. 
Det meste kan sies, det kommer an på hvordan man sier det. Er du saklig tenker jeg du fint kan si det en bruker så klokt over her formulerte. Ikke la dette gå. 

 

Anonymkode: 8ff55...0ba

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Men det står da fritt opptil oppdretter og selge valpene til hvem de vil. Dette er en av grunnene til at jeg aldri tar depositum - da det kan være mange grunner til at et kjøp ikke kan gjennomføres. 

Hverken NKK eller noen jurist vil gjøre noe med denne saken så lenge TS har fått depositumet tilbake. 

Anonymkode: b8914...61f

Det er et avtalebrudd.

Anonymkode: 651f6...197

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men det står da fritt opptil oppdretter og selge valpene til hvem de vil. Dette er en av grunnene til at jeg aldri tar depositum - da det kan være mange grunner til at et kjøp ikke kan gjennomføres. 

Hverken NKK eller noen jurist vil gjøre noe med denne saken så lenge TS har fått depositumet tilbake. 

Anonymkode: b8914...61f

Klart oppdretter kan selge til hvem de vil. Men når man har gjort en avtale om salg, må man også forholde seg til den!

Som oppdretter ville du vel ikke valgt kjøpere en uke før valpene skal leveres? Du vil vel ha kjøpere som har forberedt seg, tatt seg fri og er klare til å ta imot en valp? 

Og når kjøper har tatt seg fri og omarrangert hele livet i måneder fremover, for at valpen skal få det best mulig, så er det jo innmari dårlig gjort å ikke levere valpen som avtalt likevel? Da har man null respekt for kjøpers forberedelser, økonomiske tap, og ikke minst følelser. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig kjipt.. Men frem til overlevering er selvsagt valpen i oppdretters eie. 

Så lenge vedkommende har fått depositumet tilbake har ikke oppdretter gjort noe galt.. Dessverre men slik er det..

Det er oppdretters privilegium hvem han /hun selger valpene til. Sånn er det bare.. Selv om det var unødvendig gjort, det blir en annen sak🙁

 

Hilsen oppdretter 

Anonymkode: 20ac5...821

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være så enkelt at når oppdretter har vært hos veterinær for å få hund vaksinert osv at de oppdaget bilyd på hjertet eller noe. Mange oppdrettere beholder disse valpene selv i stedet for å selge dem.

Anonymkode: 8094a...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde utvilsomt tatt saken videre, både til NKK, og Forbrukerrådet elns. Gjerne også raseklubben hvis noe sånt finnes.

Du sier du ikke vil komme på kant med rasemiljøet for å ha «truet» til deg en valp, men jeg tror nå ikke raseklubben ønsker å ha sånne useriøse oppdrettere heller.

Her for en stund siden var det en slik sak vedr en hund på fôr som ikke ble levert tilbake til eier etter kull. Oppdretter løy om hvor hunden befant seg, sa den var død osv. Denne saken ble til slutt kjørt ut på rasene Facebook side, og til slutt måtte oppdretter gi hunden tilbake. Tror ikke så veldig mange kjøper hund derfra lenger, nei.

Anonymkode: 77de5...e22

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Kan jo være så enkelt at når oppdretter har vært hos veterinær for å få hund vaksinert osv at de oppdaget bilyd på hjertet eller noe. Mange oppdrettere beholder disse valpene selv i stedet for å selge dem.

Anonymkode: 8094a...65a

Da sier man det da. Ikke bare at man vil beholde valpen selv, uten noe form for forklaring. 

Anonymkode: cae46...85c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det skjedd noe mer ts? Eller har du gitt opp? 

 

I vår raseklubb hadde dette blitt tatt seriøst og ja, oppdretter hadde fått dårlig rykte, noe som hadde vært fortjent. Er mange i klubben som jobber for at ting skal være ordentlig og seriøst når det gjelder avl og kjøp/salg. 

Anonymkode: 2de66...dc0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tenkt meg om nå men ikke hørt noen mer fra oppdretter. Valpene var friske på helsesjekk så det er ikke grunnen, tror det er veldig tvilsomt den blir solgt til andre da oppdretter ville bruke valpen selv i avl. Jeg hadde lett funnet ut hvis de ikke hadde den selv lenger via rasemiljøet, utstillinger osv. Men tenker jeg skal ta det opp med raseklubben bare for å informere dem, selv om jeg nå anser akkurat denne valpen som tapt for min del😥

Anonymkode: 324d2...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...