Gå til innhold

Graviditetsdagboken til Godis

Godis

Anbefalte innlegg

Atticmess skrev (1 time siden):

Ååh, så spennende 🤩 Så du veldig tydelig at den har sunket? Fascinerende alt dette som skjer med kroppen for tiden. Kvinnekroppen er ganske rå 🙌🌟

Så lurt å være i gang med shoppingen til jul, det står høyt på agendaen min i år og. Er jo varslet kaos pga fraktproblemer i verden, så tenker det absolutt er greit å være tidlig ute når man først har muligheten til det 😊

Ja, følte det var ganske tydelig over natten tidligere i uken. Ganske fascinerende, men samtidig angrer jeg på at jeg ikke tok bilde av magen når den enda var helt høy 😄 Men altså, det er helt tydelig å se at jeg er godt gravid uansett så. Men det vises godt, og kjennes ganske tydelig at magen ikke er som en steinhard, stor ball rett under de øverste ribbeina. Så jeg slipper unna noe av ribbeinssmertenen nå (har blitt erstattet av verre bekkemsmerter, men variasjon gjør det greiere å holde ut). 

Kjempegreit å være tidlig med juleforberedelser ❣️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sillymilly skrev (57 minutter siden):

Nå nærmer det seg ! Ikke mange ukene igjen til du er i mål nå! 💕

Veldig sant! 36+0 i dag, og det kjenner jeg at er motiverende 💓 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godis skrev (22 minutter siden):

Veldig sant! 36+0 i dag, og det kjenner jeg at er motiverende 💓 

1 uke til så er ikke baby prematur lenger, og morspermisjonen starter 💕 Og den siste og tyngste ventetiden begynner 😅💕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36+5

Nå har jeg fått bekreftet at hodet er festet, slik jeg har mistenkt i en og en halv uke. Det var en helt merkbar forskjell over natta både på utseendet på magen, og hvor smertene kjennes. Fascinerende at jeg kunne endringen av at hodet var festet uten å kunne sjekke det selv 😊 

Har også hatt fødselsforberedende samtale med jordmor, og føler meg klar for hva jeg har i vente. Selv om det naturligvis vil bli både vondt og tungt, så føler jeg meg klar. Og det er en god følelse 😊

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig å vite at baby ikke kan snu seg og legge seg feil vei før fødselen 😁 Her festet ikke lille seg før fødselen, men la seg heldigvis med hodet ned et par uker før.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veldig kjekt å bare vite det, @Amatarielog @Sillymilly😊 Han har hatt hodet ned i flere måneder, så jeg har egentlig ikke bekymret meg, men alt som er på plass er jo greit. 

Nå er jeg 37+2, har permisjon og er virkelig i innspurten. Om fem uker så er han her ute hos oss, og jeg kan legge graviditeten bak meg! Og det er jeg jo egentlig veldig glad for, etter å ha mistrivdes med alle plagene det har medført, men i dag kjente jeg faktisk på en redsel for å skulle savne magen og sparkene når det er over 😄 Får prøve å nyte litt ekstra de neste dagene når det enda er mulig. 

Jeg følger en noen gravide i sosiale medier, og har også noen i omgangskrets som er høygravid nå på samme tid som meg. Og selv om jeg unner dem en god form og et overskudd til å gjøre mye i de siste ukene, kjenner jeg meg ganske så misunnelig her jeg er hjemme dagen lang, og får gjort på to uker like mye som de fleste andre nå viser at de gjør på en dag. Jeg har absolutt ambisjoner, og jeg kjenner nesting-behovet de snakker om, men jeg er ikke i stand til å utføre arbeidet som kreves for å få gjort ting. Samboeren min hjelper meg med en del, men det gir meg ikke samme følelsen når jeg må vente til han er hjemme fra jobb klokken fem-seks før noe blir gjort. Det er ikke det samme som å følge egne impulser i løpet av dagen. Alt som må være klart før babyen kommer, er naturligvis gjort. Ingenting måå gjøres, men jeg vil så gjerne. Jeg vil vaske den skitne veggen, fylle fryseren med grove rundstykker og saftige boller, jeg vil gå gjennom fødebagen bare en gang til for å være sikker på at den er så bra som den kan være. Men i stedet så må jeg ligge på lading igjen etter å ha laget lunsj, gått på do eller tatt en dusj. Jeg prøver å trøste meg med at dersom jeg enda har lyst til å vaske veggen etter babyen er kommet, så kan jeg jo være heldig med sovebaby. Men det bare spørs om det behovet for ren vegg forsvinner idét vi har babyen her sammen med oss 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så herlig å ha påbegynt permisjonen 💕 Ikke vær for hard mot deg selv om du ikke orker å gjøre så mye som du vil. Du utvikler trossalt et helt nytt menneske i kroppen din, og det tar energi og krefter.

Selv om flere du følger på some og kjenner som er høygravide, orker mye mer i løpet av en dag enn deg. Så er det nok mange flere gravide som ikke orker så mye. Jeg var en av de 😊 Noen dager var det eneste jeg orket å levere nr 1 i bhg, og så ligge strekk ut på sofaen til det var henting.

Kroppen etter fødselen er ganske fasinerende, syns vertfall jeg 🙈 Da magen. Den er ikke flat og heller ikke pen. Full i strekkmerker. Og alikevell blir jeg ganske stolt når jeg ser den. Stolt over hva kroppen min har klart. Stolt over at jeg har laget (sammen med mannen selvsagt) to små, herlige mennesker.  Jeg har noen kg for mye, men likevell digger jeg mammakroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sillymilly skrev (22 timer siden):

Så herlig å ha påbegynt permisjonen 💕 Ikke vær for hard mot deg selv om du ikke orker å gjøre så mye som du vil. Du utvikler trossalt et helt nytt menneske i kroppen din, og det tar energi og krefter.

Selv om flere du følger på some og kjenner som er høygravide, orker mye mer i løpet av en dag enn deg. Så er det nok mange flere gravide som ikke orker så mye. Jeg var en av de 😊 Noen dager var det eneste jeg orket å levere nr 1 i bhg, og så ligge strekk ut på sofaen til det var henting.

Kroppen etter fødselen er ganske fasinerende, syns vertfall jeg 🙈 Da magen. Den er ikke flat og heller ikke pen. Full i strekkmerker. Og alikevell blir jeg ganske stolt når jeg ser den. Stolt over hva kroppen min har klart. Stolt over at jeg har laget (sammen med mannen selvsagt) to små, herlige mennesker.  Jeg har noen kg for mye, men likevell digger jeg mammakroppen.

Nei, du har rett i det at jeg bør senke forventningene til hva jeg orker 😊 Det er bare litt vanskelig etter så mange måneder hjemme helt uten innhold. Men jeg skal absolutt prøve å være mer fornøyd med det jeg faktisk får gjort. 

Litt merker på kroppen i etterkant kan være fine minner om hva kroppen har fått til! Særlig de merkene som ikke påvirker kroppens funksjon, gir smerter eller slikt 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 uker 

I dag har jeg en litt spesiell følelse i meg, som at jeg for første gang siden jeg fant ut av graviditeten forstår at det faktisk kommer en baby til oss snart. En ekte baby liksom 🌼 På tide å innse det kanskje. Og uansett når han bestemmer seg for å komme, så er det egentlig ganske snart uansett 💚 Opp til en måned, men ikke lengre. Men for alt jeg vet kan han også være i armene mine før uka er over. Nå må vi bare vente 😊 

Merker en del nedpress, om jeg har forstått riktig rundt hva det er og hvordan det kjennes. I tillegg er lysken veldig "sensitiv", om det blir rett ord. Særlig om natten når jeg snur meg strekker det skikkelig til og jeg bare må fryse bevegelsen, puste og rolig bevege meg videre. Jeg legger også merke til at mage/tarm er blitt litt mer aktiv, men det kan vel like godt skyldes hvor trangt det er i kroppen min nå. Får litt forhåpning om at noe er i ferd med å skulle skje, men jeg kommer til å bli alt for utålmodig om jeg skal tolke alle slike tegn 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen utålmodigheten når man sitter å kjenner etter tegn altså. Selv syns jeg nesten det er vanskeligere å være tålmodig nå som det er så nære. Nå går det jo helt fint om de kommer og. Men absolutt fint å tenke på at det går maks en mnd til nå før de små er her ❤️

Ja, tenk! Det er faktisk noen små bebbiser som er på vei! Og så nære. Snart er hverdagen en helt annen og dere er foreldre. Er ikke rart at slikt tar litt tid for å synke inn. Tror ikke helt det synker inn for meg før, jeg vet ikke helt, kanskje når ammetåka letter? 😅🙈

Håper dere har hatt en flott helg! Gleder meg til neste oppdatering ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39+0

Går for en litt lengre oppdatering i dag, hvem vet. Kanskje min siste av dette slaget 😊

Størrelse på baby: I følge appene mine er babyen ca 3,3 kilo nå. Og på vekstkontrollene jeg går på på sykehuset ligger han midt i gjennomsnittet på størrelse, så da stemmer det nok at han er omtrent så stor 💞

Forandringer på kroppen: Magen vokser jommen meg fremdeles, og den karakteristiske streken over magen er mørk og godt synlig. Ellers er det lite forandring fra før jeg ble gravid. 

Formen min: Ganske god! Altså, forholdene tatt i betraktning. Jeg har hatt det ganske så fint den siste uken, og det er fantastisk følelse. Dette er den første uken hvor jeg har hatt litt langvarig glede av å tenke på at jeg er gravid. Uten at tankene overskygges av negativitet like etter. Diverse plager har jeg fremdeles, men det er godt å kjenne at hodet er litt på plass, og at den mentale helsen likner mer på slik jeg pleier å ha det. 

Søvn: Ikke noe særlig. Jeg sliter med å sovne, og gjennom hele natten er jeg oppe minst en gang i timen, både for å tisse, strekke på meg, drikke, og noen ganger vet jeg ikke hvorfor jeg har stått opp. Det gjør at jeg gjerne blir værende en stund i sengen utpå morgenen, men jeg har tiden til det og tenker at det er riktig prioritering. 

Kosthold: Søtsuget er her for fullt. Men heldigvis er også apetitt på mer vanlig mat også kommet tilbake. Ganske, i hvert fall. Prøver å finne en balanse, slik at måltider består av sunn og grei mat, men så tillater jeg meg også diverse i løpet av dagen når det frister. 

Innkjøp: Vi har alt vi må ha, men det er garantert diverse som vi kommer til å anskaffe etter babyen har kommet. Type flasker, smokker, bæresjal, lekematte etc, men tenker det er greit å vente til vi faktisk trenger det. Handler noen søte små plagg innimellom, men greier å begrense meg ganske godt ettersom jeg går lite i butikker. 

Neste kontroll: Time hos jordmor neste uke. Ellers har vekstkontrollene sett fine ut, og nå har jeg ikke ny ultralyd før jeg eventuelt er 41+0. 

Tanker: Jeg gruer meg faktisk ikke til fødsel. Jeg er heller ikke utålmodig på når det skal skje (men det blir jeg nok når termin nærmer seg enda mer, eller vi nærmer oss ny måned). At jeg ikke er utålmodig er ganske fantastisk, med tanke på at jeg egentlig har ventet veldig på å bli ferdig med å gå gravid siden tidlig i svangerskapet. Det har garantert sammenheng med at jeg har hatt fine dager i det siste. 
Jeg er nysgjerrig og spent på hvordan fødselsforløpet mitt blir. Jeg drømmer hver natt både at vannet går og at babyen kommer. Så gjenstår det å se om jeg er sanndrømt, i så fall blir det en ganske grei fødseksopplevelse 🤭 

Ellers er det mange rundt oss som maser om når fødselen blir, om jeg gruer meg og om jeg er utålmodig. Og akkurat dette maset skulle jeg gjerne vært foruten, for når jeg føler meg komfortabel og tålmodig selv vil jeg ikke at andres utålmodighet skal legges over på meg. Det gjelder heldigvis ikke våre nærmeste som vi har mye kontakt med, men heller de man møter litt i forbifarten, og de fleste justerer seg når jeg forklarer at jeg har det fint som det er akkurat nå, og ikke venter veldig aktivt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk uke 39!! Var du ikke nettopp på 9? 😅 Blir veldig spennende å se om du når 40 ja! Masse masse lykke til med fødselen når den først er i gang :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (1 minutt siden):

Tenk uke 39!! Var du ikke nettopp på 9? 😅 Blir veldig spennende å se om du når 40 ja! Masse masse lykke til med fødselen når den først er i gang :duskedame:

Det var litt rar følelse å innse at nå er det faktisk blant de siste ukene som gravid, tenk etter den lange reisen mot dette målet. Tusen takk for lykkeønskninger 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hyggelig med oppdatering 😁😊 Ja, nå nærmer det seg virkelig, litt rart å tenke på at det kan skje når som helst. 

Så fint å høre at formen er fin og du ikke venter, er jo egentlig veldig fint om man nå klarer å nyte de siste dagene (😱) før man får en liten som skal passes på i en livstid 🙊 Litt ekstra kos og kjærestetid nå tror jeg kan være veldig fint 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atticmess skrev (13 timer siden):

Så hyggelig med oppdatering 😁😊 Ja, nå nærmer det seg virkelig, litt rart å tenke på at det kan skje når som helst. 

Så fint å høre at formen er fin og du ikke venter, er jo egentlig veldig fint om man nå klarer å nyte de siste dagene (😱) før man får en liten som skal passes på i en livstid 🙊 Litt ekstra kos og kjærestetid nå tror jeg kan være veldig fint 🥰

Ja, tenk at det kan være alt fra bare noen timer, dager eller FÅ uker igjen for oss begge nå 🥰 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til med den (nært!) forestående fødselen, Godis 💕 håper du får en kjempefin opplevelse! I mellomtiden må du nyte å gå på toalettet og å dusje alene og så lenge du vil 🙊🥰 Kanskje det blir en desemberbaby 🥺😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...